Még 2015-ben, lassan tíz éve már, hogy barátnőmmel Szarvason jártunk, hogy láthassuk a Mini Magyarországot. Már akkor megfogadtam, hogy ide még visszatérek. Sok-sok év telt el, mire sikerült a fogadalmamat valóra váltani. A 2024-es útra már egy 6 éves fiatal hölggyel mentem, aki legalább annyira izgatott volt az úttól, mint én annak idején.
Várakozás a buszra Kecskemét buszállomásán, a majd 10 év alatt a busz is lecserélődött
A Mini Magyarország sok új épülettel bővült, és másfajta vonatok közlekednek a kisvasúti pályákon. Másodjára is sok-sok élményt nyújtott a park, de nem csak nekem, hanem a lányomnak is! Ez a látványosság egy igazi családi program életkortól függetlenül!
A Tiszántúlon található Békés-megyei kisváros, Szarvas a történelmi Magyarország mértani közepén helyezkedik el. Szarvas határában található az ország legnagyobb arborétuma, eme park szélén pedig két hektáron a Mini Magyarország épült fel. Első látogatásomkor még csak félszáz, mára már több mint száz híres épület makettjei között sétálhatunk, köztük sétálóutak és kisebb folyócskák húzódnak, de megtalálhatjuk a Balatont is. Az épületek között pedig négy szabálytalan alakú körpályán négy zakatoló vonat rója a köröket 600 méternyi sínpályán, miközben Magyarország legszebb vidéki vasútállomásainak makettjeit érintik.
Szarvasra érkezés után nem sokkal a Kőrös partján állva
Első ottjártamkor még csak a jelenlegi Magyarország és annak híresebb látványosságai szerepeltek, mára azonban kibővült a szabadtéri kiállítás a határon túli területekkel is, Erdéllyel, Felvidékkel, Kárpátaljával és az Őrséggel. Az épületek többsége 1:50 méretarányú, így a gyerekek számára is befogadható és átlátható méretűek.
DB 290 sorozatú német dízelmozdony tehervonatával, ez a típus már Magyarországon is ismert lett
Sok épület interaktív, egy gomb megnyomásával valamilyen hangot indíthatunk el, a templomokból gregorián ének szól, az erdélyi kastélyokból ijesztő hangok hallhatóak... Megtaláltuk a kecskeméti Cifra palotát is, Kecskemét egyik híres nevezetességét, mely szintén zenélt, a "Cifra palota, zöld az ablaka..." című gyerekdalt játszotta le.
A kecskeméti Cifrapalota 2015-ben, most nem sikerült lefotózni...
A parkban az épületek elhelyezkedése követi a valós koordinátákat, a sétálóutak egy része pedig a jelenlegi országhatárt. Magasabbról tekintve rá tényleg kirajzolódik Magyarország jól ismert alakja a két nagy folyóval, a Balatonnal és a jelentősebb városokkal.
Egy M41 sorozatú dízelmozdony két kocsijával elhagyja az állomást és hamarosan keresztezi a Tiszát. A távolban a Csíksomlyói kegytemplom és kolostor
A fotózás most sokkal nehezebb volt, mint 9 évvel ezelőtt, akkor csak egy fényképezőt kellett biztosan kézben tartanom, a mostani alkalomnál azonban ez kiegészült egy táskával, egy szatyorral, egy kis kabáttal és innivalóval is, miközben a szememmel próbáltam nyomon követni lányom ténykedéseit. Mindezt természetesen folyamatosan futva egyik látványosságtól a másikig, úgy, hogy azért a kis vonatokról se maradjunk le, az út során pedig minden létező gombot megnyomva... Fárasztó egy nap volt, de megérte!
Futva a vonat után valahol Erdélyben...
Az Alföld szélmalommal és egy másik tehervonattal
Megérkezés az állomásra
a MÁV M41-es mozdonya igazán tetszetősre sikerült!
A park kedvelt látványossága még az LGB méretarányú kisvasút is, melynek négy, egymástól független körpályája van, amin vonatok közlekednek. Ebben a méretarányban elég szűkös a választék, így kényszerből több német vasúti jármű is közlekedik, amit néhány, egyedileg a park számára készített magyar vonatkozású modell egészít ki. Ezek egyike magyarországi dízelüzemű vonalak híres mozdonya is, az M41 "Csörgő". A szintén híres "Árpád" gyors-sínautóbusszal most nem találkoztam. A vasúti pálya szakaszokra van osztva, a kis vonatok szakaszhatártól szakaszhatárig közlekednek, ahol aztán megállnak. Egy gomb megnyomásával azonban ismét útnak indulnak, így ezeknél a gomboknál mindig hangos gyereksereg várakozott, hogy ők indíthassák a következő járatot.
A vasúti síneket a látogatók gyalogos útjai mindig külön szintben keresztezték, helyet biztosítva így néhány alagútnak is
Viadukton halad át a szerelvény...
...majd keresztezi a Tiszát
A soha sem létezett kakukktojás mozdony, egy DB 218 GySEV festéssel
Deportáló vonat Kárpátalján
A szerelvény Szolyva (ma Ukrajna) állomáson halad keresztül
A Mini Magyarország szomszédos a Szarvasi arborétummal, a kombinált jegy mindkét helyre érvényes. Mi is átmentünk hát az arborétumba, azonban a sok korábbi élmény miatt hűséges útitársam már alig-alig bírta a megpróbáltatásokat fáradtsága miatt. Az arborétumból így keveset láttunk és inkább elindultunk hazafelé.
Lent a Körös partján
Séta az arborétumban
Megérkezés Kecskemétre az esti órákban. A hazaúton ráadásul félemeletes busszal jöttünk, ami egy újabb izgalmas élmény volt a lányomnak
Megközelítése
A város megközelíthető közúton Békéscsaba vagy Kecskemét felől a 44-es főúton, illetve Gyomaendrőd felől a 443-as főúton. Kedvező fekvésének köszönhetően számos autóbuszjárat érinti, így átszállás nélkül elérhető akár Budapestről is.
Vonattal a városba utazás már jóval körülményesebb, ugyanis csupán csak egy mellékvonal, a MÁV 125-ös számú Mezőtúr–Orosháza–Mezőhegyes–Battonya-vasútvonala érinti. Sok-sok átszállással elérhető az ország több pontjáról is, azonban készüljünk fel a ritkán járó vonatokra, az alacsony pályasebességekre és az ezekkel járó hosszú menetidőkre.
Szarvas vonattal a Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza vonal felől mezőtúri átszállással vagy Szeged felől orosházi átszállással közelíthető meg.
A Mini Magyarország a Google térképén
Az arborétum a város szélén található, így a városközpontban található autóbusz- és vasútállomástól még jó két km-nyi gyaloglás vár a tömegközlekedést választókra. A nem gyorsjáratú autóbuszok az arborétum közelében is megállnak a Mezőtúri elágazás nevű megállónál.
Lásd még
* Kertivasút Angliában
* Kisvasút Stuttgartban
Források
* a Mini Magyarország hivatalos weboldala
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek