A vasúti teherszállítás elengedhetetlen kellékei a rendező-pályaudvarok, ahol a hosszú szerelvényeket újrarendezik, a teherkocsikból új szerelvényeket állítanak össze. Teherpályaudvarból létezik kicsi és nagy is, de akár egy kisebb állomáson is lehetőség van a szerelvény megbontására, kocsik elvételére vagy hozzákapcsolására.
Maschen Rangierbahnhof, Európa legnagyobb rendező-pályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ahol viszont sok tehervonat összefut és sok teherkocsi megfordul, ott a teherpályaudvarokat is a nagyobb forgalomhoz kell méretezni. Németország legnagyobb teherpályaudvara Hamburgtól délre, Maschen közelében található, ahol akár napi 11 ezer teherkocsit is képesek kezelni.
Ismerkedjünk meg Németország, sőt egész Európa legnagyobb, legforgalmasabb teherpályaudvarával a Maschen Rangierbahnhof-fal!
Légifotó a pályaudvarról (kép forrása: luftbild.fotograf.de)
A teherpályaudvar összesen 280 hektár területet foglal el, hossza 7 km, legnagyobb szélessége 700 méter. Amikor megnyílt a teljes vágányhálózat hossza 300 km volt, amihez hat irányítótorony, 825 kitérő (váltó), 100 főjelző, 115 előjelző és 688 tolatásjelző tartozott. A pályaudvar igazából nem is egy, hanem két pályaudvar egyszerre, így ki tudja szolgálni a két irányból is érkező tehervonatokat.
Az észak-déli irány 48 érkezési és 16 indulási vágánnyal rendelkezik, déli-északi pedig 64 érkezési és 17 indulási vágánnyal rendelkezik. Mindkét rendszert kiegészítik további mellék- és tárolóvágányok. Az állomáshoz ezen kívül dízel- és villamosmozdony javító, továbbá teherkocsi-javító műhely is tartozik, vagyis itt minden feladatot el tudnak végezni, ami csak előfordulhat egy tehervonat esetében.
A pályaudvar elméleti maximum kapacitása 11 ezer vagon naponta. Ahhoz, hogy ezt a teljesítményt elérhessék, a pályaudvart az 1970-es években felszerelték a legmodernebb tolatási technológiákkal. A beérkező vonatok adatait feldolgozzák, majd meghatározzák a szerelvények szétkapcsolási pontjait és a kocsik célállomásait.
A tolatómozdonyok a szétkapcsolt kocsikból álló tehervonatot egy kisebb emelkedőre feltolják, majd onnan a teherkocsik legurulnak a célállomás vágányaira. A kocsik fékezését is automatikusan szabályozzák a kocsi fajtája és tömege alapján, elkerülve, hogy a kocsi túl gyorsan guruljon vagy ne érjen el a célállomásig. A sík szakaszokon a vagonokat a sínek között futó, drótkötéllel vontatott kis kocsikkal, ún. Beidrückanlagen kocsikkal továbbítják, amelyből összesen 112 üzemel a rendezőn.
Egy Beidrückanlagen a sínek között, a felvétel egy másik németországi állomáson készült. Ugyanilyen rendszer üzemel Münchenben is a rendező-pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)
A kis kocsik előnye, hogy elférnek a vagonok alatt is, kerekeik a vasúti sínek talpán gurulnak, így megspórolhatóak a drága tolatómozdonyok alkalmazása.
A Maschen Rangierbahnhof kezeli a regionális, nemzeti és nemzetközi vasúti áruforgalmat is. Fontos szerepe továbbá, hogy hub-ként szolgál Bremerhaven kikötői, valamint a Skandináviából és Skandináviába érkező és induló teheráruk rendezésénél.
Mozdonyok munkára várva (kép forrása: www.eriksmail.de)
Jelenleg a tolatási műveleteket a DB Schenker Rail és a Cargo Zentrum Hamburg végzi. 1977 és 2007 között mintegy 1,18 millió tehervonatot, összesen 35,5 millió kocsival kapcsoltak szét és rendeztek újra itt. Az 1980-as években napi 75 vonatot kezelt az észak-déli rendszer és 125-öt a dél-északi rendszer. 1985. december 11-én volt a legnagyobb a forgalom, ezen a napon összesen 8400 kocsi haladt át itt. Az 1990-es évek elején napi átlag körülbelül 8000 volt; 2009-ben már csak 4000. Tehát Maschen eddig még soha nem érte el a napi 11000 teherkocsis felső határát. Ennek egyik oka, hogy az elmúlt 40 évben jelentősen megnőtt a teherkocsik hossza és tömege, vagyis kevesebb vagon is elegendő ugyanannyi áru szállításához.
Youtube dokumentumfilm a pályaudvarról
A már több, mint 30 éves létesítmény felújításának is eljött az ideje. 2009-ben kezdődött meg a részleges felújítása. Figyelembe kell venni, hogy a hagyományos forgalom aránya csökken, miközben a konténerforgalom folyamatosan növekszik. Az átalakítás és felújítás során a konténerkezelés nagyobb figyelmet és területet kap. Az évek alatt nőtt a vonatok hossza is, így a távolsági vonatok összeállítása a hosszabb vágányokon történik meg. A felújítás 2014-ig tartott és mintegy 220 millió euróba (kb.: 68 milliárd 200 millió Ft-ba) került.
A pályaudvar a Google térképén
Lásd még
* München teherpályaudvara
* München bezárt teherpályaudvara - avagy mi történik 10 évvel a bezárás után
Források
* Az angol Wikipédia Maschen Marshalling Yard szócikke
Utolsó kommentek