Ismét egy autós vendégposzt következik, ezúttal Wolfsburgból, a Volkswagen főhadiszállásáról. Tibor barátom rendületlenül járja a német nagyvárosokat, így München, Kassel, Stuttgart, Hamburg után Wolfsburgba is eljutott.
A VW gyár és az Autostadt (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A város élete a közelben található VW gyártól függ, a gyáróriás egymaga foglalja el a város területének felét. Emellett más figyelemreméltó építészeti emlék vagy nevezetesség nincs is már a városba, a település fő munkaadója egyértelműen az autógyár.
Wolfsburg főpályaudvara kicsi, nem túl látványos. A várost mindössze két vasútvonal érinti: a régi Hannover-Berlin-vasútvonal és a Hannover-Berlin nagysebességű vasútvonal. Az állomás 1928. október 4-én nyílt meg, a jelenlegi épület 1957. augusztus 26-án nyerte el jelenlegi formáját. Forgalma alapján a német vasútállomás kategóriák közül a második csoportba tartozik. Naponta 80 távolsági (ebből 48 ICE) és 110 regionális járat érkezik a pályaudvar hét vágányára. Az utasok száma naponta tízezer fő körül alakul.
Közvetlen vonatokkal Wolfsburg megközelíthető Berlinből, Hannoverből, Dortmundból, Duisburgból, Düsseldorfból, Kölnből, Kasselből, Frankfurtból, Mannheimből, Karlsruhéből, Baselből, Stuttgartból és Bonnból, csak hogy a nagyobb városokat említsem. Nemzetközi vonatok érkeznek Salzburg, Innsbruck és Amszterdam irányából.
A Volkswagen gyára a jellegzetes VW logóval
Németország egyik legfontosabb iparága az autógyártás, a német autók világhírűek és külföldön is népszerűek. A németek büszkék is iparukra, így a termelést is látványosságként tudják eladni. A VW gyára közvetlenül a város mellett van, közvetlen szomszédságában pedig az Autostadt, mely bemutatja a VW csoport szerteágazó tevékenységét és történetét a kezdetektől napjainkig.
Az állomásról induló gyalogos híd áthalad a vasúti vágányok felett, majd keresztezi a Mittenlandkanal nevű csatornát és egyből a konszern területére visz.
Volkswagen Csoportnak nevezett konszern 2009-ben a legnagyobb autógyártó volt a világon. 2005-ben több mint 5,2 millió járművet értékesített, világpiaci részesedése 9%-nál is nagyobb volt.
Az Autostadt felé a gyaloghídon
A Volkswagen legnagyobb darabszámban gyártott típusa, a német népautó, becenevén a Bogár
Fontos még kitérnünk a VW bogárra és a Volkswagen csoportra. Még Adolf Hitler adta utasításba 1937-ben, hogy a német népnek olcsó, egyszerű és praktikus autóra van szüksége, ezért felépítették a VW első gyárát. Kezdetben csak a bogarakat gyártották, majd a háború miatt megállt a termelés. 1945-ben az angolok újraindították a gyárat, majd 1948-ban ismét visszakerült a német vezetés. 1960-ban részvénytársasággá alakult, 1980-tól pedig globális terjeszkedésbe kezdett és sorra vásárolta fel a kisebb gyárakat Európa több országában is. A múzeum egy aranyszínű, csillogó kövekkel kirakott bogárral tiszteleg az első típus előtt.
Az első Porsche sportautók egyike, melynek alapja egy VW bogár volt. A hasonlóság itt még látványos, később azonban a Porsche egyre inkább önálló útra tért
Az Autostadt ötlete 1994-ben merült fel elsőnek, hogy be tudják mutatni a termékeket a jövendőbeli vásárlóknak. Az időzítés nem volt véletlen, hiszen alig négy év múlva már elkezdték építeni az új városközpontot a város mellett, két évvel a Hannoveri világkiállítás előtt. Az épületeket több, mint 400 építész tervezte, a végeredmény igen látványosra sikerült. A fő pavilon 2000. májusában nyílt meg, a beruházás költsége megközelítőleg 850 millió német márka (435 millió euró) volt.
Az Autostadt évente kétmillió látogatót vonz a világ minden tájáról, így reklámnak sem utolsó a gyár számára. A komlexum ultramodern építészeti stílusban épült meg, kihasználva a környezet adottságait. Az épületek között nagy füves részek terülnek el, melyet mesterséges tavak és csatornák szabdalnak fel.
Egy tesztpálya is kiépült a látogatók számára, érvényes vezetői engedély és 25-35 euró befizetése után bárki részt vehet tesztvezetésen egy VW Touareg terepjáróval. A pálya tartalmaz több kisebb-nagyobb dombocskát meredek lejtőkkel, homokos, vizes, aszfaltozott útrészekkel, ahol az autó képességei kipróbálhatóak. Egy, az anyósülésen helyet foglaló szakember felügyelete mellett zajlik a vezetés.
Egy másik kisebb pálya a gyerekek számára épült, itt kis elektromos VW Bogarakat vezethetnek a fiatalok.
Ezen kívül még számos interaktív bemutató enged bepillantást az autótervezésbe és a gyártásba, két moziban pedig oktatófilmeket vetítenek német nyelven.
Így is lehet gyárat építeni és üzemeltetni, összhangban a természettel
Akár egy Sci-fi film egyik pillanata is lehetne
A VW csoport az idők folyamán több kisebb és nagyobb, ismertebb és kevésbé ismert autógyárat kebelezett be vagy szerzett benne részesedést, így ma már a csoporthoz tartozik a Porsche, az Audi, a Bently, a Bugatti, a Lamborghini, a SEAT, a Škoda, a MAN, a Scania és a Ducati, továbbá részesedése van a Suzukiban is. Néhány márkanevet nem vitt tovább, ezek nyom nélkül olvadtak be a konszernbe, többek között az Auto Union, a DKW, a Horch (közösen alkották a független Audit), az NSU és a Wanderer.
A VW múzeumában így nem csak Volkswageneket, hanem még tucatnyi egyéb gyártó autóját is láthatjuk, köztük a laikusok számára igen meglepőeket is. Pedig itt minden a VW csoport vagy valamelyik elődjének a terméke.
Az Autostadt területén található két 60 méteres üvegsilóban az új autókat közvetlenül a gyárból hozzák egy 700 méteres alagúton át, majd lifttel helyezik a megfelelő helyre. Amennyiben egy VW vásárló igényli, az új autóját innen, az Autostadtból is elhozhatja. Ekkor a VW az új vásárlót vendégül látja, étkezési jegyeket ad ajándékba és így egész napos élménnyé teszi a vásárlást. Végül a tulajdonos az új autóját garantáltan újan, közvetlenül a gyártótól, nulla kilométeres óraállással veheti át. Természetesen ez az extra csak a VW autókhoz érhető el, a leányvállalatok termékeit csak a hagyományos módon értékesítik.
Régi ismerős a filmekből: Az angliai DeLorean Motor Company gyár kultikus autója, mely a Vissza a jövőbe című filmtrilógiának köszönheti igazi sikerét.
Az Autostadt területén hét különböző pavilon található, mindegyik egy-egy márkát mutat be részletesebben.
Ezek sorban a következők:
* Volkswagen gyártás és fejlesztés;
* Porsche;
* Premium Clubhouse (korábban Bentley);
* Škoda;
* Lamborghini;
* Audi;
* SEAT.
Természetesen a Wolkswagen fejlesztési pavilonja a legnagyobb, a kör alakú, kétemeletes épületben bemutatásra kerül az összes jelenleg kapható típus, továbbá a márkához kapcsolódó ruhák, ajándéktárgyak és egyéb kiegészítők a fanatikusok számára.
Ezzel ellentétes a termelési pavilon, mely utólag épült fel. Jelenleg ez a legkisebb kiállító tér az összes közül.
A Porsche pavilonja szintén kör alakú, egyszerű, de elegáns. A három legfontosabb modell a Porsche Boxster, a 911-es és a Panamera. De megtalálható itt a többi modell is a kezdetektől napjainkig.
Az autók egy részébe természetesen be is lehet ülni. Ki tudja, talán éppen ők, vagy a következő nézelődő lesz a következő autóvásárló!
A Premium Clubhouse korábban csak a Bentley márkáé volt, jelenleg azonban kénytelen osztozkodni a Bugattival is. Az elegáns, mozgólépcsőkkel, kijelzőkkel és márvánnyal ellátott pavilon egyértelműen a luxusról szól, akárcsak a bemutatott két márka. A fő látványosság egy Bugatti Veyron.
A Škoda pavilonjában az igazi autók helyett fémmodellek vannak elsősorban (az eredeti régi autók Csehországban vannak Plzenben és Prágában meg még ki tudja hol). A kis autók bemutatják a Škoda történetében valaha gyártott összes autót. Az információs táblákról megtudhatjuk az autók fontosabb adatait, típusát és fogyasztását is.
A Lamborghini épülete teljesen fekete, a látogatókat egy sárga Lamborghini Murciélago köszönti. Egy rövid show keretében kialszanak a fények, a termet a szárazjég "füstje" árasztja el, majd az autó eltűnik a látogatók szeme elől. Ekkor az autó az épület külső fala mellé kerül, miután a kör alakú kiállítótér 180 fokban elfordul.
Lamborghini LP 400 Countach 1975-ből
Az Audi terme a látogatóknak egy különleges "gömb-túrával" kedveskedik. Minden látogató kap egy műanyag gömböt, melyet a bejáratnál aktiválni kell. Ekkor egy fénykép is készül minden látogatóról. Ezután ezzel a gömbbel tudják a különböző interaktív bemutatókat elindítani vagy a videókat lejátszani a falakon található félgömb alakú mélyedéseknél. A kijáratnál a korábban készített fényképeket elküldhetjük postán, e-mailben vagy feltölthetjük a Facebook oldalunkra. Az Audi igazi, saját múzeuma Ingolstadban látható.
Az utolsó pavilon a SEAT otthona. Ez szintén nagy kiállítóterem, a Volkswagen után a második a méretét tekintve. A kiállítóteret víz és növényzet veszi körül, az épületbe egy hídon át lehet bejutni. A bejárat felett a tető üvegből van, a látogatókat egy negyedik generációs SEAT Ibiza fogadja, bent pedig megtekinthető az összes jelenlegi SEAT modell. Az autókon kívül itt a látogatók autóversenyzős játékokat próbálhatnak még ki. A kijárat szintén egy hídhoz vezet, mely szintén interaktív: A távozók minden lépését a korlátokba épített hangszórók felerősítve, a spanyol castanyetta hangján játszanak vissza.
Az elektromos autó őrület lassan minden gyártót elér, a hibridek után egyre több gyártó gyárt teljesen elektromos személyautókat is. A váltás lassan megindult, a BMW és a Mercedes után talán a VW következik... A csere azonban nem lesz se gyors, se egyszerű, hiszen a világ villamoshálózata és erőművei még nincsenek felkészülve több milliónyi autó ellátására is, ráadásul a villamos energia nagy részét kőolajból, földgázból és kőszénből állítjuk elő, így a lépés környezetkímélő volta is erősen megkérdőjelezhető. Az első fecskék viszont már itt vannak, meglátjuk majd évtizedek múlva, beválik-e a villanyautó.
Citroen Franciaországból. Vajon a francia gyár is a csoport tagja már?
Klasszikus autó Kelet-Németországból
Ismét egy keletnémet csoda: a Wartburg 1964-es modellje
Honda S800 Japánból, az első németországi Honda
Újabb klasszikus, a VW T1 még ma is a lázadás és a szabadság szimbóluma, játékban, modellben vagy akár LEGO készletként is népszerűsége töretlen
Volkswagen W 12 Coupé sportautó
A Volkswagen 1997-ben egy koncepció autóval állt elő, a W 12 Coupéval (ismert még mint Volkswagen Nardò). A 420 lóerős, 5600 köbcentiméteres űrtartalmú motorral szerelt autót az olaszokkal fejlesztették ki közösen. 2001-ben egy W12-es 357 km/h sebességet ért el egy teszt során.
Wolfsburg és az Autostadt a Google térképén
Mint látható, a németek nem csak jó autókat tudnak készíteni, de a látványra és a marketingre is áldoznak bőven. Minden nagyobb márka egy hatalmas bemutatótérrel isteníti saját termékeit, folyamatosan rálicitálva a másik gyártóra. Így tett a Volkswagen csoport is, aki az Autostadttal igencsak magasra tette a lécet a többi gyártónak.
További információk
* Az Autostadt hivatalos weboldala
* További képek az Autostadtról az Onedrive-on
Utolsó kommentek