Szaúd-Arábia már többször is szerepelt a blogon a Haramin nagysebességű vasút miatt, mely elsősorban a zarándokok kiszolgálására épült Mekka és Medina között. Mellette nem sok figyelem jut a Dammam-Rijád nagysebességű vasútvonalra, mely a névadó két várost köti össze az ország keleti felén.
Dízelmozdony és vonata a vonalon 2009 június 6-án a Dammam-Rijád vasútvonalon még a felújítás előtt (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasútvonalon a legnagyobb sebesség 180 km/h, mely nem mindegyik definíció szerint fér bele a nagysebességű vasútvonalak csoportjába, azonban ez a sebesség mégis figyelemreméltó abba a mostoha környezetben, ahol a vonal üzemel.
A Dammam-Rijád vonal egy személyszállító vasútvonal Szaúd-Arábiában, amely a keleti tartomány fővárosát, Dammamot köti össze a szaúdi fővárossal, Rijáddal. A 449 km hosszú vonalnak négy állomása van. Tulajdonosa és üzemeltetője a Szaúd-Arábiai Vasutak.
Története
A Dammam-Rijád vonalat 1981-ben nyitották meg. A vonal tervezése 1947-ben kezdődött Ibn Szaúd király és az ARAMCO közötti megállapodással, amely egy 547 km-es teherszállító vonal lefektetéséről szólt. A vasútvonal és a vonal keleti végén, Dammamban található tengeri kikötő megépítésére a Bechtel Construction Company-t választották, az építkezés 1947 szeptemberében kezdődött. 1948-ban James H. Gildea veterán amerikai vasútmérnököt alkalmazták a projekt felügyeletére.
A Dammam-Rijád vonal építése 1947-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasútvonal megépítésének legnagyobb akadálya a Perzsa-öböl sekélysége volt Dammamnál. A mély merülésű hajók kirakodásának lehetővé tétele érdekében egy körülbelül 11,3 km-es vasúti töltést építettek ki a Perzsa-öbölbe. Az egyik első hajó, amely 1950-ben kirakodott, egy holland teherhajó volt, amely a vonal építéséhez szükséges síneket szállított. Az első vonatok az 1950-es évek elején kezdtek el közlekedni Dammam és Rijád között.
Fejlesztése
2011-ben bejelentették, hogy egy 30 évre szóló főterv részeként korszerűsítik a vonalat, melynek során a szintbeli kereszteződéseket megszüntetik és elkerülik Hofuf városközpontját, ami lehetővé tenné, hogy a vonatok elérjék a 200 km/h sebességet.
2014-ben az SRO 1,6 millió dollár értékű szerződést ítélt oda egy spanyol Consultrans cég által vezetett konzorciumnak, hogy tanulmányozza a Rijádot és Dammamot összekötő nagysebességű vonal vonalvezetését.
2015 decemberében az SRO elnöke kijelentette, hogy a vonatok sebességét a vonalon még az év vége előtt 140-ről 160 km/h-ra emelik, majd 2016-ban tovább növelik 180 km/h-ra. 2015. december 7-én az SRO megkezdte a személyszállítási szolgáltatásokat a vonalon az új CAF mozdonyokkal, amelyek 180 km/h-val közlekednek. A vonatok akkor álltak forgalomba, amikor az SRO befejezte a teljes 449 km hosszúságú vonal kétvágányúvá történő átépítését.
Baleset
2017. február 17-én hajnali 1:00 körül Dammam közelében kisiklott egy vonat a vonalon, 18 ember megsérült. A kisiklás azután történt, hogy a szakadó esőzésekből eredő áradások miatt a vasútvonal alatti talaj erodálódott. A vonat 193 utast és a személyzet hat tagját szállította. Az SRO közölte, hogy minden utast csak könnyű sérülés ért. Minden utast átszállítottak egy másik vonatra, és a dammami állomásra szállították őket.
A balesetet követően a vonalat javítás miatt lezárták, és az SRO felfüggesztette a Dammamba irányuló összes vasúti szolgáltatást. A járatok csak Rijád és Hofuf között közlekedtek. 2017. február 23-án újraindult a teljes forgalom.
Állomások
A dammami, hufufi és rijádi állomásokat Lucio Barbera tervezte és építette 1978 és 1980 között. Az állomásokat 1981-ben nyitották meg a közforgalom előtt. A dammami és rijádi végállomások rendkívül hasonlóak, és egy háromhajós, téglalap alakú csarnokból állnak, amelyet a vágányok végei mentén két oszlopsor választ el egymástól, valamint a külső vágányok mentén a főcsarnok végeinél két szárnyból. A kialakítás a Földközi-tenger mentén található egyes mecsetek elrendezésén alapul, ahol az imaterem egy udvar egyik oldalán helyezkedik el, az udvar oldalai mentén pedig kisebb szárnyak találhatók.
Dammam állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az épületek stílusa és díszítése olyan elemeket használ, mint a háromszög alakú nyílások az ablakok, árkádok és téglalap alakú lépcsőkkel ellátott parapetek építéséhez, amelyek a nejd-i építészethez hasonló, de más arab építészetben is gyakori elemek. A hufufufi állomásépület az átmenő vonaltól keletre, az egyik oldal mentén fekszik. Díszítése nagyon hasonlít a dammami és rijádi állomásokéhoz.
Járművek
A Saudi Railways (SRO) 2008-ban írt alá megállapodást a CAF-fel nyolc vonategység szállításáról. Mindegyik egység egy-egy dízel-elektromos mozdonyból áll, amely öt kocsit vontat (beleértve a vezérlőkocsit is), és akár 55 ºC-os szélsőséges időjárási körülmények között is képes szolgálatot teljesíteni. A vonat magában foglalja a cafeteria-szolgáltatást, a mozgássérült utasok számára kialakított helyiségeket, és nagy megbízhatósággal, jó takarékossággal és minimális üzemeltetési élettartam-költséggel büszkélkedhet. A szállítások 2012 és 2013 között történtek.
A dízelmozdony által vontatott ingavonat CAF gyártmányú vezérlőkocsija Dammam állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Egy képen a SAR ingavonatainak két eltérő vége: A kép előterében található gép az ingavonat egy vezetőállásos "mozdonya" vagy inkább hajtófeje, míg hátrébb az ingavonat vezérlőkocsija látható (kép forrása: CAF)
Az ingavonatok maximális sebessége 200 km/h, de jelenleg csak 180 km/h az engedélyezett sebességük.
A vasútvonal
Az átépítés után a vonalon C.W.R UIC 60 típusú síneket építettek be, melynek métere 60 kg (Magyarországon a fővonalakba a felújítások során többnyire UIC 54 típusú, méterenként 54 kg-os síneket építenek be).
Jelzőrendszer
2007-ben az SRO szerződést kötött a Siemens Transportation Systems és a szaúd-arábiai Nour Communications Company által létrehozott konzorciummal a Dammam-Rijád vonal és az SRO vasúthálózatának teherszállító vonalának modernizálására. A vonalat jelzőtechnikával szerelték fel, beleértve az elektronikus állomást és az ETCS 1. szintű Trainguard 100-at. GSM-Railway (GSM-R) mobil rádiótechnológiát is telepítettek a teljes vasúti hálózaton történő kommunikációs használatra. A beruházás által az ETCS Európán túl is bizonyítani tudott.
Üzemeltetés
A teljes menetidő körülbelül 4,5 óra a vonalon. 2016. június 1-jétől az SRO egy pár gyorsvonatot is indított, amely 3 óra 40 perc alatt tette meg a Rijád és Dammam közötti távolságot. A vonat Dammamból naponta 9:30-kor, Rijádból pedig 13:10-kor indul.
Teherszállítás
A vasútvonalon teherszállítás is zajlik, mivel nincs felsővezeték, ezért a konténerszállító vonatok akár két konténert egymásra rakva is képesek szállítani.
Emeletes konténerszállító vonat Szaud-Arábiában (kép forrása: www.argaam.com)
Szaúd-Arábia meglévő és tervezett vasútvonalai, bordó színnel jelölve a Dammam-Rijád-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Források
* Az angol Wikipédia Dammam–Riyadh line című szócikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek