HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (93) autó (2) autómúzeum (4) ave (18) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (21) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (76) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (70) index2 (277) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (43) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (8) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) mozdony (3) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (158) nápoly (3) németország (81) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (12) olaszország (52) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (10) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (66) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (22) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (3) terepasztal (10) tgv (40) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (24) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.11.25. 14:34 Balogh Zsolt

A Genovai metrón

A 2022-es tavaszi nyaralásom során Genovában is eltöltöttem néhány napot, ahol a város nevezetességeinek megtekintése mellett kipróbálhattam a város metróját is. A mindössze egy vonalból álló metróüzem a 3. földalatti gyorsvasút Olaszországban. a részben a föld alatt, részben a föld felett futó vonal nagysága és forgalma alapján inkább tűnik egy villamosnak, mint sem egy nagyvárosi nagykapacitású tömegközlekedési eszköznek. 

stacja_metra_brin_w_genui.JPGBrin állomás Genovában (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A genovai metró (olasz nyelven: Metropolitana di Genova) egy városi metró, amely egyetlen vonalból áll, és az olaszországi Genova központját köti össze a városközponttól északnyugatra fekvő Rivarolo Ligure külvárossal. A szolgáltatást jelenleg az Azienda Mobilità e Trasporti (AMT) üzemelteti, amely Genova város tömegközlekedését biztosítja. Ez egy 7,1 kilométer hosszú, 1435 mm normál nyomtávú kétvágányú vonal, mely 750 voltos egyenfeszültséggel van villamosítva. Közvetlen összeköttetése van a Trenitalia két genovai vasútállomásával is,  Principe és Brignole állomásokat egy nagyvasúti alagút közvetlenül és a metró is összekapcsolja némi kerülővel.

Darsena föld alatti állomás (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Mivel Genova már régóta fennálló, ókori város, elkerülhetetlen volt, hogy a metróépítéssel előbukkanjanak a régi emlékek is. Két metróállomásnál is láthatóak ókori falmaradványok, melyek a város régi történelmére emlékeztetik a metróval utazókat.

Principe állomás bejárata ókori romokkal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Története

A genovai metró eredete a huszadik század elejére nyúlik vissza; 1907-ben Carlo Pfalz, aki korábban a Zecca-Righi siklót tervezte, elsőként vizsgálta meg egy villamos vontatású földalatti vasút építését. Ezután több mérnök is, köztük Angelo Massardo és Renzo Picasso (1911 és 1930) terveit is javasolták, de ezek nem valósultak meg.

A Genovai villamos 1910-ben (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Ehelyett a felszínen egy villamoshálózat épült 1878-tól, amely 1966-ig üzemelt.

Az egyetlen kísérlet egy alternatív közlekedési eszköz bevezetésére az 1914-es Nemzetközi Tengerészeti és Tengerészeti Higiéniai Kiállítás alkalmával történt: ez volt a Telfer, egy magasban futó, lábakra emelt egysínű vasút, amely a kikötőt (Giano móló területe) a Piazza di Francián, a Brignole állomás előtt lévő kiállítási területtel kötötte össze. Az infrastruktúrát a kiállítás után nem használták tovább és végül 1918-ban lebontották.

A genovai egysínű vasút (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A villamos elbontása után a városi közlekedést autóbuszok és trolibuszok szolgálták ki. A buszok nagy előnye volt, hogy a gumikerekekkel nagyobb lejtőkön is biztonságosan tudtak közlekedni, így jobban fel tudták tárni a hegyoldalba épült város meredek utcáit, mint a villamosok.

Az első generációs szerelvény. Mérete alapján nem épp metrónak gondolnánk... (kép forrása: Wikimedia Commons)

A város fejlődése miatt azonban elkerülhetetlen volt egy nagyobb kapacitású közlekedési kapcsolat Genova fontosabb pontjai között. Végül a város a metró építése mellett döntött. Az 1990. június 13-án, a labdarúgó-világbajnokság idejére megnyitott első szakasz 2,5 kilométer hosszú volt és Brin és Dinegro állomások között épült meg 1992-ben meghosszabbították a vonalat Principe-ig, az olasz államvasutak genovai vasútállomásáig. 2003-ban San Giorgio-Caricamento-ig, 2005-ben De Ferrari-ig (földalatti állomás a Piazza De Ferrari téren), 2012-ben pedig Brignole-ig, az olasz vasutak másik genovai vasútállomásáig.

Sarzano állomás bejárata az óvárosban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A genovai metró csúcsidőn kívül 20, csúcsidőben 6-7 percenként közlekedik.

2021. december 1-től a genovai önkormányzat és az AMT jóvoltából csúcsidőn kívül (10:00-16:00 és 20:00-22:00) ingyenesen használható.

A Genovai metró vonala (kép forrása: Wikimedia Commons)

Tervezett bővítések

A legrégebbi bővítési projekt, amelyet már az 1990-es években említettek, a Brinből Rivarolóba történő meghosszabbítás.

A különböző projektek tanulmányozása folyamatban van, de a helyi hatóságok még nem dolgozták ki az általános terveket.

Négy lehetséges meghosszabbítás van tervben: nyugat felé (Sampierdarena), északnyugat felé (Rivarolo, hogy egy másik kapcsolatot teremtsen a nagyvasúti hálózattal), észak felé (Marassi, Staglieno, azaz a nagyon urbanizált területek felé, ahol a mobilitás nehézkes), kelet felé (Martinez tér vagy Terralba tér, a Szent Márton kórház felé).

2018 márciusában az olasz kormány bejelentette, hogy a vonal mindkét végén, az északnyugati Canepariban és a keleti Martinezben egy-egy állomással meghosszabbítják a vonalat. Ezenfelül további három vonatot vásárolnának, hogy ezek a hosszabbítások miatti hosszabb menetidő miatt legyen elegendő jármű. Az önkormányzat és a vasút 2019 májusában írta alá a projektről szóló megállapodást.

Genovában a metrón kívül jelenleg egy megvalósíthatósági tanulmány készül egy 2,3 km hosszú egysínű vasúti projektről.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

2 komment

Címkék: metró genova index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6717942306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.11.26. 10:23:55

Nyomokban sem ismerem Genovát, de a térkép és a vonal pont a lerövidítéseket nem biztosítja.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.11.26. 11:07:06

@gigabursch: A metróvonal nem csak összeköti a két végállomást, hanem egyéb pontokat is érint. Ez egy 7,1 km-es vonal, így több jelentős városi pontot is érint.
süti beállítások módosítása