Moldovába kevesen jutnak el Magyarországról, még kevesebbek azok, akik mindezt vonattal teszik meg! A kis ország Ukrajna és Románia közé ékelődik be, tengerpartja nincs. A Moldvai Köztársaság vasúthálózata 1138 km hosszú, 1520 mm nyomtávolságú. A vonalak egyvágányúak, villamosítva nincsenek. Állami vasúttársasága a Calea Ferată din Moldova, röviden a CFM, mely a személyszállítást, a teherszállítást és az infrastruktúrát üzemelteti. Az országnak mindkét szomszédjával van vasúti kapcsolata.
A Bukarestbe tartó vonat Moldovában az állomáson. Minden nap közlekedik, az ár kb. 14.000 Ft másodosztályon, az ár nem változik.
A Vonattal Európában Facebook csoport egyik tagja, Fábián Atilla ellátogatott ebbe a kevésbé ismert országba és megosztotta élményeit!
Következzen hát egy újabb vendégposzt, ezútal Moldovából!
"Júniusban Moldovában jártam, röviden amit tapasztaltam. Az odaút irreleváns, mert több helyen megálltam. Beutazás két módon lehetséges, vagy Iași-ból (Jászvásár) naponta kétszer, vagy Bukarestből éjszakai vonattal, mindkettőt próbáltam."
A vonat Iasi-Socola állomásról indul naponta kétszer. Az állomás a város szélén van, én Lime rollerrel közelítettem meg, de hétköznap talán a tömegközlekedést is lehet értelmesen használni. A közelben van egy Lidl is. A környék szakadt, de nem tűnt túl veszélyesnek. Megközelítés a Lidl felől a híd mellett a vágányokon keresztül.
Mivel a moldovai vasúthálózat szélesebb, mint az európai, ezért vagy átszállással vagy tengelyátszerelt kocsikkal lehet a határt átlépni. A romániai határon található Iași Románia 3. legnagyobb városa, ahová már átnyúlik egy darabka a szélesebb poszt-szovjet vasúthálózatból. Itt lehet felszállni a moldovai vonatra, mely a célországba viszi az utasokat.
"A Iași-ból induló vonat kifejezetten európai szintű, italokat és kisebb harapnivalókat is lehet vásárolni rajta, kártyás fizetés lehetséges. Könnyen használható erős wifi van a vonaton.
Az éjszakai vonat régi NDK kocsikkal közlekedik, de van wifi és konnektor is. Étkezőkocsi is közlekedik, ez 23 óráig van nyitva, csak készpénzes fizetés lehetséges.
Mindkét vonat kimondottan tiszta volt, a wc is, bár papír csak korlátozottan található."
Felszállás Iași-ban a széles nyomtávolságú moldovai dízelmotorvonatra. A vonaton három osztály van. A 3. osztály 90 MDL, a második 100 MDL, az első talán 130 MDL árban van. Az ár nem változik. Sebessége lassú volt és a határellenőrzés is lassú, bár egyik irányban sem különösebben körülményes.
Ez a második osztály a vonaton. Eredetileg magyar Ganz gyártmányú D1 motorvonat, melyet 2017-től kezdve felújítottak. WiFi, vákuum wc, bisztró részleg is található rajta.
Moldovába a másik lehetőség, ahogyan el lehet jutni, a Bukarestből induló éjszakai vonat. Ezeknek a tengelyeit átszerelik a román-moldovai határon, hogy a normál nyomtávolságú vágányok után a szélesebben gördülhessen tovább (nyugatabbra, pl.: a spanyol-francia határon ez már gyorsabb művelet, a vonat alacsonyabb sebességgel átgurul egy nyomtávváltó-állomáson).
A határon a vonat sokat időzik a forgóvázak cseréje miatt. Az ellenőrzés hosszú, de nem sokat kérdeznek és vám se nagyon van.
Moldova fővárosa Chișinău (Kisinov, magyarosítva Kisjenő), ahová a szerző érkezett. A 640 ezres város kiterjedt trolibusz-hálózattal rendelkezik. Az ide érkező szinte visszarepül az időben, a város máig örzi az egykori szovjet kapcsolat nyomait.
Kisinyov vasútállomás. Az állomáson szállás is van, továbbá pénzváltó, egy kávézó és wc. A wc guggolós, de elfogadható tisztaságú, használata 2 MDL (kb. 40 Ft).
Ungheni állomás, már a moldovai-román határon. Az ide érkező vonatom egyébként egy órát késett, de Bukarestben egyébként sincs csatlakozás hazafelé. Talán Ploiesti átszállással kivitelezhető.
Az országon belül egyébként értelmezhető vasúti közlekedés nincs, csak buszokkal lehet utazni. Kétnaponta van egy vonat Kijevbe is.
Ha valakinek felkeltett az érdeklődését egy moldovai kaland, az tekintse meg az alábbi Youtube-vidt is még 2014-ből:
Köszönöm a képeket és az élménybeszámolót Fábián Atillának.
Utolsó kommentek