A Spanyolországhoz tartozó Kanári szigetek évről évre egyre több turistát vonzanak. Gran Canaria, a szigetcsoport egyik tagja 2014-ben már 3,6 millió látogatót fogadott, miközben lakosság a 850 ezret sem éri el. A turisták áradata miatt szükséges a sziget infrastruktúrájának a bővítése is, hogy a helyi nevezetességek, a strandok és a nemzetközi repülőtér könnyen és kényelmesen megközelíthető legyen.
A vasútvonalra szánt motorvonat makettje (kép forrása: www.motor2000.net)
Az utasok elszállításához egy új vasútvonal építése mellett döntöttek. Már elkészültek a tervek a pálya nyomvonalához, az állomásokhoz, sőt már a jövőben megnyíló vasútvonal tervezett járművét is bemutatták a közönségnek egy mock-up (életnagyságú makett) formájában 2009-ben.
Története
A szigeten korábban már közlekedett vonat. 1893 és 1944 között egy gőzmozdony szállította az utasokat a főváros és Puerto de La Luz között. A távolság nem lehetett túl nagy, ha mindössze egy mozdonnyal ki tudták szolgálni az igényeket. A vonalat 1910-ben villamosították, ám 1944-ben mégis visszatértek a gőzmozdonyos üzemhez, a villamost gőzmozdonnyal vontatták. Az egykori kis gőzös még nevet is kapott, ő lett a La Pepa. Replikája ma Las Palmas egyik múzeumában van látható.
1972 és 1974 között merült fel a vasúti közlekedés újraindításának az ötlete egy keskeny nyomtávú vonal képében (itt kérdéses, hogy a keskeny nyomtáv a spanyol 1668-hoz vagy az európai 1435 mm-es standarthoz képest értendő). A tervezője a baszk származású Alejandro Goicoechea volt. Ám a terv sikertelen volt és egy év után leállították.
1974-ben egy különleges függővasút is épült a szigeten, egy új, jövendőbeli vasút prototípusaként 1,5 km hosszúságban. Siker esetén meghosszabbították volna a sziget teljes hosszában, sőt az álmok már egy, a kontinensen futó Madrid-Valencia útvonalról is szóltak. A különleges vasút azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és rövid idő múlva a pálya elbontásra került.
Épül az új vasútvonal, ám nem élt meg hosszú életet... (kép forrása: https://bibwp.ulpgc.es)
A Grand Canaria Cabildo a 21. század elején előterjesztette a főváros és San Bartolomé de Tirajana városokat összekötő Gran Canaria gyorsvasút vonalának kialakítását. A vonal a keleti part mentén futna és Las Palmast kötné össze a repülőtérrel. 2004-ben a spanyol Fejlesztési Minisztérium versenypályázati szerződést kötött a Las Palmastól Maspalomasig tartó 50 km-es vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányához.
A Cabildo a spanyolországi központi kormányzatához fordult a projekt finanszírozásához, de a terv költségvetési korlátok miatt nem haladt előre. 2009 és 2018 között a spanyol Fejlesztési Minisztérium és a Cabildo 22,42 millió eurót költött az új vasútvonal előkészítő munkájára 2018 januárjában a Fejlesztési Minisztérium és a Cabildo bejelentette, hogy szinte az összes szerződést megkötötték, hogy lehetővé tegyék az építkezés megkezdését. A spanyol állam 25,28 millió euró finanszírozás biztosított a projektnek. Azonban még mindig vannak olyan pénzügyi nehézségek, amelyek megakadályozzák a vasútvonal építésének a megkezdését.
A nyomvonal
A vasútvonal a sziget északi részén található fővárosából, Las Palmasból indul majd ki, majd végig a part mentén futva érné el Gran Canaria déli részét, miközben érintené a sziget nemzetközi repülőterét is. Így nem csak a legnagyobb városokat fűzné össze a tengerparti sávon, hanem átszállási lehetőséget biztosítana a kontinens felé induló repülőgépekre is.
Egy állomás látványterve (kép forrása: www.canarias7.es)
A vasúti pálya 57,5 km hosszan kanyarogna a tengerparttól nem messze, a vonatok számára a menetidő a két végállomás között 35 perc lenne. Összesen tizenegy állomást terveztek, melyek tartalmazzák a reptéri föld alatti állomást is.
A vasútvonal nagyrészt alagútban futna (kép forrása: www.canarias7.es)
A vasút a Spanyolországban elterjedt 1668 mm-es nyomtávolsággal épülne meg, az engedélyezett legnagyobb sebesség 160 km/h.
A szigetet felfedezéséhez, továbbá az utazási élményéért való utazáshoz nem igazán lesz alkalmas. Egyrészt a rövid vonal és a csekély menetidő nem szolgálna túl nagy látvánnyal, emellett még a vasút nagy része a föld alatt, alagutakban is futna. Célja így egyértelműen a tömegek gyors és biztonságos célba juttatása lenne.
A vasútvonal tervezett nyomvonala (kép forrása: Wikimedia Commons)
Járművek
A vonatok átmenetet képeznének az elővárosi és a nagysebességű vonatok között. Összesen tíz, száz méter hosszúságú, öt egységből álló motorvonatra lenne szükség a forgalom beindításához. Minden motorvonaton 500 utas tudna egyszerre utazni. Később további három egységre lenne szükség az optimális menetrend kialakításához.
Az utastér látványterve (kép forrása: www.canarias7.es)
2009-ben Las Palmas városában, a San Telmo parkban egy életnagyságú mock-up került kiállításra, melyet az érdeklődők kívül-belül megtekinthettek. A külseje alapján leginkább a Siemens Velaro motorvonatcsaládjára hasonlított, ám a tervek csak öt egységből álló járművekkel számolnak szemben a Velarók nyolc egységből álló változatával.
A kiállított mock-up 2009-ben (kép forrása: www.canarias7.es)
A vonatok energiaellátásáról egyik forrásban sem szerepelt semmi konkrétum, mindössze a látványterveken fedezhető fel a felsővezeték és az áramszedő. Amennyiben a rajzolók valós adatokkal dolgoztak, akkor a vasút kétvágányú és felsővezetékkel villamosított vonal lesz.
Kérdéses még az is, hogy vajon 2009 óta eltelt tíz év alatt vajon menyit változtak a tervek és a piacon elérhető vasúti járművek. Mire a vonal ténylegesen megnyílik, talán már egészen más koncepcióban gondolkodnak majd.
Youtube videó a tervezett beruházásról
Források
* Az angol Wikipédia Tren de Gran Canaria szócikke
Utolsó kommentek