A Killersbergbahn 1939-ben nyílt meg a Höhenpark Killesberg nevű városi parlk területén. A 2,1 km hosszú szabálytalan alakú, 381 mm-es nyomtávolságú egyvágányú körpályán azóta is rendületlenül róják köreiket a kisvonatok.
Hasonló parkvasút üzemel még szerte Németországban, így Nürnbergben, Berlinben, Karsruhében, Mannheimban és még legalább további ötven helyen!
A Höhenpark Killesberg azonban nem csak a kisvasút miatt érdemes, nagyszerű példa rá, hogyan lehet új funkciót találni egy feleslegessé vált helynek.
A Höhenpark Killesberg és az ott közlekedő Killesbergbahn legegyszerűbben a Stuttgarti főpályaudvartól az U5-ös Stadtbahn-járattal közelíthető meg. Az állomás neve Killesberg. A park másik szélén a Nordbahnhof található, ahová a Stadtbahn és az S-Bahn is közlekedik, innen azonban hosszabb sétára lesz szükség.
A Killesbergbahn egyetlen állomása
A Stuttgart északi részén található, kb. 50 hektáros park egy elhagyatott kőbánya helyén épült fel. Korábban itt bányászták a követ a város épületeihez, de a második világháború után új építőanyagok jelentek meg, így a bányát bezárták. A város melletti kisebb dombocska tetején a bányászat miatt egy hatalmas lyuk keletkezett, melyet magas sziklás falak vettek körül. Az, hogy itt egy városi közpark létesüljön, Hermann Mattern nevéhez fűződik.
A kőbányában kialakított mesterséges tó
Miután megnyílt a park, a hely rendszeresen helyet adott különböző kertészettel kapcsolatos rendezvényeknek, így például itt rendezték a Bundesgartenschau-t és az Internationale Gartenbauausstellung-t is.
A terület északi részén épült fel a város vásártere is, ezt azonban 2007-ben elköltöztették Stuttgart Messe-be, a Stuttgarti repülőtér mellé.
Minden év júliusában itt rendezik a Lichterfest Stuttgart estét, melynek során a parkot kivilágítják, egész estés családi programokat szerveznek, éjjel pedig zenés tűzijátékkal zárják a napot.
Jegypénztár, háttérben a kisvonat utolsó kocsijának a vége
Számomra természetesen az igazi látványosság az itt közlekedő kis parkvasút volt. Ez hasonló a budapesti Gyermekvasúthoz abból a szempontból, hogy eredetileg is turista-látványosságnak és szórakozási lehetőségnek építették, soha nem volt semmilyen gazdasági célja.
Indulás előre, a két vágány hamarosan eggyé válik
A pálya hossza eredetileg 3,5 km-es volt, és keresztezett egy mesterséges alagutat is. De az 1950-es években egy átépítés miatt 2,3 km-re csökkent a vonalhossz és az alagút is kikerült a vonalból. Az egyetlen állomása kétvágányos, melyet a nagyobb turistaforgalom idején használnak ki. Ilyenkor amint megérkezik az egyik vonat, már indítják is a másikat.
A vonalon található automata jelzőrendszer lehetővé teszi, hogy két vonat is közlekedjen a pályán egyszerre. Azonban a körpályás megoldás miatt a vonatok csak az egyik irányba tudnak közlekedni az óramutató járásával ellentétesen, emiatt a jelzőrendszer is csak egyirányúként épült ki.
...érintve a lakóövezet szélét...
...hogy 10 perc után ismét visszatérhessünk az állomásra
2009-ben egy szezon erejéig a gyerekek játszótere mellett is épült egy megálló, így ott is lehetséges volt fel- és leszállni, továbbá jegyet vásárolni. A további megállás miatt a vonat menetideje megnőtt, emiatt kevesebb utast tudott elszállítani. Ez hamar megmutatkozott a jegybevételekben is negatív irányban. De nem csak az üzemeltető lett elégedetlen, az utasok is, mivel gyakran hiába várták a vonatot, az már zsúfoltan vagy épp megtelve érkezett, így az utazás meghiúsult, várhattak a következőre, vagy talán az azután következőre is... A szezon végeztével így ez az egyetlen megálló is kikerült a vonalból, azóta csak a "nagy"állomás üzemel a kisvasúton.
A 381 mm-es (15 hüvelykes) nyomtávolságával bár ártalmatlan gyerekjátéknak tűnik, valójában ugyanolyan szigorú szabályok vonatkoznak rá, mint bármely "igazi" vasútra. Ez igaz mind a járművezetőkre, mind a belső szabályozásra. A vonal rendkívül kacskaringós, jelentős szintkülönbségeket győz le, így a vezetésére, de főleg a lefékezésére ugyanúgy kell figyelni, mint bármely más nagyvasúti vonalon. Továbbá a kisvonat közforgalmú utasszállítást lát el, csak kisebb mértékben, egy teljesen zárt hálózaton, de ettől még szigorú vasútüzem, nem pedig játék. Ezek miatt a mozdonyok vezetése a személyzettől nagy szakértelmet és odafigyelést igényel.
A kisvasút sínje a virágok mellett
A Killesbergbahn április közepétől október elejéig jár, hétfő-kedd-csütörtök délelőttjének kivételével óránként, félóránként. Nagyobb érdeklődés esetén további vonatokat is indítanak. A menetidő megközelítőleg 10 perc. Részletes menetrend a kisvasút weboldalán található.
Egy utazás ára felnőtteknek 3, iskolásoknak 2,5, gyerekeknek 3 és 7 év között 1,5 euró, három éves kor alatt ingyenes. További kedvezményeket vehetnek igénybe csoportok és családok, de hétfő és szerda mindenki számára kedvezményes nap.
A pihenő kisvonat a következő indulásra vár
A mozdonyszín egy további szerelvénnyel és még további két gőzmozdonnyal
Stuttgart még egy kisvasutat tartogat az érdeklődőknek, én azonban azt már nem látogattam meg. A Rumpelstiltskin egy kis villamos, melynek mindössze egy 200 méteres, 600 mm-es nyomtávolságú pályája épült meg. A vonalon egy kicsi felsővezetékes villamos közlekedik egy pótkocsival. Ez már villamosított, igaz, mindössze 45 volt feszültséggel. A háromfázisú váltakozó áram egy 4,05 kW teljesítményű vontatómotort hajt meg.
Fent a sziklafalon túl a várakozó szerelvény
A sétálóút végigvezet a teljes egykori kőbányán
Flamingók szobra várakozik a víz mellett, de rajtuk kívül rengetegféle vízimadár is megtelepedett már itt
További látnivaló még a park területén a Killesberg torony, melyet Jörg Schlaich építész tervezett. A kilátó meglehetősen könnyed, ugyanis nagy részét kifeszített drótkötelek alkotják. De drótháló a fala is, egyedül a középső oszlop, a kilátó terasza és a csigalépcső lépcsőfokai vannak erősebb, masszívabb anyagból. A kilátót oldalirányba is több kifeszített drótkötél tartja egyenesben.
A 2000-ben átadott torony nagyrészt adományokból épült. Az adományozók számára a látogatás ingyenes, a többi látogatónak 50 centbe kerül, melyet egy becsületkasszába kell a bejáratnál bedobni. Forgókapu, jegy vagy jegyszedő nincs, mindenkinek a lelkiismeretére bízzák, hogy adományozik-e vagy sem.
A park a kilátótoronyból fotózva
A másik irányban Stuttgart látható
Augusztus végéhez képest igencsak színes volt a park
Az 1950-es évektől az 1980-as évekig a parkban libegő is működött itt, de ezt már elbontották teljesen, nyoma sem maradt sehol.
Killesberg délnyugati irányába található a Bismarck torony, mely szintén kilátóként szolgál a park és a város felé. A 20 méter magas kőből épült torony 1904. július 16-án nyílt meg. A tervek szerint több mint 410 hasonló épült volna szerte a világon, de végül csak 238 készült el. Az épületet fennállásának 100. évfordulójára 2004-ben felújították.
A vasút sínje a z erdőben folytatódik tovább
Ezen kívül még a park területén egy állatsimogató is üzemel kecskékkel, pónilovakkal és lámákkal, de láthatunk itt az ólakban sertést és tyúkokat is.
A vadállatokat a park területén található számos tó közelében keressük, láthatunk őshonos "potyázókat" és betelepített fajokat, például flamingókat is.
A parkba csak rózsából 16 ezret ültettek, de figyelemre méltó még a rengetegféle dália és még rengeteg egyéb virág is.
Killesberg a sportolni vágyókat is szeretettel várja, sok szabad terület, sétáló út áll a rendelkezésükre.
Youtube video a Killsebergbahn gőzmozdonyos üzeméről
És utoljára még egyszer a megközelítéséről: a Höhenpark Killesberg és az ott közlekedő Killesbergbahn legegyszerűbben a Stuttgarti főpályaudvartól az U5-ös Stadtbahn-járattal közelíthető meg. A park másik szélén a Nordbahnhof található, ahová Stadtbahn és S-Bahn is közlekedik, innen azonban hosszabb sétára lesz szükség.
Lásd még
* Hivatalos oldal
* Menetrend
* A német Wikipédia Killesbergbahn szócikke
Utolsó kommentek