Barcelona a Földközi-tenger és a Monserrat hegység lejtői között terül el egy szűk sávban. Délre indulva egyből a víz tartóztat fel, északra pedig a Monserrat vad sziklacsúcsai. Egy rövid, északi irányú vonatozással gyorsan magunk mögött hagyhatjuk a nagyvárost, hogy a szinte érintetlen természetbe jussunk ki.
A Monserrat hegy kedvelt uticélja a kirándulóknak és a zarándokoknak, hiszen gyorsan és egyszerűen megközelíthető, a hegyek közt található nemzeti park pedig izgalmas látványosság. Fent a csúcson található a Santa Maria de Montserrat bencés kolostor, ahová gyalogosan, autóval, fogaskerekűvel vagy kötélvasúttal is feljuthatunk.
Indulás Barcelonából az FGC Plaça d'Espanya állomásáról, szokás szerint a föld alól
Barcelona Plaça d'Espanya állomásról indul az FGC magánvasút 138 km hosszú, 1000 mm-es nyomtávolságú Llobregat–Anoia-vasútvonala (spanyol nyelven: Metro del Baix Llobregat).
Az állomás a legtöbb barcelonai állomáshoz hasonló módon, mélyen a föld alatt található, metróra és elővárosi vonatra való átszállási lehetőséggel. Fentről még csak nem is látszik, milyen komoly tömegközlekedési kapcsolat épült ki mélyen a lábunk alatt. A légkondícionált végállomásról több irányba is indulnak a kicsi, keskeny nyomtávolságú elővárosi vonatok, melyek a város alatt alagutakban, metróhoz hasonlóan közlekednek.
Az FGC vonalát több szakaszban adták át, első szakasza 1881-ben nyílt meg, Barcelonát 1912-ben érte el. Napjainkban a város fontos elővárosi vasútvonala, mely évente 20 milliónál is több utast szállít el.
Elhagyva a várost és az alagutakat már látszik is az úti cél, a Monserrat magas csúcsai
Elhagyva a várost és az alagutakat hamarosan spanyol mezőgazdasági területek váltakoznak az aprócska falvakkal, miközben a háttérben már a csipkés hegyek körvonalai látszódnak. A vonalvezetés egyre kacskaringósabb, alagutakkal, hidakkal és bevágásokkal.
Az Aeri de Montserrat kötélvasút (kép forrása: Wikimedia Commons)
Montserrat-Aeri állomásnál lehetőség van átszállni a kolostorhoz vezető Aeri de Montserrat kötélvasútra. A drótkötélpályán két kis sárga kabin ingázik, 1357 méteres útjuk során 544 méteres szintkülönbséget győzve le.
Montserrat felületét rózsaszín konglomerátum, az üledékes kőzet egy fajtája fedi. A hegy a hegymászók körében igen népszerű.
Nevezetessége az a bencés apátság, amelyben a Montserrati Szűz szentélye található, a hegy ezért ismert zarándokhely. Az apátság közúton, fogaskerekű vasúttal vagy drótkötélpályán érhető el, a hegy csúcsára siklóval lehet feljutni. A csúcson mára elhagyott kunyhók állnak, ezek régebben a világtól elzárkózottan élő szerzetesek lakhelyei voltak. A kápolnához, melyet arra a barlangra építettek, melyben a legenda szerint megtalálták a Montserrati Madonna szobrát, szintén sikló visz. Montserrat legmagasabb pontja a Sant Jeroni (Szent Jeromos), melynek a tengerszinttől számított magassága 1236 méter. (Wikipédia)
Azonban ha még egy megállót továbbutazunk, akkor egy másik, legalább ennyire érdekes közlekedési eszközt találunk: a Cremallera de Montserrat fogaskerekűt!
Leszállás a vonatról Monistrol de Montserrat állomáson...
...és átszállás a fogaskerekűre
A fogaskerekű szintén 1000 mm-es nyomtávolságú, de a sínek között Abt rendszerű fogassín épült ki. Az első kilométeren, az első állomásig még hagyományos adhéziós hajtással halad. Még a nagyobb emelkedők előtt található Monistrol Vila állomás hatalmas parkolóval az autóval vagy busszal érkezőknek, de fogaskerekűvel továbbutazóknak. Minden második vonat csak eddig a parkolóig jár, a többi vonat viszont továbbközlekedik a vonatállomásig.
A villamos motorvonatok az 1500 V egyenáramot felsővezetékről kapják. Maximális sebességük 45 km/h. Az öt km hosszú vonalon a teljes szintkülönbség 550 méter, a legnagyobb emelkedés 15,6 %. A fogaskerekűt szintén az FGC magánvasút üzemelteti.
Az első állomás, Monistrol Vila, a másik vonat csak idáig közlekedett
A vasútvonal a hegy oldalában fut
Története
A fogaskerekű 1892-ben nyílt meg, hogy a zarándokok és a látogatók könnyebben feljuthassanak a kolostorhoz. 1930-ban kiépült a kötélvasút is, konkurenciát támasztva ezzel a fogasnak. Az elégtelen finanszírozás miatt a sínpálya állapota fokozatosan leromlott, majd 1953-ban történt egy kisebb baleset is. 1957. május 12-én leállították a forgalmat a vonalon.
A látogatók fokozatosan növekvő száma miatt a kötélvasút már nem volt elegendő, ezért a fogaskerekű újranyitása mellett döntöttek. Néhány évnyi tervezés után 2001-ben nekiálltak a felújításnak, majd 2003 június 6-án ismét megnyílt a forgalomnak a modernizált vasútvonal. Az utasszám igazolta a terv helyességét, a megnyitást követő első 12 hónapban a fogaskerekűvel összesen 462 964 utas utazott fel a kolostorhoz. Az eddigi legerősebb hónap 2003 augusztusa volt, ebben a hónapban ugyanis 63 692 utas váltott rá jegyet.
A vonal jövője ezzel hosszú időre biztosítva lett.
Félúton a kolostorhoz felfele, visszatekintve a hegyoldalban látszik a vasút lélegzetelállító nyomvonala
Vonalvezetés
A vasútvonal 5 km hosszan tekereg a hegyoldalban, mire az alsó völgyben lévő állomásról feljut a kolostorhoz. Közvetlenül az FGC magánvasút Llobregat–Anoia-vasútvonalán található Monistrol de Montserrat állomásától indul, és rögtön egy alagúttal kezd. Ezután egy 480 méter hosszú acélhíd következik, mely a Llobregat folyót keresztezi. Az első állomása Monistrol Vila, ahol véget ár az adhéziós üzem. A következő 4 km-et már fogaskerék segítségével teszi meg. A hegyoldalban kanyarogva, lassan 550 métert emelkedik, majd eléri a felső kétvágányos állomást.
Járművek
A vonalon közlekedő öt alacsonypadlós Stadler GTW motorkocsit a svájci Stadler Rail gyártotta, mely az egyik legismertebb különleges vasút járműveket készítő gyártója (Továbbá ők szállították a MÁV részére is a Stadler FLIRT motorvonatokat is). A motorvonatok pályaszáma AM1-AM5, de ezen kívül a közeli hegycsúcsok után nevet is kaptak.
Visszaúton, most egy kék szerelvénnyel
A 200 férőhelyes, légkondícionált motorvonatok nagyméretű panoráma-ablakokat is kaptak, hogy az utazás során minél többet láthassunk az alattunk elterülő szépséges tájból.
A háromrészes, csuklós motorvonatok, ha a forgalom úgy kívánja, csatoltan is képesek közlekedni. Színük zöld vagy kék, alul fehér vagy szürke sávval, az ablakok vonala pedig fekete.
Maximális sebességük adhéziós pályán 45 km/h, fogasléces pályán pedig 30 km/h.
A fogaskerekű eredeti járműve, egy 1930-ban épült fogaskerekű villamosmozdony a Pireneusokba került a Cremallera de Núria fogaskerekű vasútra, így itt, a monserrati vonalon csak motorvonat-üzem van.
Miután felértünk, számos program közül választhatunk: Bejárhatjuk a különböző meredek, lépcsősorokkal tagolt gyalogutakat, feljutva a Monserrat legmagasabb csúcsaihoz is, meglátogatva több zarándokhelyet és remetelakot. Vagy kipróbálhatjuk az itteni siklóvasutat, kényelmesen, még magasabbra feljutva. De a közelben található a Spanyol Nemzeti park is, ahová hosszabb vagy rövidebb kirándulást szervezhetünk.
És persze ne hagyjuk ki a legnagyobb látványosságot se, azt, ami miatt egyáltalán a kötélvasú és a fogaskerekű is megépült: A Monserrat bencés kolostort!
A kolostor szerzetesrendje már több, mint 1000 éve él itt a hegyek között, közel egy milliós nagyvároshoz, mégis elzárva a világ elöl. A szerzetesek egyik életcélja a hely természeti, történelmi, vallási és spirituális értékeinek megőrzése, egyúttal az itteni értékek átadása minél több embernek. A növekvő turistahad és Barcelona alig 50 km-es közelsége viszont komoly kihívás elé állítja őket, de reméljük, hogy a kolostor és közössége még legalább ennyi ideig tartani tudja magát a kihívással szemben.
A távolban látható aprócska kereszthez izgalmas túraútvonal vezet...
Túrázóknak tökéletes környezet
Források
* az angol Wikipédia Montserrat Rack Railway szócikke
* a magyar Wikipédia Montserrat című szócikke
Monserrat a Google térképén
Utolsó kommentek