A Berlinben kétévente megrendezett InnoTrans vasúti szakkiállítás mindig jó lehetőség arra, hogy a gyártók elkápráztassák az érdeklődőket legújabb termékeikkel és fejlesztéseikkel. Néhány gyártó pedig nem csak kész megoldásokkal rukkol elő, hanem olyan új koncepciókat is bemutat, mely egyszer talán valósággá is fog válni. A 2016-os InnoTranson a kínaiak egy Peking-London közvetlen nagysebességű járattal kápráztatták el az érdeklődőket, a 2018-as kiállításon viszont a teherszállítás egyik lehetséges jövőjét mutatták be.
A konténerszállítás jövője?
Néhány év vagy évtized múlva megtudjuk majd, hogy az elképzeléseikből megvalósult-e valami vagy pedig a "szuperbusz" sorsára jut majd.
A kínai teherforgalom Európa és Amerika felé nagyrészt konténerben utazik, igénybe véve a tengeri, vasúti, légi és közúti közlekedést is. A többszöri átrakás nem kedvez az alacsony menetidőknek, nincs minden gyárnak tengeri kikötője vagy vasúti konténer-terminálja. A kínai ötletben erre kínálnak megoldást: egy csak a konténerek szállítására alkalmas, nem túl gyors, viszont folyamatosan üzemelő, akár csak egy konténert is gazdaságosan továbbító rendszert, mely a tengeri kikötőket kapcsolja össze a vasúti pályaudvarokkal és repülőterekkel.
Mivel csak a konténeres teherszállítás lebonyolítása a cél, így nem szükséges nagy sebesség, áramvonalas szerelvény, lehetséges szűk ívek vagy nagyobb lejtők-emelkedők alkalmazása is. A konténerek nem várakoznak, míg egy vonatnyi összegyűlik belőlük, helyette egyesével is útnak indíthatóak.
A rendszer nagy mértékben támaszkodik az automatizációra és a folyamatos üzemre, minimalizálva a várakozási és raktározási időket.
A videó utolsó képkockáin látható, hogy Kína ismét világmérető rendszerben gondolkodik. Lehetséges lesz egyszer majd talán, hogy a vasúti személy- és teherszállítás teljesen szétválik két különálló, egymással nem kompatibilis rendszerre?
Utolsó kommentek