HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (5) alex (1) állatok (2) állomás (10) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (78) autó (2) autómúzeum (3) ave (14) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (56) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (67) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (47) index2 (226) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (3) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) menetrend (1) mercedes (1) metró (7) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (78) múzeum (37) nagysebességű vasút (139) nápoly (3) németország (72) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (36) oroszország (2) párizs (11) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (58) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (35) tibee (3) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (17) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2021.07.31. 00:35 Balogh Zsolt

Elon Musk valóra vált álma: a Las Vegas Convention Center Loop

Elon Musk mérnök és üzletember, korunk Edisonja, mindig elképesztő kijelentéseket tesz és már több iparágat is a feje tetejére állított. Valahogyan mindig meglátja azt a rést, ami mindig is ott volt a szemünk előtt, ám mégse vettük észre.

lvcc_loop_hero_1_april_2021.jpgA Las Vegas Convention Center Loop központi állomása

Egy dugóban ülve twittelte ki még 2016 decemberében, hogy kikészítik a dugók és alagutakat kellene ásni az autóknak. Míg a legtöbb autógyártó a repülő autókban látja a jövőt, Elon ehelyett inkább többszintes alagútrendszerekben gondolkozik.

A milliárdos most sem a levegőbe beszélt, Las Vegasban már üzemel a cége által kifúrt különleges alagút, a Las Vegas Convention Center Loop!

Mikor még 2016-ban elkezdett foglalkozni az alagutakkal, azt nyilatkozta, hogy ő ezt is sokkal olcsóbban és gazdaságosabban meg tudja valósítani, mint az ezzel foglalkozó cégek. Amit akkoriban trollkodásnak vagy nagyképű beszédnek gondoltak sokan, mára már valósággá vált. Elon hatalmas újítása, hogy felismerte azt a tényt, hogy az alagutak építésének költsége meredeken emelkedik a keresztmetszet növekedésével. Minél tágasabb egy alagút, annál nehezebb és drágább megépíteni, az alagút falának pedig annál erősebbnek, így drágábbnak is kell lenni.

A közúti alagutak azért is nagy keresztmetszetűek, hogy az autósok biztonságosan és gyorsan keresztülhajthassanak rajtuk, a sofőröket ne késztesse lassításra egy szűk, kanyargó cső. Ezen felül jelentős gépészetet is tartalmaznak a kipufogó-gázok kiszellőztetésére és a tűzesetek megelőzésére.

De mi a helyzet, ha az alagutat az önvezető Teslákra szabjuk? Kapásból rengeteg problémát megoldunk, hiszen nem lesznek füstgázok a tiszta elektromos hajtás miatt, az űrszelvény pedig lehet akkora, mint egy Tesla személygépkocsi, a kormányzást pedig elvégzi a számítógép. Nőhet a sebesség, miközben még a kisebb űrszelvény mellett is jóval biztonságosabb! És ami a lényeg: olcsóbb is!

Az ötletet tett követte, néhány kísérleti alagút után a Boring Company igazi megrendeléseket is kapott, többek között Las Vegasból. A rendszer még nem teljesen Elon álma, hiszen a jogi szabályozás miatt még szükséges az emberi sofőr jelenléte is, de a rendszer a képek alapján valami egészen futurisztikus és elképesztő.

Az Elon Musk tulajdonában álló Boring Co. által tervezett és kivitelezett 52,5 millió dolláros földalatti személyszállító rendszer 2021 júniusában kezdte el szállítani a World of Concrete szakkiállítás résztvevőit a Las Vegas Convention Centerben.

A kongresszusi központ és az alatta futó alagút térképvázlata

Hetekig tartó tesztelés és bemutatók után a Convention Center alatti egy mérföld hosszú ikeralagutakkal rendelkező rendszer egy flottányi Teslával kezdte meg a fuvarokat, hogy csökkentse a távolságot, amelyet a kiállítás résztvevőinek gyalog kell megtenniük, hogy elérjék a különböző kongresszusi termeket, miközben a kinti hőmérséklet meghaladta a 37 Celsius fok hőmérsékletet.

Az LVCC központi állomása

A kiállítás első napja hétfőn az oktatási előadások jegyében telt. Amikor kedden megnyílt a vásárcsarnok, többen használták a rendszert, mivel a kiállítás a nyugati és az északi csarnokokra oszlik.

A show producerei nem adtak ki becslést arról, hogy hányan vesznek részt a rendezvényen, de amikor a World of Concrete minden januárban a CES után érkezik, körülbelül 60 000 ember érkezik. Ezen a kiállításon azonban most kevesebb emberre számítottak, mivel jelenleg még építkezések zajlanak a területen. 

Az LVCC nyugati állomása

A Las Vegas Convention and Visitors Authority szóvivője hétfőn azt mondta, hogy a rendszer utasainak fel kell mutatniuk a kongresszusi igazolványukat az állomásokon, hogy utazhassanak. Csak a kongresszus résztvevői és a Las Vegas Convention Center támogató személyzete utazhat.

Steve Hill, a konferenciaközpont egyik vezetője még május 28-án tweetelte, hogy a rendszer a teszt során túlteljesítette a célt, és óránként 4440 utast tudott szállítani a 62 autóból álló flotta.

Az LVCC keleti állomása

A szkeptikusok továbbra is azt írják a közösségi médiában, hogy a Boring Co. még mindig nem teljesítette azt, amit eredetileg ígért, beleértve a nagy kapacitású járműveket, amely akár 16 utast is képes szállítani egy út során az alagutakon keresztül, és sofőrök helyett autonóm üzemmódban működnek (Az LVCVA által fizetett sofőrök üzemeltetik a Tesla flottát a World of Concrete ideje alatt).

Üresen, még autók nélkül

A Convention Center Loop szkeptikusai között van Las Vegas polgármestere, Carolyn Goodman, a testület tagja, aki következetesen a Boring Co. projektet érintő intézkedések ellen szavazott.

Végezetül tekintsük meg Elon Musk álmát, hogy hogyan is képzeli a jövő városi közlekedését:

Elon Musk mindig nagyban gondolkozik, vállalkozásai egy komplett ökoszisztémát alkotnak, melyek egymásra támaszkodnak: A Tesla autók igényik az elektromos energiát, melyet részben a SolarCity biztosít; az autók internetelérését és az adatok megosztását idővel a Starlink biztosítja majd, melyet a SpaceX juttat fel a világűrbe; a SpaceX idővel interkontinentális személyszállításra is alkalmas lesz, az űrkikötőkhöz vezető alagutakat a Boring Company fogja kifúrni, melyekben Tesla autók közlekednek majd...

 Források

* A Boring Company hivatalos oldala a LVCC projekttel
* www.reviewjournal.com - Boring Co.’s underground loop begins moving customers in Las Vegas

6 komment

Címkék: kalifornia las vegas USA elon musk


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5816643860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steve_ 2021.08.01. 19:35:13

Nagyon helyes, ha kritizálják a projektet, ezek szerint maradt még épeszű döntéshozó aki nem dől be annak, hogy "fucking magic" technológiára lenne szükség az amúgy ténylegesen létező technológiával teljesen jól megoldható problémák kezelésére.

www.youtube.com/watch?v=4dn6ZVpJLxs

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.08.01. 22:39:06

@steve_: Ha valaki az utcáról ábrándozik, akkor csak legyintek. Elon viszont a világ (egyik) leggazdagabb embere, és már többszörösen bizonyított, így én inkább neki hiszek.

Persze látom én is, ez a Los angelesi projekt csak egy demo, meszse van még a céltól. A kapacitás kevés, kellenek a sofőrök... De mégiscsak azt bizonyítja, hogy a Boring Company egy létező cég, nem csak egy fiktív vállalat. Sok ember találta már fel az ingyen energiát meg a térhajtóművet, de mégse publikálta , csak pénzt koldult vele (Egely György pl.)

Azért én sem hiszek el neki mindent, a Hyperloop-ot pl feleslegesnek tartom, de ebből még lehet valami.

steve_ 2021.08.02. 12:56:14

@Balogh Zsolt: tök mindegy, hogy valaki az utcáról álmodozik, vagy milliárdos, a lényeg, hogy maga az ötlet jó-e vagy sem. És itt az ötlet maga kifejezetten rossz, ezen nem segít, hogy Musk amúgy milliárdos meg hogy milyen más projektjei vannak. A belinkelt videót majd nézd meg, kicsit komolyabban megnézte a projektet, túl sok lenne ide minden tételes cáfolatot leírni.

Zionnépe 2021.08.02. 20:29:38

@steve_: A jelen technológiákkal a nagyvárosi dugókat (és az egyre több autót) nem tudod kezelni.
Musk koncepciója első körben a gazdagabbaknak éri meg (lásd Starlink), de a folyamatos kapacitásbővítéssel előbb-utóbb általánosan is elérhető lesz.

Zionnépe 2021.08.02. 20:33:26

@Balogh Zsolt: A hyperloop a távolsági repülést váltaná ki. Rá is férne, miután a tengeri szállítmányozás után a Földön a 2. legnagyobb károsanyag-kibocsátója és ugye elektromos repülők vagy hidrogénhajtásúak a 3. helyezet kamionokhoz képest még tervekben se nagyon vannak. A Hyperloop elektromos, nem zuhan le és eltéríteni sem könnyű.

steve_ 2021.08.02. 23:30:24

Elon Musk nem hülye - a cél a Loop-pal nem egy működő rendszer létrehozása, hanem a figyelemfelkeltés, és mindenek előtt a figyelem elterelése a ténylegesen értelmes tömegközlekedési fejlesztésekről, amelyek valós konkurenciát jelentekek a Tesla-nak. Miért fektessen az állam hosszútávú, bevált technológiára épülő tömegközlekedési projektekbe (csökkentve ezáltal a Tesla nyereségét), ha még pár év, és a Loop/önvezető autók stb. (ide lehet beszúrni az aktuális sci-fi álmegoldásokat) elhozzák a kánaánt, ahol mindenki autózhat és sose lesz dugó, és nem kell a tömegközlekedéssel kapcsolatos stratégiai kérdésekkel bajlódni. Az nem baj, hogy alapvető koncepció szinten műküdésképtelen a dolog (biztonságtechnikai, alagút üzemeltetési, és forgalomszervezési képtelenség) amíg az erre fogékony ostoba tömeg (lásd Zionnépe hozzászólásait illusztrációként) és a szakmai kritikát ignoráló, csak a hírértéket néző média foglalkozik vele, addig ez Musk-nak színtiszta profit.
süti beállítások módosítása