HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Franciaországban mindenki Párizsba akar menni. Léteznek persze átlós járatok is, csak... (2024.03.04. 22:34) TGV - hogyan tovább?

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (19) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2020.04.12. 20:57 Balogh Zsolt

Kínai mozdonyok

Kína vasúti közlekedéséről már többször is szó volt itt a blogon, ám ez többnyire csak a nagysebességű vasúti közlekedést érintette. A nagysebességű vonalak, bár hosszuk évről-évre nő, csak egy részüket teszik ki a 131 ezer km-es hálózatnak (2018-as adat).

Mozdonygyár Kínában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasúti sínek mára már háromszor is körbeérnék az egész bolygót, de mit sem érnek járművek nélkül. A vasút fejlesztésével együtt az utóbbi évtizedekben modern vasúti járműveket is állítottak üzembe szép számmal, kezdetben főleg külföldi típusokat, ám később beindult a saját gyártás is.

Előzmények

Kína lakosságához és méretéhez képest meglehetősen kevés vasútvonallal rendelkezett. A vasútvonalak többségén még a 90-es években is gőzmozdonyok vontatták a vonatokat, sőt még 1988-ben is gyártottak új gőzmozdonyokat!

A QJ sorozat, több mint 4700 db készült belőle Kínában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ennek több különböző oka is volt: egyrészt az országban rengeteg szén található, másrészt a gőzmozdonyok gyártása és üzemeltetése nem igényel csúcstechnológiát. Bár hatásfokuk messze nem a legjobb és a környezetet is rendkívül szennyezik ezt sokáig háttérbe szorította egyszerű gyártásuk és karbantartásuk.

A gőzöskorszak Kínában 2002-ig tartott, de néhány mellékvonalon még 2003-ban is közlekedtek, majd az iparvasutakra kerültek, ahonnan végül 2010-re tűntek el teljesen.

Eközben 100-as nagyságrendben álltak szolgálatba villamos- és dízelmozdonyok is, ám nem tudták kiszorítani a gőzmozdonyokat mindenhonnan az új típusok alacsony darabszáma miatt.

A kínai SS1 sorozatot 1968 és 1988 között gyártották, összesen 826 db készült belőle Kínában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A külföldi megrendelések

Kína is szerette volna gyorsabban modernizálni a járműállományát, ami már megkezdődött a saját típusaival, de nem haladt elég gyorsan. Ezért külföldről kértek segítséget.

8G sorozat a szovjet Novocserkasszki Villamosmozdonygyárból. 1987 és 1990 között összesen 100 db készült belőle a Szovjetunióban Kína számára (kép forrása: Wikimedia Commons)

DJ1 sorozat, a Siemens és a Zhuzhou Electric Locomotive Works első közös munkája. 1999 és 2003 között 20 mozdonyt gyártottak le közösen (kép forrása: Wikimedia Commons)

Kína a 2000-es években nemzetközi tendereket írt ki mozdonyok vásárlására. A megmérettetésen indult a francia Alstom, a német Siemens, a japán Toshiba és a kanadai Bombardier is, a tét nem volt kicsi, többszáz villamos mozdonyról szóltak a kiírások. A feltételek szerint a nyertes vállalta, hogy néhány leszállított mozdony után Kínában egy gyárat húz fel, ahol kínai munkásokkal gyártatja majd le a mozdonyokat.

A recept ugyanaz volt, mint a nagysebességű motorvonatok esetében évekkel később: mivel a gyártás Kínában történt kínai munkásokkal, az 500. mozdony legyártása után a megszerzett tudást és tapasztalatot a nyugati cégek már nem tudják magukkal hazavinni, így az Kínában marad.

A nemzetközi tenderen több nyertest is hirdettek, a francia Alstom 500, a kanadai Bombardier szintén 500 és a német Siemens 271 mozdonnyal nyerte meg a felhívást, így három gyártó is megkezdte a termelést a kínai vasút részére.

HXD1 sorozat nehéz tehervonatok számára a Siemenstől. a mozdonyokat 2006 és 2012 között gyártották, az első 50-et még Európában, a fennmaradó 221 mozdonyt pedig a kínai Zhuzhou Electric Locomotive Works gyárában. A mozdonyokat többek között a a világ legnagyobb teherforgalmú vasútvonalán, a Tatung–Csinhuangtao-vasútvonalon is használják (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kínai HXD2 villamos mozdony a francia Alstom és a kínai Datong gyár együttműködése alapján készült. 2004-től a típusból és az alváltozataiból összesen 1270 készült. (kép forrása: Wikimedia Commons

HXD3 sorozatú tehervonati villamos mozdony a japán Toshibától. A járművek többségét szintén Kínában gyártották, a teljes flotta 1040 mozdonyból áll. 5000 tonnás tehervonatok vontatásához használják (kép forrása :Wikimedia Commons)

HXD3D sorozatú villamos mozdony a kanadai Bombardiertől. A Bombardier és a kínai Dalian mozdonygyár összesen 500 db-ot gyártott a típusból 2008 és 2011 között (kép forrása: Wikimedia Commons)

Elindul a saját gyártás

A 2010-es évekre a kínai ipar annyi tudást gyűjtött be, hogy segítség nélkül is képessé vált a modern villamos mozdonyok gyártására, sőt már exportra is képes mozdonyokat gyártani. Hamarosan kínai mozdonyokkal és motorvonatokkal  találkozhatunk a szomszédos Ausztriában és a kicsit messzebbi Csehországban is!

HXD3C sorozatú tehervonati mozdony a Dalian mozdonygyárból. a gyártása 2010-ben kezdődött és már több, mint 1000 db gördült ki a Dalian mozdonygyárból. A Bombardier HXD3D sorozat gyártását 2011-ben fejezték be. A hasonlóság a véletlen műve lenne? (kép forrása: Wikimedia Commons)

HXD3D sorozat. A hasonlóság senkit ne tévesszen meg, ez nem egy Alstom Prima mozdony, hanem a Dalian mozdonygyár saját fejlesztése. A gyártás 2012-ben indult és mára már 521 mozdony hagyta el a Dalian mozdonygyárat (kép forrása: Wikimedia Commons)

HXD1 sorozat, a gyártás 2009-ben kezdődött és meg sem álltak 1207 mozdonyig. A Zhuzhou Electric Locomotive Works korábban a Siemenssel működött együtt és gyártották közösen a HXD1 sorozatot. Ebből a mozdonyból szállítottak Afrikába 41 darabot. Az Etiópia–Dzsibuti-vasútvonalra (kép forrása: Wikimedia Commons)

HXD1D sorozat a személyforgalomhoz. A gyártás 2012-ben kezdődött és már 511 mozdonynál tart a Zhuzhou Electric Locomotive Works (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mint látható, Kína jól keverte a kártyákat, sikerült német, francia, japán és kanadai mozdonygyárakat az országba csábítani, majd mire a 200-500 db-os szériákat legyártották, szinte azonnal folytatták is a munkát. A gyárakból azóta is sorra gördülnek le a mozdonyok, kísértetiesen hasonlóak, mint a pár hónappal korábbi nyugati típusok, de már saját márkanév alatt.

Kína az elmúlt 10 évben több ezer korszerű villamos mozdonyt állított üzembe, de a fejlődés még mindig nem állt le, a következő években is várható a többszáz darabos gyártás fennmaradása, legfeljebb már nem csak a belföldi igényeket elégítik ki, hanem elárasztják velük a világot Afrikától Európáig!

Szólj hozzá!

Címkék: kína index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5815608382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása