HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2019.12.18. 10:00 Balogh Zsolt

Hawaii vasúti közlekedése

Hawaii az USA 50. tagállama, 3200 km-re az amerikai kontinenstől a Csendes-óceánon. A többszáz szigetből álló állam legfontosabb szigete Oahu, melyen a főváros, Honolulu is található.

Hawaii éghajlata kellemes trópusi, így kedvelt turistacélpont az USA lakosai körében. Az állam jelentős bevételeket szerez a turizmusból, melyek egy részét vissza is forgatják. A szigeteken egymást érik a hatalmas szállodák, homokos strandok és szórakozóhelyek.

A négyrészes Hitachi szerelvény (kép forrása: www.railjournal.com)

A fősziget, Oahu, már korábban is rendelkezett vasútvonalakkal, ám ezek mezőgazdasági célokból épültek. Néhány vonalon személyszállítás is zajlik.

Oahu szigeten él Hawaii állam lakosságának a legnagyobb része és itt találhatóak a legszebb és legelegánsabb szállodák is. A szigeten két autópálya is épült, ám az utak kapacitása mára már kevésnek bizonyult a forgalomhoz.

Hawaii 2007-ben ezért egy új vasútvonal megépítése mellett döntött, kizárólag a személyszállítás céljára.

Az új vasúthálózat

Az épülő vasúthálózat szinte csak egy fővonalból áll, egy rövidebb leágazással a kocsiszínhez; egy mellékvonallal, mely később visszatér a fővonalhoz és egy kétmegállós mellékvonali leágazással. A kocsiszín környezetét kivéve teljes hosszában a földfelszíntől megemelve, hatalmas betonlábakon halad 32 km hosszan. A vasút 1435 mm-es normál nyomtávolságú kétvágányú vasúti pályából áll, melyet már nem kavicságyra, hanem betonlemezes alapra fektettek. Az áramellátás harmadik sínből történik 750 voltos egyenárammal.

Youtube videó a vonalról

A szerelvények

A szerelvényeket a japán Hitachi szállítja, a motorvonatok négyrészesek és teljesen automata üzemben futnak majd.

A vonatok maximális kapacitása 780 utas lesz (beleértve az ülő- és az állóhelyeket is). Hhasonlóak, mint az USA több nagyvárosában is megtalálható könnyűvasúti (light rail) rendszerek, például a a MAX Portlandben (Oregon állam), szemben a jobban elterjedt nehezebb és emiatt drágább vasúti rendszerekkel, mint például a chicagói és a New Yorki-i metró.

Az állomások azonban nagyobbak lesznek majd, mint a tipikus könnyűvasúti állomások.

Fizikailag a Honolulu város jövőbeli vasútrendszerének sok közös vonása van a könnyű gyorsvasút rendszerekkel, mint például a vancouveri SkyTrain-nel, a koppenhágai metróval vagy a londoni Docklands könnyű vasúttal. A rendszer az első olyan metróvonal lesz az Egyesült Államokban, ahol peronkapukat is építenek a vezető nélküli üzem biztonsága végett.

A vonal gördülőállománya kezdetben 80 kocsiból áll majd, melyből 20 négykocsis vonatot lehet majd összeállítani. A vonatokat az AnsaldoBreda és az Ansaldo STS közös vállalkozása kezdte gyártani Ansaldo Honolulu néven (Az AnsaldoBreda és az Ansaldo STS korábban már együttműködött a koppenhágai metró és a Bresciai metró járműveinek építésében és üzemeltetésében). Mindkét társaságot később a japán Hitachi Rail vásárolta meg.

Minden kocsi 20 méter hosszú lesz, súlyuk 33.000 kg és 36 ülőhellyel rendelkeznek majd.

A járműbeszerzésre további két cég is ajánlatot tett: a kanadai Bombardier Transportation és az amerikai Sumitomo Corporation,az eredményhirdetés után mindkettő tiltakozást nyújtott be a közbeszerzés ellen. Mindkét tiltakozást az adminisztratív folyamat során elutasították, de a Bombardier bírósági felülvizsgálatot kért. A Bombardier panaszával szembeni közigazgatási határozatot mind az állami körzeti bíróság, mind a közbülső fellebbviteli bíróság megerősítette.

A Hitachi Rail Italy 2016 decemberében jelentette, hogy hibákat fedeztek fel huszonhét kocsi alumínium gerendáinak hegesztési varrataiban, amelyek közül négy már Hawaii-ba érkezett. A gyártó megkezdte a hibák kijavítását, de a figyelmeztette a vevőt, hogy a szállítás emiatt késhet, mivel megállt az új járművek gyártási folyamata. A HART 2017. márciusában bejelentette, hogy a hibás kocsik javítása után elegendő szerelvény lesz az ideiglenes nyitás feltételeihez, és hogy ez a hiba a teljes nyitást nem fogja érinteni.

2017 májusában először vontatták a vonatokat a honolului síneken az elegendő űrszelvény ellenőrzése céljából. A vonatok saját erejükből való közlekedésének tesztelése 2017. októberében megkezdődött.

A Hitachi motorvonat bemutatkozása 2017-ben Honoluluban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Drónfelvétel a még építés alatt álló vasúti pályáról

Az építés alatt álló pálya még 2015-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Hawaii gyorsvasút, Honolulu, Oahu

A tesztek így a megfelelő ütemben haladtak, ahhoz, hogy a tervek szerint East Kapolei és Aloha Stadium között 2020 között megindulhasson a forgalom. A főváros, Honolulu és Ala Moana Center között a forgalom várhatóan 2025 decemberében indulhat meg.

A 32 km hosszúságú új vonal megvalósításának költségét 2007-ben 4 milliárd dollárra becsülték, mely először 9 milliárd dollárra emelkedett, 2017-re pedig már 10 milliárd dollárra (300 Ft-os középárfolyamon számolva mintegy 3000 milliárd Ft-ra) drágult. Az építkezés befejezése után állami könyvizsgálat fog indulni, hogy megállapítsák, mi okozta a költségek két és félszeresére történő drágulását.

Azonban úgy tűnik, a politikusok még így is elégedettek, hiszen a még meg sem nyílt vonal jövőbeli kiterjesztésének lehetőségét már elkezdték vizsgálni.

Ha minden a tervek szerint halad majd, mire teljesen elkészül, 21 állomás várja majd az utasokat Hawaii állam Oahu szigete a vonatozni vágyókat.

Források

* az angol Wikipédia Honolulu Rail Transit című szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2315332232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása