HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2019.10.31. 22:26 Balogh Zsolt

Repülőgépek helyett vonatok?

Az utóbbi években egyre erősebben jelenik meg a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés témája minden területen, így a közlekedésben is. Bár a légi forgalom továbbra is dinamikusan növekszik, megjelentek azok a hangok is, akik a repülés helyett inkább a környezetbarátabb vasúti közlekedést választják, gondoljunk csak Cseh Katalinra, a Momentum párt EP képviselőjére, aki vonattal ment Budapestről Brüsszelbe.

Piros helyett zöld csík egy ICE motorvonaton. A távolsági közlekedés egyre nagyobb mértékben támaszkodik a megújuló energiákra (kép forrása: www.bahnbilder.de)

Példája nem egyedülálló, sokan térnek át a vonatokra a repülésről. De vajon tényleg ez a megoldás?

Köztudott, hogy a repülés az egyik legnagyobb környezetszennyező közlekedési mód, mintegy tízszer annyi energiát igényel ugyanakkora táv megtétele, mint ha vonattal mennénk. Sok esetben a vasút valóban alternatíva, mint ahogy bebizonyosodott ez már több rövidebb viszonylaton is. Egy 250-300 km/h sebességgel haladó vonat 600-800 km-ig valós alternatívája a repülésnek, hiszen a vonatok többnyire a belvárosokból indulnak, a felszállás pedig az enyhébb biztonsági ellenőrzéseknek hála sokkal gyorsabb is. Így hiába halad gyorsabban egy repülőgép a levegőben, a reptereken elvesztegetett idő nagymértékben rontja a teljes utazási időt.

A vonatok ráadásul sűrűbben is járnak, nagyobb választékot nyújtva, így szinte érthetetlen, miért is repülnek annyit az emberek.

Sajnos azonban a vonatozásnak bőven van hátránya is, elsősorban a korábban már említett 600-800 km-es versenyképes hatótáv, de megemlíthetjük még a borsos jegyárakat is. A fapados repülőgépek korában, mikor dömpingáron szórják az akciós jegyeket, az árversenyben a vasút bizony legtöbbször alulmarad.

De miért kerül hátrányba a vasút, ha tizedannyi energiát fogyaszt? Naívan azt hihetnénk, az üzemeltetése is tizedannyi csupán. A valóság azonban egészen más, a vasutaknál jelentős költségnövelő tényező a drága infrastruktúra fenntartása és az állami irányítás sem a hatékonyság felé tereli.

A (fapados) légitársaságok a dinamikus árazással igyekeznek minden járatot maximálisan feltölteni, extra díjakkal pedig az utasokról minél több pénzt menet közben legombolni. Poggyászdíj, reptéri illeték, biztosítás, egymás mellé szóló helyjegyek extra költsége, üzemanyag felár... csak hogy párat említsünk a légitársaságok üzleti húzásaiból. További jelentős könnyebbség a repülős cégeknek, hogy jelentős állami támogatásokat kapnak különböző formákban. Egyik legkirívóbb és legigazságtalanabb tétel a repülőjegyek és a vonatjegyek eltérő adótartalma. Németország államvasútja már elérte, hogy az adók mértéke legyen azonos a repülőjegyekével, a korábbi 19 százalékos adókulcs 7 százalékra csökkent.

Változnak azonban az utasok is: egyre több ember veszi komolyan a klímavédelmet és döntenek a repülés helyett inkább a vasúti utazás mellett. Egy érdekes kezdeményezés indult el Svédországból, talán épp a helyi aktivista, Greta Thunberg hatására, melyet talán "repülés-szégyennek" lehetne lefordítani.

Az egyre népszerűbb repülés-szégyen mozgalom egyre több svédet késztet, hogy a légi közlekedést a fenntarthatóbb vasút használatára cserélje. Az ünnepi szezon elindulásával és az olcsó repülőjegy-ajánlatok egyre növekvő elérhetőségével, hogyan és hol válhatnak a vonatok a jövőben népszerűbb közlekedési eszközzé, mint a repülőgépek?

Lehet, hogy Svédország a világ vezető országa a sikeres újrahasznosítási rendszerek és az ökológiai épületek vonatkozásában, ám a Chalmers Műszaki Egyetem adatai szerint a repülési széndioxid kibocsátás az ötszörösére emelkedett a 2018-as globális átlaghoz képest.

Kondenzcsíkok Magyarországon (kép forrása: airportal.hu)

A svéd állampolgárok, akik már régóta szívesen utaznak naposabb / melegebb helyekre az országból, egyre inkább támaszkodnak a légi közlekedésre, mind a szabadidős, mind az üzleti utazások szempontjából. A helyi tinédzser aktivista, Greta Thunberg viszont leginkább vasúton utazik a világban, hogy felhívja a figyelmet az éghajlatváltozásra. A légi közlekedés most már inkább a szégyenérzetet és nem a büszkeséget növeli az svédek számára.

Ezeket az érzéseket erősíti a megjelenő flygskam - magyarul „repülés-szégyen” - mozgalom, amelynek eredményeként a vasút válik a skandináv országban az előnyben részesített közlekedési lehetőségévé. Kezdetben csak egy népszerű hashtag volt a Twitteren, ám később a flygskam trendként és életmódként is megjelent, amely a vasúti utazást a légi utazás legfenntarthatóbb és bűntudat nélküli alternatívájaként népszerűsíti.

Kevesebb, mint egy év alatt a mozgalom óriási népszerűségre tett szert Svédországban és Európa többi részén is elkezdett megjelenni. Kettőezertizenkilenc áprilisában maga Thunberg is vasúton utazott a kontinensen, két hét alatt ellátogatva Franciaországba, Olaszországba és az Egyesült Királyságba.

Miközben a flygskam mozgalom továbbra is egyre több követőt toboroz, köztük hírességeket is, továbbra is küzd, hogy versenybe szálljon a általában olcsóbb és időben rövidebb légi utakkal. Számos nagysebességű vasútvonal áll már jelenleg is az utasok rendelkezésére és továbbiak állnak építés alatt Európában, de vajon helyettesítheti-e a vasút a légi utazást?

Meglévő és épülő nagysebességű vasútvonalak Európában, Svédország fővonalain is egyre hosszabban lehetséges a 200 km/h vagy a nagyobb sebesség (kép forrása: Wikimedia Commons)

Noha a repülés-szégyen mozgalom még messze nem egy globális trend, ez egyértelműen jelzi, hogy a vasúti utazás visszatért a divatba, és egyre több ember választja azt a repülés helyett.

Ez év áprilisában a Bloomberg arról számolt be, hogy a svédországi repülőterek üzemeltetőjének, a Swedavia AB-nak hét egymást követő hónapban csökkent az utasszáma az előző év azonos időszakához képest, míg a World Wildlife Foundation felmérése kimutatta, hogy Svédországban minden ötödik ember repülőgépek helyett vonatokat használt a csökkentés érdekében. Ennek eredményeképpen a Svéd Államvasút, az SJ rekordmennyiségű utast szállított.

Ez láncreakciót váltott ki országszerte, ahol különféle vasútra összpontosító kezdeményezéseket indítanak a növekvő kereslet kielégítése érdekében. Például a svéd Dagens Nyether újság nemrégiben két új járatot indított Európába; a jegyek egy hét alatt elfogytak.

Mark Smith, a The Man in Seat 61 vasúti utazási blog szerzője szerint ez azonban nem csupán egy helyi mozgalom. Weboldalának célja a vasúti lehetőségek népszerűsítése, azoknak az utasoknak, akik azt gondolják, hogy a repülés az egyetlen lehetőség.

"Láttam a tipikus Seat 61 látogatók jellegét az évek során, amikor 2001-ben elkezdtem." - magyarázza. "A korai években weboldalamra azok voltak kíváncsiak, akik a repüléstől féltek, vagy az egészségi állapotuk korlátozta a repülést, vagy akik különösen szerették a vonattal való utazást - egy kisebbség, bár jelentős, amelyet az utazási ipar figyelmen kívül hagyott."

Az Eurostar vonatok 1994 óta kapcsolják össze Londont Párizzsal és Brüsszellel, a magas szintű szolgáltatás jelentősen visszavetette a légiforgalmat az érintett városok között. A szolgáltatás népszerűségét jól mutatja, hogy egyre több város érhető el Londonból vonattal, mint például Amszterdam, Rotterdam, a távlati tervek között pedig további célállomások szerepelnek (kép forrása Wikimedia Commons)

Manapság azonban egyre több fő utazó fordul a weboldalához, és így a vasúti közlekedéshez is, amelyet a széndioxid-lábnyom csökkentésének és élvezetesebb utazási élménynek a célja vezetett.

Annak ellenére, hogy nagyon sok lehetőség van a kezükben, az utazási és a vasúti iparág kihagyja a lehetőségét, hogy tömegeket a vonatok felé vezessen. Egyrészt - magyarázza Smith - az utazási irodák fel vannak készülve a légi járatok kezelésére, míg a legjobb és legolcsóbb vasúti jegyek megtalálása és foglalás gyakran túl bonyolult a repüléshez képest.

Eközben hozzáteszi, hogy a vasúti ágazat egyre szétaprózódóbbá válik, mivel túl sok üzemeltető, akik csak a saját eredményeikre büszkék, és ezek együtt elkerülhetetlenül a rossz és nehézkes ügyfélszolgálathoz vezetnek.

"Európa-szerte óriási probléma, hogy a vasúti értékesítés 30 évvel lemaradt a légi közlekedés jegyértékesítési rendszereitől" - mondja Smith. "Tudni kell, hogy melyik weboldalt használjuk az adott utazás lefoglalásához."

Noha a weboldalak, például a Trainline és a Loco2 foglaltságának növekedése pozitív lépés lehet ennek a hozzáállásnak a megváltoztatásában, továbbra is küzdenek a légi közlekedésre koncentráló társaikkal, mint például az cheapflights.co.uk és a Skyscanner.

Smith szerint ennek oka az, hogy a Trainline és a Loco2 nem csatlakozik minden európai országhoz, azaz az utazóknak és az ügynökségeknek nincs teljes hozzáférése a piac legjobb ajánlataihoz.

A különböző közlekedési eszközök széndioxid kibocsátása utasonként és kilométerenként

Ennek eredményeként az egész vasúti iparág rossz hírnévre tett szert, és a vonatokat most sokkal drágábbnak tekintik, mint amilyenek valójában. Smith szerint: „a vasúti ágazat sikeresen nyilvánosságra hozta a legdrágább viteldíjait, és titokban tartotta a legolcsóbbakat, míg a légiközlekedési ágazat éppen ellenkezőleg tett". Kis lépésekre van szükség a vasúti utazás előmozdításához.

Mindent figyelembe véve a repülőgépek nélküli jövő esélye valószínűtlennek tűnik. Mint azonban Dr. Roger Tyers, a Southamptoni Egyetem Szociológiai, Szociálpolitikai és Kriminológiai Tanszékének tudományos munkatársa elmagyarázta, számos dolgot megtehetünk, hogy fenntarthatóbbá váljunk:

"A repülés csökkentése gyors győzelem a kibocsátás csökkentésében. Rövid távon mindannyiunknak sokkal kevesebbet kell repülnie addig, amíg tisztább módon nem repülhetünk, amelyben nincs szükség arra, hogy tonnaszám égessük el a piszkos kőolajat." - magyarázza Tyers. "Az éghajlatváltozás nagyon gyorsan megy végbe, és a repülések csökkentése gyors haszonnal jár a kibocsátások csökkentésében, és sokkal könnyebb és gyorsabb, mint mondjuk az energiatermelés szénmentesítése."

Már állnak az oszlopok, hamarosan lehet fektetni a vágányokat is Wendlingen és Ulm között Németországban (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

Miután tanulmányozta a repülési kibocsátások hatását, Tyers más témákra helyezte a figyelmét. Ő maga megígérte, hogy 2019-ben nem repül, még most se, mikor a kutatásait Kínába helyezi át.

Ennek eredményeként 2019 májusában elindult egy kéthetes utazásra Londonból Pekingbe, hogy „megmutassa más tudósoknak és más szakembereknek, hogy továbbra is lehetséges nemzetközi munkát végezni anélkül, hogy mindig feltételeznénk, hogy repülőgépre kell ülni”.

"Úgy gondolom, hogy meglehetősen jó esély van arra, hogy ez a [vasúti átmenet] megtörténjen, az a kérdés, hogy vajon elég gyorsan megtörténik-e” - mondja Tyers. "A dolgoknak meg kell történnie mind az ipari / szabályozási, mind a kulturális / társadalmi oldalon."

Mindenekelőtt elmondja, hogy a piaci jeleknek meg kell változniuk, hogy a légi járatok drágábbak legyenek, míg a vonatok viteldíjai továbbra is versenyképesek maradjanak. Több nagysebességű vasútvonal hozzáadása szintén nagyobb választási lehetőséget és később megnövekedett kapacitást eredményezhet. "Néhány kutatás azt sugallta, hogy van egy fordulópont, ahol az emberek váltanak a járatokról a vonatokra, ha van egy azzal egyenértékű vasútvonal, amely négy órányi utazást vagy annál kevesebbet igényel."

Tyers szerint ezenkívül a kormányoknak ösztönözniük kell a tisztább üzemanyagokat és a fenntarthatóbb repülési ipart, új adókat bevezetve a gyakori repülőutakra és ösztönözni a tisztább üzemanyagok gyártását. „Amint a piaci jelek jobbak” - folytatja -, a vasúti iparnak is jó minőségű hálófülkés útvonalakat kell biztosítania (és bizonyos esetekben újra megnyitni). ”

A svéd kormány is ezt tervezi, mivel nemrégiben bejelentette, hogy 2022-ig újból bevezeti az éjszakai vonatokat, amelyek Skandináviát összekötik néhány nagyobb európai csomóponttal.

Visszatérnek az éjszakai vonatok megújult formában?

Végül, mind Tyers, mind Smith számára elengedhetetlen, hogy az üzemeltetők hatékony és egyértelmû foglalási rendszert működtessenek együtt, amelyben több vasúttársaság is részt vesz. Smith azt is hangsúlyozza, hogy az iparágnak foglalkoznia kell a vasúti utasok jogainak kérdésével, amelyet az EU jelenleg is vizsgál, de még nincs meggyőző eredménye.

„Az utasoknak akkor is szükségük van az átszállások bizonytalanságának a védelmére, ha azt egy szétaprózott iparágban kénytelenek elszenvedni, ahol több különálló jegyet kell vásárolni különálló üzemeltetőktől az utazás befejezéséhez” - mondja Smith.

Személyes véleményem pedig az, hogy önmagában a légi utasok vasútra terelése nem oldja meg a fő problémát, hiszen a vasút is szennyez, csak kisebb mértékben. Globális szinten a legfontosabb az lenne, ha az utazási igények csökkennének drasztikusan! Az emberek egyre többet és egyre messzebbre utaznak, ráadásul globális trend az is, hogy egy helyen egyre kevesebb időt töltenek el. Ezért a fapadosok is hibásak, akik lehetővé teszik a hosszú hétvégéket Rómában, Athénban, Madridban... és még többszáz egyéb helyen a kispénzű turistáknak is.

De a vasút sem ártatlan ebben a trendben: az egyre gyorsabban és sűrűbben közlekedő vonatok egyre jobban kitolják a nagyvárosok vonzáskörzetét, egyre többen választják az ingázást a lakóhelyük és a munkahelyük között. Bár a közlekedés egyre gyorsabbá válik, az utazási idő mégsem csökken, helyette az emberek egyre nagyobb távolságokat tesznek meg.

A klímavédelem legfontosabb feladata tehát mindenki számára, hogy közlekedjék bármivel is, igyekezzen a megtett kilométerek számát csökkenteni!

Források

* www.railway-technology.com

55 komment

Címkék: repülés


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1015275456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.11.01. 11:05:36

Három kiegészítés/reakció:
A vasúti jegyárak rendszere sokkal bonyolulatbb és átláthatatlanabb, mint a repülőjegyeké. Franciaországban, ha ugyanarra a vonatra ugyanabban az időontban próbál meg valaki jegyet venni az országos cég weboldalán, a regionális leányvállalat weboldalán, a kis állomáson lévő automatából, a nagy állomáson lévő automatából és a pénztárnál, legalább három különböző árral és legalább három különböző utazási feltétellel (érvénytartam: csak adott vonatra, csak adott napra, 1 hétre, visszaváltási, csere feltételek) fog találkozni. Nemzetközi viszonylatban még reménytelenebb a helyzet.
A megbízhatóság. A repülés minden rémtörténete ellenére még mindig kiszámíthatóbban működik, mint a vasút. Franciaországban (ahol azért nem rossz az infrastruktúra és a gördülőállomány), a lassan romló késési statisztika csak azért ilyen, mert havária esetén egyszerűen lemondják a vonatokat, és ugyebár ami nem közlekedik, az nem is tud késni... A fapados repülőtársaságok ehhez képest igen korrekt kiszolgálást nyújtanak.
A vasút a repülésnél is nagyobb munkaerőhiánnyal küzd, és ez nem fog változni a teljesen automata vonatok elterjedéséig. Amíg a közúti közlekedésben tele vannak a hírek az önvezető autókkal, a nagyvasúton látszólag semmi sem történik. Automata metrók közlekednek a városokban, de az automata vonatok megjelenésével kapcsolatban legfeljebb a miért lehetetlen-t látjuk.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.01. 12:54:55

@sncf: A légiközlekedés liberalizációja szerintem sokkal simább ügy volt, mint a vasúté. Magyarországon is egyből lett több magántársaság is, miközben a MÁV még mindig foggal-körömmel védi a piacát. Pedig látható, hogy ahol magántőke is megjelenik, ott sokszor sokkal hatékonyabbá válik a cég.

Az automatizálás hiányát én sem értem, a vasút sokszor élen jár az új technológiák kutatásában és felhasználásában ám az önvezető vonat nem tartozik a kedvencei közé. Talán azért, mert míg egy önvezető autóban a sofőré az összes felelősség, a vasútnál viszont a vállalaté.

sncf 2019.11.01. 14:06:14

@Balogh Zsolt: Igen, a 80-as évek brit liberalizációjával ellentétben a 2000-es évektől megindult liberalizációk a szolgáltatás színvonalára és áraira is inkább jobb hatással voltak, mint sem. A francia piacon is az SNCF monopóliuma teszi borzasztó nehézkessé a helyzetet. Ehhez mondjuk Franciaországban a szakszervezetek is hozzájárulnak: legutóbb egy hétig azért állt a vasúti közlekedés a fél országban, mert a mozdonyvezetők nem akartak olyan vonatot vezetni, amin nincs kalauz (ld. még automatizálás), szigorúan az utasok biztonsága érdekében... Aztán amikor felmerült a javaslatok között, hogy az 50 éves nyugdíjkorhatár előtt fél évvel átállítják a mozdonyvezetőket kalauznak és így nyugodtan dolgozhatnak az általános 62 éves nyugdíjkorhatárig és a kalauzhiány is megoldódik, lassan visszavonultak.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.01. 14:17:05

@sncf: Felháborító, hogy az állami vállalatok alkalmazottai mit meg nem engednek maguknak! Az én szakmámban elég egy hosszabb táppénz is ahhoz, hogy valaki repüljön! Nem hogy egy kisebb megfázással ne jöjjünk hetekig vagy hogy megtagadjuk a munkát olyan előjogokért harcolva, ami vérlázító! Macron nincs könnyű helyzetben, kemény ügy az SNCF és szakszervezetei.

okleveles naiv 2019.11.01. 14:56:04

Jó lenne, ha a híres vasútépítő dinasztiák felismernék, h nem csak egy kelet felé épített vasútvonalból lehet gusztustalanul sokat lopni, hanem egy, a mételyező und hanyatló nyugat felé kivitelezettből is...
Akkor egy Budapest-Bécs vonatozáshoz egy óra sem kellene, onnét pedig már szinte bármerre szaladnak sínek.

A csóka meg, aki egy megteheti, hogy egy konferencia miatt egy hónapig utazzon - hiszen ha Pekingig két hetet vonatozik, akkor vissza is - szimplán csak mázlista, és útközben akár vonatos blogot is írhatna. :D

okleveles naiv 2019.11.01. 15:00:19

@sncf: Lehet, h összesített stat alapján igazad van, de akit egy napra Rómában hagy a fapados légirabló, azt nem fogja vigasztalni, h ez idén még csak a 19. ilyen eset volt, míg a Vác-Bp mávcsoda naponta késik.
Sőt, még az sem, h ha a vonatkerékpumpálók igazán rágyúrnak, akkor a késés több, mint a vonat menetideje. :D

sncf 2019.11.01. 15:13:18

@okleveles naiv: Ez miben különbözik attól, akit az SNCF vagy a DB két napra Marseille-ben / Berlinben hagy? A következő két vonat úgyszintén törölve, a harmadikra meg nem lehet jegyet venni... Holnapután megy a negyedik...
Itt nem a Budapest-Vác viszonylat van szó, mert ott a repülő valóban nem is lehet versenyképes, hanem mondjuk Marseille-Párizs, vagy Berlin-München. Persze arra még van esély, hogy 6 átszállással másfél nap alatt el lehet jutni, de ezt a fapados repülő helyett is meg lehet csinálni. És természetesen, ha nem volt külön biztosításod, akkor a jegyárat térítik vissza, a többit pedig sajnálják.

Visceroid 2019.11.02. 16:51:35

A libsik be akarják tiltani az olcsó repülést a gójparasztoknak, akkor legyen vonat, nem mindegy? Mondjuk kicsit hosszabb az út, de még mindig jobb, mint a semmi.

Josagos 2019.11.02. 17:34:54

Nem lenne rossz a vonat, mint közlekedési eszköz, de nemzetközi utakra akkor lesz alkalmas, ha lesznek kics (100-200 személyes), személyzet nélküli, a városokat elkerülő A-B város közti, hetente
egy-két alkalommal átszállás nélkül, rendszeresen ugyanakkor induló járatok. Bp-Alicante pl.
Az, hogy 200, vagy 300 a sebessége nem annyira fontos.

Addig, amíg egy ekkora úton háromszor kell átszállni, alkalmanként 4-5 órákat várva, eszembe sem jut vonatozni, pedig havonta kell mennem. Erre a vasút SOHA nem lesz képes, így marad a repülés, majd azon tuningolnak elektromos gépmozgatással a földön...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.02. 17:47:07

@Josagos: A közvetlen kocsi egy megoldás erre a problémára. A vonatok pedig, mivel sűrűbben megállnak és kisebb településeket is kiszolgálnak, általában sűrűbben is közlekednek, mint a repülők. A 4-5 órás átszállási idő egszen extrém, a távolsági vonatok a jobb helyeken kétóránként járnak. Legrosszabb esetben két órát kell várni. De elismerem, lehet találni olyan célállomást, ami Budapestről vonattal nagyon kacifántosan érhető el, míg repülővel átszállásmentesen és gyorsan.

bkkzol 2019.11.02. 17:57:16

A "zöldek" (inkább görögdinnyék) ismételt képmutatása. Addig érdekes a környezetvédelem, "zöld életvitel" amíg az a kényelmüket, pénztárcájukat nem érinti.
Szeretnek tüntikre járni, de csak kényelmesen olcsó repülőjeggyel... olcsó mobillal, számítógéppel szervezkedni amit csak kizsákmányolással, "adóoptimalizált" csalással lehet ennyiért árulni.
Decemberben eszik a szőlőt, kiwit... sárgadinnyét.... isszák a minden mentes mandulatejet....

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.02. 18:18:45

@bkkzol: Így van! A fiatal Greta Thunberg is végighaknizta Európát úgy, hogy érdemben semmi sem változott. belegondolt vajon abba, ezzel mennyi széndioxidot termelt?

Josagos 2019.11.02. 18:28:01

@Balogh Zsolt: nem kocsi, vonat. Én nem akarok megállni, hogy akaszgassák, meg mozdonyt toljanak elé.
Lehetne kisebb vonatokat is csinálni, és nem kellene bemenni egyiknek se semmilyen városba útközben.
Ha van hetente 2x2x180 repülőutas Marbella-Bp között, akkor lenne vonatra is, csak el kellene felejteni azt, hogy a vonatúton eltűrjük a megállókat, idegen városok pályaudvarait, átszállásokat. A nagy légitársaságok sem fogták ezt még fel, ezért tudnék naponta de tizenórás utazással repülni a három órás direkt járat helyett fapadossal. Nem kárpótolna a szendvics, hacsak nem a két sztyuvival lenne.

Mancilla Pectoralis 2019.11.02. 18:33:09

Én speciel féltem a repüléstől ezért 40éves koromig nem repültem(és így jó sok nyaralási célpontról lemaradtam).Aztán elvonatoztunk Salzburgba, és az a röpke 5 óra (oda,5 vissza)meghozta a kedvemet, hogy repüljek, bármennyire rettegtem tőle(mikor utána Münchenbe mentünk.. 8 órát nincs az az isten, hogy végigzombuljak egy vonaton).Számomra a legnagyobb érték az idő, és bocsi,de évente egyszer szennyezni fogom a környezetet a repkedésemmel.(cserébe nem használok nylonszatyrot és tök feleslegesen szelektív hulladékozom,nem szemetelek,dohányzok,iszom stb stb)

bkkzol 2019.11.02. 18:34:08

@Balogh Zsolt: Arról nem is beszélve, hogy mindenütt leadta a betanított műsorát, hogy "mindenki hibás, minden rossz... mindent meg kell változtatni..." csak arra nem tudtak programozni, hogy valami konkrét cselevést is mondjon. A nagy okos idomítói se tudnak erre lefogadható választ.
Beindul esetleg a svéd mobil, számítógépgyártás ( nem kereskedelem! valós gyártás)? Leállnak az olcsó légitársaságok? ....

2019.11.02. 18:44:25

Kedves Blogger!
A reptéri illeték nem a fapados társaságok találmánya, hanem a reptereket üzemeltető cégeké. Lásd Ferihegy Airport Zrt. Az egyik leghitványabb rablótársaság. De ilyenek még a német, a svájci, a román, a szerb, a cseh és az osztrák repterek is. Egyébként ne keverd össze a fogalmakat. Reptéri illetéket sehol nem kell fizetni külön. Ez a magyar tolvaj utazási iroda maffia aljas találmánya az utasok lehúzására. Ha egyszer megvetted a repjegyet, nem kell külön illetéket fizetned. Ez baromság.Nézd csak meg légitársaságok weboldalait. A bárki által megvásárolt repjegy ára tartalmazza az összes utazással kapcsolatos illetéket, díjat, adót. Ebben bennfoglaltatnak a reptér használatának költségei, a biztonsági átvizsgálás díja, stb. Tehát olyan, hogy van egy a repülőjegyen kívül van egy annak tényleges árát elérő, vagy olykor meghaladó költség , elnevezve reptéri illetéknek, NINCS! Ez csak egy köztörvényes bűncselekmény megvalósulása. Nevezhetnénk nevén is a gyermeket: fogyasztók megkárosítása, félrevezetése, stb. Sajnos korrupt jogrendszerünk és államigazgatásunk nem lép fel az efféle köztörvényes bűncselekmények ellen kellő eréllyel, sőt azokat hallgatólagosan is támogatja, megtűri burjánzásukat. Holott konkrét jogszabály rendeli el, hogy az utazási irodák egy-egy út megszervezésekor kötelesek minden az utat érintő költséget tételesen, fix áron megjelölve kínálni szolgáltatásukat. Nem pedig egy ilyen bizonytalan címen, hogy ó ma ez 50000 Ft, de holnap sajnos már 145000. Ilyen nincs!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.02. 18:56:12

@LebensraumamOsten: Utasként szerintem mindegy, hogy kinek a zsebében landol a pénz... Ha el akarok repülni Brüsszelbe, az óriásplakát szerint ez mindössze csak 990 Ft-omba fog kerülni! Ám mire megkapom a jegyemet már öt másik költség is megjelenik, amit a reklám nem közölt.

A vasúttársaságok is alkalmazhatnák ezt a trükköt: Budapest-Szeged csak 499 Ft IC-vel. Jaj de hát ott csak fizetős ülőhelyek vannak helyjeggyel, nem baj, + 500 Ft-ért utazhatsz a kerékpárszállító kocsiban egy lehajtható széken. Az se jó? Akkor bizony 1000 Ft a helyjegy. Csomagod is van? Plusz 1000 Ft!

Erre még rájön a Nyugati pályaudvar és a Szegedi állomás használati díja kétszer 1000 Ft-ért. És már ülhetsz is fel a reggeli 4:30-as vonatra. Ja hogy te 8-kor utaznál? De hát az csúcsidő! Még 1000 Ft!

Az annyi lesz, mint 5500 Ft. Kellemes utazást kívánunk! :)

Josagos 2019.11.02. 18:58:13

@Balogh Zsolt: Csekkoltam,

5 vagy 6 átszállás, ami 5 vagy 6-tal több, mint elfogadható, közben városon belüli transzfer metróval, 32 óra utazási idő, a jegyárat meg sem tudom nézni, és "természetesen" nem tudok egy darab jeggyel utazni. Pedig ezt várom el, mert a konkurens szolgáltatás képes erre. Csak azt a beteg szemléletet kellene elfelejteni, hogy azért, mert messze megyek, meg akarok állni mindenféle városokban útközben. Nem akarok és nem is fogok átszállni. A technika lehetővé teszi, és gondolom a sínek is, hogy Város-Város közvetlen kapcsolatok legyenek, hetente ütemesen, mint az elővárosi vonatokon, csak sínbohócok helyett szolgáltatók kellenének.

Josagos 2019.11.02. 19:13:35

@Balogh Zsolt: simán van 10 EUR-os repjegy, most vettem meg idénre a maradék három jegyem abból egy 20 EUR, és összesen is 100 alatt vagyok. Az az ár, ami ki van írva, a google flights-on meg tudom nézni, hogy melyik nap a legolcsóbb, arra veszek. Semmi extra költség nincs rajta, csak extra szolgáltatásért, feladós bőrőndért, elsőbbségi beszállásért, de ha ezek nem kellenek, akkor az utazás valóban filléres.
Ez a 3 út vonattal 18 jegy lenne, és 4 és fél nap az évből hátralevő 60-ból, árban meg valahol 2000 EUR körül tartanék, alig hússzor annyi lenne, mint repülővel. Bolond lennék nem a vonatot választani :)))

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.02. 19:29:50

@Josagos: Van, hogy tényleg a repülő a jobb választás- Árban és időben is. Én is utaztam már repülővel, néha tényleg nincs jobb választás.

A közvetlen vonatok indításának viszont tényleg technikai akadályai is vannak. Persze minden megoldható, de heti pár száz utas nem a vasút kategóriája.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.11.02. 19:53:01

@Balogh Zsolt: A MÁV eleve úgy jött létre, hogy Baross Gábor miniszter vezetésével államosították a magán társaságokat.
A mai fővárosi főpályaudvarok nevei is az egykori magántársaságok nevének emlékét őrzik.
Tudtommal egyébként az amerikai Amtrak is állami kézben van és elég jól működik..

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.11.02. 20:01:52

1-2 ezer kilométerig egy nagy sebességű csúcskategóriás szerelvény simán versenyképes lehet a repülővel.
Valamivel nyilván tovább tart az út,de ezzel szemben számos előny is van: pontosabb, nem város szélétől város széléig közlekedik mint a repülő, nem kell olyan korán kimenni indulás előtt..

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.02. 20:08:02

@Josagos: Ha létezik Moszkva-Párizs megszakítás nélküli út, akkor más vonalakra is ki lehet találni. www.bahn.de/p/view/angebot/nachtzug/rzd.shtml

Ugyanakkro nem hiszem, hogy útnak indítanak egy 100 fős szerelvényt több ezere kilométerre. Az éjszakai vonatok megoldás lenne ilyen hosszú utakon, ahogy a cikk is írja, de ahhoz az kellene, hogy kevesebbe kerüljön a hálókocsi jegy. Létezik egy Flensburg-Basel éjszakai vonat (12 órát megy - amikor épp valaki nem ugrik a vonat elé), csak ülőhelyekkel, első osztályon 31 euróért lehet utazni. Ez a vonat mindig dugig van.

Josagos 2019.11.02. 20:09:58

@Balogh Zsolt: az utazók általában 1-4 fős csoportokban mennek, és többségükben közepes városok között. Aki erre tud szolgáltatást építeni, mint a fapadosok, az növekszik, aki meg lusta hozzá, és a kifogásokat keresi, mint a vasút, az nem nő.
Amire a vasút alkalmas, az utasok munkába- és hazahordása nagyvárosok környékén, némelyik vasút még a metró sínrendszerét is használja, valamint nagyon nagyforgalmú városok összekötése, amik közt sok ember utazik rendszeresen.
A többi feladathoz akkora szemléletváltás kellene, amit nem tudok elképzelni. Előbb lesz hyperloop, mint félmilliós városok közvetlen összekötése, mert a hyperloop lényege nemcsak a technológia, hanem a szemlélet - A-B közt megállás nélkül, automatizálva, kis bérköltséggel, nagyobb pálya-kihasználtsággal az automatizáció miatt, mint a vasútnál.

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.02. 20:10:52

@Veszéjben a lyogállamiság !: Mihez képest működik jól az Amtrak? Alig van vasúti forgalom az USAban. Ha valaki NYból akarnak SFbe menni, az egyáltalán nem menne simán. Egy Washington-NY meg Európában sem távolság.

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.02. 20:16:21

Nem vagyok vasúti mérnök, de a jómúltkor elgondolkodtam rajta, hogy ha nagy hirtelen elözönlené az a rengeteg repülő-szégyenes a vasutat, beleroppana a rendszer. Németországban már így is annyian vonatoznak, és akkora a vasúti hálózat, hogy nem tudom, hova tudják még sűríteni, hosszabítani a járatokat, vanalakat. München-Berlin néhány hónapja 3:30 perc. De 10+ évbe és sok milliárdba került a megépítése, közben találtak egy cseppkő barlangot, amit azonnyomban be is tömtek, miután feltárták és feltérképezték, hogy megépülhessen a nagysebességű vonal. Szép dolog a környezetvédelem, de hova tennénk azt a rengeteg embert a repülőkről? A még több sín lerakas nem sokkal jobb megoldás, mert azzal ugye megint kárt teszünk a Fölben.

Josagos 2019.11.02. 20:25:37

@Annamaria Madsen Skultety: 300-as utazóval, 200-as átlaggal a 2000 km az 10 óra, a belvárosi állomások miatt 11-ben a háztól-házig benne van.
Nem 100 fős, 200-300, annyi összejönne jó árazással.

Repülővel ez tapasztalat alapján hat és fél óra, amiből három a repülés nem akkora a különbség, és nem kellene hálókocsi ehhez, ennyit ki lehet bírni. Csak az kéne, hogy 10 óra legyen, egy jegy, és mondjuk 50 EUR, meg az, hogy pl. minden kedden és pénteken ugyanakkor menjen fél évig.

Ez csak teljesen automata eszközökkel valósítható meg. Hiába olcsóbb egy vonat-ülőhely, mint egy repülő, ha ekkora távon egy repülő tud napi 5-6 járatot, a vonat meg legfeljebb 2-t, így a fajlagos finanszírozás nem lenne jobb. A pálya építése és karbantartása is drága a levegőhöz képest, és nekem erős kétségeim vannak a nagysebességű vonatok energiafelhasználásával kapcsolatosan a repülőkéhez képest, mivel 10km-en harmadakkora a légnyomás, így az utasonkénti közegellenállása egy vonatnak és repülőnek összemérhető, ha beleszámítjuk a sokkal rosszabb alakot (kerekek), valamint a kerekek súrlódását is, és az egységnyi területre berakott utasokat is.

frikazojd · http://kocs.ma 2019.11.02. 20:30:17

rövidre zárnám: ha majd a vonat 800-zal meg légvonalban.

Alick 2019.11.02. 20:43:04

Alig 20 éve még jégkorszakot jósoltak, úgyhogy néhány év múlva kiderülhet majd, hogy a CO2 mégsem akkor bűnös.
(bár az remek, ha kibocsájtás is csökken, meg az utazási idő is)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.02. 21:03:07

@frikazojd: nem kell feltétlenül gyorsabbnak lennie ahhoz, hogy jobb utazási időt produkáljon. Persze csak kb 1000 km-ig van előnyben.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.02. 21:04:43

@Annamaria Madsen Skultety: mikor néhány éve kitört a vulkán és nem repültek a repülők, akkor volt egy éles próba rá, hogy mi lenne ha? Hát sikernek semmiképpen nem nevezném.

kávésdoboz 2019.11.02. 21:11:45

@Josagos: "Mennyire zöld a vasút?" Nyilván egységnyi ember egységi távolságra szállításában összemérve, "születéstől temetésig", az infrastruktúra létrehozásától (nyersanyag, energia) az üzemeltetésen át az ártalmatlanításig/újrahasznosításig számolva kell erre választ adni. Ebből a cikkből ez nem derül ki, de nyilván vannak erre már számítások.

Josagos 2019.11.02. 21:22:01

@kávésdoboz: csapjuk hozzá a sorompóknál várakozó autósok által elégetett benzint, a várakozás társadalmi költségét, stb... nem annyira szép szerintem. Áruszállításra kiváló, ha vasércet vagy konténert kell vinni. Másra nem annyira jó.

Dolgoznak a hibrid-repülőkön, amik a felszállásnál elektromos hajtást használnának, leszálláskor meg valamennyit visszatöltenének akkukba. Még sok év, de ezzel az 1000 km alatti távokon is versenyképes lesz a repülés, pláne ha majd kihagyjuk a pilótát is.

sncf 2019.11.02. 21:22:01

@Josagos: Ott a pont. A vasút rendkívüli hátránya a kötött pálya, és annak megépítése/fenntartása. Ha a vasútnak is elég lenne néhány állomás meg egy rádió a vonaton a kommunkációhoz. máris egyszerűbb lenne a feladat.

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.02. 21:43:08

@Josagos: A sorompóknál várakozó autók egyre kisebb számban puffogtatnak állás közben a technológiának köszönhetően. A várakozás társadalmi költsége nem számít bele a repülőtéri várakozásoknál - becsekkolás, biztonsági ellernőrzés, megint sorban állás a beszálláshoz, mert még mindig nem jöttek rá, hogy a leghatékonyabb beszállítani az utasokat, mert csak őket nem kérdezték még meg. A kiszállásról és az utána következő folyamatról nem is beszélve. Ez nyílván olyan vita téma, amit egyelőre senki sem fog megnyerni - ha egyáltalán meg kell valakinek nyernie. Én szeretek vonatozni, repülni egyre kevésbé.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.02. 21:45:34

@Balogh Zsolt: most néztem: London Amsterdam mintegy négyszeres áron van vonattal....ja, hogy mondjuk Birminghamból hogy jutsz le a St. Pancras-ra....
Inkább autóval mennék...

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.02. 21:49:03

@Annamaria Madsen Skultety: akkor biztos élveznéd az utat Glouchesterből Amsterdamba...

Josagos 2019.11.02. 22:19:07

@Annamaria Madsen Skultety: otthon van egy sorompó kőbánya-alsó és kispest közt.
A sorompóhoz tartozó vezérlés elvi felépítése a 19. századból örökölt koncepciók alapján működik ma is.
Ennek következtében a lezárt sorompókon belül a lezárás időtartamának átlagosan 95%-ában nincs vonat, totálisan felesleges akkor a lezárás, de hogy ezt a vasút képes legyen menedzselni, más technológiák kellenének, de főleg más szemlélet.

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.02. 23:01:36

@Igazamvanvagyigazamvan?: a múlt héten Aarhus-Yorkot tettem meg egy nap alatt. Aztán meg York-Arrochart.

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.02. 23:07:24

@Igazamvanvagyigazamvan?: Birmingham-St Pancrac, közvetlen vonat, 1:43 perc. 16 eurótól.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.02. 23:15:08

@Annamaria Madsen Skultety: szerintem te vagy az az utazóközönség, amire nem lehet építeni egy vállalkozást. Nekem nem fér bele, hogy négyszer drágábban kétszer annyi idő alatt jussak el valahova. Illetve lehet, a helyzet még rosszabb. Ha lekésed a St. Pancras indulást....mondjuk az Eustonról átbumbizva, avagy eleve a londoni vonatok késése miatt...várhatsz két órát, és bukhatsz száz fontot.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.02. 23:18:45

@Annamaria Madsen Skultety: ja. indulás: 22.52 érkezés holnap 8.38
nincs direkt járat.
Mellesleg font , nem euro a hivatalos fizetőeszköz(-;

9-143 2019.11.02. 23:46:09

@Josagos: 2000 km mivel vannak állomások, városok már efgyből nem tud végig 200 km/h-val menni a vonat. Pl. a magyar pályahasználati díj, ami csak egy tétel a sok közül, kb. mint a fapados ügyfelek 2.5 euro/km volt néhány éve, ezen felül van még menetvonal díj, stb. Tehát ha csak pályahasználati díjat szoroznánk fel, már akkor is 200 utas 50 eurója lenne üzemanyag nélkül is... Egyszerűen kis méretű vonatokra nem lehet tervezni: igazából ez áll az egy db BzMot motorkocsira is, ha ott 50-60 embert vihet el és fizeti utána a MÁV Start a pályavasútnak a díjakat...

Josagos 2019.11.03. 00:38:39

2,5 EUR/km egy könnyű motorkocsi is, meg egy szénszállító sokezer tonnás vonat is?
Bravó :)
Ezért, meg a fentebbi szemlélet miatt, hogy a leeresztett sorompó mögött 95%-ban nincs vonat, 5%-ban van nem lesz képes a vasút megújulni.

A légitársaságoknál már koncepciótervek vannak a pilóta nélküli gépekre, a félig álló helyekre, a legújabb airbuson 6 helyet nyertek a wc áthelyezésével, ezekkel mind csökkentve a költségeket, lehetőséget adva az árak csökkentésére is.

A vasút meg a sorompók normális vezérlését sem képes megoldani. Így nehéz lesz nem csökkennie.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.11.03. 01:18:10

@Josagos: Hallod, nálad nagyobb seggfejet nem hordott a hátán a Föld.
Akkora hülyeségeket beszélsz, hogy valami egetverő.
Közvetlen, megállás nélküli vonat 200-zal Alicantébe, mi?
A többi vonat meg majd félreugrik, hogy 200 pajtásod lemenjen Spanyolba. Persze csak elvileg, hiszen arra nincs pénzed, hogy 5-6 napra menj valahova.

95%ban nincs vonat a vasúti kereszteződésben? Még szép. Van bármi fingod fogalmad, arról, hogy hogyan állítják be a sorompókat? Ja, persze, ha lenne, akkor nem írnál ilyen hülyeségeket.

Josagos 2019.11.03. 10:59:05

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
"Hallod, nálad nagyobb seggfejet nem hordott a hátán a Föld." Ne a partnered midősítsd, mert tévedhetsz.

"Közvetlen, megállás nélküli vonat 200-zal Alicantébe, mi?"
Ha a vasút versenyképes akar lenni, szakítania kell a meglevő paradigmáival és megpróbálni KISZOLGÁLNI a vevői igényeket. Az meg nem megy 6 átszállással és ehhez 6 jeggyel.
A légiipar megoldja, hogy közepes városokat direkt összeköttetéssel kapcsolnak össze, nincs átszállás, várakozás idegen helyeken. Egy adag ember az kb. 200, ebből 2-3 még kisebb helyek közt is összegyűlik hetente.
Ehhez viszont teljesen más üzemszervezés kellene a vasútra, hogy kisebb eszközök nagyobb forgalmát kezelni legyen képes.

A lezárt sorompó 95%-ában nincs. Ausztriában így működik:
9:00:00 - piros jelzés
9:00:10 - sorompó le
9:00:30 - vonat eleje a sorompónál
9:01:00 - vonat elhagyja a srompót
9:01:20 - szabad jelzés, sorompó fent
80 másodperc, amiből vonat volt a sorompón belül 30-ig, 37,5%-ban volt vonat.

Ugyanez kőbánya kispesten:

9:00:00 - piros jelzés
9:04:50 - vonat eleje a sorompónál
9:05:20 - vonat elhagyja a sorompót
9:08:50 - másik vonat eleje a sorompónál
9:09:20 - vonat elhagyja a sorompót
9:10:30 - szabad jelzés, sorompó fent
10:30 másodperces lezárásból 60 mp-en keresztül volt vonat, ez 9%, simán megoldható lenne - ha felfogná a vasút, hogy ez probléma, hogy rövidebb zárvatartást alkalmazna.

Gondolom a vezérlés itt is úgy működik, mint bármely más vezérlés, hogy vannak szenzorok, aktuátorok és köztük logika. Itt a logika a szar.
Másik kedvenc sorompós példám a balatonfenyvesi állomás. Ahogy a vonat beérkezik az állomásra pest felől, a sorompót lezárják a keszthelyi oldalon. Utasok leszállnak, felszallnak, a vonat áll, majd a zárás után kettő perccel elindul.
MIÉRT kell egy álló vonat miatt lezárt sorompónál várni?

Ez az általános, a vasút így működik. Nem akar javulni, nem akar tanulni, mindenki hülye, hogy nem vonattal akar járni, pláne az, aki felhívja a figyelmet, hogy valamit szarul csinálnak.
Nekem is örülnöm kellene, hogy mehetek (6 átszállással, vehetek hat külön jegyet, hat külön rendszerben) vonattal tízszer drágábban, mint repülővel, tízszer annyi ideig.

Sosem lesztek képesek megérteni sem, hogy mit akarhatnak a vevőitek, nem áll rá az agyatok.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.11.03. 12:44:00

@Annamaria Madsen Skultety: A magán társaságokkal összevetve nem nyújt rosszabb szolgáltatást..

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.03. 13:09:35

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: tehát leírtad, a vasút sosem lesz alternatíva.
Ezért van az, hogy Budapest-Miskolc között nincs direkt járat. Hisz az Intercity nem létezhet, más vonatok megállnak minden állomáson, hogy adná már ki, hogy félreálljanak az Intercity miatt, hogy a pár társaddal egy órával hamarabb legyél Miskolcon!

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.03. 13:11:37

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: szóval akkora agyad van, mint egy tyúknak.
A csalagút is működik, holott 20 percnél többet nem spórolsz vele...

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.03. 13:39:42

@Igazamvanvagyigazamvan?: At írtam 16 eurótól. Tisztában vagyok vele, hogy az UKban font van, de a loco2 oldal euróban írta ki. A repülőjegyek sem mind egyforma áron vannak. Ha későn veszed meg, az is lehet drága. Drágább, mint a vasút. Az Eurostar nem kerül 100 fontba fejenként (kivéve, ha businessen utazol). Ha éjjel indulsz repülővel valahova, ott is előfordul, hogy másnap reggel vagy délelőtt érkezel meg. Én is tudok extrém menetrendeket mutatni, de ki az a marha, aki önként választja azt? Repülővel sem lehet mindenhova közvetlen járattal eljutni. Ott is fennállhat a veszélye, hogy az ember lemarad a csatlakozásról.

Annamaria Madsen Skultety 2019.11.03. 13:51:53

@Igazamvanvagyigazamvan?: Az intercityk miatt igen szoktak állni a vonatok, hogy elengedjék. Sőt, a zónázó útjából is félreállnak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.11.04. 11:45:38

@Annamaria Madsen Skultety: szarkazmus volt a Bp-Miskolc, tanult kollégánk szerint nem életszerű, hogy közvetlen járat legyen távoli desztinációk között.
süti beállítások módosítása