A Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık (TCDD - Török Államvasutak) üzembe helyezte az első, hazai tervezésű és gyártású villamos motorvonatot, a National Train-t (Nemzeti vonat). A 25 kV 50 Hz-es áramrendszer alatt működő villamos motorvonat május 27-én állt forgalomba az északnyugati Adapazarı és az Isztambul keleti külvárosában lévő Gebze közötti vasútvonalon.
Recep Tayyip Erdoğan, a Török Köztársaság elnöke büszkén áll az új motorvonat előtt
Az új szerelvény naponta öt alkalommal közlekedik majd oda-vissza a 100 km-es útvonalon, akár 160 km/h sebességgel haladva, 11 állomást szolgálva ki.
Az motorvonatot az állami tulajdonú Türasaş gördülőállomány-szolgáltató fejlesztette ki és gyártotta le a Tübitak nemzeti tudományos és technológiai kutatószervezet tervezési támogatásával. Úgy tervezték, hogy megfeleljen az európai műszaki átjárhatósági előírásoknak, és 18 tonna alatti tengelyterhelést érjen el.
Nemzeti vonat - a tesztelés megkezdése
A motorvonat öt alumíniumvázas kocsival rendelkezik, köztük egy első osztályúval és egy büfékocsival. Összesen 324 ülőhellyel, két mozgáskorlátozott utas számára kialakított hellyel, LED-világítással és öt WC-vel rendelkezik.
A projekt fő alvállalkozói közé tartozik az Aselsan, amely a fedélzeti vonatvezérlő és forgalomirányító rendszereket tervezte, valamint a Bozankaya, amely a forgóvázakat szállította. A vontatási berendezéseket a Türasaş házon belül gyártotta.
Többéves várakozási idő után a Nemzeti Vonat 2020-ban állt volna forgalomba, de a Covid-19 járvány és maga a Türasaş megalakulása miatt ez késett. A vállalat három másik állami tulajdonú járműgyártó vállalat, a Tüvasaş személyszállító kocsikat gyártó, a Tülomsaş mozdonyokra specializálódott és a Tüdemsaş vagonokat gyártó vállalat összeolvadásából jött létre.
A Nemzeti vonat tesztelése
Adil Karaismailoğlu közlekedési miniszter május 27-én, a TCDD Taşımacılık számára a motorvonat átadását jelző ünnepségen elmondta, hogy a Nemzeti Vonat három, négy, öt és hat kocsiból álló összeállításban készülhet regionális vagy városközi útvonalakon való bevetésre.
Elmondta, hogy mivel rendelkezik ÁME tanúsítvánnyal, az Európai Unión belüli vasúti hálózatokon is közlekedhet, de az esetleges exporttervekről nem nyilatkozott.
Eddig két előszériás prototípus és egy sorozatgyártású szerelvény készült el. Áprilisban Karaismailoğlu azt mondta, hogy 2024 végéig további négy vonat fog közlekedni, 2025 végére 15-re, 2030 végére pedig 56-ra emelkedik a számuk.
Egy új vasúti jármű kifejlesztése és forgalomba helyezése rengeteg időbe és pénzbe kerül (egy vasúti jármű megalkotásánál szinte az összes iparág képviseli magát a gyengeáramtól kezdve az erősáramú berendezéseken át a fém-, az üveg-, a vegy-iparon át), a szükséges engedélyek megszerzése pedig még további éveket is igénybe vehet. Ezért egy ország számára a saját vasúti jármű fejlesztése és gyártása rendkívül nagy pénzügyi és szellemi tőkét igényel, és ha elkészül, büszkén mutathatja a világnak, hogy igen, erre is képesek vagyunk!
Forrás
* A Railway Gazette weboldal Turkey’s National Train enters service című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek