Ha Dél-Amerikára gondolunk, nem biztos, hogy egyből a fejlett tömegközlekedési hálózatok azok, amik az eszünkbe jutnak. 2025-ben Brazíliában hét olyan város volt, ahol metróhálózat is üzemelt és nyolc olyan körzet, mely elővárosi vasutat is üzemeltet. A 212 milliós ország vasúthálózata három különböző nyomtávolságú, összesen mintegy 30 ezer km hosszúságú, ám nagy részén csak teherforgalom zajlik.
Metróállomás és metrószerelvény Brazíliában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ország területéhez és népességéhez képest így kijelenthetjük, hogy a vasúti személyszállítása rendkívül fejletlen. A brazíl kormány azonban szeretne ezen változtatni és ehhez egy ambiciózus tervet hagyott jóvá.
A Városi Minisztérium és a BNDES fejlesztési bank 2025 augusztusában közzétette a városi mobilitásról szóló 4. nemzeti tanulmányát, amelyben összesen 2506 km személyszállító gyorsvasúti vonal építését javasolja a 21 legnagyobb nagyvárosi területen 2054-ig. A várható népességnövekedést és a projekt megvalósíthatóságát figyelembe véve a tanulmány a márciusban megjelent harmadik kiadásban felsorolt 400 projekt közül 200 kiemelt projektet választott ki további tanulmányozásra. A következő hónapokban minden projekthez technikai és pénzügyi részleteket, beruházási becsléseket, költségeket, bevételeket, nyereséget, valamint előzetes gazdasági és pénzügyi elemzéseket kell benyújtani.
A szóban forgó nagyvárosi területek: Porto Alegre, Florianópolis, Curitiba, Santos, Campinas, São Paulo, Rio de Janeiro, Belo Horizonte, Vitória, Goiânia, a szövetségi körzet (Brasília), Salvador, Maceió, Recife, João Pessoa, São Luza, és Fortale Teresina. A javasolt 2506 km vonalból 323 km lenne metró; 96 km elővárosi vasút; 1930 km könnyű vasút (light rail), gyorsvasút vagy egysínű vasút; a fennmaradó 157 km pedig hagyományos buszsáv lenne.
Metró Sao Paolóban A város lakossága 12 millió fő, a metróhálózata pedig 104 kilométer hosszúságú, melyhez további 380 km elővárosi vasút tartozik még (kép forrása: Wikimedia Commons)
„Konkrét adatokon alapuló városi közlekedési tervezést erősítünk, amely lehetővé teszi a prioritások meghatározását és a közép- és hosszú távú cselekvések iránymutatását” – mondta Jader Filho városi miniszter. „A cél a közepes és nagy kapacitású közlekedéshez szükséges fő beruházások megteremtése” – tette hozzá Denis Andia, a városi mobilitásért felelős országos államtitkár. „Optimalizálni szeretnénk a szövetségi, állami szintű és önkormányzati közforrásokat, mindenki erőfeszítéseit ugyanazon projektek felé irányítva, és a beruházásokat is modellezve.” A 21 kiválasztott település jelenleg összesen 2007 km városi közlekedési útvonallal rendelkezik. Az ajánlott projektek befejezését követően a nagyvárosi területek 80%-ában a lakosság legalább 30%-a 1 km-es körzetben tartózkodna egy tömegközlekedési vonaltól, és közülük hétben ez az arány meghaladhatja a 40%-ot. Jelenleg a 21 terület átlaga 13%.
Forrás
* A Railwaygazette.com - Brazilian government backs huge 30-year urban transport plan című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Utolsó kommentek