HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Ezt hidalják majd át az akkus motorvonatok. Tirol tartományban az összes nagyvasutat ... (2024.05.02. 12:34) Érkeznek az ÖBB új motorvonatai!
  • gigabursch: Nem gondolom, hogy célszerű mindent villamosítani, mert nem biztos, hogy hozzá a határköltségeket. (2024.05.02. 08:42) Érkeznek az ÖBB új motorvonatai!
  • Balogh Zsolt: @KékFény66: Ez igaz, viszont a Wikipédia megengedi, hogy az összes tartalmat újra felhasználd, aká... (2024.05.01. 14:17) A Miniatur Wunderland
  • KékFény66: A Wikipedia mióta számít kereskedelmi forgalmazásnak? Egy ingyenes enciklopédia, még reklámok sinc... (2024.05.01. 01:13) A Miniatur Wunderland
  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Ezt hidalják majd át az akkus motorvonatok. Tirol tartományban az összes nagyvasutat ... (2024.05.02. 12:34) Érkeznek az ÖBB új motorvonatai!
  • Balogh Zsolt: @KékFény66: Ez igaz, viszont a Wikipédia megengedi, hogy az összes tartalmat újra felhasználd, aká... (2024.05.01. 14:17) A Miniatur Wunderland
  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (3) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (104) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (22) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (12) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (1) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.04.23. 20:50 Balogh Zsolt

Vonattal Los Angeles és Las Vegas között

Los Angeles Kalifornia állam legnagyobb városa, az Amerikai Egyesült államok második legnagyobb agglomerációjával. A 3,82 milliós nagyvárostól mintegy 450 km-re található  (kb mint Budapest és Linz közötti távolság) Las Vegas, Nevada állam legnagyobb városa és a világ talán legismertebb szórakoztató és szerencsejáték-központja.

lasvegas.jpgLátványterv a Las Vegas és Los angeles között közlekedő nagysebességű vonatról

A két város nagysága és távolsága alapján ideális páros egy vasúti kapcsolat üzemeltetéséhez, Európában az ettől kisebb nagyvárosokat is gyakran kétóránként vagy akár óránként is rendszeres vasúti járat kapcsolja össze. Mivel Las Vegasba szórakozni indulnak az emberek, az autó otthonhagyása még inkább kézenfekvőnek tűnik.

Ám a két város között már 1997 óta nem közlekedik semmiféle személyszállító vonat, azonban ez a jövőben változni fog!

A két város vasúti kapcsolatának története

A két város közötti vasúti közlekedés 1905-ben kezdődött, amikor a San Pedro, Los Angeles and Salt Lake Railroad megnyitotta a vasútvonalat Salt Lake City és Los Angeles között, ami lehetővé tette a személyszállítást Las Vegas és Los Angeles között. Ezután a vasúttársaság beolvadt az Union Pacific Railroad társaságba, és a két város között a vonatokat már az Union Pacific üzemeltette Chicago, Kansas City és a Nyugati-part között az 1960-as években.

Az 1960-as évek végén, az Amtrak megalakulása előtt a Union Pacific Railroad a Chicago, Kansas City és a nyugati part között közlekedő távolsági vonatait egyetlen hatalmas vonattá egyesítette, amelyet a kritikusok a „City of Everywhere” (kb.: „Mindenütt város”) névvel illettek. Ez a vonat magában foglalta a Challenger, a City of Denver, a City of Kansas, a City of Los Angeles, a City of Portland és a City of San Francisco járatokat. Egy bizonyos szakaszon akár 27 kocsi is együtt közlekedett. A City of Los Angeles a Utah állambeli Ogdenben vált le erről a behemótról, hogy Las Vegason keresztül Los Angelesbe közlekedjen. Ezek közül az Amtrak megtartotta a City of Kansas City és a City of San Francisco egyes részeit a Chicago - San Francisco járatához, amelyet San Francisco Zephyrnek nevezett el. A Las Vegasba irányuló menetrend szerinti járat 1971. május 2-án, a kora reggeli órákban ért véget, amikor a nyugati irányba tartó City of Los Angeles utolsó megállást tartott a névadó városába vezető utolsó útja során.

A City of Los Angeles a Los Angeles-i Union Station nevű állomáson 1971 márciusában, közvetlenül a megszűnés előtt.(kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Amtrak 1972-ben indította el a Las Vegas Fun Train-t, amely csak hétvégeken és csak téli szezonban közlekedett, élő zenével, pókerjátékokkal és alkoholfogyasztással a fedélzetén. 1974-ben bővült a szolgáltatás, a Las Vegas Celebrity Train már hetente akár háromszor is közlekedett Los Angeles és Las Vegas között. A szolgáltatás 1975. április 27-én szűnt meg.

Az 1970-es években rövid ideig próbálkoztak a Las Vegas-i járatok újraélesztésével charter- és kirándulójáratok formájában, valamint egy hétvégi, csak hétvégére közlekedő, Las Vegas Limited nevű vonattal, amely 1976-ban négy hónapig közlekedett. A dolgok 1979-ben csúcsosodtak ki, amikor az Amtrak jelentős politikai nyomással szembesült a költségek csökkentése és az országos hálózat méretének csökkentése érdekében. Howard Cannon szenátor (Nevada) keményen sürgette az Amtrakot, hogy hozzon létre egy Las Vegasba közlekedő vonatot, és az Amtrak fontolóra vette, hogy a Southwest Limitedet, a meglévő Chicago-Los Angeles vonatot felváltja egy ilyen járattal. Végül a Southwest Limited maradt, és az Amtrak elindította a Desert Wind járatot, amely 1979. október 28-án közlekedett először és 1997-ben szűnt meg. Ez a járat Chicagótól Los Angelesig járt a California Zephyr egyik szakaszaként, és Salt Lake Cityn, Ogdenen (Utah állam) és Las Vegason keresztül érte el Los Angelest.

A Desert Wind 1991 februárjában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az eredeti Desert Wind egy nappali vonat volt, Amfleet sorozatú személykocsikkal. Az északi irányú vonat délben indult Los Angelesből, és másnap reggel érkezett Ogdenbe, hogy csatlakozzon a kelet felé tartó San Francisco Zephyrhez. A déli vonat az éjszaka közepén indult el Ogdenből a Chicagóból nyugatra tartó San Francisco Zephyr érkezése után, és késő délután érkezett meg Los Angelesbe. A 811 mérföldes (1305 km) út tizennyolc órát vett igénybe. 1980-tól kezdve a Desert Wind Ogdenben Chicago-Los Angeles közvetlen kocsikat cserélt a San Francisco Zephyrrel; ez a szolgáltatás 1982-ben egy hálókocsival bővült.

A nevadai Caliente 1981. október 25-én, míg a Utah állambeli Delta 1983. április 24-én került be a menetrendbe.

Miután az átnevezett és átirányított California Zephyr 1983-ban elkezdte használni a Denver and Rio Grande Western Railroad fővonalát, a Desert Wind Salt Lake Cityben csatlakozni kezdett a Zephyrhez. Később a Desert Wind és a Seattle-be tartó Pioneer együtt közlekedett a California Zephyrrel Chicagótól Salt Lake Cityig, ahol a vonatok szétváltak. Ezzel egy 16 Superliner kocsiból álló vonat jött létre, amely Chicagótól Utahig közlekedett, és amely az Autotrain járaton kívül a leghosszabb személyszállító vonat volt, amelyet az Amtrak valaha is üzemeltetett. Mivel az Amtraknak legalább négy mozdonyra volt szüksége ahhoz, hogy ezt a hatalmas vonatot a Sziklás-hegységen keresztülhúzza, a Pioneer 1991-ben Denvernél kezdett el szétválni, míg a Desert Wind továbbra is Salt Lake Citynél vált el a Zephyr-től.

A Desert Wind 1997. május 12-én szűnt meg, az Amtrak ismétlődő költségvetési megszorításainak áldozataként, amely napokkal korábban a Pioneer-t is megszüntette. A vonatközlekedést a Los Angeles-Las Vegas Amtrak Thruway járat váltotta fel. Akkoriban a Los Angeles és Las Vegas közötti vasúti szolgáltatás 7 óra 15 percig tartott.

Javasolt helyreállítás

A Los Angeles és Las Vegas közötti vasúti szolgáltatás helyreállítására több magán, egymással versengő terv is létezik, köztük a nagysebességű Brightline West, valamint a hagyományosabb X Train és Z-Train.

Az Amtrak által üzemeltetett Los Angeles - Las Vegas útvonal 2000-ben majdnem üzembe állt. A szolgáltatáshoz 1999-ben vásároltak egy Talgo VII vonatszerelvényt; amikor az nem valósult meg, a szerelvényt később az Amtrak Cascades szolgáltatáson használták.

2011-től új útvonalakat is fontolóra vettek, köztük olyanokat, amelyek ugyanazt a pályát használják, mint az eredeti Desert Wind, és olyanokat, amelyek a Metrolink San Bernardino vonalát használják. A finanszírozás hiánya és a Cajon Passon keresztül történő torlódások továbbra is jelentős akadályok maradtak. Újabb, nagysebességű vasútvonalat használó javaslatok szerint az útvonal Victorville-en keresztül vezetne, és Palmdale-ben csatlakozna a kaliforniai nagysebességű vasúti projekthez, feltéve, hogy a kaliforniai projekt biztosítani tudja a finanszírozást a Bakersfield és Los Angeles közötti összeköttetésre.

Az Amtrak számára az útvonalnak van némi esélye, mivel a Trains magazin 2010. júliusi száma a California Zephyr gördülőállományának korszerűsítésével együtt felújítandó útvonalként sorolta fel. 2021-ben az Amtrak egy új bővítési javaslat részeként bejelentette a Los Angeles és Las Vegas közötti vonatközlekedést.

2021 júniusában Jon Tester szenátor (Montana) a 2021-es Surface Transportation Investment Act of 2021 törvényhez egy olyan módosító indítványt fűzött, amely előírja, hogy a Közlekedési Minisztérium (nem maga az Amtrak) értékelje a megszűnt távolsági vonalak, például a Desert Wind visszaállítását. A törvényjavaslat kétpárti támogatással átment a szenátus kereskedelmi bizottságán, majd később bekerült Biden elnök infrastrukturális beruházási és foglalkoztatási törvényébe, amelyet 2021 novemberében írtak alá törvényként. 2021-ben a jelentést két éven belül kell a kongresszus elé terjeszteni. A törvény 2,4 milliárd dollárnyi új forrást is biztosít az Amtrak távolsági útvonalhálózatának üzemeltetéséhez.

2022. október 28-án a Szövetségi Vasúti Hivatal bejelentette az Amtrak napi távolsági szolgáltatási tanulmányát. Célja a megszűnt és új távolsági személyszállítási szolgáltatások visszaállításának és kiegészítésének, valamint a hetente háromszor közlekedő távolsági járatok (a Sunset Limited és a Cardinal) napi közlekedésre történő bővítésének értékelése. A távolsági járatok helyreállításának vagy újak létrehozásának kritériumai közé tartozik, hogy azok egy „regionális vasúti hálózat” részeként összekötik a nagy és kis közösségeket, gazdasági és társadalmi jólétet biztosítanak a vidéki területek számára, „fokozott összeköttetést” biztosítanak a meglévő távolsági személyszállító vonatok számára, és tükrözik a helyiek és a régió támogatását és elkötelezettségét a helyreállított távolsági személyszállítási szolgáltatás iránt. E kritériumok közé tartozik többek között a Desert Wind. A tanulmány 2023-ig tartott, és az érdekelt felekkel, a vasúttársaságokkal és a közösségekkel együttműködve értékelte, hogy „hogyan lehet jobban összekapcsolni az embereket a távolsági vasúti szolgáltatásokkal”.

A Brightline West nagysebességű vonala

A Brightline West magáncég szemet vetett erre a piaci résre és a bűn városából az angyalok városába állami segítségnyújtással egy új vasútvonal építésébe fogott.: A Las Vegast Los Angelesszel összekötő 12 milliárd dolláros vasútvonal munkálatai 2024. április 22-én már meg is kezdődtek és a hivatalos előrejelzések szerint 2028-ra több millió jegyvásárló szállhat fel a vonatokra.

A projektet az ország első igazi nagysebességű személyszállító vasútvonalaként emlegetik, amelyet 186 mérföld/órás sebesség elérésére terveztek.

A Brightline West, amelynek testvérvállalata már üzemeltet nagysebességű vonatot a floridai Miami és Orlando között, 218 mérföldnyi új pályát kíván lefektetni a Las Vegas Strip-től délre épülő terminál és a kaliforniai Rancho Cucamongában épülő másik új létesítmény között. Majdnem a teljes távot a 15-ös autópálya középső szakaszán építik meg, a San Bernardino megyei Victorville térségében lévő megállóval.

A Brightline Holdings alapítója és elnöke, Wes Edens hétfői nyilatkozatában a pillanatot „egy új iparág alapjának” nevezte.

Edens úr szerint a Brightline célja, hogy más olyan amerikai városokat is összekapcsoljon, amelyek túl közel vannak egymáshoz ahhoz, hogy a közöttük való repülésnek értelme legyen, és túl messze ahhoz, hogy az emberek autóval tegyék meg a távolságot.

Mike Reininger vezérigazgató elmondta, hogy a cél az, hogy a vonatok a 2028-as Los Angeles-i nyári olimpiai játékok idejére már közlekedjenek.

Egy Brightline-vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter részt vett a 2024. április 22-i hétfői alapkőletételen. A Brightline 6,5 milliárd dolláros támogatást kapott a Biden-kormányzattól, beleértve a szövetségi infrastrukturális alapokból származó 3 milliárd dolláros támogatást, valamint további 2,5 milliárd dollárnyi adómentes kötvény eladásának jóváhagyását. A vállalat 2020-ban szövetségi engedélyt kapott arra, hogy 1 milliárd dollár értékben hasonló kötvényeket adjon el.

A projektet az ország első igazi nagysebességű személyszállító vasútvonalaként emlegetik, amelyet a japán Sinkanszen gyorsvonatokhoz hasonló, 186 mérföld/órás (300 km/h) sebesség elérésére terveztek.

A Las Vegas és Los Angeles közötti útvonal nagyrészt nyílt terep, és nincs egyszerű alternatívája az I-15-ös autópálya közepén haladó útvonalnak. A Brightline dél-kaliforniai végállomása a Los Angeles belvárosát összekötő elővárosi vasútnál lesz.

A projekt vázlata szerint a villamos meghajtású vonatok a Mojave-sivatagot átszelő négyórás utat alig több mint két órára rövidítenék le. Az előrejelzések szerint évente 11 millió egyirányú utas, azaz naponta mintegy 30 000 utas fog utazni, és a viteldíjak jóval a repülőjegyárak alatt lesznek. A vonatokon pihenőhelyiségek, Wi-Fi, étel- és italárusítás, valamint a poggyászok feladási lehetősége is biztosított lesz.

Las Vegas népszerű úti cél a dél-kaliforniaiak számára. A tisztviselők remélik, hogy a vonat enyhíti majd a torlódásokat az I-15-ös autópályán, ahol az autósok gyakran több kilométeres araszoló forgalomban ülnek, miközben hazatérnek egy Las Vegas-i hétvégéről.

Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter (középen) és Catherine Cortez Masto szenátor (jobbra) sínszegeket ütnek egy jelképes sínbe 2024. április 22-én, hétfőn Las Vegasban.

A mostanra a 3 millió lakoshoz közelítő Las Vegas területére évente több mint 40 millió látogató érkezik. A város Harry Reid nemzetközi repülőterének utasforgalma 2023-ban 57,6 millió fővel rekordot döntött. A Las Vegas Convention and Visitors Authority adatai szerint 2023-ban naponta átlagosan több mint 44 000 autó lépte át a Kalifornia-Nevada államhatárt az I-15-ös autópályán.

A floridai székhelyű Brightline Holdings már most is üzemelteti a Miamitól Orlandóig tartó vonalat, amelynek vonatai akár 125 mérföld/órás (200 km/óra) sebességet is elérhetnek. A vállalat 2018-ban indította el a szolgáltatást, és tavaly szeptemberben bővítette a szolgáltatást az orlandói nemzetközi repülőtérig. Naponta 16 oda-vissza járatot kínál, az egy útra szóló jegyek a 235 mérföldes (378 kilométeres) távra körülbelül 80 dollárba kerülnek.

A távolban a Las Vegas Strip látható a Las Vegas és Los Angeles közötti nagysebességű személyszállító vasútvonal alapkőletételénél Las Vegas közelében 2024. április 22-én, hétfőn.

Ha sikerül tartani a terveket, akkor a Los Angeles-Las Vegas nagysebességű vasút hamarabb nyílik majd meg, mint az évek óta húzódó Kaliforniai nagysebességű vasút. A Brightline cég Siemens dízelmozdonyokat és Siemens Viaggio családba tartozó személykocsikat üzemeltet, az ebből összeállított szerelvényeket kis túlzással dízel-Railjeteknek is nevezhetjük.

Az Egyesült Államokban közlekedő egyéb nagysebességű vonatok közé tartozik az Amtrak Acela nevű vonata, amely 150 mérföld/óra (241 km/óra) sebességre képes, miközben a Boston és Washington D.C. között közlekedik, azonban ezek a járatok a teherszállító- és elővárosi vonatokkal osztozik a síneken.

Források

* Az Independent.co.uk weboldal From Sin City to the City of Angels: Work starts on $12bn train line connecting Las Vegas with Los Angeles című cikke
* Az angol Wikipédia Desert Wind című cikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: usa los angeles las vegas amtrak index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8518388333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása