A kínaiak a 2000-es években kezdtek szédületes metrófejlesztésekbe a kontinensnyi országban. Sorban nyíltak meg az újabb és újabb metróüzemek, melyek évről-évre egyre hosszabbak lettek. Jelenleg a kínai metróhálózatok kilenc helyet is elfoglalnak azon a 10-es listán, mely a világ leghosszabb metróüzemeit sorolja fel. Az országban 2020-ban már 44 metróüzem működött 7500 km hosszúságban és további rendszerek állnak építés alatt.
Egy szerelvény a világ leghosszabb metróhálózatáról. Vajon melyik kínai városban készült a fotó? (kép forrása: Wikimedia Commons)
Már egyedül csak a moszkvai metró az, mely felkerült a leghosszabb 10 metróhálózat listájára, jelenleg a 6. helyen szerepel. Ám szorosan ott van mögötte két olyan nagyváros is, mely mindössze 1-2 km-rel van lemaradva, és szorosan mögötte még további kínai város próbál előrelépni a listán. A moszkvai hálózat így néhány éven belül a 10. helyre fog visszacsúszni, majd egyszer csak lekerül a listáról.
Következzen a világ 10 leghosszabb metróhálózata növekvő sorrendben.
Megjegyzés: a metró fogalma meglehetősen rugalmasan értelmezett kategória, kis túlzással bármi lehet metró, melyet annak neveznek az üzemeltetők. Sok metróhálózat még csak nem is város alatti alagutakban fut, hanem vagy a felszínen vagy az utca szintjétől magasabban, városi viaduktokon. Ami azonban biztosan közös a metrókba, hogy nagyvárosokat és az agglomerációkat szolgálják ki nagykapacitású és sűrűn járó villamos szerelvényekkel.
10. Sencsen
A lista 10. helyén a Sencseni metró áll. A meglehetősen fiatal metróüzem 2004. decemberében indult el a mára már 17,5 milliós nagyvárosban. A 12 vonalból álló 419 km-es hálózaton 290 állomás található. További 150 km-es bővítés zajlik jelenleg, mely 2023-ra fog elkészülni.
A Sencseni metró (kép forrása: Wikimedia Commons)
A jelenlegi metróhálózat (kép forrása: Wikimedia Commons)
9. Nanking
A Nankingi metró 2005. szeptemberében, egy évvel később nyílt meg, mint a 10. helyen szereplő testvére, mára már mégis 11 vonalból és 191 állomásból álló, 427 km-es hálózattá terebélyesedett.
A Nankingi metró szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Nankingi metró hálózata 2015-ben, azóta újabb vonalak épültek (kép forrása: Wikimedia Commons)
8. Vuhan
A Vuhani metró 2004. júliusában kezdte meg működését, majd ezután néhány év alatt a világ 8. leghosszabb hálózatává vált. A 12,3 milliós nagyváros metróhálózata 435 km-es, melyen 282 állomás található. A vonalak száma szintén 11, mint a korábbi helyezetté. További 140 km-nyi pálya áll építés- és még további több mint 170 km tervezés alatt.
A Vuhani metró szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Vuhani metró térképe 2021-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
7. Csungking
A csungkingi nagyvárosi régióban 32 millióan élnek, metróhálózata 2004 novemberében kezdte meg működését. Mára már 9 vonalból és 254 állomásból álló 435 km-es hálózat alakult ki. Több mint 120 km-en zajlik most a fejlesztés, de ezen felül további 200 km-nyi vonal építését határozták el.
A hálózat egy része normál nyomtávolságú, hagyományos vasút, egy része azonban magasban futó monorail vonal.
A Csungkingi hálózat monorail szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Csungkingi metróhálózat térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)
6. Moszkva
A lista első nem Kínában található metróüzeme a moszkvai. Hossza 435 km (a moszkvai monorail nélkül, azzal együtt azonban már 466,8 km hosszúságú), 250, többségében gyönyörű állomás található rajta, A vonalak száma 17 (a monoraillal együtt). Az 1935-ben megnyílt metró volt a Szovjetunió első metróüzeme. Itt épült a világ egyik legmélyebben fekvő állomása is, mely a felszíntől 74 méterre található. A metró nem csak egy egyszerű tömegközlekedési eszköz: építészeti csoda a díszes állomásaival, föld alatti óvóhely és népszerű, ismert turistalátványosság is. Moszkvában 12,5 millióan laknak, a klasszikus metró ezért fontos közlekedési eszköz a városban.
Metróállomás Moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Metróvonalak Moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)
5. Hangcsou
Ismét Kína: Hangcsou lakossága közel 12 millió fő, így itt is szükséges a metró. A 11 vonalból álló hálózat hossza 450 km, melyen 241 állomás található. A rendszer meglehetősen fiatal, hiszen az első vonalat még 2012 novemberében adták át. A város szerény a korábbi helyezettekhez képest, hiszen "csak" 63 km-nyi hosszabbítást terveznek a következő két évben.
Metrószerelvény Hangcsouban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A város metróhálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
4. Csengdu
Csengdu lakossága kis híján 20 millió, ezzel arányosan a metróhálózata sem kicsi: 518 km, mely 13 vonalból és 373 állomásból áll. Az első vonal 2010. szeptemberében nyílt meg. További 176 km-es bővítést terveznek 2024-ig.
Metrószerelvény Csengduban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Csengdui metróhálózat térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)
3. Kanton
A lista első dobogós helyezettje a kantoni metróhálózat 16 vonalból és 302 állomásból álló metróüzeme a 18,6 milliós Kantonban. Ez volt az ország negyedik metróüzeme, amikor 1997 júniusában megnyílt. A hálózat hossza 621 km. További 289 km áll építés alatt, de ezen felül még további 211 km tervezés alatt áll. Ha minden terv megvalósul, a kantoni metróhálózat hossza meghaladja majd az 1120 km-et!
A kantoni metró egyik szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Kantoni metróhálózat térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)
2. Pekingi metró
A Pekingi metró Kína legrégebbi és a moszkvai után a második legrégebbi metróüzem a listán. Az első vonal 1971. januárjában nyílt meg. A 783 km-es hálózat a 21,9 milliós fővárost szolgálja ki 25 vonalával és 459 állomásával.
Igazi technikai érdekesség, hogy az S1 jelű vonal nem hagyományos sínekkel épült, hanem maglev-rendszerként 10,2 km hosszan. Ezzel az első város Peking, mely maglevet alkalmaz a városi közlekedésre.
A lista második helyezettje forrásaim alapján nem tervez további vonalbővítést a közeljövőben.
A Pekingi maglev-metró (kép forrása: Wikimedia Commons)
A pekingi metró hálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
1. Sanghaji metró
A Sanghaji metróhálózat a jelenlegi leghosszabb a világon a maga 802 km-ével és a második helyezett a 396 állomásával a New Yorki metró után. A 19 vonalassá bővült hálózat kora alapján a 3. helyen végzett a listán, az első járat 1993 májusában indult. A közeljövőben további 104,6 km-es bővítés várható, a távlati célok között pedig további 89 km megépítését szeretnék.Ezzel a Sanghaji metró megközelítené az 1000 km-es hálózat-hosszt.
Sanghaj összlakossága kis híján 25 millió, a metróhálózat azonban mára már túlnyúlik a városhatáron is.
A Sanghaji metró egyik szerelvénye 2018-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Sanghaji metróhálózat (kép forrása: Wikimedia Commons)
Kína kevesebb, mint 20 év alatt igazi metró-nagyhatalommá vált, mára már elsajátította a metróépítést és a szerelvények gyártását is. A fentebb leírt adatok hamar elavulttá válhatnak, ahogy újabb és újabb vonalak épülnek prszágszerte. Hamarosan nem csak 9 helyet birtokolnak majd a top 10-ből, hanem mind a 10-et, miközben már az első 20-ban is többnyire a kínaiak szerepelnek majd!
Utolsó kommentek