HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.09.06. 14:00 Balogh Zsolt

Véget ért a 9 eurós bérlet érvényessége Németországban, de mi következik ezután?

A klímaválságra és az üzemanyaghiányra adott válaszként Németország kísérleti jelleggel bevezete 2022. nyarán a 9 eurós havi bérletet, mely érvényes volt Németország egész területén a regionális vonatokra és a városi tömegközlekedésre (a távolsági- és nemzetközi vonatok kivételek voltak).

Egy 9-Euro-Ticket, mely egy hónapon át érvényes Németország egész területén a regionális vonatokra, buszokra és városi közlekedésre (kép forrása: www.ndr.de)

Miközben a politikusok még mindig a népszerű 9 eurós jegy utódjáról vitatkoznak, Spanyolországban a 0 eurós jegy válik lassan valósággá. A jövőben ingyen utazhatunk a vonatokon?

Németországban a 9 eurós jegy az elmúlt három hónapban nagy sikert aratott. A roham óriási volt, és már a kezdetektől fogva sok vita folyt az utódlásról. Az alatt a három hónap alatt, amikor sok utas végleg elképzelte magának a 9 eurós jegyet, nem telt el úgy nap, hogy ne követelték volna az utódját. Olaf Scholz kancellár csak nemrégiben ébresztett reményt az utódlásra. A 9 eurós jegyet "az egyik legjobb ötletünknek" nevezte. És mégis: aki 2022. szeptember elsejétől vonattal utazik, annak ismét meg kell fizetnie a szokásos és néha abszurdan magas árakat. De van egy másik út is.

Felhívás a szövetségi pénzügyminiszterhez, hogy a jegy érvényességét hosszabbítsa meg (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nemcsak a 9 eurós jegy már történelem már Németországban. Az üzemanyag-kedvezmény is lejárt augusztus végén. Azóta a benzinkútnál 1,70 euró helyett ismét több mint 2 eurót kell fizetni egy liter benzinért.

9-Euro-jegy: ingyen is lehetséges!

Míg Németországban a politikusok még mindig a 9 eurós jegy utódjáról tárgyalnak, Spanyolországban bevezetik a 0 eurós jegyet. Ezt az energiaszolgáltatók és a bankok úgynevezett többletnyereség-adójából finanszírozzák. A spanyol kormány évi 3,5 milliárd eurós többletbevételt remél ettől az adótól, amelyet többek között ingyenes vonatozás formájában kíván továbbadni a polgároknak. De ez korántsem minden.

Az "ingyenes 9 eurós jegy" szeptembertől decemberig érvényes a Renfe állami vasúttársaság egyes vasútvonalain, és elsősorban az ingázók anyagi tehermentesítésére szolgál. A roham óriási. Az utasok száma 50 százalékkal nőtt - írja az El País. A számítások szerint egy négytagú család, amely a madridi Cercanías hálózatot használja, körülbelül 650 eurót takarított meg ebben a négy hónapban.

Elővárosi vonat Madridban

Spanyolországbanv a kormány az első három hónap után további három hónappal meghosszabbította az üzemanyag-kedvezményt. Az autósok továbbra is 20 centet spórolnak literenként. A kormány jelenleg még az üzemanyag-visszatérítés meghosszabbítását és növelését is fontolgatja. És míg a német politikusok továbbra is vitatkoznak a 9 eurós jegy utódjáról, a spanyol közlekedési minisztérium nem zárja ki a 0 eurós jegy jövő december utánra történő meghosszabbítását.

A 9 eurós jegy lehetséges utóda

Most már hivatalos: a 9 eurós jegy utódot kap. De ez több mint 9 euróba fog kerülni. Most először a politikusok is  megnevezték az árat, amelyen az új kedvezményes jegyet kínálni fogják.

Az új 9 eurós jegy a német kormány harmadik segélycsomagjának része. A nyári 9 eurós jegy már része volt egy segélycsomagnak - nevezetesen az elsőnek. Míg az első jegy három hónapra volt korlátozva, az új kiadás esetében nincs szó időkorlátról. Ugyanakkor a jegy is jelentősen drágább lesz.

Egy nagyszerű időszak ért véget - mondta Volker Wissing közlekedési miniszter a Twitteren közzétett rövid közleményében. Elmondása szerint az embereket leginkább a jegy egyszerű használata motiválta. "Az egyszerű jobb" - mondta. "Igaz, ez is különösen alacsony ár volt" - mondta Wissing, utalva a havi 9 eurós busz- és vonatátalányra. "Ezt nem fogjuk tudni megtartani."

A 9 eurós bérlettel kapcsolatos egyéb pozitív tapasztalatokat "a jövőbe kell átmentenünk és tartósan biztosítani" - folytatta a közlekedési miniszter. Ezért egy új tarifán dolgoznak. Ezt a szövetségi államokkal közösen tették, amelyek általában szuverenitással rendelkeztek a helyi közlekedés terén. "Szeretném, ha a jövőben is lenne egy digitális, egyszerű németországi jegyünk" - mondta Wissing. Hogy miért beszélt digitális jegyről, az nem világos. A 9 eurós jegyet analóg formában is lehetett kapni a jegyautomatáknál, sőt, a buszsofőröknél is.

Szerinte nem szabadna választani az autó és a tömegközlekedés között, hanem ideális esetben a kettőt kellene kombinálni. Nyilvánvalóan elsősorban az ingázóknak szól. Ha lehetséges, a következő állomásig saját autóval kell eljutniuk, majd a helyi tömegközlekedést kell használniuk. Ha a helyi közlekedés megfelelően olcsó és vonzó, akkor ez a Park+Ride módszer pénzügyileg is megéri, mivel a benzin és az autó járulékos költségeinek nagy részét meg lehet spórolni a munkába járás során.

P+R parkoló Németországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ideális esetben az új Deutschlandticket 2023. január 1-jén válik érvényessé. Az ára 49 és 69 euró közötti lesz havonta. A régiótól függően ez nagyjából egy havi helyi közlekedési bérlet árának felel meg, amely jelenleg csak helyben vagy regionálisan használható. A jövőben a szolgáltatás országosan is igénybe vehető lesz. Jelenleg nem világos, hogy a meglévő helyi közlekedési bérletek átvihetők-e az új Deutschlandticketre. A 9 eurós menetjeggyel a busz- és vasúttársaságok a kedvezményt továbbadták az utasaiknak.

Az új Deutschlandticket azonban még nem végleges. Nemcsak a szövetségi kormánynak kell 1,5 milliárd euróval hozzájárulnia, hanem a tartományoknak is mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk. A szövetségi és az állami kormánynak most gyorsan meg kell állapodnia, és biztosítania kell a finanszírozást, hogy az utódjegyet a lehető leggyorsabban elindíthassák és megvalósíthassák.

Eközben Spanyolország más megközelítést alkalmaz. Ott minden állampolgár számára bevezették a 0 eurós jegyet.

Kritikák

A 9 eurós jegy bevezetésének nem csak előnyei voltak, a hirtelen jött új utasok hadával nem mindig bírt megbirkózni a német vasút. Állandóvá váltak a zsúfoltságok és a késések, ami tovább tépázta az egykori "bezzegvasút" amúgy sem túl fényes megítélését. Sok viszonylaton már a jegy bevezetése előtt is kritikus volt a helyzet, melyen a kedvezmény csak tovább rontott. A jövőben további jelentős beruházásokra lesz szükség ahhoz, hogy ne csak az árával legyen vonzó a vasúti közlekedés.

Zsúfoltságig megtöltött regionális vonat 2022. augusztus 10-én Hamburgban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A nagy kereslet miatt a hamburgi Metronom vasúttársaság kénytelen volt rövid időre ideiglenesen korlátozni a kerékpárok szállítását a vonatokon. Karl-Peter Naumann, a Pro Bahn utasszövetség tiszteletbeli elnöke már május elején követelte, hogy bizonyos útvonalakon ne lehessen kerékpárt szállítani a kedvezményes akció idején. "Ez az egyetlen módja annak, hogy megelőzzük a még nagyobb káoszt." A kerékpárok szállítása nem volt benne a 9 eurós jegyben, így elvileg egy további kerékpárjegyre volt szükség. Több német szövetségi államban vagy közlekedési szövetségben azonban a helyi vonatokon való kerékpár-szállítás általában egész nap vagy bizonyos időpontokban ingyenes.

Verena Bentele, a VdK elnöke jelentős hiányosságokat állapított meg a mozgáskorlátozott utasok esetében is. A kerekesszékkel, járókerettel vagy babakocsival utazók gyakran nem kaptak megfelelő ülőhelyet, vagy egyáltalán nem tudtak felszállni a túlzsúfolt vonatokra, és a peronon maradtak.

Jelentősége

Felmerülhet a kérdés, hogy miért is fontos ennyire az emberek tömegközlekedés felé való terelése, akár hatalmas kedvezmények és támogatások árán is? Az autósok bizonyára zúgolódni fognak, ha ezek az elképzelések valósággá válnak.

Az okok többfélék: az Ukrajnában zajló háború miatt a rendelkezésre álló üzemanyag mennyisége csökken, emiatt ellátási nehézségek alakulnak ki és az árak is meredeken nőnek. Ha az egyéni közlekedés nem égeti el az üzemanyagot, helyette az emberek tömegközlekedést használnak (amit ráadásul hajthat megújuló elektromos energia is), akkor több jut belőle más ágazatoknak, idővel pedig nem lesz szükséges importálni, hanem az országok energia-függetlenekké válnak.

A másik indok pedig a környezetvédelem: kevesebb felhasznált fosszilis eredetű energia kevesebb károsanyag-kibocsátással jár. Továbbá az autóhasználat visszaszorulásával csökkennek a balesetek, nem lesz szükséges további utak és parkolók építésére sem.

A közúti közlekedés fenntartása is állami segítséggel történik (kép forrása: Wikimedia Commons)

Jelenleg a tömegközlekedést nem csak a jegyár-bevételek tartják el, hanem jelentős mértékű állami- és helyi támogatások is. Eközben a jegyeladás és ellenőrzés komoly munkaerő-foglalkoztatást jelent, az átláthatatlan tarifák pedig sok embert elriasztanak a közösségi közlekedéstől. Ha a jegyárak olcsóak, használata egyszerű, és nem kell sok-sok dolgozó a szabályok betartatására, akkor a közlekedési társaságok kiadásai úgy csökkennek, hogy a bevételük is nő. Innen már csak egy lépés az, hogy ne költsünk a jövőben jegykiadó automatákra, pénztárakra, papírjegyekre, kalauzokra...

1 komment

Címkék: spanyolország németország 9euroticket


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7117925293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.09.06. 17:06:07

Ennek a hazai vetülete érdekes lenne...
süti beállítások módosítása