2024 elején egy újabb különleges vasúti járműtől búcsúzhattunk el, mely csak is kizárólag Németországban közlekedett. A Metropolitan (stilizáltan MetropolitaN) egy prémium személyszállító vonatjárat volt Németországban, mely legelőször Köln és Hamburg között ingázott. A kizárólag első osztályú helyekkel rendelkező vonatokat 1999. augusztus 1-jétől 2004. december 11-ig a Bad Homburgban székhellyel rendelkező Metropolitan Express Train GmbH (MET GmbH), a Deutsche Bahn AG százszázalékos tulajdonában lévő DB Fernverkehr AG leányvállalata üzemeltette.
A Metropolitan szerelvénye a hagyományos német IC festéssel egy vörös DB 101 sorozatú villamos mozdonnyal 2008 januárjában (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A szolgáltatást 2004 decemberében az alacsony kihasználtság és jövedelmezőség miatt megszüntették; a szerelvényeket az InterCity és Intercity Express forgalomban alkalmazták, mielőtt 2021 végén kivonták őket a forgalomból, amikor is eladásra kínálták őket.
A gördülőállomány
A Metropolitan Express Train GmbH 1997 novemberében két, egyenként hét kocsiból álló, speciálisan gyártott szerelvényt rendelt az FTD Fahrzeugtechnik Dessau gyártótól. A kocsik belsejét a Deutsche Werkstätten Hellerau készítette el. Opcióként két további, eltérő belsejű szerelvényre volt lehetőség. Műszaki szempontból a Metropolitan szerelvények hagyományos ingavonati-szerelvények, amelyek egy mozdonyból, kocsikból és egy vezérlőkocsiból állnak, hasonlóan az ÖBB Railjetjéhez. Mindkét szerelvény hét, egyenként 26,4 m hosszú kocsiból áll. A vonat teljes hossza a DB 101 sorozatú mozdonnyal együtt 204 m volt. Maguk a szerelvények az ICE 2 betétkocsijain alapultak. A kocsik közötti átjárók csak műhelyben bonthatóak, így a szerelvények szinte mindig a hétkocsis összeállításban közlekedtek. Előnye viszont, hogy a kocsik közötti átjutás sokkal csendesebb és kulturáltabb átjárón át történik.
A teljes szerelvényt a Märkline modellgyártó is kiadta (kép forrása: Märklin.de)
A gyártás megkezdése előtt a Deutsche Bahn AG igazgatótanácsa fontolóra vette, hogy két ICE 2 szerelvényt kivon a gyártásból, és a Metropolitan számára speciális belsővel alakítja át őket. Több kocsit Metropolitan színekre festettek és előkészítettek az átalakításra, ezt a tervet a magas költségek és az időhiány miatt törölték, a már meglévő kocsik tervezett átalakítását szintén törölték.
A négy DB 101 sorozatú mozdony egyike (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Metropolitan vonatok üzemi végsebessége 220 km/h, bár 2009-ig nem használták őket 200 km/h sebességnél nagyobb sebességgel, amikor a két hét kocsis vonatot egyetlen tizenegy kocsis szerelvénnyé egyesítették. Ez a legnagyobb végsebesség a hagyományos mozdonyvezetésű vonatok közül Németországban; ennél nagyobb végsebességgel csak az Intercity Express vonatok rendelkeznek az országban. A Metropolitan-t az 1999-es berlini ITB kiállításon mutatták be. Az első szerelvényt 1999. június 14-én, a másodikat július 12-én szállították le. Mindkét vonat az eidelstedti depóban állomásozott.
A kocsik közötti kapcsolat hasonlított egy állandóan összekapcsolt motorvonatra vagy az osztrák Railjetre (kép forrása: Wikimedia Commons)
Üzemeltetési korlátozások
A Metropolitan kocsik valamivel nagyobbak, mint a szabványos InterCity kocsik, üres tömegük 55-59 tonna, szélességük pedig 2824 mm. Az ülések számától és a belső elrendezéstől függően a kocsik tömege teljes terheléssel 59 és 63 tonna között van. 2010 előtt ICE-A néven az ICE 1 és ICE 2 vonatokkal együtt közlekedtek, 2011-től 2021-ig pedig IC-A néven csoportosították át őket, és a DB Netz ICE, IC vagy MET néven adta ki őket. Ezek az üzemeltetési besorolások kizárólag az ICE 1 és ICE 2 vonatok számára engedélyezett vonalakon való közlekedést tették lehetővé. A vonatok felszereltsége 1 kV 16,7 Hz-es fejpálya-tápellátással működtek. A Metropolitan motorvonatok nem engedélyezettek harmadik fél hálózatain való közlekedésre. Amikor a szerelvényeket a négy módosított 101-es sorozatú mozdonytól eltérő mozdonyokkal üzemeltették, sebességüket 200 km/h-ra korlátozták.
A hanyatlás és a vég
Gyenge kihasználtság
A Metropolitan mind az öt éve alatt a vonatok kihasználtsága messze elmaradt a vonatok kapacitásától és a normál távolsági forgalom kihasználtságától. Körülbelül két hónappal az üzembe helyezés után a vonatok kihasználtsága hétfő reggel és péntek este 50-60 százalékos volt, de átlagosan csak 30 százalékos töltöttségűek voltak. Az első két évben az átlagos kihasználtság 35-40 százalékra nőtt, ami még mindig a nyereségességi pont alatt volt. Csak a vásári napokon érte el a kihasználtság a kielégítő szintet. 2003 első negyedévében az utasszámok csökkentek, amikor a Deutsche Bahn szerint a Metropolitan járat utasainak negyedét veszítette el, amiért a fapados légitársaságok térnyerését okolta.
A Metropolitan szerelvénye München Hauptbahnhof-on 2011-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A szolgáltatás megszüntetése
2004. augusztus 16-án egy pénzügyi sajtótájékoztatón a Deutsche Bahn megerősítette azt a jelentést, hogy a Metropolitan szolgáltatást megszüntetik, de ennek időpontját nem határozta meg. A szolgáltatást az alacsony kihasználtság és a nyereségesség hiánya miatt szüntették meg. 2003-ban a média jelentése szerint a MET GmbH 21,3 millió eurós forgalom mellett 3,8 millió eurós veszteséget termelt. A vonatok átlagos kihasználtsága a tervezett 50 százalék helyett csak 35 százalék volt. 2004. december 11-ig, a következő menetrendváltásig, a Metropolitan vonatok tovább közlekedtek. A szolgáltatást az ICE Sprinter járatokkal váltották fel.
A szerelvények későbbi használata
A két szerelvényt eredetileg állomási tartaléknak szánták, azonban a DB Fernverkehr úgy döntött, hogy a vonatokat a távolsági forgalomban újra felhasználja. Külsőleg átalakították őket, hogy felkészítsék őket a szolgálatra: a DB szabványos színeire festették át őket, és olyan elemekkel látták el őket, mint az útvonaljelző-tartók. A belső terek azonban változatlanok maradtak. A két Traveller osztályú kocsit és három másik kocsit másodosztályra, kettőt pedig első osztályra építettek át. A 2009. december 13-i menetrendváltást követően a két hétkocsis vonatot egy tizenegy kocsis és egy három kocsis vonattá alakították át, de ezt 2011 márciusában visszaalakították. Az utolsó Metropolitan-vonat 2021. december 10-én közlekedett, a vonat vezérlőkocsiját a Metropolitan logójával díszítették. 2021 decemberében a menetrendváltás után a két vonat közlekedése megszűnt, a vonatok értékesítésre kerültek.
A 2024-es fotókon látható, hogy az állományt feldarabolták és selejtezték! Ezzel véget ért a Metropolitan története.
A vesztőhelyen
Az első harapások
(A külön nem jelölt képek forrása: Facebook)
A szerelvényeket valószínűleg azért nem tartotta meg a Deutsche Bahn, mert mindössze csak kettő volt belőle, melyek ráadásul számos korlátozással rendelkeztek. Csak 4 mozdony volt alkalmas a vontatásukra, nem mehettek külföldre és értékesíteni sem lehetett volna más országban, maximális sebességük pedig "csak" 220 km/h volt. Ráadásul a Német Államvasút az utóbbi években rengeteg új járművet is vásárolt a Siemenstől, a távolsági flotta így egységessé válik. A kis példányszámú sorozatnak így más jövő nem maradt...
Források
* az angol Wikipédia Motropolitan (train) szócikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek