A JR Central további nagysebességű villamos motorvonatokat állít forgalomba 2020-ig, készülve a Japánban megrendezésre kerülő olimpiai játékokra. Az N700S sorozatba tartozó szerelvények a már évek óta megbízhatóan közlekedő N700 sorozat modernizált, továbbfejlesztett változata.
A legújabb Sinkanszen, az N700S sorozat! (kép forrása: Railwaygazette.com)
Az új vonatok prototípusát Hamamatsu járműtelepen mutatták be március 10-én. Az új szerelvényen hatalmas aranyszínű S betű hirdeti, hogy ez bizony Sinkanszen Supreme, vagyis a legfelsőbb osztályba tartozó motorvonat.
Az N700S alapos tesztelése március 20-án kezdődött, az átfogó próbák célja, hogy az új vonatok 2020-ban szolgálatba állhassanak Tokió és Oszaka között, Japán első és mind a mai napig legforgalmasabb nagysebességű fővonalán.
Az első szerelvény nem fog utasokat szállítani, megmarad tesztgépnek és a jövőben megjelenő újabb technológiákat is ezen fogják majd kipróbálni.
Vasúttársaságok Japánban, a JR Central az ország középső területén tevékenykedik, a térképvázlaton narancssárga színnel jelölve (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az N700S a már évek óta megbízhatóan és nagy mennyiségben közlekedő 700-as, N700-as és az N700A típusok továbbfejlesztéséből jött létre. 2005 óta már 159 szerelvényt gyártott (2304 járműegységet) a 700-as sorozatból és altípusaiból a Hitachi, a Kawasaki Heavy Industries, a Kinki Sharyo és a Nippon Sharyo közösen.
Az új szerelvény 1435 mm-es nyomtávolságon fog közlekedni, akárcsak az ország többi nagysebességű szerelvénye (a hagyományos vonatok 1067 mm-es nyomtávolságot használnak a szigetországban). Tizenhat kocsiból áll, melyek közül kettő vezetőállással is ellátott kocsi, 14 pedig betétkocsi. Klasszikus értelemben vett mozdony vagy vonófej nincs, a vontatómotorokat és az azokhoz szükséges berendezéseket a vonat teljes hosszában szétosztották. Legnagyobb teljesítménye 17 080 kW (erősebb, mint hét MÁV V43 sorozatú villamos mozdony vagy három MÁV TRAXX mozdony), ami lehetővé teszi, hogy a Tokaido Sinkanszen fővonalon 285 km/h, a Sanyo Sinkanszen vonalon 300 km/h sebességgel haladjon.
Teljes befogadóképessége 1323 utas, mely két kocsiosztály között oszlik el. Európai szemmel érdekesség, hogy az első osztálynak megfelelő ún. Green car (zöld kocsi) osztályon jobbról-balról is két ülés található, míg az ettől alacsonyabb kocsiosztályon az üléselrendezés ettől jóval zsúfoltabb, 3+2 elrendezésű.
Utastér 2+2 üléselrendezéssel (kép forrása: Railwaygazette.com)
Utastér 2+3 üléselrendezéssel (kép forrása: Railwaygazette.com)
A továbbfejlesztett belső tér több olyan újdonsággal is el lett látva, amelyik a kényelmet és a hatékony munkavégzést segíti: a karfákba elektromos csatlakozók kerültek, a csomagtereket pedig minden megállásnál lámpa világítja meg, ezzel is figyelmeztetve az utasokat, hogy ne felejtsék fent értékeiket.
A sorozatmegjelölés az első kocsi oldalán (kép forrása: Railwaygazette.com)
A vonat első fényszóróiba LED lámpákkal építettek, az első kocsi áramvonalas orra 10,7 méter hosszúságú, melyen szintén jelentős formai változtatásokat végeztek a japán vasúti mérnökök. Különleges formája és profilja a menet közben fellépő légellenállás hatását csökkenti, továbbá az alagutaknál fellépő hangrobbanás erejét mérsékli.
Változott az erősáramú elektronika is, szilícium-karbid egyenirányítókat építettek be, melyek hűtésről a természetes léghűtés gondoskodik. A változtatásoknak hála az elektromos berendezések tömege 20%-kal, több, mint 11 tonnával csökkent. Az energiafogyasztás is javult a korábbi típusokhoz képest mintegy 7%-kal.
A korábbi N700-as vonatoknál hatféle betétkocsi volt, az új N700S-nél azonban a szabványosításnak köszönhetően már csak négy. Ez nem csak a gyártást egyszerűsíti le, hanem könnyebbé teszi a későbbiekben hogy nyolc- és tizenkét részes vonatokat is gyárthassanak a megrendelőknek.
A szerelvény első kocsija, egyelőre még saját kerekek nélkül (kép forrása: www.kaorinusantara.or.id)
Az új szerelvények várhatóan 2020-ban állnak majd forgalomba Japán központi részén, de a későbbiek során az export lehetősége sem zárható ki.
Youtube videó a Sinkanszen N700S sorozatról
Források
* Railway Gazette - JR Central unveils ‘Supreme’ N700S
* www.kaorinusantara.or.id - Inilah Penampakan Purwarupa Shinkansen N700S Milik JR Central!
Utolsó kommentek