Magyarországon már régóta eltűntek a kamionszállító vonatok, átvették helyüket a konténerszállító és kamion-félpótkocsi-szállító vonatok. A koncepció úgy tűnik több országban is bevált, ugyanis egyre több viszonylaton indulnak el a hasonló vonatok, újabb és újabb országokba vezetve be ezt a kombinál szállítási módot. A piacra pedig olyan szállító cégek is belépnek, melyek inkább más közegben teljesítenek.
Kamionpótkocsik rakodása speciális elforgatható kocsikra (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A Brittany Ferries vállalat szeretne a franciaországi Cherbourg város és a spanyol-francia határ között kamion félpótkocsikat vasúton szállítani. Meglepő irány ez egy kompos cégtől! Az éjszaka közlekedő járatok egyenként 22 kamiont fognak tudni elszállítani, létrehozva egy vízi- vasúti- közúti kombinált szállítási formát.
A Brittany Ferries bejelentette, hogy 2021-ben elindítja első vasúti kamionszállító-szolgáltatását, egy 980 km-es útvonalon, kísérő nélküli tehergépjármű-pótkocsikkal, Cherbourg csatorna kikötője és a spanyol határ közelében fekvő és Mouguerre között, mely Bayonne közelében található.
A vasúti szolgáltatás célja az Egyesült Királyságot és Írországot Spanyolországgal összekötő meglévő hajózási útvonalak kiegészítése. A szolgáltatás azonban a csatornán túli megrendelőkön kívül a francia belföldi forgalom számára is elérhető lesz.
A tervezett szolgáltatás útvonala (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A komptársaság szeretné a kíséret nélküli járművek számának növelését; ez jelenleg a forgalom 20%-át, az Egyesült Királyság és Spanyolország közötti közvetlen forgalom több mint 25%-át teszi ki.
Arra számítanak, hogy a kísérő nélküli pótkocsiforgalom növekedhet, mivel az árufuvarozók igyekeznek elkerülni a tehergépjármű-vezetők munkabérének költségeit, miközben várható hogy a Brexit miatt a jövőben a határátlépés bonyolultabbá válhat.
A társaság a franciaországi Cherbourg-ot választotta ki a Csatorna nyugati részének kikötői közül, ez volt az egyetlen megfelelő, amelynek van vasúti összeköttetése és egy ro-ro kompkikötő is található a közelben. A Ports of the Normandie régió elvégzi a szükséges infrastrukturális munkákat, kialakítva a pótkocsik be- és kirakodására szolgáló létesítményeket.
A Centre Européen de Fret telephely déli terminálja 750 m hosszúságú vonatokat képes kezelni anélkül, hogy beavatkozna a többi műveletbe.
A szolgáltatást az SNCF-Réseau-val és a Lohr Industrie-vel közösen kell megszervezni, amelyek hasonló teherkocsikkal rendelkeznek, mint amelyek a jelenlegi Calais-Orbassano (Torino) szolgáltatásban használnak.
Cherbourg-tól a vonatok Mézidonon, Argentanán és Tourson keresztül haladnának, de előtte még három vasúti hidat 2 millió eurós költséggel átépítenek. A vonatok Poitiers után dízelvontatással közlekednek, Niorton és Saintesen keresztül egy regionális vonalon érik el Bordeauxot, amelyet 6 millió eurós költséggel szintén korszerűsítenek. Ezzel elkerülhető a közvetlen útvonalon négy, korlátozott űrszelvényű alagút, bár a tervek szerint ezeket 2024-től szintén korszerűsítenék, feltéve, hogy ha rendelkezésre áll a finanszírozáshoz a megfelelő pénzügyi forrás.
A Brittany Ferries egyik kompja (kép forrása: www.seetignes.com)
Az éjszakai járatot két különálló, 22 kocsis vonat fogja kiszolgálni, napi indulásokkal. A járat Cherbourg-ból 18.46-kor indulna és Mouguerre-ba 09.25-re érkezne Mouguerre-be. Az északról induló vonatok 16.29-kor indulnak és Cherbourg-ba 09.14-kor érkeznek.
A közúti-tengeri-vasúti-közúti forgalom a becslések azerint 25 000 pótkocsit továbbítana évente, így egy 10% -os szeletet hasítana ki franciaországi kombinált szállítás vonat-km teljesítményéből. A megtakarítás egy tonna CO2 lenne minden elszállított félpótkocsi után.
A teherkocsik és a Mouguerre terminál fejlesztésének teljes költsége valamivel több, mint 30 millió euró a tervek szerint.
Ha minden a tervek szerint halad, az első vonatok 2021-ben indulhatnak el, hogy átszeljék teljes Franciaországot a Csatornától egészen a spanyol határig.
Hosszú távon a Brittany Ferries újabb terminál létrehozását tervezi a franciaországi Földközi-tenger partján fekvő Sète-ben, ahová szintén északról, Cherbourgból érkeznének a félpótkocsi-szállító szerelvények.
Forrás
* www.railwaygazette.com - Brittany Ferries to launch Cherbourg – Spain rail motorway service
Utolsó kommentek