HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2016.01.28. 11:55 Balogh Zsolt

Prága-München vonattal

2014 tavaszán egyszer már megtettem a München-Prága vonatutat oda-vissza, 2015 végén, mikor egy hetet Prágában töltöttem a barátnőmmel, az ellenkező irányból utaztuk végig az útvonalat.

Az egyhetes prágai kirándulásunk alatt két napot szántunk arra, hogy ellátogassunk Münchenbe. Ennek több oka is volt: elintézni néhány függőben lévő papírmunkát, meglátogatni a volt kollégákat, továbbá megmutatni barátnőmnek, hogy hol is éltem négy és fél éven át, mielőtt megismerkedtünk volna.

Prága-München vonattal, Prágai főpályaudvar, Arriva, EurocityIndulás a Prágai főpályaudvarról az ARRIVA EuroCity vonatával

A két város közötti utazáshoz természetesen a vonatot választottuk, igaz, hogy így az utazás egy órával hosszabb a buszozáshoz képest, viszont az ára kevesebb mint fele csupán. A bőségesen rendelkezésre álló tér pedig összehasonlíthatatlanul nagyobb kényelmet biztosított egy ilyen hosszú úton a vonat javára.

A cseh- és a német vasutak a vonattal utazóknak a két város között hatalmas kedvezményt biztosít, ezzel is próbálják ösztönözni az utazókat, hogy inkább a vonatokat válasszák. Mindkét városban vásárolható kirándulójegy, mely Prága és München között közlekedő bármely vonatra (kivéve az ICE vonatokat) érvényes a megadott időtartamon belül. A retúrjegy ára 65 euró (kb.: 20475 Ft), mely kilométerre lebontva annyira jön ki, mint egy magyarországi belföldi vonatút. Ennyi pénzért busszal mindössze az egyik irányt tehettük volna csak meg.

Prága-München vonattal, BerounElső nagyobb állomás: Beroun

A két város közötti vonatút rendkívül változatos, hiszen nincs közöttük közvetlen vasútvonal. A hat és fél óra alatt mindent átélhetünk, ami egy vonatút során csak lehetséges: áramrendszer-váltás, közvetlen kocsi, mozdonycsere kétszer is, sőt még egy irányváltást is. Háromféle áramrendszert, továbbá egy hosszabb, egyvágányú villamosítatlan szakaszt is érintünk. A pályasebességek is ennek megfelelően váltakoznak a 90 és a 160 km/h közötti tartományban bármi lehetséges.

Emellett a változatosságot még a régi, felújított és építés alatt álló szakaszok váltakozása is növeli.

Röviden összefoglalva: vasútbarátként egyáltalán nem unalmas az utazás.

Prága-München vonattalElhagyatott állomás a vasútvonal mentén: a kis állomásépület a nyomvonal-korrekció egyik áldozata

Csehország hatalmas összegeket áldoz a gördülőállomány és az infrastruktúra modernizálására, melynek az eredménye meg is látszik. A felújított fővonalakon 160 km/h-val suhannak a felújított kocsikból álló személyszállító vonatok, a főváros környékén pedig az új elővárosi szerelvények. A nagy építkezések azonban áldozatokkal is járnak: elbontott tárolóvágányok, kiegyenesített ívek és bezárt állomások szegélyezik a nyílegyenes vonalakat.

Prága-München vonattalDe nem csak a kicsi, hanem az egészen nagy állomásokat is elkerüli az új vonal

Rokycany, Prága-München vonattal,Rokycany állomás

A felújított állomások viszont gyönyörűek, megfelelnek a 21 század követelményeinek és elvárásainak: magasperon, esőbeálló, aluljáró, felújított felvételi épület, minden, ami csak elvárható.

A felújítással együtt pedig a sebesség is növekszik, ami a menetidők csökkenését hozza magával.

Prága-München vonattal, PlzenKözeledünk Csehország egyik legnagyobb iparvárosába, a Škoda központjába: Plzeňbe

Mire a vonatunk Plzeňbe ér, már túl vagyunk egy áramrendszer-váltáson is. Ideje hát, hogy leakasszuk a két csehországi belföldi kocsit is és a cseh kétáramnemű mozdonyt egy Siemens Hercules dízelmozdonyra cseréljük. A következő kilométereken, egészen Regensburgig nem lesz villamosított felsővezeték.

Prága-München vonattal, plzenHosszabb várakozás az állomáson...

Prága-München vonattal, Siemens Hercules, Skoda, Plzen...miközben a Škoda mozdonyunkat egy Siemens Herculesre cserélik

A mozdonycsere lehetőséget ad arra, hogy a lábaimat kicsit kinyújtóztassam és néhány fotót is készítsek az állomáson. Pilzeň fontos vasúti csomópont, több vonal is összefut itt, ezért a cseh járműállomány színe-java megfordul itt. Akár több órát is el lehetne tölteni nézelődéssel, nekem azonban azonnal indul a vonatom...

Prága-München vonattal,A felújítás nem sokat haladt előre az elmúlt egy évben

Az állomás felvételi épületét gyönyörűen felújították, és épülgetnek a tárolóvágányok is, azonban a munka itt is lassan halad. Már van szép aluljáró, de a peronok burkolata még mindig felújításért kiállt.

Prága-München vonattal, Siemens HerculesÉrkezik az új mozdonyunk

Prága-München vonattalBajorország és Prága között bizony csak ez az egyvágányú, nem-villamosított vonal jelenti a kapcsolatot

Pilzeňt elhagyva már csak egy egyvágányú vasútvonal maradt egészen a német határig. A két ország közötti sáv nem túl sűrűn lakott, nincsenek nagyvárosok és nagy állomások. Könnyedén száguldunk a síneken, a megmaradt pár kocsi nem kihívás a dízelmozdonyunknak.

Prága-München vonattal, RegiosharkEgy RegioShark, a cseh vasutak regionális szerelvénye

Csehország nem csak a fővonalakra és a fővárosra koncentrál, ha a vasúti fejlesztésekről van szó: számos mellékvonal is új vasúti járműveket kapott az elmúlt években. Közülük is kiemelkedő a hazai gyártású RegioShark, mely merész formáival hívja fel magára a figyelmet.

Prága-München vonattal, Domazlice állomásDomazlice állomás

Bár a vonal egyvágányú, mégis fontos kapcsolat a két ország között, ezért a megfelelő karbantartása sem maradhat el. A nagyobb teherpályaudvarokon rengeteg teherkocsi várt arra, hogy átléphesse a német-cseh határt, ehhez pedig a megfelelő sínek is nélkülönözhetetlenek.

Prága-München vonattal, vasúti átjáróMinimalista vasúti átjáró Csehországban

Prága-München vonattal,Keresztül Csehország erdőségein

Prága-München vonattal,Hegyek között, völgyek között zakatol a vonat...

Prága-München vonattal,Teherkocsik végeláthatatlan sora példás rendben tartott állomáson

A határátmenet észrevétlenül zajlik Furth im Wald állomáson, már itt sincs hosszas ellenőrzés vagy mozdonycsere. Az egyvágányú szakasz marad még egészen Schwandorfig, ahol egy hosszabb megállás következik. Itt a mozdony körbejár, majd irány Regensburg a másik irányba. Bár felsővezeték még mindig nincs, viszont a pálya már kétvágányú. Villamosítása tervben van, bár az ebben az esetben nem sok időnyereséget ad majd, hiszen a körüljárást akkor sem spóroljuk majd meg.

Következik Regensburg, az első nagyobb bajor város. Itt ismét irányt váltunk, a dízelmozdonyunkat pedig egy Siemens Eurosprinter (hasonló típus, mint pl. a Railjetek mozdonya) váltja le. Innen pedig már irány egyenesen München!

Prága-München vonattal,Ez pedig már Németország, Regensburg után már csak kétvágányú, villamosított vonalakon vonatoztunk

Prága-München vonattal, München Hauptbahnhof, Siemens EurosprinterMegérkezés Münchenbe

A városban gyorsan ránk sötétedett, így miután elintéztem a hivatalos ügyeket, már csak a főteret nézhettük meg. Kipróbáltuk az S-Bahnt, és elmentünk Planeggbe, a volt munkahelyemre és a régi otthonomba.

Másnap pedig várt minket München és milliónyi látványossága, de ez már egy másik történet lesz!

A hazautat pedig a második nap este és az azt követő éjszaka alatt tettük meg, csak fordított sorrendben.  Az utazás során végig vaksötét volt, így se nézelődni, se fotózni nem maradt már lehetőségünk.

Prága-München vonattal,Végállomás: Prága, a visszautat teljes egészében sötétben tettük meg, így csak a megérkezésről készült fénykép

1 komment

Címkék: prága münchen index2 plzeň


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr958274756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

micsoda? 2016.01.29. 22:06:16

Akár indulhatnék is, olyan jó a leirás.
ICE vonaton nem utaztam, de volt szerencsém tapasztalni amikor felüljáró alatt elment. Olyan hanggal, és sebességgel rohant, mint a mesebeli ördög szekere, élmény volt.
süti beállítások módosítása