HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.09.15. 00:40 Balogh Zsolt

Parkvasút Stuttgartban - a Killesbergbahn

A Killersbergbahn 1939-ben nyílt meg a Höhenpark Killesberg nevű városi parlk területén. A 2,1 km hosszú szabálytalan alakú, 381 mm-es nyomtávolságú egyvágányú  körpályán azóta is rendületlenül róják köreiket a kisvonatok.

Hasonló parkvasút üzemel még szerte Németországban, így Nürnbergben, Berlinben, Karsruhében, Mannheimban és még legalább további ötven helyen!

stuttgart killesbergbahn állomásKisvasút Killesbergben

A Höhenpark Killesberg azonban nem csak a kisvasút miatt érdemes, nagyszerű példa rá, hogyan lehet új funkciót találni egy feleslegessé vált helynek.

stuttgart killesberg stadtbahn állomásKillesberg Stadtbahn állomása

A Höhenpark Killesberg és az ott közlekedő Killesbergbahn legegyszerűbben a Stuttgarti főpályaudvartól az U5-ös Stadtbahn-járattal közelíthető meg. Az állomás neve Killesberg. A park másik szélén a Nordbahnhof található, ahová a Stadtbahn és az S-Bahn is közlekedik, innen azonban hosszabb sétára lesz szükség.

stuttgart killesbergbahn állomásA Killesbergbahn egyetlen állomása

A Stuttgart északi részén található, kb. 50 hektáros park egy elhagyatott kőbánya helyén épült fel. Korábban itt bányászták a követ a város épületeihez, de a második világháború után új építőanyagok jelentek meg, így a bányát bezárták. A város melletti kisebb dombocska tetején a bányászat miatt egy hatalmas lyuk keletkezett, melyet magas sziklás falak vettek körül. Az, hogy itt egy városi közpark létesüljön, Hermann Mattern nevéhez fűződik.

stuttgart killesberg tóA kőbányában kialakított mesterséges tó

Miután megnyílt a park, a hely rendszeresen helyet adott különböző kertészettel kapcsolatos rendezvényeknek, így például itt rendezték a Bundesgartenschau-t és az Internationale Gartenbauausstellung-t is.

A terület északi részén épült fel  a város vásártere is, ezt azonban 2007-ben elköltöztették Stuttgart Messe-be, a Stuttgarti repülőtér mellé.

Minden év júliusában itt rendezik a Lichterfest Stuttgart estét, melynek során a parkot kivilágítják, egész estés családi programokat szerveznek, éjjel pedig zenés tűzijátékkal zárják a napot.

stuttgart killesbergbahn pénztárJegypénztár, háttérben a kisvonat utolsó kocsijának a vége

Számomra természetesen az igazi látványosság az itt közlekedő kis parkvasút volt. Ez hasonló a budapesti Gyermekvasúthoz abból a szempontból, hogy eredetileg is turista-látványosságnak és szórakozási lehetőségnek építették, soha nem volt semmilyen gazdasági célja.

stuttgart killesbergbahn állomásIndulás előre, a két vágány hamarosan eggyé válik

A pálya hossza eredetileg 3,5 km-es volt, és keresztezett egy mesterséges alagutat is. De az 1950-es években egy átépítés miatt 2,3 km-re csökkent a vonalhossz és az alagút is kikerült a vonalból. Az egyetlen állomása kétvágányos, melyet a nagyobb turistaforgalom idején használnak ki. Ilyenkor amint megérkezik az egyik vonat, már indítják is a másikat.

A vonalon található automata jelzőrendszer lehetővé teszi, hogy két vonat is közlekedjen a pályán egyszerre. Azonban a körpályás megoldás miatt a vonatok csak az egyik irányba tudnak közlekedni az óramutató járásával ellentétesen, emiatt a jelzőrendszer is csak egyirányúként épült ki.

stuttgart killesbergbahnIndulhat az utazás...

stuttgart killesbergbahn...a virágágyások között...

stuttgart killesbergbahn...keresztül a mezőkön...

stuttgart killesbergbahn...a kilátotorony mellett...

stuttgart killesbergbahn...át a teljes parkon...

stuttgart killesbergbahn...érintve a lakóövezet szélét...

stuttgart killesbergbahn...hogy 10 perc után ismét visszatérhessünk az állomásra

stuttgart killesbergbahnA kétvágányos állomás

2009-ben egy szezon erejéig a gyerekek játszótere mellett is épült egy megálló, így ott is lehetséges volt fel- és leszállni, továbbá jegyet vásárolni. A további megállás miatt a vonat menetideje megnőtt, emiatt kevesebb utast tudott elszállítani. Ez hamar megmutatkozott a jegybevételekben is negatív irányban. De nem csak az üzemeltető lett elégedetlen, az utasok is, mivel gyakran hiába várták a vonatot, az már zsúfoltan vagy épp megtelve érkezett, így az utazás meghiúsult, várhattak a következőre, vagy talán az azután következőre is... A szezon végeztével így ez az egyetlen megálló is kikerült a vonalból, azóta csak a "nagy"állomás üzemel a kisvasúton.

stuttgart killesbergbahnGyalogosan a pálya mellett

A 381 mm-es (15 hüvelykes) nyomtávolságával bár ártalmatlan gyerekjátéknak tűnik, valójában ugyanolyan szigorú szabályok vonatkoznak rá, mint bármely "igazi" vasútra. Ez igaz mind a járművezetőkre, mind a belső szabályozásra. A vonal rendkívül kacskaringós, jelentős szintkülönbségeket győz le, így a vezetésére, de főleg a lefékezésére ugyanúgy kell figyelni, mint bármely más nagyvasúti vonalon. Továbbá a kisvonat közforgalmú utasszállítást lát el, csak kisebb mértékben, egy teljesen zárt hálózaton, de ettől még szigorú vasútüzem, nem pedig játék. Ezek miatt a mozdonyok vezetése a személyzettől nagy szakértelmet és odafigyelést igényel.

stuttgart killesbergbahnA kisvasút sínje a virágok mellett

A Killesbergbahn április közepétől október elejéig jár, hétfő-kedd-csütörtök délelőttjének kivételével óránként, félóránként. Nagyobb érdeklődés esetén további vonatokat is indítanak. A menetidő megközelítőleg 10 perc. Részletes menetrend a kisvasút weboldalán található.

Egy utazás ára felnőtteknek 3, iskolásoknak 2,5, gyerekeknek 3 és 7 év között 1,5 euró, három éves kor alatt ingyenes. További kedvezményeket vehetnek igénybe csoportok és családok, de hétfő és szerda mindenki számára kedvezményes nap.

 

 

stuttgart killesbergbahnA pihenő kisvonat a következő indulásra vár

stuttgart killesbergbahn mozdonyszín gőzmozdonyA mozdonyszín egy további szerelvénnyel és még további két gőzmozdonnyal

Stuttgart még egy kisvasutat tartogat az érdeklődőknek, én azonban azt már nem látogattam meg. A Rumpelstiltskin egy kis villamos, melynek mindössze egy 200 méteres, 600 mm-es nyomtávolságú pályája épült meg. A vonalon egy kicsi felsővezetékes villamos közlekedik egy pótkocsival. Ez már villamosított, igaz, mindössze 45 volt feszültséggel. A háromfázisú váltakozó áram egy 4,05 kW teljesítményű vontatómotort hajt meg.

stuttgart killesbergbahnAz egykori kőbánya

stuttgart killesbergbahnFent a sziklafalon túl a várakozó szerelvény

stuttgart killesbergbahnA sétálóút végigvezet a teljes egykori kőbányán

stuttgart killesbergbahnMint a mesében

stuttgart killesbergbahnFlamingók szobra várakozik a víz mellett, de rajtuk kívül rengetegféle vízimadár is megtelepedett már itt

További látnivaló még a park területén a Killesberg torony, melyet Jörg Schlaich építész tervezett. A kilátó meglehetősen könnyed, ugyanis nagy részét kifeszített drótkötelek alkotják. De drótháló a fala is, egyedül a középső oszlop, a kilátó terasza és a csigalépcső lépcsőfokai vannak erősebb, masszívabb anyagból. A kilátót oldalirányba is több kifeszített drótkötél tartja egyenesben.

stuttgart killesberg kilátótoronyA kilátó

A 2000-ben átadott torony nagyrészt adományokból épült. Az adományozók számára a látogatás ingyenes, a többi látogatónak 50 centbe kerül, melyet egy becsületkasszába kell a bejáratnál bedobni. Forgókapu, jegy vagy jegyszedő nincs, mindenkinek a lelkiismeretére bízzák, hogy adományozik-e vagy sem.

stuttgart killesberg kilátótoronyA park a kilátótoronyból fotózva

stuttgart killesbergA másik irányban Stuttgart látható

 

stuttgart killesbergbahnAugusztus végéhez képest igencsak színes volt a park

Az 1950-es évektől az 1980-as évekig a parkban libegő is működött itt, de ezt már elbontották teljesen, nyoma sem maradt sehol.

Killesberg délnyugati irányába található a Bismarck torony, mely szintén kilátóként szolgál a park és a város felé. A 20 méter magas kőből épült torony 1904. július 16-án nyílt meg. A tervek szerint több mint 410 hasonló épült volna szerte a világon, de végül csak 238 készült el. Az épületet fennállásának 100. évfordulójára 2004-ben felújították.

stuttgart killesbergVirágok ameddig a szem ellát

stuttgartA vasút sínje a z erdőben folytatódik tovább

Ezen kívül még a park területén egy állatsimogató is üzemel kecskékkel, pónilovakkal és lámákkal, de láthatunk itt az ólakban sertést és tyúkokat is.

A vadállatokat a park területén található számos tó közelében keressük, láthatunk őshonos "potyázókat" és betelepített fajokat, például flamingókat is.

A parkba csak rózsából 16 ezret ültettek, de figyelemre méltó még a rengetegféle dália és még rengeteg egyéb virág is.

Killesberg a sportolni vágyókat is szeretettel várja, sok szabad terület, sétáló út áll a rendelkezésükre.

 

Youtube video a Killsebergbahn gőzmozdonyos üzeméről

 

És utoljára még egyszer a megközelítéséről: a Höhenpark Killesberg és az ott közlekedő Killesbergbahn legegyszerűbben a Stuttgarti főpályaudvartól az U5-ös Stadtbahn-járattal közelíthető meg. A park másik szélén a Nordbahnhof található, ahová Stadtbahn és S-Bahn is közlekedik, innen azonban hosszabb sétára lesz szükség.

Lásd még

* Hivatalos oldal
* Menetrend
* A német Wikipédia Killesbergbahn szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: kisvasút stuttgart


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr316697505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása