A cikk április elsejei álhír!
Már hónapok óta tartanak az egyeztetések egy egészen Budapestig közlekedő TGV járatról a francia, a német, az osztrák és a magyar állam között. Hétről-hétre sikerül egy-egy újabb problémát elhárítani, így úgy tűnik, semmi sem állhat a TGV magyarországi útjába.
Az első TGV Budapesten a Nyugati pályaudvaron
Újabb mérföldkőhöz érkeztek a tárgyalások és egyeztetések, mikor az első TGV szerelvény április elsején a reggeli órákban megérkezett Budapestre, természetesen még utasok nélkül. A sikeres próbamenet végállomása a Nyugati pályaudvar csarnoka volt, ahonnan néhány óra múlva vissza is indult a szerelvény Párizsba.
Guillaume Pepy, az SNCF vezérigazgatója és Dávid Ilona reményei szerint innentől már semmi sem állhat annak útjába, hogy a decemberi menetrendváltásra a járat elindulhasson a két főváros között.
A menetidő kerek 13 óra lesz és az új TGV járat a Budapestről 7:40-kor induló RJ 60 menetvonalán fog közlekedni, menetrendje azonos lesz a korábbi Railjet menetrendjével egészen Münchenig. Ám a bajor főváros nem a végállomása lesz, hanem csupán az út fele, innen ugyanis továbbközlekedik majd Stuttgarton és Karlsruhen át egészen Párizsig! A francia fővárosba 20:40-re érkezik majd meg.
Természetesen ez a hosszú menetidő a közeljövőben csökkenni fog, ahogy a Westbahn építése tovább folytatódik, továbbá Ulm és Stuttgart között is épül már az új pálya, nem is beszélve a Stuttgarti főpályaudvarról. Ha minden a tervek szerint elkészül, a menetidő 2020-ig egy órával csökken majd, de a terv a 10 óránál is rövidebb utazási idő. Ehhez azonban szükséges lesz majd a magyarországi vasútvonalakat is fejleszteni. Ez azonban még a távoli jövő zenéje...
Jól mutat a Nyugati csarnokában!
A decemberben induló TGV járatra az SNCF a többáramnemű, emeletes Duplex szerelvényeiből állít be kettőt. Szerencsére a francia nagysebességű vasútvonalakon is a Magyarországon is használt 25 kV 50 Hz-es áramrendszer lett kiépítve, így a szerelvény műszakilag teljes mértékben alkalmas a magyarországi közlekedésre. Sajnos azonban maximális sebességét nem tudja majd hazánkban kihasználni, Bécsig be kell érnünk a 120-160 km/h közötti sebességgel.
A Francia Államvasút a Magyarországra is ellátogató szerelvényeket nem fogja hiányolni, hiszen decemberig forgalomba áll Franciaországban további 40 új TGV Océana szerelvény és a tervezett további kelet-európai bővítésekhez további 15 szerelvényt is megrendeltek (lásd az iho.hu cikkét a témában). Persze az új TGV-k nem keletre kerülnek, hanem csak az általuk kiváltott régebbi típusok. Járműhiánytól így biztosan nem kell majd tartani!
Ami viszont továbbra is fejtörést okoz a szakembereknek, hogy hova kerüljön fel a TGV orrán a zártárcsa? Mert a francia szerelvényen ennek a fontos kelléknek bizony nem készítettek akasztót. Az SNCF nem akar erre költeni, így a szükséges módosításokat valószínűleg a Szolnoki járműjavítóban fogják hamarosan elvégezni.
Az öreg V43-asok találkozhatnak távoli francia rokonaikkal
A TGV tervezett menetrendje (csak a fontosabb állomások):
* Budapest: 6:40
* Tatabánya: 7:25
* Győr: 8:00
* Hegyeshalom: 8:29
* Bécs: 9:18
* St. Pölten: 9:58
* Linz: 10:46
* Salzburg: 11:52
* Rosenheim: 13:01
* München: 13:41
* Augsburg: 14:15
* Ulm: 15:02
* Stuttgart: 16:00
* Mannheim 16:56
* Karlsruhe Hbf: 18:05
* Strassbourg: 18:47
* Párizs: 20:41
Utolsó kommentek