HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.07.11. 20:03 Balogh Zsolt

Kínai dominancia a leghosszabb metróhálózatok listáján

A kínaiak a 2000-es években kezdtek szédületes metrófejlesztésekbe a kontinensnyi országban. Sorban nyíltak meg az újabb és újabb metróüzemek, melyek évről-évre egyre hosszabbak lettek. Jelenleg a kínai metróhálózatok kilenc helyet is elfoglalnak azon a 10-es listán, mely a világ leghosszabb metróüzemeit sorolja fel. Az országban 2020-ban már 44 metróüzem működött 7500 km hosszúságban és további rendszerek állnak építés alatt.

kinaimetro.jpgEgy szerelvény a világ leghosszabb metróhálózatáról. Vajon melyik kínai városban készült a fotó? (kép forrása: Wikimedia Commons)

Már egyedül csak a moszkvai metró az, mely felkerült a leghosszabb 10 metróhálózat listájára, jelenleg a 6. helyen szerepel. Ám szorosan ott van mögötte két olyan nagyváros is, mely mindössze 1-2 km-rel van lemaradva, és szorosan mögötte még további kínai város próbál előrelépni a listán. A moszkvai hálózat így néhány éven belül a 10. helyre fog visszacsúszni, majd egyszer csak lekerül a listáról.

Következzen a világ 10 leghosszabb metróhálózata növekvő sorrendben.

Megjegyzés: a metró fogalma meglehetősen rugalmasan értelmezett kategória, kis túlzással bármi lehet metró, melyet annak neveznek az üzemeltetők. Sok metróhálózat még csak nem is város alatti alagutakban fut, hanem vagy a felszínen vagy az utca szintjétől magasabban, városi viaduktokon. Ami azonban biztosan közös a metrókba, hogy nagyvárosokat és az agglomerációkat szolgálják ki nagykapacitású és sűrűn járó villamos szerelvényekkel.

10. Sencsen

A lista 10. helyén a Sencseni metró áll. A meglehetősen fiatal metróüzem 2004. decemberében indult el a mára már 17,5 milliós nagyvárosban. A 12 vonalból álló 419 km-es hálózaton 290 állomás található. További 150 km-es bővítés zajlik jelenleg, mely 2023-ra fog elkészülni.

A Sencseni metró (kép forrása: Wikimedia Commons)

A jelenlegi metróhálózat (kép forrása: Wikimedia Commons)

9. Nanking

A Nankingi metró 2005. szeptemberében, egy évvel később nyílt meg, mint a 10. helyen szereplő testvére, mára már mégis 11 vonalból és 191 állomásból álló, 427 km-es hálózattá terebélyesedett.

A Nankingi metró szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Nankingi metró hálózata 2015-ben, azóta újabb vonalak épültek (kép forrása: Wikimedia Commons)

8. Vuhan

A Vuhani metró 2004. júliusában kezdte meg működését, majd ezután néhány év alatt a világ 8. leghosszabb hálózatává vált. A 12,3 milliós nagyváros metróhálózata 435 km-es, melyen 282 állomás található. A vonalak száma szintén 11, mint a korábbi helyezetté. További 140 km-nyi pálya áll építés- és még további több mint 170 km tervezés alatt.

A Vuhani metró szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Vuhani metró térképe 2021-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

7. Csungking

A csungkingi nagyvárosi régióban 32 millióan élnek, metróhálózata 2004 novemberében kezdte meg működését. Mára már 9 vonalból és 254 állomásból álló 435 km-es hálózat alakult ki. Több mint 120 km-en zajlik most a fejlesztés, de ezen felül további 200 km-nyi vonal építését határozták el.

A hálózat egy része normál nyomtávolságú, hagyományos vasút, egy része azonban magasban futó monorail vonal.

A Csungkingi hálózat monorail szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Csungkingi metróhálózat térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)

6. Moszkva

A lista első nem Kínában található metróüzeme a moszkvai. Hossza 435 km (a moszkvai monorail nélkül, azzal együtt azonban már 466,8 km hosszúságú), 250, többségében gyönyörű állomás található rajta, A vonalak száma 17 (a monoraillal együtt). Az 1935-ben megnyílt metró volt a Szovjetunió első metróüzeme. Itt épült a világ egyik legmélyebben fekvő állomása is, mely a felszíntől 74 méterre található. A metró nem csak egy egyszerű tömegközlekedési eszköz: építészeti csoda a díszes állomásaival, föld alatti óvóhely és népszerű, ismert turistalátványosság is. Moszkvában 12,5 millióan laknak, a klasszikus metró ezért fontos közlekedési eszköz a városban.

Metróállomás Moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Metróvonalak Moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)

5. Hangcsou

Ismét Kína: Hangcsou lakossága közel 12 millió fő, így itt is szükséges a metró. A 11 vonalból álló hálózat hossza 450 km, melyen 241 állomás található. A rendszer meglehetősen fiatal, hiszen az első vonalat még 2012 novemberében adták át. A város szerény a korábbi helyezettekhez képest, hiszen "csak" 63 km-nyi hosszabbítást terveznek a következő két évben.

Metrószerelvény Hangcsouban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A város metróhálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

4. Csengdu

Csengdu lakossága kis híján 20 millió, ezzel arányosan a metróhálózata sem kicsi: 518 km, mely 13 vonalból és 373 állomásból áll. Az első vonal 2010. szeptemberében nyílt meg. További 176 km-es bővítést terveznek 2024-ig.

Metrószerelvény Csengduban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Csengdui metróhálózat térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)

3. Kanton

A lista első dobogós helyezettje a kantoni metróhálózat 16 vonalból és 302 állomásból álló metróüzeme a 18,6 milliós Kantonban. Ez volt az ország negyedik metróüzeme, amikor 1997 júniusában megnyílt. A hálózat hossza 621 km. További 289 km áll építés alatt, de ezen felül még további 211 km tervezés alatt áll. Ha minden terv megvalósul, a kantoni metróhálózat hossza meghaladja majd az 1120 km-et!

A kantoni metró egyik szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Kantoni metróhálózat térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)

2. Pekingi metró

A Pekingi metró Kína legrégebbi és a moszkvai után a második legrégebbi metróüzem a listán. Az első vonal 1971. januárjában nyílt meg. A 783 km-es hálózat a 21,9 milliós fővárost szolgálja ki 25 vonalával és 459 állomásával.

Igazi technikai érdekesség, hogy az S1 jelű vonal nem hagyományos sínekkel épült, hanem maglev-rendszerként 10,2 km hosszan. Ezzel az első város Peking, mely maglevet alkalmaz a városi közlekedésre.

A lista második helyezettje forrásaim alapján nem tervez további vonalbővítést a közeljövőben.

A Pekingi maglev-metró (kép forrása: Wikimedia Commons)

A pekingi metró hálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

1. Sanghaji metró

A Sanghaji metróhálózat a jelenlegi leghosszabb a világon a maga 802 km-ével és a második helyezett a 396  állomásával a New Yorki metró után. A 19 vonalassá bővült hálózat kora alapján a 3. helyen végzett a listán, az első járat 1993 májusában indult. A közeljövőben további 104,6 km-es bővítés várható, a távlati célok között pedig további 89 km megépítését szeretnék.Ezzel a Sanghaji metró megközelítené az 1000 km-es hálózat-hosszt.

Sanghaj összlakossága kis híján 25 millió, a metróhálózat azonban mára már túlnyúlik a városhatáron is.

A Sanghaji metró egyik szerelvénye 2018-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Sanghaji metróhálózat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Kína kevesebb, mint 20 év alatt igazi metró-nagyhatalommá vált, mára már elsajátította a metróépítést és a szerelvények gyártását is. A fentebb leírt adatok hamar elavulttá válhatnak, ahogy újabb és újabb vonalak épülnek prszágszerte. Hamarosan nem csak 9 helyet birtokolnak majd a top 10-ből, hanem mind a 10-et, miközben már az első 20-ban is többnyire a kínaiak szerepelnek majd!  

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8617865727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2022.07.11. 20:59:47

Elképesztő ez a gyorsaság ahogy építik a metrókat. Nálunk még a Kádár rendszerben is sokáig tartott a metróépítés, a négyes metróról nem is beszélve. Nálunk is jó lenne ha kivinnék a város határáig a metróvonalakat, a négyes metrót meg Budaörsre, ahogy eredetileg tervezték.

GyMasa 2022.07.22. 14:10:01

@Madarász Henrik:
Jaja, csak az megoldás lenne a környezetvédelem problémáira, így nem fog megépülni...
Amúgy a Shanghaj-i metrón utaztam... Teljesen jó volt.
süti beállítások módosítása