HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (13) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (132) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (6) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (69) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (88) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (115) index2 (318) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (178) nápoly (4) németország (94) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (27) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (6) terepasztal (12) texas (1) tgv (48) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2024.04.01. 06:00 Balogh Zsolt

Küszöbön a magyar Railjet

Az Osztrák Államvasutak 2008 óta üzemelteti a Railjet márkanevű zárt ingavonatait belföldön és külföldön egyaránt. Mivel Railjetek kapcsolják össze az osztrák és a magyar fővárost is, a projekt már a kezdetektől fogva nemzetközi volt. Már az üzemeltetés kezdetén felmerült, hogy a MÁV is vásárol néhány Siemens Viaggio szerelvényt, amit az akkor még MÁV 1047 sorozatba tartozó (mára már MÁV 470 sorozatra átnevezett) mozdonyokkal kívánt vontatni.

mav_ic.jpgA magyar Railjet a Szolnoki Járműjavítóban gyártott IC+ kocsikból áll majd össze

Sajnos akkor a pénzhiány megakadályozta a dolgot, helyette egy olcsóbb, de hasonló koncepció látott napvilágot 2015-ben a Vasútgépészet című szakmai újságban: Mi lenne, ha a meglévő járműállományból állítanánk össze a magunk szerelvényét? Az akkor elindult és nem túl nagy nyilvánosságot kapott ötlet 2024-re valósult meg nagy vonalakban, az első szerelvény április végére áll össze, ekkor készül majd el az első távolsági forgalomra alkalmas vezérlőkocsi is.

A Szolnoki Járműjavítóban gyártott IC+ kocsikból most már elegendő áll ahhoz rendelkezésre, hogy négy teljes szerelvényt is összeállíthassanak belőlük, így a Bécs és Budapest között közlekedő Railjet márkanevű prémium távolsági vonatok felét a MÁV állítja majd ki. Ezzel csökken a MÁV számára szükséges futáskiegyenlítés mértéke, mely az elmúlt években jelentősen felhalmozódott.

Vontatás

Az eredeti terv a MÁV 1047-es sorozattal számolt, mivel azok műszakilag közel azonosak az ÖBB Railjet vonatait vontató ÖBB 1114 sorozatéval, ezáltal a szükséges engedélyek is rendelkezésre állnak. Később azonban módosultak a tervek és a modernebb Vectron mozdonyokra esett a választás, melyből a MÁV 115 db-ot kívánt beszerezni. Azonban ez az üzlet nem jött össze, így más megoldást kellett keresni.

mav_traxx.jpgA MÁV által tervezett 115 Vectron mozdony egyikét modellező vasútmodell

51193217_9b173f618e69cba2de6729de1e06092b_x.jpgMagyar sínre magyar Railjetet! A mozdonyvásárlás azonban kútba esett... (kép forrása: Totalcar)

Miután kiesett a Siemens mindkét mozdonya különböző okokból, már csak egy mozdonysorozat maradt, mely számításba jöhetett, mégpedig a MÁV TRAXX mozdonyai, vagy hivatalos nevükön a MÁV 480 sorozat. Ezek a járművek szintén alkalmasak az ausztriai közlekedésre, sőt az utóbbi években már meg is fordultak Bécsben! Tehát nem csak elméletben tudják a szükséges tudást, hanem már a gyakorlatban is bizonyítottak! Ismerik mind a magyar, mind az osztrák felsővezeték-rendszert, legnagyobb sebességük 160 km/h, mely elegendő mind a magyar-, mind az osztrák szakaszon való közlekedéshez. A szükséges biztosítóberendezéseket ismerő számítógépek is telepítve vannak, sőt gyárilag alkalmasak az ingavonati üzemmódra.

A magyar Railjet szerelvények vontatására 4 gépet jelöltek ki, melyek a speciális feladathoz egyedi megjelenést is kaptak. A szükséges fóliák már felkerültek, a gépek megkapták a végleges formájukat.

big_0006690788.jpgA magyar Railjeteket vontató TRAXX mozdonyok egyike. A különleges fóliázást 2024. április elsején!!! leplezték le. (kép forrása: index fórum, 2008)

A szerelvényhez már csak a vezérlőkocsi hiányzik, azok azonban már április végére elkészülnek, a futópróbák pedig a nyáron meg is kezdődnek velük. A cél az, hogy már a 2024. évi téli menetrendváltásra a szerelvények minden szükséges engedélyt megkapják és megkezdődhessen először a Budapest-Bécs, majd a Budapest-München közötti szakaszon is az ingavonatok közlekedése!

 Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

4 komment

Címkék: április elseje railjet


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2718367165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.04.01. 07:43:38

Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le?

gigabursch 2024.04.01. 15:45:18

@Balogh Zsolt:
B++++++
Ááá...

Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben...

:-)

NAR 2024.04.02. 11:47:54

@Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csak ott lett gyanús, hogy München felé is járhat olyan vonat, ami csak 160-nal tud menni, mert az lassú lenne a Westbahn-ra.
süti beállítások módosítása