Elon Musk mérnök és üzletember, korunk Edisonja, mindig elképesztő kijelentéseket tesz és már több iparágat is a feje tetejére állított. Valahogyan mindig meglátja azt a rést, ami mindig is ott volt a szemünk előtt, ám mégse vettük észre.
A Las Vegas Convention Center Loop központi állomása
Egy dugóban ülve twittelte ki még 2016 decemberében, hogy kikészítik a dugók és alagutakat kellene ásni az autóknak. Míg a legtöbb autógyártó a repülő autókban látja a jövőt, Elon ehelyett inkább többszintes alagútrendszerekben gondolkozik.
A milliárdos most sem a levegőbe beszélt, Las Vegasban már üzemel a cége által kifúrt különleges alagút, a Las Vegas Convention Center Loop!
Mikor még 2016-ban elkezdett foglalkozni az alagutakkal, azt nyilatkozta, hogy ő ezt is sokkal olcsóbban és gazdaságosabban meg tudja valósítani, mint az ezzel foglalkozó cégek. Amit akkoriban trollkodásnak vagy nagyképű beszédnek gondoltak sokan, mára már valósággá vált. Elon hatalmas újítása, hogy felismerte azt a tényt, hogy az alagutak építésének költsége meredeken emelkedik a keresztmetszet növekedésével. Minél tágasabb egy alagút, annál nehezebb és drágább megépíteni, az alagút falának pedig annál erősebbnek, így drágábbnak is kell lenni.
A közúti alagutak azért is nagy keresztmetszetűek, hogy az autósok biztonságosan és gyorsan keresztülhajthassanak rajtuk, a sofőröket ne késztesse lassításra egy szűk, kanyargó cső. Ezen felül jelentős gépészetet is tartalmaznak a kipufogó-gázok kiszellőztetésére és a tűzesetek megelőzésére.
De mi a helyzet, ha az alagutat az önvezető Teslákra szabjuk? Kapásból rengeteg problémát megoldunk, hiszen nem lesznek füstgázok a tiszta elektromos hajtás miatt, az űrszelvény pedig lehet akkora, mint egy Tesla személygépkocsi, a kormányzást pedig elvégzi a számítógép. Nőhet a sebesség, miközben még a kisebb űrszelvény mellett is jóval biztonságosabb! És ami a lényeg: olcsóbb is!
Az ötletet tett követte, néhány kísérleti alagút után a Boring Company igazi megrendeléseket is kapott, többek között Las Vegasból. A rendszer még nem teljesen Elon álma, hiszen a jogi szabályozás miatt még szükséges az emberi sofőr jelenléte is, de a rendszer a képek alapján valami egészen futurisztikus és elképesztő.
Az Elon Musk tulajdonában álló Boring Co. által tervezett és kivitelezett 52,5 millió dolláros földalatti személyszállító rendszer 2021 júniusában kezdte el szállítani a World of Concrete szakkiállítás résztvevőit a Las Vegas Convention Centerben.
A kongresszusi központ és az alatta futó alagút térképvázlata
Hetekig tartó tesztelés és bemutatók után a Convention Center alatti egy mérföld hosszú ikeralagutakkal rendelkező rendszer egy flottányi Teslával kezdte meg a fuvarokat, hogy csökkentse a távolságot, amelyet a kiállítás résztvevőinek gyalog kell megtenniük, hogy elérjék a különböző kongresszusi termeket, miközben a kinti hőmérséklet meghaladta a 37 Celsius fok hőmérsékletet.
Az LVCC központi állomása
A kiállítás első napja hétfőn az oktatási előadások jegyében telt. Amikor kedden megnyílt a vásárcsarnok, többen használták a rendszert, mivel a kiállítás a nyugati és az északi csarnokokra oszlik.
A show producerei nem adtak ki becslést arról, hogy hányan vesznek részt a rendezvényen, de amikor a World of Concrete minden januárban a CES után érkezik, körülbelül 60 000 ember érkezik. Ezen a kiállításon azonban most kevesebb emberre számítottak, mivel jelenleg még építkezések zajlanak a területen.
Az LVCC nyugati állomása
A Las Vegas Convention and Visitors Authority szóvivője hétfőn azt mondta, hogy a rendszer utasainak fel kell mutatniuk a kongresszusi igazolványukat az állomásokon, hogy utazhassanak. Csak a kongresszus résztvevői és a Las Vegas Convention Center támogató személyzete utazhat.
Steve Hill, a konferenciaközpont egyik vezetője még május 28-án tweetelte, hogy a rendszer a teszt során túlteljesítette a célt, és óránként 4440 utast tudott szállítani a 62 autóból álló flotta.
Az LVCC keleti állomása
A szkeptikusok továbbra is azt írják a közösségi médiában, hogy a Boring Co. még mindig nem teljesítette azt, amit eredetileg ígért, beleértve a nagy kapacitású járműveket, amely akár 16 utast is képes szállítani egy út során az alagutakon keresztül, és sofőrök helyett autonóm üzemmódban működnek (Az LVCVA által fizetett sofőrök üzemeltetik a Tesla flottát a World of Concrete ideje alatt).
Üresen, még autók nélkül
A Convention Center Loop szkeptikusai között van Las Vegas polgármestere, Carolyn Goodman, a testület tagja, aki következetesen a Boring Co. projektet érintő intézkedések ellen szavazott.
Végezetül tekintsük meg Elon Musk álmát, hogy hogyan is képzeli a jövő városi közlekedését:
Elon Musk mindig nagyban gondolkozik, vállalkozásai egy komplett ökoszisztémát alkotnak, melyek egymásra támaszkodnak: A Tesla autók igényik az elektromos energiát, melyet részben a SolarCity biztosít; az autók internetelérését és az adatok megosztását idővel a Starlink biztosítja majd, melyet a SpaceX juttat fel a világűrbe; a SpaceX idővel interkontinentális személyszállításra is alkalmas lesz, az űrkikötőkhöz vezető alagutakat a Boring Company fogja kifúrni, melyekben Tesla autók közlekednek majd...
Források
* A Boring Company hivatalos oldala a LVCC projekttel
* www.reviewjournal.com - Boring Co.’s underground loop begins moving customers in Las Vegas
Utolsó kommentek