HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.11.19. 02:06 Balogh Zsolt

Az Autostadt Wolfsburgban

Ismét egy autós vendégposzt következik, ezúttal Wolfsburgból, a Volkswagen főhadiszállásáról. Tibor barátom rendületlenül járja a német nagyvárosokat, így München, Kassel, Stuttgart, Hamburg után Wolfsburgba is eljutott.

wolksburg volkswagen autostadtA VW gyár és az Autostadt (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A város élete a közelben található VW gyártól függ, a gyáróriás egymaga foglalja el a város területének felét. Emellett más figyelemreméltó építészeti emlék vagy nevezetesség nincs is már a városba, a település fő munkaadója egyértelműen az autógyár.

Wolfsburg főpályaudvara kicsi, nem túl látványos. A várost mindössze két vasútvonal érinti: a régi Hannover-Berlin-vasútvonal és a Hannover-Berlin nagysebességű vasútvonal. Az állomás 1928. október 4-én nyílt meg, a jelenlegi épület 1957. augusztus 26-án nyerte el jelenlegi formáját. Forgalma alapján a német vasútállomás kategóriák közül a második csoportba tartozik. Naponta 80 távolsági (ebből 48 ICE) és 110 regionális járat érkezik a pályaudvar hét vágányára. Az utasok száma naponta tízezer fő körül alakul.

Közvetlen vonatokkal Wolfsburg megközelíthető Berlinből, Hannoverből, Dortmundból, Duisburgból, Düsseldorfból, Kölnből, Kasselből, Frankfurtból, Mannheimből, Karlsruhéből, Baselből, Stuttgartból és Bonnból, csak hogy a nagyobb városokat említsem. Nemzetközi vonatok érkeznek Salzburg, Innsbruck és Amszterdam irányából.

wolksburg volkswagen autostadt gyárA Volkswagen gyára a jellegzetes VW logóval

Németország egyik legfontosabb iparága az autógyártás, a német autók világhírűek és külföldön is népszerűek. A németek büszkék is iparukra, így a termelést is látványosságként tudják eladni. A VW gyára közvetlenül a város mellett van, közvetlen szomszédságában pedig az Autostadt, mely bemutatja a VW csoport szerteágazó tevékenységét és történetét a kezdetektől napjainkig.

Az állomásról induló gyalogos híd áthalad a vasúti vágányok felett, majd keresztezi a Mittenlandkanal nevű csatornát és egyből a konszern területére visz.

Volkswagen Csoportnak nevezett konszern 2009-ben a legnagyobb autógyártó volt a világon. 2005-ben több mint 5,2 millió járművet értékesített, világpiaci részesedése 9%-nál is nagyobb volt.

wolksburg volkswagen autostadtAz Autostadt felé a gyaloghídon

wolksburg volkswagen autostadt bogárA Volkswagen legnagyobb darabszámban gyártott típusa, a német népautó, becenevén a Bogár

Fontos még kitérnünk a VW bogárra és a Volkswagen csoportra. Még Adolf Hitler adta utasításba 1937-ben, hogy a német népnek olcsó, egyszerű és praktikus autóra van szüksége, ezért felépítették a VW első gyárát. Kezdetben csak a bogarakat gyártották, majd a háború miatt megállt a termelés. 1945-ben az angolok újraindították a gyárat, majd 1948-ban ismét visszakerült a német vezetés. 1960-ban részvénytársasággá alakult, 1980-tól pedig globális terjeszkedésbe kezdett és sorra vásárolta fel a kisebb gyárakat Európa több országában is. A múzeum egy aranyszínű, csillogó kövekkel kirakott bogárral tiszteleg az első típus előtt.

wolksburg volkswagen autostadt porscheAz első Porsche sportautók egyike, melynek alapja egy VW bogár volt. A hasonlóság itt még látványos, később azonban a Porsche egyre inkább önálló útra tért

Az Autostadt ötlete 1994-ben merült fel elsőnek, hogy be tudják mutatni a termékeket a jövendőbeli vásárlóknak. Az időzítés nem volt véletlen, hiszen alig négy év múlva már elkezdték építeni az új városközpontot a város mellett, két évvel a Hannoveri világkiállítás előtt. Az épületeket több, mint 400 építész tervezte, a végeredmény igen látványosra sikerült. A fő pavilon 2000. májusában nyílt meg, a beruházás költsége megközelítőleg 850 millió német márka (435 millió euró) volt.

wolksburg volkswagen autostadtAz Autostadt

Az Autostadt évente kétmillió látogatót vonz a világ minden tájáról, így reklámnak sem utolsó a gyár számára. A komlexum ultramodern építészeti stílusban épült meg, kihasználva a környezet adottságait. Az épületek között nagy füves részek terülnek el, melyet mesterséges tavak és csatornák szabdalnak fel.

Egy tesztpálya is kiépült a látogatók számára, érvényes vezetői engedély és 25-35 euró befizetése után bárki részt vehet tesztvezetésen egy VW Touareg terepjáróval. A pálya tartalmaz több kisebb-nagyobb dombocskát meredek lejtőkkel, homokos, vizes, aszfaltozott útrészekkel, ahol az autó képességei kipróbálhatóak. Egy, az anyósülésen helyet foglaló szakember felügyelete mellett zajlik a vezetés.

Egy másik kisebb pálya a gyerekek számára épült, itt kis elektromos VW Bogarakat vezethetnek a fiatalok.

Ezen kívül még számos interaktív bemutató enged bepillantást az autótervezésbe és a gyártásba, két moziban pedig oktatófilmeket vetítenek német nyelven.

wolksburg volkswagen autostadtÍgy is lehet gyárat építeni és üzemeltetni, összhangban a természettel

wolksburg volkswagen autostadtAkár egy Sci-fi film egyik pillanata is lehetne

A VW csoport az idők folyamán több kisebb és nagyobb, ismertebb és kevésbé ismert autógyárat kebelezett be vagy szerzett benne részesedést, így ma már a csoporthoz tartozik a Porsche, az Audi, a Bently, a Bugatti, a Lamborghini, a SEAT, a Škoda, a MAN, a Scania és a Ducati, továbbá részesedése van a Suzukiban is. Néhány márkanevet nem vitt tovább, ezek nyom nélkül olvadtak be a konszernbe, többek között az Auto Union, a  DKW, a Horch (közösen alkották a független Audit), az NSU és a Wanderer.

A VW múzeumában így nem csak Volkswageneket, hanem még tucatnyi egyéb gyártó autóját is láthatjuk, köztük a laikusok számára igen meglepőeket is. Pedig itt minden a VW csoport vagy valamelyik elődjének a terméke.

Wolksburg volkswagen Audi RSautostadtAudi RS

wolksburg volkswagen autostadt üvegsilóÜvegsiló az autókkal

Az Autostadt területén található két 60 méteres üvegsilóban az új autókat közvetlenül a gyárból hozzák egy 700 méteres alagúton át, majd lifttel helyezik a megfelelő helyre. Amennyiben egy VW vásárló igényli, az új autóját innen, az Autostadtból is elhozhatja. Ekkor a VW az új vásárlót vendégül látja, étkezési jegyeket ad ajándékba és így egész napos élménnyé teszi a vásárlást. Végül a tulajdonos az új autóját garantáltan újan, közvetlenül a gyártótól, nulla kilométeres óraállással veheti át. Természetesen ez az extra csak a VW autókhoz érhető el, a leányvállalatok termékeit csak a hagyományos módon értékesítik.

wolksburg volkswagen autostadt GMC DelorienRégi ismerős a filmekből: Az angliai DeLorean Motor Company gyár kultikus autója, mely a Vissza a jövőbe című filmtrilógiának köszönheti igazi sikerét.

Az Autostadt területén hét különböző pavilon található, mindegyik egy-egy márkát mutat be részletesebben.

Ezek sorban a következők:
* Volkswagen gyártás és fejlesztés;
* Porsche;
* Premium Clubhouse (korábban Bentley);
* Škoda;
* Lamborghini;
* Audi;
* SEAT.

Természetesen a Wolkswagen fejlesztési pavilonja a legnagyobb, a kör alakú, kétemeletes épületben bemutatásra kerül az összes jelenleg kapható típus, továbbá a márkához kapcsolódó ruhák, ajándéktárgyak és egyéb kiegészítők a fanatikusok számára.

wolksburg volkswagen autostadt Schirocco RVW Schirocco R

Ezzel ellentétes a termelési pavilon, mely utólag épült fel. Jelenleg ez a legkisebb kiállító tér az összes közül.

A Porsche pavilonja szintén kör alakú, egyszerű, de elegáns. A három legfontosabb modell a Porsche Boxster, a 911-es és a Panamera. De megtalálható itt a többi modell is a kezdetektől napjainkig.

wolksburg volkswagen autostadt Porsche 911Porsche 911

volksburg volkswagen autostadtAz autók egy részébe természetesen be is lehet ülni. Ki tudja, talán éppen ők, vagy a következő nézelődő lesz a következő autóvásárló!

A Premium Clubhouse korábban csak a Bentley márkáé volt, jelenleg azonban kénytelen osztozkodni a Bugattival is. Az elegáns, mozgólépcsőkkel, kijelzőkkel és márvánnyal ellátott pavilon egyértelműen a luxusról szól, akárcsak a bemutatott két márka. A fő látványosság egy Bugatti Veyron.

wolksburg volkswagen autostadt bugattiBugatti

wolksburg volkswagen autostadt BentleyBentley 1954-ből

A Škoda pavilonjában az igazi autók helyett fémmodellek vannak elsősorban (az eredeti régi autók Csehországban vannak Plzenben és Prágában meg még ki tudja hol). A kis autók bemutatják a Škoda történetében valaha gyártott összes autót. Az információs táblákról megtudhatjuk az autók fontosabb adatait, típusát és fogyasztását is.

wolksburg volkswagen autostadt Škoda CombiŠkoda Combi

A Lamborghini épülete teljesen fekete, a látogatókat egy sárga Lamborghini Murciélago köszönti. Egy rövid show keretében kialszanak a fények, a termet a szárazjég "füstje" árasztja el, majd az autó eltűnik a látogatók szeme elől. Ekkor az autó az épület külső fala mellé kerül, miután a kör alakú kiállítótér 180 fokban elfordul.

wolksburg volkswagen autostadt Lamborghini MiuraLamborghini Miura

wolksburg volkswagen autostadt Lamborghini LP 400 CountachLamborghini LP 400 Countach 1975-ből

Az Audi terme a látogatóknak egy különleges "gömb-túrával" kedveskedik. Minden látogató kap egy műanyag gömböt, melyet a bejáratnál aktiválni kell. Ekkor egy fénykép is készül minden látogatóról. Ezután ezzel a gömbbel tudják a különböző interaktív bemutatókat elindítani vagy a videókat lejátszani a falakon található félgömb alakú mélyedéseknél. A kijáratnál a korábban készített fényképeket elküldhetjük postán, e-mailben vagy feltölthetjük a Facebook oldalunkra. Az Audi igazi, saját múzeuma Ingolstadban látható.

Az utolsó pavilon a SEAT otthona. Ez szintén nagy kiállítóterem, a Volkswagen után a második a méretét tekintve. A kiállítóteret víz és növényzet veszi körül, az épületbe egy hídon át lehet bejutni. A bejárat felett a tető üvegből van, a látogatókat egy negyedik generációs SEAT Ibiza fogadja, bent pedig megtekinthető az összes jelenlegi SEAT modell. Az autókon kívül itt a látogatók autóversenyzős játékokat próbálhatnak még ki. A kijárat szintén egy hídhoz vezet, mely szintén interaktív: A távozók minden lépését a korlátokba épített hangszórók felerősítve, a spanyol castanyetta hangján játszanak vissza.

wolksburg volkswagen autostadt Elektromos VW GolfElektromos VW Golf

Az elektromos autó őrület lassan minden gyártót elér, a hibridek után egyre több gyártó gyárt teljesen elektromos személyautókat is. A váltás lassan megindult, a BMW és a Mercedes után talán a VW következik... A csere azonban nem lesz se gyors, se egyszerű, hiszen a világ villamoshálózata és erőművei még nincsenek felkészülve több milliónyi autó ellátására is, ráadásul a villamos energia nagy részét kőolajból, földgázból és kőszénből állítjuk elő, így a lépés környezetkímélő volta is erősen megkérdőjelezhető. Az első fecskék viszont már itt vannak, meglátjuk majd évtizedek múlva, beválik-e a villanyautó.

wolksburg volkswagen autostadt VW UP!VW UP!

wolksburg volkswagen autostadt VW PoloVW Polo

Wolksburg volkswagen autostadt VW T3VW T3

wolksburg volkswagen autostadtBolondos autó 1959-ből

wolksburg volkswagen autostadt Porsche traktorPorsche traktor

wolksburg volkswagen autostadt CitroenCitroen Franciaországból. Vajon a francia gyár is a csoport tagja már?

wolksburg volkswagen autostadt trabantKlasszikus autó Kelet-Németországból

volksburg volkswagen autostadt1953-as oldtimer

wolksburg volkswagen autostadt WartburgIsmét egy keletnémet csoda: a Wartburg 1964-es modellje

wolksburg volkswagen autostadt BugattiBugatti 1912-ből

wolksburg volkswagen autostadt Honda S800Honda S800 Japánból, az első németországi Honda

wolksburg volkswagen autostadt T1Újabb klasszikus, a VW T1 még ma is a lázadás és a szabadság szimbóluma, játékban, modellben vagy akár LEGO készletként is népszerűsége töretlen

wolksburg volkswagen autostadt porscheLamborghini 1966-ból

volksburg volkswagen autostadt W 12 CoupéVolkswagen W 12 Coupé sportautó

A Volkswagen 1997-ben egy koncepció autóval állt elő, a W 12 Coupéval (ismert még mint Volkswagen Nardò). A 420 lóerős, 5600 köbcentiméteres űrtartalmú motorral szerelt autót az olaszokkal fejlesztették ki közösen. 2001-ben egy W12-es 357 km/h sebességet ért el egy teszt során.

Wolfsburg és az Autostadt a Google térképén

Mint látható, a németek nem csak jó autókat tudnak készíteni, de a látványra és a marketingre is áldoznak bőven. Minden nagyobb márka egy hatalmas bemutatótérrel isteníti saját termékeit, folyamatosan rálicitálva a másik gyártóra. Így tett a Volkswagen csoport is, aki az Autostadttal igencsak magasra tette a lécet a többi gyártónak.

További információk

* Az Autostadt hivatalos weboldala
* További képek az Autostadtról az Onedrive-on

Szólj hozzá!

Címkék: németország múzeum érdekességek


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr166913893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása