HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.09.30. 12:51 Balogh Zsolt

Fogaskerekűvel a Monserrat kolostorhoz

Barcelona a Földközi-tenger és a Monserrat hegység lejtői között terül el egy szűk sávban. Délre indulva egyből a víz tartóztat fel, északra pedig a Monserrat vad sziklacsúcsai. Egy rövid, északi irányú vonatozással gyorsan magunk mögött hagyhatjuk a nagyvárost, hogy a szinte érintetlen természetbe jussunk ki.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA fogaskerekű végállomása

A Monserrat hegy kedvelt uticélja a kirándulóknak és a zarándokoknak, hiszen gyorsan és egyszerűen megközelíthető, a hegyek közt található nemzeti park pedig izgalmas látványosság. Fent a csúcson található a Santa Maria de Montserrat bencés kolostor, ahová gyalogosan, autóval, fogaskerekűvel vagy kötélvasúttal is feljuthatunk.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországIndulás Barcelonából az FGC Plaça d'Espanya állomásáról, szokás szerint a föld alól

Barcelona Plaça d'Espanya állomásról indul az FGC magánvasút 138 km hosszú, 1000 mm-es nyomtávolságú Llobregat–Anoia-vasútvonala (spanyol nyelven: Metro del Baix Llobregat).

Az állomás a legtöbb barcelonai állomáshoz hasonló módon, mélyen a föld alatt található, metróra és elővárosi vonatra való átszállási lehetőséggel. Fentről még csak nem is látszik, milyen komoly tömegközlekedési kapcsolat épült ki mélyen a lábunk alatt. A légkondícionált végállomásról több irányba is indulnak a kicsi, keskeny nyomtávolságú elővárosi vonatok, melyek a város alatt alagutakban, metróhoz hasonlóan közlekednek.

Az FGC vonalát több szakaszban adták át, első szakasza 1881-ben nyílt meg, Barcelonát 1912-ben érte el. Napjainkban a város fontos elővárosi vasútvonala, mely évente 20 milliónál is több utast szállít el.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországElhagyva a várost és az alagutakat már látszik is az úti cél, a Monserrat magas csúcsai

Elhagyva a várost és az alagutakat hamarosan spanyol mezőgazdasági területek váltakoznak az aprócska falvakkal, miközben a háttérben már a csipkés hegyek körvonalai látszódnak. A vonalvezetés egyre kacskaringósabb, alagutakkal, hidakkal és bevágásokkal.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországAz Aeri de Montserrat kötélvasút (kép forrása: Wikimedia Commons)

Montserrat-Aeri állomásnál lehetőség van átszállni a kolostorhoz vezető Aeri de Montserrat kötélvasútra. A drótkötélpályán két kis sárga kabin ingázik, 1357 méteres útjuk során 544 méteres szintkülönbséget győzve le.

Montserrat felületét rózsaszín konglomerátum, az üledékes kőzet egy fajtája fedi. A hegy a hegymászók körében igen népszerű.

Nevezetessége az a bencés apátság, amelyben a Montserrati Szűz szentélye található, a hegy ezért ismert zarándokhely. Az apátság közúton, fogaskerekű vasúttal vagy drótkötélpályán érhető el, a hegy csúcsára siklóval lehet feljutni. A csúcson mára elhagyott kunyhók állnak, ezek régebben a világtól elzárkózottan élő szerzetesek lakhelyei voltak. A kápolnához, melyet arra a barlangra építettek, melyben a legenda szerint megtalálták a Montserrati Madonna szobrát, szintén sikló visz. Montserrat legmagasabb pontja a Sant Jeroni (Szent Jeromos), melynek a tengerszinttől számított magassága 1236 méter. (Wikipédia)

Azonban ha még egy megállót továbbutazunk, akkor egy másik, legalább ennyire érdekes közlekedési eszközt találunk: a Cremallera de Montserrat fogaskerekűt!

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországLeszállás a vonatról Monistrol de Montserrat állomáson...

Monserrat, fogaskerekű, spanyolország...és átszállás a fogaskerekűre

A fogaskerekű szintén 1000 mm-es nyomtávolságú, de a sínek között Abt rendszerű fogassín épült ki. Az első kilométeren, az első állomásig még hagyományos adhéziós hajtással halad. Még a nagyobb emelkedők előtt található Monistrol Vila állomás hatalmas parkolóval az autóval vagy busszal érkezőknek, de fogaskerekűvel továbbutazóknak. Minden második vonat csak eddig a parkolóig jár, a többi vonat viszont továbbközlekedik a vonatállomásig.

A villamos motorvonatok az 1500 V egyenáramot felsővezetékről kapják. Maximális sebességük 45 km/h. Az öt km hosszú vonalon a teljes szintkülönbség 550 méter, a legnagyobb emelkedés 15,6 %. A fogaskerekűt szintén az FGC magánvasút üzemelteti.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországIndulás a hegyekbe!

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországAz első állomás, Monistrol Vila, a másik vonat csak idáig közlekedett

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA vasútvonal a hegy oldalában fut

Története

A fogaskerekű 1892-ben nyílt meg, hogy a zarándokok és a látogatók könnyebben feljuthassanak a kolostorhoz. 1930-ban kiépült a kötélvasút is, konkurenciát támasztva ezzel a fogasnak. Az elégtelen finanszírozás miatt a sínpálya állapota fokozatosan leromlott, majd 1953-ban történt egy kisebb baleset is. 1957. május 12-én leállították a forgalmat a vonalon.

A látogatók fokozatosan növekvő száma miatt a kötélvasút már nem volt elegendő, ezért a fogaskerekű újranyitása mellett döntöttek. Néhány évnyi tervezés után 2001-ben nekiálltak a felújításnak, majd 2003 június 6-án ismét megnyílt a forgalomnak a modernizált vasútvonal. Az utasszám igazolta a terv helyességét, a megnyitást követő első 12 hónapban a fogaskerekűvel összesen 462 964 utas utazott fel a kolostorhoz. Az eddigi legerősebb hónap 2003 augusztusa volt, ebben a hónapban ugyanis 63 692 utas váltott rá jegyet.

A vonal jövője ezzel hosszú időre biztosítva lett.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországFélúton a kolostorhoz felfele, visszatekintve a hegyoldalban látszik a vasút lélegzetelállító nyomvonala

Vonalvezetés

A vasútvonal 5 km hosszan tekereg a hegyoldalban, mire az alsó völgyben lévő állomásról feljut a kolostorhoz. Közvetlenül az FGC magánvasút Llobregat–Anoia-vasútvonalán található Monistrol de Montserrat állomásától indul, és rögtön egy alagúttal kezd. Ezután egy 480 méter hosszú acélhíd következik, mely a Llobregat folyót keresztezi. Az első állomása  Monistrol Vila, ahol véget ár az adhéziós üzem. A következő 4 km-et már fogaskerék segítségével teszi meg. A hegyoldalban kanyarogva, lassan 550 métert emelkedik, majd eléri a felső kétvágányos állomást.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországFel-fel, magasabbra!

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA felső állomás

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországAz állomás épülete

Járművek

A vonalon közlekedő öt alacsonypadlós Stadler GTW motorkocsit a svájci Stadler Rail gyártotta, mely az egyik legismertebb különleges vasút járműveket készítő gyártója (Továbbá ők szállították a MÁV részére is a Stadler FLIRT motorvonatokat is). A motorvonatok pályaszáma AM1-AM5, de ezen kívül a közeli hegycsúcsok után nevet is kaptak.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországVisszaúton, most egy kék szerelvénnyel

A 200 férőhelyes, légkondícionált motorvonatok nagyméretű panoráma-ablakokat is kaptak, hogy az utazás során minél többet láthassunk az alattunk elterülő szépséges tájból.

A háromrészes, csuklós motorvonatok, ha a forgalom úgy kívánja, csatoltan is képesek közlekedni. Színük zöld vagy kék, alul fehér vagy szürke sávval, az ablakok vonala pedig fekete.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA motorvonat belseje

Maximális sebességük adhéziós pályán 45 km/h, fogasléces pályán pedig 30 km/h.

A fogaskerekű eredeti járműve, egy 1930-ban épült fogaskerekű villamosmozdony a Pireneusokba került a Cremallera de Núria fogaskerekű vasútra, így itt, a monserrati vonalon csak motorvonat-üzem van.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA kolostor

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországVisszatekintés a völgybe

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországAz állomás előtti parkoló

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA továbbvezető siklóvasút...

Monserrat, fogaskerekű, spanyolország...és az alsó állomása

Miután felértünk, számos program közül választhatunk: Bejárhatjuk a különböző meredek, lépcsősorokkal tagolt gyalogutakat, feljutva a Monserrat legmagasabb csúcsaihoz is, meglátogatva több zarándokhelyet és remetelakot. Vagy kipróbálhatjuk az itteni siklóvasutat, kényelmesen, még magasabbra feljutva. De a közelben található a Spanyol Nemzeti park is, ahová hosszabb vagy rövidebb kirándulást szervezhetünk.

És persze ne hagyjuk ki a legnagyobb látványosságot se, azt, ami miatt egyáltalán a kötélvasú és a fogaskerekű is megépült: A Monserrat bencés kolostort!

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA kolostor

A kolostor szerzetesrendje már több, mint 1000 éve él itt a hegyek között, közel egy milliós nagyvároshoz, mégis elzárva a világ elöl. A szerzetesek egyik életcélja a hely természeti, történelmi, vallási és spirituális értékeinek megőrzése, egyúttal az itteni értékek átadása minél több embernek. A növekvő turistahad és Barcelona alig 50 km-es közelsége viszont komoly kihívás elé állítja őket, de reméljük, hogy a kolostor és közössége még legalább ennyi ideig tartani tudja magát a kihívással szemben.

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA távolban látható aprócska kereszthez izgalmas túraútvonal vezet...

Monserrat, fogaskerekű, spanyolország...akárcsak a völgybe le

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországLépcsősor a hegyoldalban

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországTúrázóknak tökéletes környezet

Monserrat, fogaskerekű, spanyolországA túraútvonal egyik kilátója

Források

* az angol Wikipédia Montserrat Rack Railway szócikke
* a magyar Wikipédia Montserrat című szócikke

Monserrat a Google térképén

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország fogaskerekű


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr857832860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása