HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (18) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (3) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (57) index2 (248) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (74) nürnberg (11) nyomtáv (1) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (6) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (1) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.05.01. 21:53 Balogh Zsolt

Vonattal Las Vegasba

A Brightline West, korábbi nevén XpressWest, egy tervezett, magánvállalkozásban üzemeltetni kívánt nagysebességű vasútvonal lesz Las Vegas és Victor Valley között, a dél-kaliforniai sivatagi területen. A projekt célja, hogy alternatívát nyújtson a légi és autós utazáshoz Dél-Kalifornia és Las Vegas között, amely a régióban élők körében népszerű nyaralóhely. Az útvonal építése várhatóan 2021 tavaszán kezdődik és 2024-ben nyílik majd meg a forgalom számára.

Las Vegas éjszaka. A több, mint 580 ezres városnak napjainkban nincs távolsági vasúti kapcsoalta (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonalat 2005-től DesertXpress néven fejlesztették, és több fejlesztő és befektető kezén is átment. 2018 szeptemberében a projekt jogait a Fortress Investment Group vásárolta meg, amely a floridai Brightline tulajdonosa, amely az egyetlen magánvállalkozásban üzemeltetett városközi vasútvonal az Egyesült Államokban.

Háttér

Az 580 ezres lakosságú Las Vegas a szerencsejátékosok és turisták népszerű célpontja a Los Angelesben élőknek, a 15-ös számú államközi autópálya pedig közvetlen útvonalat jelent a két régió között. Az utazás autóval körülbelül négy órát vesz igénybe, míg a Greyhound buszok öt és hét óra között teszik meg az utat. Az autópálya csütörtökön, pénteken és vasárnap nagy forgalmat bonyolít le, ami jelentős késéseket és dugókat okoz. Akár 27 kilométeres dugót is ki tudnak alakítani a vasárnap Los Angelesbe visszainduló autósok. A légitársaságok közvetlen járatokat indítanak, de a repülőtéren a forgalom és a biztonsági intézkedések miatt a rövid repülés is hosszabb időt vesz igénybe. 1997-ben Las Vegas elvesztette utolsó személyvonat-szolgáltatását, amikor az Amtrak megszüntette a Desert Wind vonatot, azóta a városba nem lehet vonattal eljutni.

Történelem

DesertXpress

Az eredeti terv DesertXpress néven az volt, hogy a Los Angeles és Las Vegas között a 15-ös autópálya mentén egy vasúti alternatívát nyújtsanak az autós és a légi közlekedésnek. Victorville városát választották a legnyugatibb végállomás helyéül, mivel a vonalnak a Los Angeles-i medencébe a Cajon-hágón keresztül történő meghosszabbítása megfizethetetlenül költségesnek bizonyult. Az állomás ingyenes parkolási lehetőséget és a poggyászok átmenő feladását biztosította volna közvetlenül a Las Vegas Strip üdülőhelyekre. Egy jövőbeli meghosszabbítás egy új összeköttetést is tartalmazott volna a Palmdale-i kaliforniai nagysebességű vasútállomással.

A vonal tervezett járműve, mely a Siemens Velaro D Amerikára adoptált változata lenne (kép forrása: www.rtands.com)

A DesertXpress Enterprises, LLC-t 2005-ben alapították a nagysebességű vasúti projekt fejlesztésére, megépítésére, tulajdonlására és üzemeltetésére. A vállalat 70%-át Anthony A. Marnell II. a Marnell Corrao Associates-től a DX, LLC cégén keresztül birtokolta, míg Gary Tharaldson és François Badeau 20, illetve 10%-kal rendelkezett. A Szövetségi Vasúti Hivatal első környezetvédelmi hatástanulmányának (EIS) elkészítését 2006-ban kezdték meg.

Az Apple Valley és Las Vegas közötti összeköttetés teljes költsége várhatóan 5 milliárd USD körül lesz. 2010 márciusában a projekt tervezői azt mondták, hogy a teljes finanszírozási összeget kizárólag magánbefektetőkön keresztül tudják megszerezni, de a szövetségi vasútfelújítási és -javítási finanszírozási programon keresztül 4,9 milliárd dolláros hitelre is pályáztak. 2011 októberében a projekt elindítása a szövetségi kormánytól kapott 6 milliárd dolláros kölcsön függvénye volt, amelynek jóváhagyása vagy elutasítása 2012 közepére volt várható.

Az előnyben részesített tervet a végleges környezeti hatásvizsgálat 2011. április 1-jei közzétételével határozták meg, amely 2011. május 2-án lezárult nyilvános véleményezési időszakot indított el. A szövetségi kormány 2011. július 8-án hagyta jóvá a tervet, a tervezett útvonalat pedig a Surface Transportation Board 2011. október 26-án hagyta jóvá. A vonal villamosítva lett volna, melyen villamos motorvonatok közlekedtek volna, amelyek maximális sebessége 240 km/h lett volna, átlagosan 210 km/h sebességgel, és a Victorville és Las Vegas közötti 299 km hosszú utat körülbelül 1 óra 24 perc alatt tette volna meg. 2010 márciusában a projekt vezetői azt mondták, hogy az építkezés várhatóan 2010-ben kezdődik el. 2011 októberében az építkezés megkezdését 2012 utolsó negyedévére tervezték, a befejezést pedig 2016 utolsó negyedévére, a finanszírozás függvényében.

Átalakulás az XpressWestre

2012 júniusában a fejlesztő bejelentette új tervét, amely szerint Arizona, Utah és Colorado államokra való kiterjesztéssel nagysebességű vasúthálózatot építene ki a régió számára. A kezdeti fázisban nagysebességű pályákat terveztek, Las Vegas és Apple Valley, valamint Apple Valley és Palmdale között.

A Las Vegas és Victorville közötti 298 km-es összeköttetést kétvágányúnak tervezték, amelyet a nagysebességű vonatok számára különítettek volna el. Ennek a szakasznak a költségeit 6,9 milliárd dollárra becsülték. A fejlesztő 1,4 milliárd dollár magánbefektetést hozna, a fennmaradó összeget pedig a Szövetségi Vasúti Igazgatóság által biztosított vasútfelújítási és -javítási finanszírozási program keretében vennék fel.

A jövőbeli tervek között szerepel egy Las Vegas és az arizonai Phoenix közötti, valamint egy Las Vegasból a Utah állambeli Salt Lake Citybe és a Colorado állambeli Denverbe vezető összeköttetés. A projektet később XpressWestre keresztelték át, hogy a név tükrözze a kibővített tartalmat.

A fejlesztő 2012 júniusában dokumentumot írt alá a Los Angeles megyei Metropolitan Transportation Authority tisztviselőivel, hogy megvizsgálják a Victorville és Palmdale közötti 80 km-es nagysebességű vasúti összeköttetés megépítésének tervét. A kapcsolat kezdetben a Palmdale-i Metrolink-rendszerhez csatlakozna. Ez lehetővé tenné az utasok számára, hogy a Los Angeles és Las Vegas közötti vonatutat egy átszállással teljesítsék, ha a Metrolinket Los Angeles területén használják, és Palmdale állomáson átszállnak a nagysebességű vonatra. Az állomás végül csatlakozna a kaliforniai nagysebességű vasúthoz, és úgy tervezték, hogy az ugyanazokkal az előírásokkal és technológiával rendelkezzen, lehetővé téve, hogy a kaliforniai nagysebességű vasúton továbbhaladjon majd Burbank és Los Angeles felé. Az összeköttetés költségeinek korai becslése 1,5 milliárd dollár volt, és a legkorábbi környezetvédelmi munkálatoknak 2013 végére kellett volna befejeződniük. A kapcsolat üzembe állításának időpontját még nem határozták meg.

Finanszírozási nehézségek

Az építkezés megindulását a finanszírozás hiánya már évek óta késlelteti. A beruházók csak kis részben magántőkéből, nagyobbrészt állami hitelből kívánták a vasútvonalat megépíteni, azonban a törvényhozás nem hagyta jóvá ezeket a terveket. hiába próbálkoztak újra és újra, valamilyen szabályozáson az építkezés beindulása mindig megbukott.

A teljes költséget 6,9 milliárd dollárra becsülték. Ebből 1,4 milliárd dollárt magánforrásból, a fennmaradó 5,5 milliárd dollárt pedig szövetségi hitelből szerették volna előteremteni.

2013 júliusában olyan hírek jelentek meg, hogy a kölcsön tárgyalását határozatlan időre felfüggesztették, amelyeket később a szövetségi kormány megerősített, és közölte, hogy részben azért függesztették fel, mert a kérelem nem felelt meg a "Buy America" politikának, amely megkövetelte a pályázóktól, hogy csak amerikai gyártású termékeket használjanak (Amerika viszont nem képes önerőből nagysebességű vasúti járműveket gyártani, sőt még a síneket is legtöbbször külföldről szerzik be). A szövetségi hitelkérelem határozatlan időre történő felfüggesztése ellenére, amelyet a kérelem elutasításának tekintettek, a fejlesztő jelezte, hogy az XpressWest projekt folytatódik, anélkül, hogy részleteket közölt volna a pénzügyi tervről.

Az útvonal

A síneket a tervek szerint a 15-ös autópálya középső elválasztó sávjában fektetnék le (Az USA-ban az autópálya sávokat elválasztó földcsík jóval szélesebb, mint az európai autópályáknál alkalmazott), és a szakaszok a Bureau of Land Management és a National Park Service által ellenőrzött szövetségi földterületeken haladnának keresztül. A vonal a tervek szerint nem áll majd meg a köztes városokban és 84 percig tartana egy egyirányú út Victorville és Las Vegas között.

Bár a tervek szerint először teljesen kétvágányú vasútvonalat terveztek az útvonal mentén, a Brightline az autópálya középső sávjába való költözés miatt felülvizsgálta a projektet, és ehelyett nagyrészt egyvágányú vasútvonalként működne, melyen vonattalálkozásra alkalmas elkerülő mellékvágányokkal egészülne ki.

Az Interstate 15 a kaliforniai Cave Mountain (fent) és a nevadai Ivanpah-völgyben (lent). A vonal a tervek szerint az autópálya középső sávjában fog haladni a hossza nagy részében.

Az eredeti tervben az útvonal nem jutott volna be Los Angelesbe a városi területeken történő vasútépítés magas költségei miatt. A Victorville-től Palmdale városáig tartó 80 km-es meghosszabbítás, ahol csatlakozna a tervezett kaliforniai nagysebességű vasúti rendszerhez, hogy így Los Angelesbe eljusson, nem szerepelt a kezdeti szakaszban. 2012 júniusában az új tervben a Victorville és Palmdale közötti összeköttetés a projekt első szakaszának építése részeként szerepelt. Az új tervben a Victorville és Palmdale közötti összeköttetés is szerepel. Az utasok átszállnának a Metrolinkre, hogy elérjék Los Angeles területét. 2020 júniusában a vállalat kezdeti tervbe vette egy Apple Valley-től délre, a Cajon Passon át Rancho Cucamongába vezető vasútvonal tervezését, hogy közvetlenebb Los Angeles-i szolgáltatást biztosítson, ugyanakkor nem zárta ki a Palmdale-i bővítést sem. A többi szakasz részleteit nem jelentették be, de a későbbi fázisok között szerepelhetnek bővítések az arizonai Phoenix, a Utah állambeli Salt Lake City vagy a coloradói Denver felé.

2021_las_vegas_route_map_overview.pngA vasútvonal tervezett útvonala és a kapcsolódó jövőbeli kiterjesztések Kalifornia és Nevada államokban (kép forrása: www.gobrightline.com)

2009-ben az XpressWest becslései szerint körülbelül ötmillió oda-vissza utast fog szállítani a működés első teljes évében, a vállalat 50 dollár körüli viteldíjat számolt fel egy oda-vissza útért Victorville és Las Vegas között. 2012-ben az oda-vissza útra szóló viteldíjat 89 dollár körülire tervezték, a vonatok várhatóan csúcsidőben 20 percenként, a kereslet függvényében pedig akár 12 percenként fognak közlekedni. 2020-tól a megadott gyakoriság már 45 percre nőtt az indulások között.

Állomások

A 2011-es projektvázlatban több lehetőség is volt Las Vegasban, a Rio All-Suite Hotel and Casino közelében vagy a belvárosban. Az egyik lehetséges Las Vegas-i állomás helyét az Allegiant stadion közelében hagyták jóvá, de 2020-ban kiderült, hogy a Las Vegas-i állomás a 15-ös autópálya és a Las Vegas Boulevard által határolt üres telken lesz, a Robindale Road és az El Dorado Lane között. A Victorville-i vasútállomás a várostól északkeletre lesz, az I-15 és a Dale Evans Parkway közelében, Bell Mountain nem bejegyzett közösségétől északra. Egy karbantartó létesítményt is terveznek a Victor-völgyben felépíteni.

A Los Angeles nagyvárosi területére történő meghosszabbítás a Rancho Cucamonga Metrolink állomáshoz csatlakozhatna, és kapcsolatot biztosítana az Ontario nemzetközi repülőtérrel A Palmdale állomáshoz történő meghosszabbítás mind a jövőbeli kaliforniai nagysebességű vasútvonalhoz, mind a Los Angelesbe irányuló meglévő Metrolink szolgáltatáshoz csatlakozhatna.

Útjogi megállapodások

A vállalat 2020 júniusában megállapodást kötött az állami tulajdonban lévő 15-ös számú autópálya útvonalának bérlésére a Caltrans-tól. 2020-tól kezdődően az 50 évre szóló bérleti szerződés összege évi 842 000 dollár, amelyet háromévente a fogyasztói árindexnek megfelelően kiigazítanak.

Vasútvonal kanyarog az autópálya elválasztó sávjában az ausztráliai Perth városában. Hasonló megoldás lesz Las Vegas felé is (kép forrása: Wikimedia Commons)

Emellett a Brightline egyetértési megállapodást kötött a San Bernardino Megyei Közlekedési Hatósággal egy Apple Valley és Rancho Cucamonga közötti mellékvonal megépítéséről, amely az Inland Empire-en belüli összeköttetést biztosítja. A Metrolink is jóváhagyott egy egyetértési megállapodást a Rancho Cucamonga és Palmdale Metrolink állomásokkal való összekötésének tanulmányozására.

Gördülőállomány

A szolgáltatás a tervek szerint a német Siemens Velaro motorvonatait fogja majd használni, melyek már bizonyítottak Németországban, Spanyolországban, Angliában, Franciaországban és Kínában is.

A Siemens Velaro D motorvonat Németországban, Stuttgart főpályaudvarán, a következő ország az USA lesz, melyet meghódít majd? A (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatokon a tervek szerint ingyenes wi-fi is elérhető lesz, míg az utasok utazás közben ehetnek-ihatnak, pihenhetnek, miközben kétszer olyan gyorsan Las Vegasba érnek, mint ha autóval mentek volna.

Források

* Az angol Wikipédia Brightline West című szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: kalifornia las vegas index2 nagysebességű vasút USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2716519414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása