HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (13) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (132) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (6) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (69) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (88) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (115) index2 (318) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (178) nápoly (4) németország (94) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (27) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (6) terepasztal (12) texas (1) tgv (48) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2024.09.10. 14:22 Balogh Zsolt

Így is lehet vasutat felújítani: A Riedbahn felújítása Németországban

Bizonyos időnként a vasútvonalakat is fel kell újítani, a vasúti ágyazat elszennyeződik, a vasból készült részek korrodálódnak, a vasbeton-részeket a fagy és a víz lassan tönkreteszi... A felújítást el lehet végezni a forgalom korlátozott fenntartása mellett: véget nem érő vágányzárak közepette, pótlással, tereléssel, sok-sok bosszúsággal; vagy pedig teljes kizárással, hogy az építkezést ne zavarja a csökkentett forgalom.

152_019_mit_guterzug_im_bahnhof_gro_gerau-dornberg.jpgA Riedbahn részlete 2010 áprilisában egy DB Cargo tehervonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kétvágányú, villamosított, 74,8 km hosszúságú Mannheim-Frankfurt am Main-vasúti fővonalat, melyet Riedbahnként is emlegetnek, a németországi Baden-Württemberg és Hessen tartományban szintén elérte a felújítás szükségessége. A vonalat naponta mintegy 60 000 utas használta a távolsági vasúti személyszállításban és mintegy 16 000 utas a regionális közlekedésben. A vonalat 2024. július 15-től általános felújítás miatt teljesen lezárták és csak 2024. december 14-én nyílik meg újra a forgalom számára.

Földrajzi elhelyezkedés és jelentőség

A vonal Dél-Hessenben, a hesseni Riedben, déli szakaszán pedig Baden-Württembergben halad. A vonal az utasforgalom alapján a legforgalmasabb szakasz az egész ICE-hálózaton. De nem csak a német ICE motorvonatok közlekednek erre, hanem a Frankfurtból Párizsba vagy Marseille-be tartó TGV járatok is. Az 1980-as évek vége óta a vonalat korszerűsítették, és ma már a legnagyobb része 200 km/h sebességre van engedélyezve. A mannheimi rendezőpályaudvar jobb összeköttetése miatt a teherforgalom nagy része a párhuzamos Frankfurt am Main-Heidelberg-vasútvonalon halad kelet felé.

A vasútvonal térképvázlata

Frankfurt és Mannheim között három vasútvonal is húzódik, ezek egyike a Riedbahn, melyet 2024-ben lezártak a felújítása miatt.

A Mannheim és Frankfurt am Main / Mainz közötti közlekedési folyosó a Riedbahn, a Frankfurt am Main-Heidelberg-vasútvonal és a Mainz-Ludwigshafen-vasútvonal napi 650 vonatával az egyik legforgalmasabb német vasúti folyosó, 2011-ben 124 százalékos volt a kihasználtsága. Ez azt jelenti, hogy a vonatoknak az ideálisnál kisebb menetrendi pufferrel kell közlekedniük. 2015-ben a Biblis-Riedstadt szakaszon naponta mintegy 92 tehervonat, 40 regionális gyorsvonat, két regionális vonat, három InterCity vonat, nyolc éjszakai vonat, 110 ICE vonat és hat TGV vonat közlekedett. A Mannheim-Waldhof és Zeppelinheim közötti szakaszt 2015-ben túlterhelt vasútvonalnak nyilvánították, különösen a kilenc túl hosszú blokkszakasza miatt. Egy referencia napon (2022. január 16., szerda) maga a Riedbahn irányonként és szakaszonként napi 155-219 vonattal volt terhelve. Ez mintegy 45 százalékkal haladja meg a névleges kapacitást, és az üzemminőség korlátozásához vezetett. Az előrejelzések 2030-ig további növekedést jeleznek előre, amíg az új Rajna-Majna-Rajna/Neckar vonal el nem készül.

Két S-Bahn találkozója a Riedbahn vasútvonalon 2022-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A regionális vonatokon kívül hét ICE-vonal közlekedik a Riedbahnon, amelyek Dél-Németországot kötik össze Berlinnel, Hamburggal és Köln/Dortmunddal.

Regionális gyorsvonatok közlekednek Mannheim és Frankfurt között, ahová a Wormsból érkező regionális vonat Biblisben csatlakozik. Az S-Bahn Rhein-Main S7-es vonala a DB 425 sorozatú motorvonatokkal szintén Frankfurt főpályaudvarról Riedstadt-Goddelau felé húzódik. 2020 decembere óta a Karlsruhe felől érkező S-Bahn Rhein-Neckar S9-es vonala óránként közlekedik Mannheim és Groß Rohrheim között, Siemens Mireo motorvonatokkal.

TGV Duplex a Frankfurt-Marseille járaton 2012. március 22-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

Röviden összefoglalva egy igen csak kihasznált és túlterhelt vasúti szakaszról van szó!

Az átépítés

2024. július 15-én 23 órától 2024. december 14-ig a vonalat lezárták a „nagy teljesítményű hálózat” általános felújítása miatt. Ez az első a mintegy 40 tervezett hasonló projekt közül, amelyek 2030-ig a Riedbahn példáját követik, beleértve a Riedbahn nyugati bevezetését, a Biblis-Worms szakaszt, a Nibelungenbahn Hofheim és Bürstadt közötti szakaszát és a Groß Gerau-Dornberg állomás környékén lévő összekötő íveket.

A Deutsche Bahn 2022 szeptemberében jelentette be az intézkedéseket. 2024. július 15-től 2024 karácsonyáig a DB „az összes műszaki rendszert fel akarja újítani és 20 állomást akar korszerűsíteni a vonal mentén”. 1200 vezérlő- és biztosítóberendezést, 152 kitérőt (a 272-ből), 140 km (a 164 km-ből) felsővezetéket, négy vasúti átjárót és több mint 10 kilométernyi zajvédő falat kell felújítani. Ezen kívül új előzési lehetőségek épülnek, és a vonalat „a jövő digitális vasútüzeméhez” is felkészítik.

Az általános felújítás részeként a vonalat teljesen átállítják elektronikus jelzőállomásokra, és a lineáris vonatbefolyásoló rendszert 2. szintű ETCS-re cserélik. Ehhez Gernsheimben egy ESTW-központot (ESTW-Z) építenek, Lampertheim, Biblis, Riedstadt-Goddelau, Groß Gerau-Dornberg és Walldorf távoli állomásokkal (ESTW-A), amelynek tervezése és előkészítése már az általános felújítás részeként történő megvalósításról szóló döntés előtt megkezdődött.

Az irányítástechnika és a biztonságtechnika legalább részleges korszerűsítésére vonatkozó kezdeti megfontolások 2013-ra nyúlnak vissza. 2016-ban döntöttek az LST alapvető megújításáról és a vonal ETCS-sel való felszereléséről. A jelzőrendszerek egyszerű egy az egyben történő cseréjén túl a jobb üzemi minőség érdekében történő optimalizálásra is sor kerül. 2021 júliusában ítélték oda a biztosítóberendezésekre vonatkozó szerződést, majd 2021 novemberében az ETCS-re vonatkozó szerződést. 2021-ben a normál vágányon nem terveztek blokkjelzőket (csak a szemközti vágányon). 2022 februárjában kezdődtek meg az ESTW építési munkálatai. Legalább 2022 óta további blokksűrítéseket terveztek. 2022-ben az LZB-t eredetileg még megtartották volna, de most már tisztán PZB-vel és ETCS-sel tervezik felszerelni. 2022-ben a tervek szerint 2024-ben üzembe helyezték volna az állomásokat, 2025-ben pedig az ETCS-t. 2024 augusztusi információk szerint az ETCS-nek most már szakaszosan kellene üzembe állnia. 2024. augusztusban a sajtóhírek szerint nem volt elég idő a szükséges átvételi futamok elvégzésére.

Érkeznek az új kitérők már félig összeszerelve a helyszínre

A megengedett sebességet kettő területen növelik (Mörfelden és Walldorf között 160-ról 200 km/h, Mörfelden ívben 150 helyett 160 km/h lesz), egy helyen pedig csökkentik (a Biblis ívben 110 helyett 90 km/h lesz). Három új vágánykapcsolatot terveznek, ezek Bürstadtnál (kb. 40. km), Groß-Gerau Dornheimnél (kb. 55. km) és Falltorhausnál (kb. 58. km) épülnek majd meg. A két vágány között vágánykapcsolatok jelenleg legfeljebb 11 km-enként vannak. Mörfelden és Walldorf állomásokon az egyes átmenő vágányokról/az egyes átmenő vágányokra a megengedett sebességet a legtöbb esetben 80 km/h-ra növelik, és a 740 m hosszúságú tehervonatok számára is használható állomási vágányhosszúságok jönnek létre. Az állomásokon különböző bejáratokat, lifteket, világítást és utastájékoztató rendszereket újítanak fel, és kerékpártárolókat létesítenek. Lampertheimben az 1-es peront megemelik, Riedstadt-Goddelauban az 1-es peront átépítik és meghosszabbítják, Großgerau Dornbergben pedig az 1-es peront építik át.

Az építkezés 2024. augusztus 22-ém (kép forrása: Wikimedia Commons)

A megmaradt hat vasúti átjáróból négyet felújítanak, kettőt pedig elbontanak. 2022 májusa és 2024 júliusa között a Bobstadt állomáson lévő vasúti átjárót gyalogos aluljáróra cserélték, ami lehetővé teszi a sebesség növelését ezen a szakaszon is. A vonalon egy vasúti átjárót (a 44-es szövetségi út keresztezésére Mörfeldenben) nem szüntetnek meg (2023 közepétől) a tervezési jog hiánya miatt. Az összesen több mint 50 kidolgozott sebességoptimalizálás közül sokat szintén nem lehetett már figyelembe venni a más szakágakra gyakorolt hatása miatt.

A távolsági vasúti személyszállítási szolgáltatásokat a Frankfurt am Main-Heidelberg-vasútvonalra (Darmstadton keresztül) és a Mainz-Mannheim-vasútvonalra (Mainzon keresztül) irányítják át. Ez a menetrend szerinti menetidő mintegy 30 perces meghosszabbodását eredményezi. A normál esetben felkínált vasúti járatok egyharmada nem lesz elérhető, és az ülőhelyek egynegyedét törölni kellett. A helyi vasúti személyszállításban tizenkét, napi több mint 1000 utazást bonyolító vonalon tervezik a vonatpótló szolgáltatást, ehhez 150 új autóbuszt szereztek be, és mintegy 400 buszvezetőt alkalmaznak. A heti mintegy 400-500 érintett tehervonatot átirányítják, és a helyi áruszállítást az éjszakai időablakokban építési vágányokon keresztül bonyolítják le. A Riedbahn-zárlat idején megszűnnek a távolsági megállók Bensheimben és Weinheimben.

A pótlóbuszok is időben megérkeztek

A Deutsche Bahn arra számít, hogy a munkálatok nagy részénél jelentősen javulni fog az állapot, különösen a vezérlő- és biztosítástechnika („network condition score” 4,9-ről 1,3-ra) és a vasúti átjárók (5,3-ról 1,2-re), valamint a vágányok (3,6-ról 1,9-re) és a váltók (3,8-ról 1,8-ra) esetében. A hidak (2,2), a támfalak (1,2) és a felsővezeték (továbbra is 3,7, csak a felsővezeték cseréje) esetében változatlan állapotértékek várhatóak. Emellett a DB a teljesítmény enyhe növekedésére is számít, különösen az üzemeltetési minőség javulására. A felújítás után „legalább ötéves alapvető építési szünet” várható.

A kivitelezők optimisták abban, hogy a befejezési határidőt percre pontosan fogják tudni tartani

Az általános felújítás költségeit eredetileg (2022 szeptemberében) „mintegy 500 millió euróra”, majd (2023/2024-ben, kockázati pufferrel együtt) 1,312 milliárd euróra becsülték. Ebből 1,159 milliárd euró a beruházásokra, 153 millió euró pedig az egyéb kiadásokra esik. 2022 júniusában még mintegy 320 millió eurót irányítástechnikai és biztonságtechnikai intézkedésekre, valamint a felépítményre irányoztak elő, az általános felújítás egyéb elemeit és optimalizálásait nem számítva. 2022-ben a DB a késői bejelentés miatt kártérítésről biztosította az érintett vasúttársaságokat és hatóságokat.

A vonalat 2024. január 1-jén este lezárták a felújítás előkészítő munkálatai miatt, 2024. január 22-ig zárva maradt, majd január végén újra üzembe helyezték. 2024-ben többek között 23 kitérő és 9 km pálya újult meg, valamint 8,5 km kábelvályút és 100 jelzőt szereltek fel. Emellett a pótlási koncepciót napi 1200 autóbuszjárattal és 150 autóbusszal próbálták ki.

A P+R parkoló nagysága jól szemlélteti a vonal hivatásforgalmának fontosságát (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az építési intézkedések előkészítéseként a terelőútvonalakat korszerűsítették (pl. több alagutat kiszélesítettek) és javították:

* A Frankfurt am Main-Heidelberg-vasútvonalat (Main-Neckar-Bahn) Darmstadt és Heidelberg között 2024. február 2. és 26. között teljesen lezárták; Frankfurt és Darmstadt között korlátozták a forgalmat, hogy felújítsák a vágányokat, a váltókat és a felsővezetékeket, valamint földmunkákat végezzenek egy Heppenheim melletti töltésen. A Main-Neckar-Bahn bezárása következtében az S7-est a Riedbahnon meg kellett szüntetni, és vonatpótló járatot kellett helyette indítani, mivel a Riedbahnnak a bezárt Main-Neckar-Bahnról kellett vonatokat átvennie, és az S7-esnek már nem maradt hely.
* A Hochspeyerből Bad Kreuznachon keresztül Bingenbe vezető vasútvonalat (a Nahe-völgyi vasútvonal része Bingen és Bad Münster am Stein között, majd az Alsenz-völgyi vasútvonal) 2024. március 4-től 2024. április 8-ig korszerűsítési munkálatok miatt lezárták. A Mainz-Mannheim-vasútvonalat (Ludwigsbahn) ugyanezen okból 2024. március 11-től március 24-ig lezárták.
* A Nibelungenbahn (vasútvonal Hofheim (Ried) és Bensheim állomás között) Hofheim és Bürstadt között 2024 januárjától júniusáig zárva volt, hogy ezt a szakaszt villamosítani lehessen. Ennek alapján a Bürstadt és Worms közötti járatokat óránkénti járatról félóránkénti járatra növelik. Július 15-től augusztus 5-ig a teljes Nibelungenbahn kezdetben le lesz zárva, mivel Bürstadtban a régi jelzőállomást át kell építeni.

db_kitero.jpgKemény munka a kitérőkkel: A Frankfurt am Main és Mannheim közötti Riedbahn vasútvonal felújítása során nem csak a helyszínen zajlanak a munkálatok. Az NRW-ben dolgozó szakemberek szintén ezen az ambiciózus projekten dolgoznak. Teljes gőzzel folyik a szükséges 150 kitérő gyártása - mivel az összes új kitérő a DB saját witteni kitérőgyárából származik. Igazi mamutfeladat: 66 új kitérő már beépítésre került 2024. szeptember 10-ig, az összes többit pedig „futószalagon” gyártják.

További tervek

A frankfurti repülőtér 3-as terminálját összekötik a Riedbahn vasútvonalával. Ehhez a Riedbahnról Zeppelinheimtől délre egy szintbeli kijáratot és Walldorftól északra egy szintbeli kapcsolatot terveznek. 2009-es információk szerint az S7-es és az RE70-es regionális gyorsvasútvonalhoz szükséges csatlakozó ív, valamint egy földalatti S-Bahn-állomás megépítése 120 millió euróba kerülne és gazdaságos lenne. 2009-es információk szerint a 3. terminál 2013 szeptemberében benyújtandó építési engedélykérelmében az S-Bahn-csatlakozás csak tájékoztató jelleggel szerepelt. A 2013-as tervezési állapot szerint az S-Bahn kapcsolat csak az új Rajna-Majna-Rajna/Neckar vonal elkészülte után valósulhatott volna meg, amely a tervek szerint 2030-ban lesz teljesen üzemképes. 2020. január elején írták alá a tervezési szerződést. Hessen tartomány 5,5 millió eurós előleget fizet, hogy a szükséges hídszerkezeteket figyelembe lehessen venni az új Rajna/Main-Rajna-Rajna/Neckar vonal tervezési engedélyezése során. Az előzetes tervezést 2022 közepére kellett befejezni.

Az új Rajna/Majna-Rajna/Neckar vonal üzembe helyezése után a Riedbahn kapacitásának elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy az S-Bahn Rhein-Main Rhein-Main S7-es vonalának Groß Gerau-Dornbergbe közlekedő S-Bahn járatainak járatsűrűségét félóráról negyedóránként közlekedő járatokra emeljék.

2011 elején a baden-württembergi környezetvédelmi és közlekedési minisztérium bejelentette, hogy 2015-ig újraindítja a mannheimi keleti Riedbahn második vágányát, és a vonalat az S-Bahn-járatok számára korszerűsíti. Mannheim-Neuostheimben a Dürer-csomópontnál új S-Bahn-megálló épül. 2020 decemberétől óránkénti S-Bahn-járat közlekedik a vonalon Groß-Rohrheim, Biblis és Mannheim Hbf között. Eredetileg csak Biblisig tervezték, de 2012 júniusában a Bergstrasse kerület keresztül tudta vinni a Groß-Rohrheimig történő meghosszabbítást a Rajna-Neckar Közlekedési Szövetség (VRN) és a Rajna-Majna Közlekedési Szövetség (RMV) közötti tarifahatárig. A jelenlegi regionális vasúti szolgáltatással ellentétben a Groß-Rohrheimből induló S-Bahn-vonatok Mannheimből nem fognak átkötni Mannheimből Karlsruhéba, hanem Mannheim főpályaudvarán fognak végződni.

Lampertheim, Bürstadt, Bobstadt és Biblis állomások peronjait már átalakították erre a célra, a fennmaradó munkálatok 2019. június végén még hátra vannak. A Mannheim-Käfertal állomás átalakítására vonatkozó tervengedélyezési határozat 2019 februárjában került kiadásra, míg a Mannheim-Neuostheim állomás és a második vágány korszerűsítésére vonatkozó tervengedélyezési eljárás jelenleg (2019 júliusától) folyamatban van. A Mannheim-Waldhof állomás 3. peronjára vonatkozó tervengedélyezési kérelmet a Szövetségi Vasúti Hivatal kérésére vissza kellett vonni.

Összefoglalás

A Riedbahn Németország egyik legforgalmasabb vasútvonala, melyen a forgalom az optimális kapacitást rég meghaladta. A 74 km-es vonalat nem szakaszosan, évekig tartó vágányzárak során újítják fel, hanem egy öt hónapig tartó teljes kizárás során. Ennek során a régi biztosítóberendezést ETCS Level 2-re cserélik, több vágánykapcsolat épül ki, bizonyos helyeken az állomási vágányokat meghosszabbítják, a peronokat megemelik, 120 km-nyi vágányt és 140 km-nyi felsővezetéket cserélnek ki, 20 állomást modernizálnak, a maximális sebességet pedig több, korábban lassabban járható szakaszon 200 km/h-ra növelik.

infografik-riedbahn-allgemein-data.jpgInfografika a felújításról (kép forrása: lokreport.de)

Eközben Magyarországon is zajlik egy nagy, teljes kizárás mellett folyó átépítés, mely 2022. februárjában kezdődött és várhatóan 2025-ben fejeződik be. A felújítás után a vonalon a maximális sebesség a korábbi 70-120 km/h sebességről 160 km/h sebességre nő!

Forrás

* A német Wikipédia Bahnstrecke Mannheim–Frankfurt am Main című szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

1 komment

Címkék: németország vasútvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7618488649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2024.09.10. 15:24:41

Érdekes hogy egy ilyen fontos vonalon teherszállító vonatok járhatnak.
süti beállítások módosítása