A Francia Államvasút, az SNCF újragondolja jelenlegi márkaneveit, több régivel is felhagy, miközben néhány újat is bevezet. Alig néhány hónappal a TGV 35. születésnapja után a világszerte ismert, francia nemzeti jelképnek is számító TGV (Train à Grande Vitesse, tükörfordításban szimplán nagysebességű vonat) márkanevet is fokozatosan kivezeti.
TGV vonatok Párizsban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A döntés mindenképpen meglepő, hiszen egy világszerte ismert és elismert márkanévről beszélünk. Helyette a ma még szokatlan, nehezen kimondható inOui márkanév kerül bevezetésre. Talán tudatos, talán csak véletlen egybeesés, de a nagyon hasonló inouï francia szó magyarul hihetetlent jelent. Láttunk már ilyen ügyes trükköt a Stadlertől is a FLIRT esetében.
Előzmények
Az Európai Unió különböző törvényekkel és javaslatokkal próbálja élénkíteni a vasúti közlekedést az egész Unió területén. Ennek egyik fontos eleme a liberalizáció, mely idővel lehetővé fogja tenni, hogy bárki, aki rendelkezik a megfelelő járművekkel és engedélyekkel, vasúti szállítást folytathasson az európai Unió határain belül. A folyamat már évek óta elkezdődött, ennek eredménye a színesedő mozdonypark és a rengeteg különféle új vasúti operátor megjelenése. A nagy állami vasúttársaságok azonban a személyszállítási monopóliumukat nehezen adják fel, az új szereplők piacra lépését igyekeznek mindenféle eszközökkel megakadályozni.
Bár csatákat nyertek, hosszú távon mégis kénytelenek lesznek új szereplőket is maguk közé engedni. Azért, hogy az egyszerű utasok is tudják, melyik jármű melyik szolgáltatóé, szükséges az egységes megjelenés és a könnyen felismerhető arculat.
A személyszállítási piacon való megjelenést több társaság is megpróbálta, váltakozó sikerrel. Néhány hete, rövid működés után a Locomore csődbe ment Németországban. ezzel ellentétesen viszont az olaszországi Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) jól megél az olasz nagysebességű személyszállításból.
Franciaország vasúti közlekedése
Hamarosan Franciaország is számíthat rá, hogy új szolgáltatók fognak versenybe szállni az utasokért. A tét óriási, hiszen Nyugat-Európa legnagyobb területű és a második legnépesebb országa.
Franciaország vasútvonalai TGV közlekedésssel (kép forrása: parisbytrain.com)
Franciaország nagysebességű hálózata jelenleg 2114 km hosszúságú és néhány napon belül további 654 km-rel fog gyarapodni. A szomszéd országok között megtalálható Németország, Spanyolország, az Egyesült Királyság, Luxemburg és Belgium, csupa gazdaságilag erős hatalom. 2009-ben a TGV járatokon (beleértve a nemzetközi Thalyst és Eurostart is) 122 millióan utaztak. Ez nem sokkal marad el a MÁV-Start teljes! éves forgalmától elővárosi és távolsági vonatokkal együtt. A forgalom, leszámítva a ez elmúlt évek válságos éveit, folyamatosan növekszik. A Csatorna-alagút használatáért is szinte sorban állnak a cégek, ám az engedélyek beszerzése még egy olyan nagy vállalatnak is, mint a Deutsche Bahn, évekig tartó folyamatot jelent.
Látható, hogy egy olyan márkanévvel, mely mindössze annyit jelent a franciáknak, hogy nagysebességű vonat, nem lehet hosszú távon brandet építeni.
Az új márka
Az SNCF május 26-án jelentette be hivatalosan, hogy a TGV márkanevet fokozatosan az inOui váltja majd fel 2020-ig bezárólag. Az első inOui járatok a néhány nap múlva, 2017. július 2-án megnyíló LGV Sud-Europa-Atlantique vasútvonalon mutatkoznak be a legújabb TGV Océane szerelvényekkel Tours és Bordeaux között.
TGV Océane, az SNCF legújabb büszkesége (kép forrása:www.lexpress.fr)
A 2017-es év végéig a Paris-Lyon és a Paris-Strasbourg vonal is átkeresztelődik, majd ezt követi az összes vonal 2020-ig. Az SNCF célja, hogy a 2021-es piacnyitás előtt már bejáratott nevek legyenek az Oui és az inOui márkák.
Érdemes a logó formáját is megfigyelni, ugyanis ez egy ún. ambigramm, elforgatva vagy vízszintesen tükrözve is az eredeti feliratot kapjuk.
Az SNCF racionalizálni szeretné a márkákat és a szolgáltatási szinteket, ehhez pedig kevesebb márkanév is elegendő. Az év elején már kivezették az iDTGV márkanevet, így csak az inOui és Ouigo márkák maradtak.
A TGV márkanevet az inOui márkanév fogja felváltani
A "fapados járatokat" választó utasok számának ötszörös növekedésére számít a vasút az évtized végére. Az üzleti utasok pedig az új inOui márkanevű járatokkal fognak majd utazni.
De nem csak az esetleges új vasúti versenytársakkal kell megküzdeni, hanem az utóbbi évtizedekben robbanásszerűen kifejlődött és rendkívül népszerűvé vált diszkont-légitársaságokkal is.
Az új márkanév egyelőre vegyes fogadtatást kapott, és már meg is indult a mémgyártás az új betűszóval. Franciául tudók előnyben, viccet szinte lehetetlen lefordítani ugyanis úgy, hogy a célnyelven is vicces maradjon.
Az egyik első vicces magyarázata az új mozaikszónak, a megfejtéseket kommentbe várom
Az újragondolt, új színtervvel bemutatkozó TGV Océane első útja
Utolsó kommentek