Gyakran lehet panaszokat hallani, hogy mennyi idős, öreg vasúti jármű rója a síneket az országban. Köztudott, hogy Magyarországon a járművek átlagéletkora meghaladja a 30 évet.Bezzeg külföldön mindig minden új és szép...
De valóban az? Vajon külföldön meddig üzemeltetik a vasúti járműveket? És mennyi lenne az ideális kor?
Következzék egy 10-es lista Európa különböző pontjairól. A lista csupán az én személyes válogatásom, így előfordulhatnak még ettől is öregebb járművek!
DB 111 sorozatú mozdony Bambergben. Az elsőt lassan 40 éve gyártották, vajon öregnek számít?
A következő cikkben néhány igen koros járműsorozatról olvashatunk Európa több országából.
Nyugat-Európában egy 6-8 éves személyautó már többnyire csere érett. Kelet-Európában ez általában több, 10-12 év. Efölött már öregnek számít az autó. A buszoknál egységesebb a helyzet, általában 10-12 év a tervezett élettartam. Bár a BKV trolibuszoknál előfordultak extrém esetek is, mint például 34 éves Ziu trolik...
A vasúti járművek tervezett élettartama 30-35 év, ennyi idő után már a jármű elavult, a fémrészek elfáradnak, korrodálódnak. Persze felújítással még életben tartható továbbra is, de egyre nehezebben és egyre drágábban.
Az MDmot motorvonat a magyar mellékvonalak kultikus járműve volt, de ez a sorozat sem kerülhette el a végét. Komolyabb felújítást soha nem kapott, mégis 40 évig volt meghatározó mellékvonali jármű. Utoljára a Debrecen környéki mellékvonalakon dolgoztak. Az MDmot rajongók örömére két mozdony megmenekült, az egyik Szentesen, a másik a magyar Vasúttörténeti parkban lett kiállítva.
ÖBB 1042 sorozatú mozdony Ausztriában (Kép forrása: Wikimedia Commons)
De Ausztriában is találkozhatunk öreg, még forgalomban lévő mozdonyokkal. Az ÖBB 1042 sorozata is 2012-ben ünnepli az 50. születésnapját. 1963 és 1977 között gyártották. Magyarországon csak a hegyeshalmi határállomáson találkozhattunk vele.
A sorozat selejtezése az 1990-es években kezdődött az ÖBB 1016-os sorozat (Taurus) megjelenésével, és várhatóan 2013-ban fog befejeződni.
A legelső MÁV V43-as mozdony, az 1001-es pályaszámú gépet még Németországban gyártották
A MÁV V43-as sorozat első tagjai 2013-ban ünneplik gyártásuk 50. évfordulóját. A gazdasági helyzet miatt a MÁV még minimum 10 évig számít a sorozatra, de a legöregebb példányok selejtezése már 1-2 éven belül várható. Így több mozdony még akár a 60 éves kort is megérheti!
A Berlini S-Bahn egyik régi motorkocsija szemből.
A Müncheni Verkhercentrumban tölti a nyugdíjas éveit egy motorkocsi a berlini S-Bahnról. Ez a típus 1928-ben állt forgalomba és a legutolsó kocsit 1997-ben selejtezték, vagyis a típus 69 évig szállította az utasokat. De a főváros gyorsvasúthálózatának más vonatai is igen szép kort értek meg.
A Lisszabonban a 28-as vonalon közlekedő villamosokat valamikor 1935 és 1940 között építették, így napjainkban közelednek a 80. évükhöz!
Engerth rendszerű hegyvidéki gőzmozdony 1856-ból
Ezt a mozdonyt egy osztrák mérnök, Wilhelm von Engerth fejlesztette ki a hegyvidéki vonalakhoz 1856-ban. A mozdonyok jól beváltak, hiszen 1937-ben selejtezték csupán. 1973-ban az egyik mozdonyt az SNCF kérésére restaurálták. Öt évnyi munka után készült el, teljesen eredeti formájában.
A svájci RhB Ge 6/6 sorozatú "Krokodil" villamos mozdonya a Müncheni Verkhercentrumban
A normál nyomtávolságú vonatok közt megbújva egy RhB Ge 6/6 sorozatú mozdonyt is kiállítottak itt. Az 1000 mm-es nyomtávolságú sorozatot a svájci RhB vasúttársaság üzemeltette a Gotthard-vonalon. A SLM BBC MFO összesen 15 db-ot gyártott a mozdonysorozatból 1921 és 1929 között. Selejtezése 1974-ben kezdődött, de még 2008-ban is volt üzemelő példány. A 412-es pályaszámút 1925 november 27-én gyártották, majd 83 év szolgálat után selejtezték! A Co'Co' tengelyelrendezésű, hattengelyes, 66 tonnás mozdony 1076 lóerő teljesítményre és 55 km/h sebességre volt képes.
Egy villamos motorkocsi a Stubtaitalbahnon. A kocsit 1909-ben gyártották, a fénykép készítésekor már 102 éves volt!
Az Innsbruckból induló 1000 mm-es nyomtávolságú Stubaitalbahn vonalon nagy szerencsével kifoghatunk egy igazi matuzsálemet is! Bár utasokat nem szállít, a vasútüzemben részt vesz munkásokat vagy építőanyagokat szállítva egy több, mint 100 éves villamoskocsi is. Az 1909-ben gyártott motorkocsi még favázas, és jó egészségnek örvend!
FS E499 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A 10. helyre pedig egy kakukktojás került. Az FS E492 sorozat egyik tagja megfordult Magyarországon is, mivel az olasz vasúnál feleslegessé vált. A rossz üzemkészségű mozdonysorozattól éveken át próbáltak megszabadulni, nem tudom, végül sikerrel jártak-e. Ha nem, akkor ez a sorozat úgy lett selejtezve, hogy menetrend szerinti forgalomban részt sem vett! Ezzel világrekorder a legfiatalabban selejtezett járművek sorában.
Utolsó kommentek