Mikor még Németországban éltem és dolgoztam, akkor többször is megfordultam Lindauban. A város a német-osztrák határon fekszik a Boden-tó partján, nem messze Svájctól. Lindau egy szigetre épült és a vasútállomása is ott található. A fontos vasúti csomópont, mely egy fejpályaudvar, azonban egyre inkább a vasúti közlekedés akadálya, mint sem segítője.
Lindau és vasútállomása a magasból (kép forrása: Wikimedia Commons)
Németország már régóta tervezi, hogy a München-Lindau-vasútvonalat végig villamosítja és a végállomást is egy kedvezőbb helyen építi fel. A sok halogatás után úgy tűnik, most már elindult a vasútvonal villamosítása is, mely számos újdonsággal fog szolgálni.
Lindau vasúti jelentőségét az adja, hogy itt ér véget a München-Lindau- és a Lindau–Bludenz-vasútvonal, vagyis itt fut össze Bajorország és Ausztria két fővonala, sőt a közelben, igaz már Ausztria területén ágazik ki a Zürichbe tartó svájci fővonal is.
A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vágányok és a peronok egy ÖBB motorvonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az állomásépület a tárolóvágányok felől, ez a vágánytenger is részben felszámolásra kerül (kép forrása: Wikimediia Commons)
Az állomás a vízpart felől (kép forrása: Wikimedia Commons)
Mivel München és Lindau között csak a vasútvonal első 42 km-e van villamosítva Geltendorfig, a bajor fővárosból érkező vonatok dízelmozdonyos vontatással érkeznek ide, többek között a München-Zürich EuroCity-k is. A mozdonycsere Lindau főpályaudvarán történik mind a mai napig.
A München-Zürich EC Lindau közelében. Ez ma már történelmi fotó, mivel a DB 218 sorozatú dízelmozdonyok nem továbbítják a zürichi EC-t, de hamarosan a svájci EC kocsiktól is végleg elbúcsúzhat ez a vasútvonal... (kép forrása: www.sueddeutsche.de)
A vasútvonal igazi dízelparadicsom, hiszen kétvágányú fővonal, jelentős forgalommal és változatos vonatokkal. Ennek azonban hamarosan vége szakad, ugyanis a DB villamosítja a vasútvonalat Geltendorftól Lindauig, így szükségtelenné válik a mozdonycsere és az irányváltás, kihagyhatóvá válik a pici szigeten található Lindau Hauptbahnof érintése is. Helyette a tóparton fekvő Bahnhof Lindau Reutin teherpályaudvar veszi át a helyét, természetesen egy alapos felújítás és átépítés után. Lindau Hauptbahnhof új nevet kap, Lindau Insel néven keressük majd a menetrendekben. De természetesen a város nem marad főpályaudvar nélkül, Lindau Reutin kapja majd meg az előkelő Hauptbahnhof titulust.
A sziget vasúti közlekedésének megújítása már régóta napirenden van, de a tiltakozások miatt folyamatosan csúszott. Az eredeti projekt 2011/2012-es kudarcát követően megújultak a tárgyalások az érintett felek között, melyekbe beépítették a lakosság követeléseit. Az elfogadott kompromisszum magában foglalja Lindau Hauptbahnhof kisebb mértékű megőrzését: a tárolóvágányokat és a dízelüzemű járművek üzemanyagkútját Reutin állomásra helyezik át. Ez azt jelenti, hogy körülbelül öt hektár terület szabadul fel a vasúti használattól, ez a terület a jövőben építési földterületként is értékesíthető.
Bahnhof Lindau Reutin 2012-ben, ráfér az alapos átépítés ahhoz, hogy a jövőben EC-, regionális- és S-Bahn vonatokat is fogadhasson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bahnhof Lindau Reutin 2019-ben! Már állnak a felsővezetéktartó-oszlopok, és épülnek a liftaknák is a peronokhoz (kép forrása: www.all-in.de)
Ehhez kapcsolódik szorosan Reutin állomás átalakítása távolsági vasútállomássá. A teljes Lindau vasúti csomóponthoz új elektronikus forgalomirányítás épül ki. Az új, Lindau-Reutin távolsági vasútállomáson négy peronnal is rendelkező vágány épül. A távolsági forgalom járatai mellett itt megállnak majd a Vorarlberg S-Bahn szerelvényei és a regionális vonatok is. A regionális és az S-Bahn vonatok végállomása továbbra is a jelenlegi állomás marad, de az új, Lindau Insel néven keressük majd. Mindkét állomásra beérkező vasútvonalak infrastruktúráját átfogóan felújítják, a városi térségben a vasúti kereszteződéseket megszüntetik, az Aeschach megállót korszerűsítik és az ott áthaladó München-Lindau-vasútvonalat peronokkal látják el. Ezen felül Oberreitnau körzet, valamint Hergensweiler, Schlachters és Weißensberg községek új megállókat kapnak.
A teljes beruházás becsült összege 130 millió euró. Reutinban az állomás felújítása mintegy 12 hektár területet szabadít fel a vasúttól, ez a terület a jövőben építési földterületként is értékesíthető lesz.
2016. október 24-én került sor Lindau körzet vasúti létesítményeinek korszerűsítésére, és így a Lindau-Reutin állomás személyszállító állomássá történő átalakításának ünnepségére. Az építkezés azonban már korábban megkezdődött.
Már állnak az oszlopok és feszül a vezeték Geltendorf és Lindau között 2019 novemberében (kép forrása: www.abs48.com)
Az új állomást várhatóan 2020. decemberében helyezik üzembe, amikor a menetrend is megváltozik. Naponta hat járatpár fog közlekedni München és Zürich között, amelyek a billenőszekrényes motorvonatok nagyobb engedélyezett sebessége és a Geltendorf-Memmingen-Lindau-Reutin út villamosítása, na és persze az elmaradó szigeti kitérőzés miatt mintegy 45 perccel gyorsabbak lesznek, mint a napjainkban közlekedő dízelmozdonyos szerelvények.
Hatszor naponta, 3,5 óra alatt! hirdeti ez a svájci mozdony a közel egy évtizedes álom beteljesülését (kép forrása: www.abs48.com)
A felújítás magában foglalja több vasúti híd teljes cseréjét (kép forrása: www.abs48.com)
A vasútvonal mellett kilométereken át épül a zajvédő fal (kép forrása: www.abs48.com)
A lindaui vasútállomás átalakítása csak egy kisebb része a teljes projektnek, hiszen az állomások megújulásain kívül 110 km vasútvonalat villamosítanak, több vasúti hidat kicserélnek, megszüntetik a közúti átjárók egy részét, emelik a pályasebességet és ezek mellett még több 10 km-nyi zajvédő falat is telepítenek a sínek mellé.A felújítás nem hagy érintetlenül olyan nagy állomásokat sem, mint Buchloe vagy Kempten.
Két DB 218 sorozatú dízelmozdony, svájci EC kocsik, panorámakocsi, mindez felsővezetéktartó oszlopok és zajvédő falak nélkül... Ez a fotó mára már történelem!
Utolsó kommentek