HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (5) alex (1) állatok (2) állomás (10) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (78) autó (2) autómúzeum (3) ave (14) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (56) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (67) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (47) index2 (226) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (3) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) menetrend (1) mercedes (1) metró (7) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (78) múzeum (37) nagysebességű vasút (139) nápoly (3) németország (72) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (36) oroszország (2) párizs (11) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (58) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (35) tibee (3) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (17) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2021.04.06. 20:54 Balogh Zsolt

Három perccel csökken a menetidő Japánban a Szeikan-alagútban történt sebességemelésnek hála

A Japánban található Szeikan-alagú Honsút köti össze Hokkaidó szigetével a tenger alatt. Hossza 53,85 km, mellyel jelenleg a második leghosszabb vasúti alagút a világon. 2021. május 3. és 6. között, az "Aranyhét" alatt a nagysebességű Sinkanszen vonatok kísérleti jelleggel a korábbinál gyorsabban, 210 km/h sebességgel kelhetnek át az alagúton.

A Szeikan-alagút bejárata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az E5 és H5 sorozatú Sinkanszen vonatok maximális sebessége, amelyek az 1435 mm nyomtávú vágányokat használják a fonódott nyomtávolságú Szeikan-alagútban, általában 160 km/h. Az alagutat 1067 mm-es nyomtávolságú, legfeljebb 110 km/h sebességgel közlekedő tehervonatok használják, amelyek közül sok viszonylag könnyű konténert szállít a kocsikra rögzítve. Ha a találkozási sebesség meghaladja a 270 km/h-t, fennáll annak a veszélye, hogy a konténerek leesnek az alagútban a vonatok által generált nyomáshullámtól.

Az alagút története

Japán négy nagy és rengeteg apró szigetből áll, ezért az országos vasúthálózat kiépítése elkerülhetetlen tenger alatti alagutak nélkül. Már régóta tervezték a vasúti átkelést a tengerszoros alatt ám a nagy műszaki kihívások miatt nem vágtak bele.

1954 szeptemberében egy tájfun a japán vasutak öt kompját süllyesztette el, 1430 emberéletet követelve. A tragédiával az is nyilvánvalóvá vált, hogy az alagút az időjárástól független, biztonságos közlekedést tesz majd lehetővé. 1955-ben a japán vasúttársaság (JNR) a Cugaru-szoros viszonyainak részletesebb vizsgálatára adott megbízást. Számos ijesztő körülmény merült fel. Az előkészítő felderítést a mély víz, az erős árapály-áramlatok, a nagy hullámok és a köd sokszor lehetetlenné tették, de nem adták fel. A fő alagút földmunkáját 1971-ben kezdték meg, az építkezés több, mint 15 éven át tartott igen nehéz körülmények között. A kétvágányú, egycsöves alagút azonban csak elkészült és 1988. március 13-án átadták a forgalomnak. Az alagút a 4 órás komputazást kétórás vasúti utazásra rövidítette, majd miután a Sinkanszen is elért idáig, a tengerszoros alatti átkelés 50 percre csökkent.

Sebességemelések

JR East és JR Hokkaido a Sinkanszen járatok nagyobb sebességével kísérletezett a 2020-21-es újévi ünnepi időszakban, mivel akkor kevesebb tehervonat közlekedett. A nagyobb sebesség csak olyan időszakokban volt megengedett, amikor egyetlen tehervonat sem haladt át az alagúton ellentétes irányban.

A 210 km/h sebességgel történő üzemeltetés a Szeikan-alagúton keresztül csökkenti a Tokió-Shin-Hakodate-Hokuto közötti menetidőt 3 óráról 57 percről 3 óra 54 percre. Az észak felé tartó vonatok a Hayate 91-es és 93-as járatok, valamint a Hayabusa 95-ös, 1-es, 7-es, 9-es, 13-as és 19-es vonatok lesznek. A déli irányú vonatok közül a Hayabusa 10, 14, 18, 22, 28, 32 és 34 lesz gyorsabb.

Egy E5 Sinkanszen (kép forrása: Wikimedia Commons)

Amikor a Sinkanszen-szolgáltatás 2015 májusában először a Tsugaru-szoros alatti Szeikan-alagúton át elindult, a maximális sebesség 140 km/h volt, de ezt 2019 márciusában 160 km/h-ra emelték. Az 1988-ban megnyitott Szeikan-alagutat már a legelején úgy építették, hogy később 1435 mm-es nyomtávolságú vágányok is elférjenek, de kezdetben csak az 1067 mm nyomtávolságú vágányokat fektették le. Ezt később egy harmadik sínnel vegyes nyomtávúvá alakították át. A Szeikan-alagút továbbra is a világ leghosszabb tengeralatti vasúti alagútja.

A JR East és JR Hokkaido abban reménykedik, hogy Tokió és Sapporo között az 1035 km-es utazási időt körülbelül 4½ órára csökkenthetik idővel, hogy versenyezzen a légi közlekedéssel. Jelenleg az utasoknak át kell szállniuk a Sinkanszen vonatokról a keskeny nyomtávú Hokuto vagy Super Hokuto Limited Express járatokra Shin-Hakodate-Hokutóban, mivel Hakodate és Sapporo közötti 211,5 km hosszú Hokkaido Sinkanszen még mindig építés alatt áll, és befejezése csak 2030-31 körül várható.

A Tokió-Szapporó menetidő csökkentésének terveinek részeként a JR East teszteli a kísérleti Alfa-X szerelvényét is annak érdekében, hogy a Tokió és Aomori közötti Tohoku Sinkanszen maximális sebességét 360 km/h-ra növelje. Az Alfa-X-szel végzett kísérletek várhatóan a 2030-as évektől Tokió, Shin-Aomori és Sapporo között egy új flotta kifejlesztését eredményezik, amely a jelenlegi 320 km/h-s E5 és H5 sorozatú vonatok helyébe lép.

A legújabb Alfa-X sorozatú Sinkanszen (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ugyanakkor folyamatban van a Tohoku Shinkansen Morioka, Hachinohe és Shin-Aomori közötti szakaszán a sebesség emelése a jelenlegi 260 km/h-ról 320 km/h-re annak érdekében, hogy további 5 perccel csökkenjen a menetidő.

Források

* A Railway Gazette Seikan tunnel Shinkansen speed-up saves 3 min című cikke

7 komment

Címkék: index japán nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2216492364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2021.04.07. 08:22:19

"Amikor a Sinkanszen-szolgáltatás 2015 májusában először a Tsugaru-szoros alatti Szeikan-alagúton át elindult..." - 2016. március 26-án indult a Hokkaido shinkansen.

gigabursch 2021.04.08. 07:48:20

...ó, ha csak ennyit nem késne a MÁV...

Behajtó70 2021.04.08. 07:53:42

A London-Edinburgh vonaton is 205-tel mentünk :)

odamondó 2021.04.08. 08:39:10

Ez az alfa-x elég jól néz ki.

citrix 2021.04.08. 08:55:09

A MÁV vonalain már az is óriási haladás lenne ha megszűnnének a gombamód szaporodó lassújelek.

Billy Hill 2021.04.08. 19:47:43

@citrix: Meg nem ütne el minden főbb vonalon heti szinten szarvasokat/őzeket, embereket vagy áthaladó gépjárműveket a vonat...

gigabursch 2021.04.08. 22:23:03

@Billy Hill:
Óhh, ahhoz a hazai nagyvadlétszámot kéne egy nullával lejjebb venni.
süti beállítások módosítása