HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.12.26. 01:24 Balogh Zsolt

Könyvajánló - Ötven vasútvonal, amely megváltoztatta a történelmet

A karácsonyi nagybevásárlás közepette akadt a kezembe Bill Laws könyve: Ötven vasútvonal, amely megváltoztatta a történelmet címmel. Érdekesnek tűnt, és az ára sem volt vészes, ezért egyből a bevásárlókocsimban landolt, hogy majd az ünnepek alatt tüzetesebben átnézem.

50-vasutvonal-amely-megvaltoztatta.jpgA könyv borítója

A vasúti közlekedés megjelenése gyökeresen megváltoztatta a világot, hiszen korábban a közlekedés csak gyalogosan, vízi utakon vagy állati erő segítségével történhetett. Az új közlekedési eszköz azonban közelebb hozta egymáshoz a várost és a vidéket, a síkságot és a hegyvidéket, a szárazföldet és a tengerpartot...

Az olcsó és gyors szállítási lehetőség ipari-, gazdasági-, társadalmi- és politikai folyamatokat indított be, és rövid időn belül átalakította az egész világot.

A könyv ötven, elsősorban brit és Észak-amerikai vasútvonalon keresztül mutatja be a vasúti közlekedés fejlődését a fa nyompályákon közlekedő csilléktől egészen a Csatorna-alagútig. A témaválasztásra nincs panasz, valóban sok történelmi eseményt dolgoz fel, ráadásul több igazi klasszikust is sikerült beválogatni. Olvashatunk a Semmeringbahnról, a Sinkanszen és a TGV születéséről, Panama vasútjáról vagy épp a Valtellinai vasútvonalról...

De, és itt egy hatalmas De! Minden egyes fejezet szörnyen csapongó, sok mindenbe belekezd, de nem dolgozza ki a témát, hanem átvált másba, majd egy harmadikba, végül már egész másról ír, mint amit a cím ígért.

Jó példa rá a Párizs-Lyon vasútvonalat bemutató írás, mely az 1890-es években tevékenykedő mozis testvérpárral kezd, akik Párizs és Lyon között utaztak. Ezután olvashatunk a 2007-es sebességrekord-kísérletről, amikor egy TGV 574 km/h sebességgel száguldott (ráadásul ez a rekord nem is itt történt, hanem Párizs és Strassbourg között), egy kicsit az olajválságról, az 1829-es Rainhill-i mozdonyversenyről, London és Skócia között zajlott vonatversenyekről, egy westernhős Los Angeles és Chicago közötti vonatozásáról, Nigel Greslay Mallard mozdonyáról, majd említésre kerül a Big Boy gőzös is.

Végül, a negyedik oldal utolsó három sora a következő: "Aztán megérkezett a TGV. A francia példa rövidesen más nagy sebességű hálózatok kiépítése követte. Az adott pillanatban azonban ez képviselte az első merész lépést a modern kor felé."

Ennyit a TGV történetéről...

A többi fejezet is hasonló sajnos, sőt több hibát és pontatlanságot is találtam, így az olvasás során ezután minden mondatnál elmerengtem picit, hogy vajon ez most akkor valóban helyes vagy egy újabb félreértés/félrefordítás eredménye?

Páldául a Sinkanszen vonalán 6000 (sic!) férőhelyes vonatokról ír! Ennek valóságalapja valószínűleg az lehet, hogy a megnyitás évében még kevés vonat közlekedett rajta, és a napi kapacitása a vonalnak 6000 fő/nap/irány lehetett. De ebben nem vagyok biztos, de abban viszont igen, hogy 6000 férőhelyes vonatok sem akkor, sem most nem közlekedtek rajta.

Kiknek ajánlom

Akiket érdekel a történelem és kíváncsiak egy újabb nézőpontra is, amely nem a földrajzi és politikai okokra koncentrál, hanem a vasúton át mutatja be az események menetét.

Kiknek nem ajánlom

Akiket érdekel a vasúti közlekedés és már sok érdekességet tudnak a vonatok világáról. Nekik a könyv legtöbb fejezete csupán ismétlés lesz, a ténylegesen a vonatokról szóló rész pedig fájdalmasan kevés, sőt gyakran pontatlan is

Mivel egy vasútbarát mindent gyűjt, ami csak a vonatokkal kapcsolatos, a könyveket is beleértve, nem bánom, hogy a jelentős vasúti könyvgyűjteményem része lett ez a könyv is, a 4500 forintos árát azonban sokallom ehhez a szegényes tartalomhoz, ami a belsejében várt rám.

Szólj hozzá!

Címkék: könyv


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr78192240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása