HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.02.19. 22:18 Balogh Zsolt

ATTRAKTOR - Háromszázzal megy a szupervonat

Az Index.hu Attraktor című műsorában különféle izgalmas gépeket és járműveket mutatnak be. Sajnos azonban a készítők lelkesedése nagyobb, mint a szakértelmük, így minden videójuk hemzseg a hibáktól. Még én is, mint laikus számos tévedést fedeztem fel az egyik vonatokról szóló videójukban.

Következzék némi helyreigazítás!

Már az eleje is kicsit ellentmondásos. A videó a Müncheni főpályaudvaron kezdődik, ahol a riporter épp eléri a Railjetet. A folytatásban pedig már Budapestről utazunk Münchenbe. Hogy is van ez akkor?

Mennyivel közlekedik Magyarországon a Railjet? A videó szerint 160 km/h-val, de aki utazott már ezen a vonalon, az tudhatja, hogy ezt a sebességet csak rövid ideig élvezhetjük.

De miért nem tudunk gyorsabban menni?

"...kevesebb lehetne benne a kanyar, sokkal finomabban kéne megmunkálni a síneket..."

A vasúton kanyar nincs, csak ív, és nem a számuk, hanem a sugaruk a fontos. Minél nagyobb az ívek sugara, annál gyorsabban mehetnek a vonatok. Mivel a magyarországi pályák régen épültek, erre akkoriban még kevésbé figyeltek. Az átépítések során azonban a pálya geometriája is változott, így ma már gyorsabban lehet utazni Bécs és Budapest között.

Fontos még a sínek méterenkénti tömege, a rögzítés fajtája, az alépítmény minősége és a telepített biztosítóberendezés. A megmunkálásnak ehhez nem sok köze van (vagy nem értem, mire gondolt a riporter).

"... és 250 km/h sebesség felett előírás az is, hogy semmilyen út nem keresztezheti a síneket..."

Ez nem 250 km/h felett, hanem már 160 km/h-nál is előírás. A győri vonal ebből a szempontból egész jó, az útátjárók száma már minimális, de azért még van jó pár.

"...most pedig benézünk a Railjet irányítófülkéjébe, vagy minek hívják ezt..."

Vezetőállásnak hívják.

''...Ausztriában csak 200 km/h sebességgel haladhatunk, Németországban viszont a 230 km/h is megengedett..."

2012 decemberétől Ausztriában is 230 km/h sebesség a megengedett Bécs és St. Pölten között, bár mikor a videó készült, még valóban csak 200 km/h volt a legnagyobb sebesség. Németországban pedig csak a Frankfurtig közlekedő járatok tudnak 230 km/h sebességgel haladni.

"...utána már besegít a számítógép is, mely a sínek között található drótokból nyeri az információt..."

Ez a drót az LZB kábel lenne, mely a vonatközlekedés biztonságáért felel.

"...amely egyébként nem egy tök új fejlesztés volt, hanem a meglévő DB 120-as mozdonyra épült. Ez egyébként úgy néz ki mint akármelyik bumfordi, régi magyar vonat..."

Azért az 5600 kW teljesítmény és a 200 km/h sebesség 1979-ből nem épp lebecsülendő adat.

"...Raktak rá egy új karosszériát és már készen is volt az új ICE..."

Azért ettől jóval több változtatás történt, hiszen a sebesség is növekedett, csak egy vezetőállása maradt, és az ICE vonófej csak az ICE vagonokkal kapcsolható össze.

"...amikor 20 éve szolgálatba álltak az ICE-k, akkor vették észre, hogy 200 km/óra felett reménytelenül elkezdenek nyikorogni, úgyhogy életbe léptettek néhány technológiai újítást, azonban ezek miatt 1998-ban kisiklott egy vonat és annak elég sok sérültje és halottja is volt, úgyhogy leszedték ezeket a technológiai újításokat és inkább úgy döntöttek, hogy nyikorogjon az a vonat, de legyen biztonságos..."

Nem nyikorgott, hanem rezonált. Emiatt a kerekre egy gumit raktak, arra pedig egy fémabroncsot. Ez a módszer már korábban jól bevált a villamosoknál is. Azonban 1998-ban az egyik vonatnál az abroncs levált, a kerék kisiklott, majd egy híd pillérébe akadt. A vonat szétszakadt és a kocsik egymásra torlódtak. Ezután a kerekeket visszaalakították a korábbi rendszer szerint. A baleset Eschede mellett történt, 101 ember meghalt, 88 megsérült.

"...és ez annyira bejött egyébként, hogy azóta nem is volt komoly balesete..."

Halálos áldozattal járó szerencsére nem, de egyéb balesetek sajnos még előfordultak.

"...tehát elöl van a motor, ami húzza a vonatot, és ide nagyon nehéz menet közben átjönni, majdhogynem lehetetlen..."

Lehetetlen!

"...gyakorlatilag az ICE-ben 2 db 4800 kW-os villamos motor üzemel..."

Két db 4800 kW-os vonófej üzemel a vonat két végén, a vonófejekben pedig egyenként 4 db elektromotor üzemel, egyenként 1200 kW teljesítménnyel.

"...Ez már itt az ICE 3. generációja, ami abban különbözik az első kettőtől, hogy nem egy mozdony van, ami húzza az összes kocsit, hanem mindegyik kocsi hajtott. Ezt egyébként úgy hívjuk, hogy motorvonat..."

Az ICE1 két vonófejből és a közte lévő kocsikból áll, az ICE2 egy vonófejből és egy vezérlőkocsiból, az ICE3-nál pedig minden kocsi hajtott. Mindhárom generáció különbözik a másik kettőtől a hajtás rendszere miatt, bár tény, hogy az ICE3 a legfejlettebb. De nem emiatt hívjuk motorvonatnak, hiszen mindegyik ICE motorvonat. Amire a riporter gondolt, az az osztott hajtás!

"...ez a telefonáló, ide járnak a németek, hogy ha nem akarnak hangoskodni a vonaton és nem akarják zavarni utastársaikat..."

Így igaz, a modern nagysebességű vonatokon léteznek ún. csendes kocsik is, ahol tilos beszélgetni vagy telefonálni. Ha mégis telefonálni kell, ilyen zárt fülkékben szabad csak. A rendszer a japán Sinkanszeneken is alkalmazva van. Ilyen kocsik az elfoglalt, folyton dolgozó üzletembereknek lettek kitalálva.

"A harmadik generációval a 300 km/h sebességet is el lehet érni"

Sőt a 330 km/h-t is. A Velaro, ami az ICE3 némileg továbbfejlesztett, exportra szánt változata pedig 350 km/h sebességgel is képes haladni.

"(az ICE T)...ugyanis a kanyarokban be tud dőlni"

Ejj, ezek a kanyarok... Ívek!

"...Annyi egyébként már innen kintről is látszik, hogy sokkal komolyabb az irányítópult, mint a világ leggyorsabb vonatában a maglevben, ami Sanghajban közlekedik..."

A képen nem a sanghaji maglev van, hanem egy tesztjármű. A tesztjárműbe pedig ideiglenesen alakítottak ki egy vezetőállást, ami inkább az ellenőrzést, mintsem a vezetést szolgálja. A maglevek teljesen automatán közlekednek, nincs szükségük vezetőállásra.

Nos részemről ennyi, én több hibát nem fedeztem fel ebben a kb. 11 perces videóban. Ha pontatlan lennék én is, a kommentekben várom a precízebb megfogalmazást!

komment

Címkék: ice railjet nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr185093035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.02.20. 10:45:27

Nem voltál pontatlan, pontosan úgy javítottad, ahogy kell. Mivel évek óta Indóház-előfizető vagyok, így a pontosításaid mind ismerősek voltak már. A videót ezek után viszont már nem néztem meg, bár lehet, hogy egy jó kis nevetőgörcstől fosztottam meg magam... :D:D
süti beállítások módosítása