HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (68) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) európa (1) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (55) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (184) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (27) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (106) nápoly (3) Németország (1) németország (58) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (7) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (6) terepasztal (7) tgv (31) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (10) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.10.27. 14:27 Balogh Zsolt

A Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonal

Németországban Wendlingen és Ulm között már javában zajlik egy új vasútvonal építése, mely jelentősen lerövidíti mjad a menetidőt Stuttgart és Ulm, nagyobb léptékben tekintve pedig Stuttgart és München között.

Az új vasútvonal része az Európai magisztrálnak, mely az európai TEN-T nemzetközi vasúthálózat egyik eleme.

Hosszúsín-szállító szerelvény az épülő Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: www.bahn-manager.de)

A nagyszabású tervről, melyhez szorosan kapcsolódik a Stuttgart 21 nevű vállalkozás is, már többször szó volt itt a blogon. Az építkezés azóta sem állt le, ezért érdemes néhány pillantást vetni rá, hogy hogyan haladnak a kivitelezők.

A Wendlingen–Ulm nagysebességű vasútvonal a németországi Baden-Württemberg tartományban a Sváb-Alpokon (Schwäbische Alb) keresztül vezet, részben az A8-as autópályával párhuzamosan. A vasút 58 km hosszúságú, kétvágányú, 15 kV, 16,7 Hz-cel villamosított vonal lesz, az engedélyezett sebesség 250 km/h. Keleten Neu-Ulm állomáshoz, nyugaton a Stuttgart 21 projekthez fog kapcsolódni. A menetidő Wendlingen és Ulm között a  jelenlegi 54 percről 28 percre fog csökkenni, úgy, hogy a vonatok megállnak a Stuttgarti repülőtéren is.

A Fildertunnel építése (kép forrása: www.antenne1.de)

Már állnak az oszlopok, hamarosan lehet fektetni a vágányokat is! (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

Az épülő Filstalbrücke, ha elkészül, 85 méteres magasságban keresztezi a völgyet (kép forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de)

Az új vasútvonal jelentős hosszban új alagutakban fog haladni, mely jelentősen megnöveli az építkezés idejét és költségeit. Leghosszabb alagút a 8806 méteres Boßler és a 8176 méteres Albvorland alagút lesz, de a többi alagút között is találunk kilométeres hosszúságúakat.

Ez a vágánytenger fog részben megszűnni, részben a föld alá költözni (kép forrása: www.suedkurier.de)

Az új vasútvonaltól is jelentősebb vállalkozás a jelenlegi Stuttgarti fejpályaudvar kiváltása egy föld alatti átmenő állomással, mindezt a forgalom minimális zavartatása mellett. A régi főpályaudvar fejállomás jellegéből adódóan túlságosan helypazarló, ráadásul minden vonatnak irányt is kell váltania, mely időveszteséget okoz.

Az új főpályaudvar a jelenlegi állomás helyén, ám a föld alatt épül meg, jóval kevesebb vágánnyal. A csatlakozó vasútvonalak is a föld alatt érik el, jelentős városi területeket szabadítva így fel. A fejpályaudvarok további hátránya, hogy az érkező és az induló vonatok mindig egymás vágányútját keresztezik, további problémákat okozva. Ez elkerülhető bonyolult, többszintes vágánykapcsolatokkal, ám ez a megoldás csak tovább növeli a vasút helyfoglalását.

Az új föld alatti pályaudvar mindezekre megoldást kínál, a vasútállomás úgy lesz a városközpont része, hogy szinte észrevétlenül bújik meg az emberek lába alatt.

A felszabadult területeket később továbbértékesítik ingatlanfejlesztésekhez, egy részük pedig városi zöldterület lesz.

A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Pillanatképek az építkezés jelenlegi állásáról

Az elkészült vasútvonalat és az új Stuttgarti főpályaudvart bemutató animáció

Az építkezésnek némi magyar vonatkozása is van, ugyanis ez a rövidke szakasz része a Párizs és Pozsony közötti európai TEN korridornak is, melynek egy leágazása bekapcsolja Budapestet is. Így ez az új vasútvonal a jövőben lerövidíti a vasúti utazást Stuttgartba vagy akár Párizsba is!

Jelenleg a leggyorsabb menetidő Párizs és Budapest között 13 óra 1 perc, azonban ha minden tervezett beruházás megvalósul, ez lecsökkenhet akár 10 óra 23 percre is. Ez még mindig sok egy átlag utas számára, ám éjszakai vonatokkal már elgondolkodtató ajánlat (A jelenlegi Budapest-Berlin EN 13 óra 51 perces menetidőt tud, és meglepően sokan utaznak a járattal).

A Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonal és az új Stuttgarti főpályaudvar tervezett megnyitási határideje 2021. decembere.

Kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e minden elképzelést valóra váltani!

3 komment

Címkék: németország stuttgart nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4115266908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.10.27. 15:40:28

"ha minden tervezett beruházás megvalósul, ez lecsökkenhet akár 10 óra 23 percre is. Ez még mindig sok egy átlag utas számára, ám éjszakai vonatokkal már elgondolkodtató ajánlat"
OK, csak ebben az is benne van, hogy a francia szakaszon TGV közlekedik, zömében 320 km/h-s sebességgel. Az éjszakai vonat meg erre nem lesz képes, legalábbis belátható időn belül Bécs-Párizs viszonylatban közlekedni képes, a TGV és az ICE standardjaival kompatibilis hálókocsis motorvonat tervezőasztalon sincsen.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.10.27. 18:50:08

@sncf: Ez mot részemről csak álmodozás, konkrét tervek nélkül. De láttunk már példát arra, hogy nagysebességű vonalon hagyományos szerelvény közlekedjen, létezik nagysebességű hálókocsis vonat is (Talgo, zefiro), érkeznek a Railjetek hálókocsis változatai (bár azok mozdonyosak lesznek)...

Szóval szerintem bármi megtörténhet! :) Majd meglátjuk!

sncf 2019.10.27. 19:02:29

@Balogh Zsolt: Mondjuk én örülnék neki a legjobban, ha így lenne. Biztos, hogy hamarabb mennék egy közvetlen éjszakai vonattal Párizsból Budapestre, mint repülővel.
Azzal semmi gond, hogy nagysebességű pályán hagyományos vonat megy, inkább aza gond, hogy attól még nem lesz gyorsabb. szóval a rövid menetidő csak nagysebességű vonattal tartható. Meg persze az éjszakai karbantartásokkal lesz gond (ahogy van jelenleg is Franciaországban, ezért nem szeretik az éjszakai vonatokat infra oldalról).