HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.01.12. 00:12 Balogh Zsolt

Isten veled Metropolitan!

2024 elején egy újabb különleges vasúti járműtől búcsúzhattunk el, mely csak is kizárólag Németországban közlekedett. A Metropolitan (stilizáltan MetropolitaN) egy prémium személyszállító vonatjárat volt Németországban, mely legelőször Köln és Hamburg között ingázott. A kizárólag első osztályú helyekkel rendelkező vonatokat 1999. augusztus 1-jétől 2004. december 11-ig a Bad Homburgban székhellyel rendelkező Metropolitan Express Train GmbH (MET GmbH), a Deutsche Bahn AG százszázalékos tulajdonában lévő DB Fernverkehr AG leányvállalata üzemeltette.

metropolitan_zug_930_mit_6_wagen_bei_baiersdorf_2012_04_12.jpgA Metropolitan szerelvénye a hagyományos német IC festéssel egy vörös DB 101 sorozatú villamos mozdonnyal 2008 januárjában (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A szolgáltatást 2004 decemberében az alacsony kihasználtság és jövedelmezőség miatt megszüntették; a szerelvényeket az InterCity és Intercity Express forgalomban alkalmazták, mielőtt 2021 végén kivonták őket a forgalomból, amikor is eladásra kínálták őket.

A gördülőállomány

A Metropolitan Express Train GmbH 1997 novemberében két, egyenként hét kocsiból álló, speciálisan gyártott szerelvényt rendelt az FTD Fahrzeugtechnik Dessau gyártótól. A kocsik belsejét a Deutsche Werkstätten Hellerau készítette el. Opcióként két további, eltérő belsejű szerelvényre volt lehetőség. Műszaki szempontból a Metropolitan szerelvények hagyományos ingavonati-szerelvények, amelyek egy mozdonyból, kocsikból és egy vezérlőkocsiból állnak, hasonlóan az ÖBB Railjetjéhez. Mindkét szerelvény hét, egyenként 26,4 m hosszú kocsiból áll. A vonat teljes hossza a DB 101 sorozatú mozdonnyal együtt 204 m volt. Maguk a szerelvények az ICE 2 betétkocsijain alapultak. A kocsik közötti átjárók csak műhelyben bonthatóak, így a szerelvények szinte mindig a hétkocsis összeállításban közlekedtek. Előnye viszont, hogy a kocsik közötti átjutás sokkal csendesebb és kulturáltabb átjárón át történik.

A teljes szerelvényt a Märkline modellgyártó is kiadta (kép forrása: Märklin.de)

A gyártás megkezdése előtt a Deutsche Bahn AG igazgatótanácsa fontolóra vette, hogy két ICE 2 szerelvényt kivon a gyártásból, és a Metropolitan számára speciális belsővel alakítja át őket. Több kocsit Metropolitan színekre festettek és előkészítettek az átalakításra, ezt a tervet a magas költségek és az időhiány miatt törölték, a már meglévő kocsik tervezett átalakítását szintén törölték.

A négy DB 101 sorozatú mozdony egyike (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Metropolitan vonatok üzemi végsebessége 220 km/h, bár 2009-ig nem használták őket 200 km/h sebességnél nagyobb sebességgel, amikor a két hét kocsis vonatot egyetlen tizenegy kocsis szerelvénnyé egyesítették. Ez a legnagyobb végsebesség a hagyományos mozdonyvezetésű vonatok közül Németországban; ennél nagyobb végsebességgel csak az Intercity Express vonatok rendelkeznek az országban. A Metropolitan-t az 1999-es berlini ITB kiállításon mutatták be. Az első szerelvényt 1999. június 14-én, a másodikat július 12-én szállították le. Mindkét vonat az eidelstedti depóban állomásozott.

A kocsik közötti kapcsolat hasonlított egy állandóan összekapcsolt motorvonatra vagy az osztrák Railjetre (kép forrása: Wikimedia Commons)

Üzemeltetési korlátozások

A Metropolitan kocsik valamivel nagyobbak, mint a szabványos InterCity kocsik, üres tömegük 55-59 tonna, szélességük pedig 2824 mm. Az ülések számától és a belső elrendezéstől függően a kocsik tömege teljes terheléssel 59 és 63 tonna között van. 2010 előtt ICE-A néven az ICE 1 és ICE 2 vonatokkal együtt közlekedtek, 2011-től 2021-ig pedig IC-A néven csoportosították át őket, és a DB Netz ICE, IC vagy MET néven adta ki őket. Ezek az üzemeltetési besorolások kizárólag az ICE 1 és ICE 2 vonatok számára engedélyezett vonalakon való közlekedést tették lehetővé. A vonatok felszereltsége 1 kV 16,7 Hz-es fejpálya-tápellátással működtek. A Metropolitan motorvonatok nem engedélyezettek harmadik fél hálózatain való közlekedésre. Amikor a szerelvényeket a négy módosított 101-es sorozatú mozdonytól eltérő mozdonyokkal üzemeltették, sebességüket 200 km/h-ra korlátozták.

A hanyatlás és a vég


Gyenge kihasználtság

A Metropolitan mind az öt éve alatt a vonatok kihasználtsága messze elmaradt a vonatok kapacitásától és a normál távolsági forgalom kihasználtságától. Körülbelül két hónappal az üzembe helyezés után a vonatok kihasználtsága hétfő reggel és péntek este 50-60 százalékos volt, de átlagosan csak 30 százalékos töltöttségűek voltak. Az első két évben az átlagos kihasználtság 35-40 százalékra nőtt, ami még mindig a nyereségességi pont alatt volt. Csak a vásári napokon érte el a kihasználtság a kielégítő szintet. 2003 első negyedévében az utasszámok csökkentek, amikor a Deutsche Bahn szerint a Metropolitan járat utasainak negyedét veszítette el, amiért a fapados légitársaságok térnyerését okolta.

A Metropolitan szerelvénye München Hauptbahnhof-on 2011-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A szolgáltatás megszüntetése

2004. augusztus 16-án egy pénzügyi sajtótájékoztatón a Deutsche Bahn megerősítette azt a jelentést, hogy a Metropolitan szolgáltatást megszüntetik, de ennek időpontját nem határozta meg. A szolgáltatást az alacsony kihasználtság és a nyereségesség hiánya miatt szüntették meg. 2003-ban a média jelentése szerint a MET GmbH 21,3 millió eurós forgalom mellett 3,8 millió eurós veszteséget termelt. A vonatok átlagos kihasználtsága a tervezett 50 százalék helyett csak 35 százalék volt. 2004. december 11-ig, a következő menetrendváltásig, a Metropolitan vonatok tovább közlekedtek. A szolgáltatást az ICE Sprinter járatokkal váltották fel.

A szerelvények későbbi használata

A két szerelvényt eredetileg állomási tartaléknak szánták, azonban a DB Fernverkehr úgy döntött, hogy a vonatokat a távolsági forgalomban újra felhasználja. Külsőleg átalakították őket, hogy felkészítsék őket a szolgálatra: a DB szabványos színeire festették át őket, és olyan elemekkel látták el őket, mint az útvonaljelző-tartók. A belső terek azonban változatlanok maradtak. A két Traveller osztályú kocsit és három másik kocsit másodosztályra, kettőt pedig első osztályra építettek át. A 2009. december 13-i menetrendváltást követően a két hétkocsis vonatot egy tizenegy kocsis és egy három kocsis vonattá alakították át, de ezt 2011 márciusában visszaalakították. Az utolsó Metropolitan-vonat 2021. december 10-én közlekedett, a vonat vezérlőkocsiját a Metropolitan logójával díszítették. 2021 decemberében a menetrendváltás után a két vonat közlekedése megszűnt, a vonatok értékesítésre kerültek.

A 2024-es fotókon látható, hogy az állományt feldarabolták és selejtezték! Ezzel véget ért a Metropolitan története.

415000710_921675872662414_1616962785697989683_n.jpgA vesztőhelyen

415016434_921675775995757_4752076816842651486_n.jpgAz első harapások

416047596_921675639329104_3380798486971155678_n.jpg

416093931_921675792662422_8954819481288004122_n.jpg

416156015_921675722662429_1430420507272361213_n.jpg

416742730_921675825995752_1639223782862716279_n.jpg

(A külön nem jelölt képek forrása: Facebook)

A szerelvényeket valószínűleg azért nem tartotta meg a Deutsche Bahn, mert mindössze csak kettő volt belőle, melyek ráadásul számos korlátozással rendelkeztek. Csak 4 mozdony volt alkalmas a vontatásukra, nem mehettek külföldre és értékesíteni sem lehetett volna más országban, maximális sebességük pedig "csak" 220 km/h volt. Ráadásul a Német Államvasút az utóbbi években rengeteg új járművet is vásárolt a Siemenstől, a távolsági flotta így egységessé válik. A kis példányszámú sorozatnak így más jövő nem maradt...

Források

* az angol Wikipédia Motropolitan (train) szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

2 komment

Címkék: deutsche bahn index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6218298127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.01.12. 11:07:12

Lett volna annak, hogy kici-ócó alapon a MÁV megvegye és használja?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2024.01.12. 11:38:48

@gigabursch: Szerintem esélytelen, több okból is:
* két db szerelvényt hogy osztasz be? A németek gond esetében pótolhatták akár normál ICE motorvonatokkal is, az utasok számára ez nem lett volna visszalépés. De Magyarországon? Állomási tartaléknak túlságosan is jó, az ütemes menetrendbe viszont nem beilleszthető.
* csak négy mozdony volt 100%-ban alkalmas a vontatásukra, azt a németek megtartották;
* külföldi engedélye nem volt a szerelvénynek
* a németeknek sem érte meg megtartani
süti beállítások módosítása