2012 június 27-én szabadnapos voltam, és ismét tettem egy kisebb kanyart Bajorországban. A cél ezen a napon Würzburg volt!
Eredetileg Nürnberg felé szerettem volna menni a München-Nürnberg expresszel, de csak Ingolstadtig, majd onnan egy átszállással Würzburg felé. Azonban az indulás előtt mégiscsak meggondoltam magamat, és másik vonatot választottam. A fotók nagy része sajnos ablaküvegen át készültek, mely igen maszatos volt, emiatt némelyik eléggé homályos... :S
Először is: Miért pont Würzburg?
Würzburg Bajorország nyugati határának közelében a Majna partján található, Schweinfurttól mintegy 30 km-re. Több temploma, egy székesegyháza, egy vára, egy középkori Majna-hídja és saját 1000 mm-es villamosüzeme is van. De itt található a Würzburgi érseki palota is. Szóval látnivaló akad bőven!
ICE-vel Münchentől 2 óra - 2 óra 10 perc alatt elérhető, egyes helyeken akár 300 km/h sebességgel is haladva. Azonban az ára meglehetősen borsos, egy útra 67 eurót kell fizetni. De lehet utazni Regionalzuggal is, ingolstadti vagy treuchtlingeni átszállással. Ebben az esetben az út 3 óra 20 perc-3 óra 40 perc, vonattól és időponttól függően. Lassabbnak lassabb, viszont árban mindenképp kedvezőbb! A Bayernticket csak 22 euró, és egyúttal jó a würzburgi tömegközlekedésre is, továbbá Münchenben az S-Bahnra sem kell külön fizetni már. Mivel én nem siettem annyira, nekem tökéletesen megfelelt ez is.
Mint ahogy a bevezetőben is írtam, Ingolstadton át terveztem menni, azonban a planeggi jegypénztárban a pénztáros nyomtatott nekem egy útitervet, mely Ingolstadt helyett augsburgi útirányt tartalmazott, pasingi és treuchtlingeni átszállással. Ez a tervemhez képest 30 perccel később indult, de mégis inkább ezt választottam. Mivel időm volt még bőven, az S-bahnnal Pasing helyett inkább továbbmentem a főpályaudvarig, és ott várakoztam. De ez a fél óra gyorsan eltelt, addig is készítettem néhány fotót!
Az augsburgi változat azért tetszett jobban, mert tavaly lett kész München és Augsburg közt a pályafelújítás és bővítés, és én azóta még nem utaztam arra. Egyúttal legalább megnéztem ezt is. A két város közötti vasútvonal 61 km hosszú és rendkívül forgalmas. Mind a két városnak saját S-Bahn üzeme van, mely szinte összeér. Emiatt ezen a vonalon egyaránt közlekednek müncheni és augsburgi s-bahn szerelvények, regionalzugok, nagysebességű ICE motorvonatok és még rengeteg tehervonat is. Mind a két város közelében a pálya 4-6 vágányú. 2011-ben fejeződött be a teljes szakasz átépítése négyvágányúvá. A felújítás után a személy- és tehervonatok 160 km/h, az ICE vonatok 230 km/h sebességgel haladhatnak. A vasút része a Magistrale for Europe vonalnak is. Továbbá nem feledkeztek meg a zajvédő falakról sem, ami többtíz km-en keresztül szegélyezi a vonalat. Emiatt látványosnak nem igazán látványos.
Kijelző München Hauptbahnhofon. Vonatom hamarosan indul Treuchtlingen felé
Indulás előtt egy DB 440 sorozatú villamos motorvonat a csarnokban
Vonatom két db összekapcsolt DB 440 sorozatú, Alstom Coradia Continental típusú négyrészes villamos motorvonat volt, ugyanolyan típus, mint amivel korábban Passauba utaztam. Ezeket a vonatokat 2008 és 2009 között gyártották, összesen 138 db készült három különböző változatban. A Deutsche Bahnon kívül még számos magánvasúttársaság (többek között az Agilis is) használja regionális forgalomra.
A vonat egy közbeeső állomáson szétválik, és a két rész más-más városban fejezi be az útját (Ez látszik a legelső fotómon a kijelzőn is).
Vágányok München közelében. Ez nem állomás, hanem állomásköz!
Megérkezés és átszállás Treuchtlingenben. A másik vonat közvetlenül a peron másik oldalán várakozott
Ansbach állomás, mely a nürnbergi S-bahn üzemhez tartozik. Talent2-es motorvonatok várakoznak a napsütésben
Utam során keresztülhaladtam Ansbach városon is, ahol sikerült lencsevégre kapnom két Talent2-es motorvonatot is, melyek a nürnbergi s-bahnon szolgálnak. Hosszú-hosszú évek után mégiscsak sikerült minden engedélyt beszerezniük és az első szerelvények végre forgalomba állhattak. Ideje volna már nyugdíjba küldeni a régi nürnbergi X-wagen típusú kocsikat.
Ezután a Treuchtlingen–Würzburg-vasútvonalon utaztam tovább, szintén egy DB 440 sorozatú motorvonattal. A vasútvonal hossza 140,2 km, engedélyezett sebesség 160 km/h. A vonalat a Royal Bavarian State Railways építette, első szakasza 1859 július 1-én nyílt meg. Egyike Németország legrégebbi vonalainak. A villamosítása 1965 március 15-én lett kész.
A vonal egy autópályát keresztez
A város főpályaudvara előtt egy villamos-végállomás található. A város villamoshálózata 5 vonalból áll, mely 19,7 km hosszú, 750 V-tal villamosított és 1000 mm-es nyomtávolságú. Tervben van egy további vonal is, mely a tervek szerint 2015-ben készül el. A hálózaton meglehetősen régi és szűk kocsik közlekednek, melyek áthaladnak a teljesen autómentes belvároson is.
Én is kipróbáltam egy villamost, ha már a városban jártam. Az egyik járattal a belvárosba utaztam, de ez csak mindössze 2 megállónyi szakasz volt.
A városon folyik keresztül a Majna is, melyen rengeteg sétahajó jár. Elhajókázhatunk a városból akár Bambergig is.
Belvárosi sétálóutca egy modernebb villamossal...
A városban megnéztem a főbb látványosságokat, felmentem a várba is. Végig jó idő volt, így a városnézés jól sikerült és rengeteg fotót készítettem.
...és a folytatása már villamos nélkül
Régebbi típusú villamos a belvárosban
A vonatom hamarosan indul vissza
16:30-kor indult vissza egy vonat, melyre szerencsére csak 10 percet kellett várnom, így azzal ugyanazon az útvonalon, mint amin jöttem, elindultam hazafelé. A járművek is és az átszálló állomások is végig ugyanazok voltak. Az indulás előtti pár percben még készítettem pár fotót az állomáson várakozó vagy épp keresztülhaladó járművekről.
ICE motorvonat jár ki az állomásról
Tehervonat egy hattengelyes DB 151 sorozatú villamos mozdonnyal. Ezzel a vonattal még egyszer összefutottam hazafelé
DB 143 sorozatú villamosmozdony egy regionalzuggal. Hamarosan továbbindul Stuttgart felé
A sín felirata szerint 1974-ben gyártotta a Krupp, métere pedig 60 kg!
Dunauwörth állomás egy várakozó Agilis magánvasúti Alstom motorvonattal. A típus ugyanaz, mint amivel én is utaztam csak az üzemeltetője más
A BOB magánvasút kétrészes dízel motorvonata indulni készül
Elhagyjuk Augsburg állomást, a nagysebességű vágányokon épp egy távolsági DB IC közeledik egy DB 110 sorozatú villamosmozdonnyal
Hazafelé azonban nem utaztam vissza a főpályaudvarig, helyette eggyel korábban, Pasingban szálltam le, majd még pár perc S-bahn és fél tízre haza is érkeztem a legnagyobb rendben. Würzburg nagyon szép és látványos város volt, akár egy hetet is el lehetett volna tölteni ott!
Aki teheti, mindenképp nézze meg!
Utolsó kommentek