Lengyelország 2004-ben hazánkkal együtt csatlakozott az Európai Unióhoz, jelentősen lemaradva nem csak az uniós átlagtól, de még Magyarországtól is. Az ország súlyos gondokkal küszködött, nagy volt a munkanélküliség és az elmaradás minden területen.
Ám a csatlakozás óta vagy miatt az ország folyamatosan dolgozza le a hátrányát, látványos változásokat és fejlődést felmutatva.
Fantáziarajz a tervezett új repülőtérről
Lengyelország sikeresen modernizálta többek között a gépiparát, így saját gyártású mozdonyokkal és motorvonatokkal jelent meg a piacon. Az évtizedek óta fejlesztett CKM is végre megközelíti azt, amit eredetileg szántak neki, a nagyvárosokat pedig modern Pendolino szerelvények kapcsolják össze, helyenként akár 250 km/h sebességgel robogva.
A fejlődés napjainkban is tart, jelentős összegeket fordítanak az infrastruktúra fejlesztésére: Lengyelország egy új központi repülőtérrel szeretné magát Közép-Európa közlekedésében bebiztosítani.
Youtube animáció az új repülőtérről
Az új repülőtér a lengyel fővárostól, Varsótól délnyugatra épülne fel, közel az A2-es autópályához és a Varsó-Katowice-vasútvonalhoz. A főváros a repülőtértől mindössze 40 km-re, vonattal utazva 15 percre helyezkedne el, kiváló kapcsolatokat biztosítva az ország központjával. Feladata lesz, hogy kiváltsa a jelenlegi nemzetközi légi kikötőt, a Varsó Chopin repülőteret, mely 2018-ban már 17 millió 755 ezer utast fogadott.
Utódja, az Új központi Lengyel Repülőtér az első ütem befejezésével két kifutópályával 40-45 millió utas kezelésére lesz képes, ha pedig a második ütemmel is és a két további kifutópályával is elkészülnek, a kapacitása 100 milliósra bővül. Ezzel szinte egyenrangúvá válna kapacitás tekintetében a világ jelenlegi legforgalmasabb repülőterével, az amerikai Hartsfield–Jackson Atlanta nemzetközi repülőtérrel, mely évente 107 millió utast kezel.
A repülőtér és a környezetének látványterve
A terv azonban nem csak egy repülőtérből áll, a mérnökök a légikikötőt az országos autópálya- és vasúthálózatba is integrálnák, hogy a repülés minél több ember számára könnyen elérhetővé váljon. Varsó központi pályaudvara 15, Łódź vasútállomása 25 perc alatt, Lengyelország legnagyobb városai pedig kevesebb, mint 2,5 óra alatt elérhetővé válnak innen, feltéve, ha a szükséges vasúti beruházások is elkészülnek. A központi vasútállomásra 10 irányból futnak majd be a sínek, közvetlen kapcsolatot biztosítva 120 lengyel várossal.
Lengyelország középtávú terveiben 1600 km hosszúságú nagysebességű vasútvonal létrehozása szerepel, melyeken a sebesség 250 km/h lesz, ezen kívül 2400 km hosszúságú vasútvonalat szeretnének modernizálni. Az ország sugaras vasúthálózata miatt a repülőtér nem csak egy légikikötő, hanem fontos átszállási állomás is lesz Lengyelország különböző részei felé. Így tényleg találó, hogy a lengyelek nem is nemzetközi repülőtérnek, hanem egyből Hub-nak nevezik az új létesítményt.
A repülőtér 3000 hektáros területe. Jól látható, hogy számos lakott terület is a fejlesztések áldozatául fog esni (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ezzel párhuzamosan a környezet is beépülne, egy kisebb város alakulna ki a kifutópályák közelében irodaházakkal, vásárterekkel, kongresszusi- és konferencia termekkel. Teljes kiépülése esetén mintegy 150 ezer ember dolgozhatna a repülőtéren. A beruházás 3000 hektár terület fejlesztését jelenti majd.
Története
Egy új nemzetközi repülőtér felépítésének az ötlete a 2000-es évek elején merült fel először.
2005. május 12-én a Polgári Repülési Hivatal szerződést írt alá az Ineco-Sener spanyol konzorciummal a központi repülőtér megvalósíthatósági tanulmányának elvégzésére. Ennek ellenére a következő két évben nem történt előrelépés, amit sokan úgy értelmeztek, hogy az új nagy repülőtér projektjet határozatlan időre elhalasztották. Ennek ellenére egy Varsót kiszolgáló új repülőtér építését javasolták a kormány közlekedési infrastruktúra fejlesztési stratégiájában a 2010–2013-as időszakra.
Az Élet és Igazság párt hatalomra kerülése után az események felgyorsultak, majd a kormány 2017. novemberében jóváhagyta a tervet.
Az üvegtetővel fedett központi terminál
2018. június 17-én a Grodzisk Mazowiecki megyei Baranów kerület lakói szavazhattak az új repülőtér felépítéséről. A 47 százalékos részvételével mellett a szavazók 84%-a ellenzte a tervet. A népszavazás eredménye nem volt kötelező érvényű, ám Mikołaj Wild infrastrukturális miniszterhelyettes kijelentette, hogy a közvélemény érdekeit is figyelembe fogják venni.
A repülőtér a tervek szerint 2027-ben nyílik meg az utazóközönség előtt.
A vonatok közvetlenül a terminálok alá érkeznek majd, megkönnyítve az átszállást repülő és vonat között (kép forrása: corona-renderer.com)
Pendolino motorvonat Gdańsk állomáson. A modern motorvonat helyenként 250 km/h sebességel szállítja az utasokat (kép forrása: Wikimedia Commons)
Mindeközben Magyarországon évek óta csúszik a Belgrád felé kiépítendő új nagysebességű? vasútvonal építésének kezdete. A határidőkön kívül a műszaki tartalom is sokat változott, többnyire a kevesebb irányába.
Magyarország legfontosabb nemzetközi repülőtere az évek folyamán hatalmas utasszám növekedést produkált, ám eközben a vasúttal való kapcsolata folyamatosan romlott. Kezdődött az egyes terminál bezárásával, majd a kék metró felújításával. Bár létezik egy Budapest Ferihegy vasúti megálló, a reptér innen gyalogosan még rendkívül messze található.
A kiszolgálás színvonalának csökkenése úgy tűnik még mindig nem állt meg, a 2019 decemberében életbe lépő új vasúti menetrendben két pár Budapest-Szeged IC egyszerűen kihagyja a megállót...
Bár az évek alatt többször felmerült a metró meghosszabbításának a terve vagy egy Keleti pályaudvarról közlekedő reptéri expressz megvalósítása, az ötletelésen kívül érdemi esemény még nem történt.
Források
* a repülőtér hivatalos honlapja
* az angol Wikipédia New Central Polish Airport című szócikke
Utolsó kommentek