Hawaii az USA 50. tagállama, 3200 km-re az amerikai kontinenstől a Csendes-óceánon. A többszáz szigetből álló állam legfontosabb szigete Oahu, melyen a főváros, Honolulu is található.
Hawaii éghajlata kellemes trópusi, így kedvelt turistacélpont az USA lakosai körében. Az állam jelentős bevételeket szerez a turizmusból, melyek egy részét vissza is forgatják. A szigeteken egymást érik a hatalmas szállodák, homokos strandok és szórakozóhelyek.
A négyrészes Hitachi szerelvény (kép forrása: www.railjournal.com)
A fősziget, Oahu, már korábban is rendelkezett vasútvonalakkal, ám ezek mezőgazdasági célokból épültek. Néhány vonalon személyszállítás is zajlik.
Oahu szigeten él Hawaii állam lakosságának a legnagyobb része és itt találhatóak a legszebb és legelegánsabb szállodák is. A szigeten két autópálya is épült, ám az utak kapacitása mára már kevésnek bizonyult a forgalomhoz.
Hawaii 2007-ben ezért egy új vasútvonal megépítése mellett döntött, kizárólag a személyszállítás céljára.
Az új vasúthálózat
Az épülő vasúthálózat szinte csak egy fővonalból áll, egy rövidebb leágazással a kocsiszínhez; egy mellékvonallal, mely később visszatér a fővonalhoz és egy kétmegállós mellékvonali leágazással. A kocsiszín környezetét kivéve teljes hosszában a földfelszíntől megemelve, hatalmas betonlábakon halad 32 km hosszan. A vasút 1435 mm-es normál nyomtávolságú kétvágányú vasúti pályából áll, melyet már nem kavicságyra, hanem betonlemezes alapra fektettek. Az áramellátás harmadik sínből történik 750 voltos egyenárammal.
Youtube videó a vonalról
A szerelvények
A szerelvényeket a japán Hitachi szállítja, a motorvonatok négyrészesek és teljesen automata üzemben futnak majd.
A vonatok maximális kapacitása 780 utas lesz (beleértve az ülő- és az állóhelyeket is). Hhasonlóak, mint az USA több nagyvárosában is megtalálható könnyűvasúti (light rail) rendszerek, például a a MAX Portlandben (Oregon állam), szemben a jobban elterjedt nehezebb és emiatt drágább vasúti rendszerekkel, mint például a chicagói és a New Yorki-i metró.
Az állomások azonban nagyobbak lesznek majd, mint a tipikus könnyűvasúti állomások.
Fizikailag a Honolulu város jövőbeli vasútrendszerének sok közös vonása van a könnyű gyorsvasút rendszerekkel, mint például a vancouveri SkyTrain-nel, a koppenhágai metróval vagy a londoni Docklands könnyű vasúttal. A rendszer az első olyan metróvonal lesz az Egyesült Államokban, ahol peronkapukat is építenek a vezető nélküli üzem biztonsága végett.
A vonal gördülőállománya kezdetben 80 kocsiból áll majd, melyből 20 négykocsis vonatot lehet majd összeállítani. A vonatokat az AnsaldoBreda és az Ansaldo STS közös vállalkozása kezdte gyártani Ansaldo Honolulu néven (Az AnsaldoBreda és az Ansaldo STS korábban már együttműködött a koppenhágai metró és a Bresciai metró járműveinek építésében és üzemeltetésében). Mindkét társaságot később a japán Hitachi Rail vásárolta meg.
Minden kocsi 20 méter hosszú lesz, súlyuk 33.000 kg és 36 ülőhellyel rendelkeznek majd.
A járműbeszerzésre további két cég is ajánlatot tett: a kanadai Bombardier Transportation és az amerikai Sumitomo Corporation,az eredményhirdetés után mindkettő tiltakozást nyújtott be a közbeszerzés ellen. Mindkét tiltakozást az adminisztratív folyamat során elutasították, de a Bombardier bírósági felülvizsgálatot kért. A Bombardier panaszával szembeni közigazgatási határozatot mind az állami körzeti bíróság, mind a közbülső fellebbviteli bíróság megerősítette.
A Hitachi Rail Italy 2016 decemberében jelentette, hogy hibákat fedeztek fel huszonhét kocsi alumínium gerendáinak hegesztési varrataiban, amelyek közül négy már Hawaii-ba érkezett. A gyártó megkezdte a hibák kijavítását, de a figyelmeztette a vevőt, hogy a szállítás emiatt késhet, mivel megállt az új járművek gyártási folyamata. A HART 2017. márciusában bejelentette, hogy a hibás kocsik javítása után elegendő szerelvény lesz az ideiglenes nyitás feltételeihez, és hogy ez a hiba a teljes nyitást nem fogja érinteni.
2017 májusában először vontatták a vonatokat a honolului síneken az elegendő űrszelvény ellenőrzése céljából. A vonatok saját erejükből való közlekedésének tesztelése 2017. októberében megkezdődött.
A Hitachi motorvonat bemutatkozása 2017-ben Honoluluban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Drónfelvétel a még építés alatt álló vasúti pályáról
Az építés alatt álló pálya még 2015-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A tesztek így a megfelelő ütemben haladtak, ahhoz, hogy a tervek szerint East Kapolei és Aloha Stadium között 2020 között megindulhasson a forgalom. A főváros, Honolulu és Ala Moana Center között a forgalom várhatóan 2025 decemberében indulhat meg.
A 32 km hosszúságú új vonal megvalósításának költségét 2007-ben 4 milliárd dollárra becsülték, mely először 9 milliárd dollárra emelkedett, 2017-re pedig már 10 milliárd dollárra (300 Ft-os középárfolyamon számolva mintegy 3000 milliárd Ft-ra) drágult. Az építkezés befejezése után állami könyvizsgálat fog indulni, hogy megállapítsák, mi okozta a költségek két és félszeresére történő drágulását.
Azonban úgy tűnik, a politikusok még így is elégedettek, hiszen a még meg sem nyílt vonal jövőbeli kiterjesztésének lehetőségét már elkezdték vizsgálni.
Ha minden a tervek szerint halad majd, mire teljesen elkészül, 21 állomás várja majd az utasokat Hawaii állam Oahu szigete a vonatozni vágyókat.
Források
* az angol Wikipédia Honolulu Rail Transit című szócikke
Utolsó kommentek