A több, mint egymilliárd lakosú Kína vasúthálózatának fejlettsége az ezredfordulón jelentősen elmaradt a világ élvonalától. A hatalmas gyér ország vasúthálózata nem bírt megbirkózni a szállítási és az utazási igényekkel.A kínai kormány 2007-ben fogadta el egy csak személyszállítás céljából kiépítendő négy észak-déli és négy kelet-nyugati vasútvonalból álló országos hálózat kiépítését. A több tízezer kilométernyi új vasútvonal megépítéséhez rohamléptekben álltak hozzá, hogy ezután szinte minden évben több ezer km új vasútvonalat adhassanak át.
Nagysebességű vonat a Sanghaj-Kunming-vasútvonal korábban átadott szakaszán
Alig 10 évvel a terv bejelentése után már több, mint 20 ezer km új vasútvonal épült meg, a következő három évben pedig további tízezer kilométerrel, 2025-ig pedig még további 15 ezer kilométerrel szeretnék bővíteni a hálózatot1. A végső cél az, hogy 2025-re minden két milliósnál nagyobb városba lehetséges legyen az ekkorra már 45 ezer kilométeres vasúthálózaton nagysebességű vonattal is eljutni.
A vasútvonal a hegyes terep miatt nagyrészt hidakon és alagutakon halad keresztül
2016. december 28-án ehhez a hatalmas célhoz ismét egy lépéssel közelebb kerültek, elkészült ugyanis a négy kelet-nyugati fővonalak csoportjába tartozó Sanghaj-Kunming 2252 km-es vasútvonal még hiányzó szakasza.
A 22522 km hosszúságú Sanghaj-Kunming nagysebességű vasútvonal építését 2010. október 26-án kezdték meg, majd hat év és két hónap építkezés után, 2016. december 28-án adták át az utazóközönségnek. A végig kétvágányú, az Európában is alkalmazott 25 kV 50 Hz-es váltakozó árammal villamosított vasútvonalon a legnagyobb sebesség 350 km/h, ám ezt egyelőre 330 km/h-ra korlátozták. A két város között már korábban is volt vasútvonal, a hagyományos Sanghaj-Kunming vonal 2690 km-es, a személyszállító vonatok 120-200 km/h sebességgel közlekednek rajta. Az új nagysebességű vonalon a korábbi 35-40 órás utazás 9-11 órányira rövidül le.
Még tart az építkezés 2016 márciusában
Kunming Déli pályaudvar homlokzata (kép forrása: chinadaily.com.cn)
Kunming új nagysebességű vonatokat fogadó vasútállomása a várostól délre, a központtól mintegy 20 km-re épült fel. A 16 peronos állomáson 30 vágány áll az induló és az érkező vonatok rendelkezésére.
Az állomás látványterve
Az átadással szinte egy időben épült ki a kunmingi metró 1-es vonalának az 5,4 km-es meghosszabbítása az állomásra is. Az új metrómegállót két nappal korábban, 2016 december 26-án adták át az utazóközönségnek.
A váróterem látványterve, azóta már elkészült
Az új Kunming-Sanghaj vasútvonal átadása kétségtelenül jelentős előrelépés a város életében, hiszen így nagysebességű vonattal elérhető már a tenger is, de ne feledkezzünk meg a 709 km hosszúságú Nanning-Kunming vasútvonalról sem, mely szintén december 28-ára készült el. Ezzel a 6,6 milliós nagyváros nem csak nagysebességű vasútvonalat kapott, hanem egyszerre nagysebességű vasúti csomóponttá is vált!
Források
* www.railwaygazette.com
* shanghaiist.com
Jegyzetek
1 Egyes forrásokban 2030-ig, tudni kell azonban, hogy a Kínai kormány gyakran változtatja az ígéreteit, de általában a dátumokat lefelé, a terveket felfelé módosítják, így a végső befejezés határideje is a különböző forrásokban más-más évszámmal szerepel.
2 Egyes forrásokban 2066, más forrásokban 2264 km.
Utolsó kommentek