Spanyolország eddig is hihetetlen pénzeket költött el vasúthálózatának modernizálására. A nagyobb városok körül színvonalas elővárosi vasúthálózat épült ki, míg a tartományok nagyobb településeit 300 km/h-val száguldó motorvonatok kapcsolják össze a fővárossal, Madriddal.
A Talgo 350 Malaga állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
A fejlődés azonban nem állt még le, a spanyol kormánynak további nagyszabású tervei vannak, így a 2018-as vasúti költségvetési keretet az eddigi évi 4,3 milliárd euróról 5,375 milliárd euróra (mintegy 1670 milliárd Forintra) növelik.
A pénzből elsősorban a nagysebességű AVE hálózat fog profitálni.
Spanyolország meglévő, építés alatt álló és tervezett nagysebességű vasútvonalai 2018-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Spanyolország 1992-ben nyitotta meg Madrid és Sevilla között első nagysebességű vasútvonalát, azóta a hálózat már 2938 km-esre nőtt, de még további 2000 km vár megépítésre.
2018-ban a Fejlesztési minisztérium azt tervezi, hogy 923 millió euróval támogatja a Földközi-tenger partján futó vasútvonal fejlesztését, mely tartalmazza 1435 mm-es normál nyomtávolságú és fonódott szakaszok megépítését is a francia határ és Algeciras között. Továbbá 757 millió eurót kap Madrid és Galícia jobb összeköttetése, Asztúria, Kantábria és Baszkföld pedig további 661 millió eurót.
Madrid és Portugália közötti nagysebességű vasútvonal, melyet a 2008-as pénzügyi válság miatt elhalasztottak, lassan megvalósulni látszik: a vasútépítők már a határ menti Badajoznál járnak. A munkálatokra 2018-ban 243 millió eurót kapnak, melyből többek között Illescas és Navalmoral de la Mata között épül ki az új biztosítóberendezés.
Madrid Atocha és Madrid Chamartín állomások között új normál nyomtávolságú vasútvonal épül a föld alatt 186 millió euróból. A pénzből Atocha kapacitását is tovább növelik, ahol már 2015-ben is 108 millió utas fordult meg (emlékeztetőül: a MÁV-Start évi 140 millió utast szállít az egész országban!).
Vasútépítés Barcelonában (kép forrása: www.ayesa.com)
Az 1992-ben megnyílt Madrid-Sevilla-nagysebességű vasútvonal korszerűsítése és ETCS biztosítóberendezéssel való felszerelése 73 millió euróba kerül.
A hagyományos vasúthálózatra az ADIF 848 millió eurót fog 2018-ban költeni, ami 63,1 %-kal több, mint az előző évi. A kormány célja, hogy növelje a teherszállítás mértékét a meglévő hálózaton, ezért villamosítják a Salamanca és Fuentes de Oñoro közötti vasútvonalat, korszerűsítik a Huesca-Canfranc-vasútvonalat és 750 m hosszúságúra növelik az állomási mellékvágányokat Madrid és Barcelona közötti hagyományos vasútvonalon.
Az elővárosi hálózatok fejlesztésére 576 millió eurót különítettek el. Jut majd pénz a járművek és a pálya korszerűsítésére, állomások akadálymentesítésére, ETCS telepítésére Madrid és Barcelona között, a barcelonai repülőtér T1-es termináljának vasúti bekötésére és Buñol és Utiel Valencia közötti biztosítóberendezés-korszerűsítésre is.
Források
* A Railwaygazette.com weboldal Spanish rail spend up 25% című cikke
Utolsó kommentek