HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (18) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (3) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (57) index2 (248) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (74) nürnberg (11) nyomtáv (1) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (6) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (1) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.04.05. 23:55 Balogh Zsolt

Színes mozdonyok

Minden vasúttársaság igyekszik kialakítani egy egységes arculatot a vasúti járművei számára. Néhány szabály a biztonságot szolgálja (vitatható eredményességgel), más színelemek az utasoknak nyújtanak segítséget és persze ott a rengeteg kivétel, mozdonyok, melyeket sehogy sem lehet beilleszteni az egységes arculatba.

MÁV V43 sorozatú mozdonyok a Vasúttörténeti parkban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A következő képeken a vasútnál a biztonságot szolgáló néhány arculati elemről lesz szó, a listában Magyarország, Németország, Ausztria és Olaszország fog szerepelni.

Magyarország

A felsorolást hazánkkal kezdeném, melynél a mozdonyok és motorkocsik fő arculati eleme a sárga homlokfal. Sárga színt láthatunk a villamos- és dízelmozdonyokon, a motorkocsikon és vezérlőkocsikon, de még a Tram-train szerelvényeken is!

V43 sorozatú mozdony Cegléden, még az átépítés előtt. a szerelvényen a kék és a sárga színek dominálnak (fotó: saját kép)

A "posta-bhv" korszak merőben új színeket hozott a magyar vasút életébe, a sárga szín, igaz kisebb területen, de még megmaradt a felújított vezérlőkocsik orrán (kép forrása: Wikimedia Commons)

A MÁV 480 sorozattal is folytatódott a sárga homlokfalak kora, talán a Vectron töri majd meg a hagyományt (kép forrása: Wikimedia Commons)

A sárga szín alkalmazása talán a figyelemfelkeltés célja lehet, hiszen szinte minden vontatójárművön szerepel, de még a vezérlőkocsik és állomási tolatómozdonyok is kaptak belőle, sőt a GySEV-nél is alkalmazzák. A listából biztosan kilóg a legendás NOHAB, mely Narancsvörös és bordó színekben szaladgált a síneken.

A sárga homlokfal-fétist először a külföldről bejáró mozdonyok, majd a magánvasutak gépei kezdték ki, a Siemens Desiro motorvonatok és az utánuk érkező motorvonatok pedig mindvégig kimaradtak a sárga festésből.

Németország

Németország ezzel szinte ellentétes festést alkalmaz. A korábbi tarka mozdonykavalkád helyett a piros szín (Verkherrot) lett az egyeduralkodó, kezdetben egy jelentős homlokfali fehér résszel, ami az évek alatt fehér csíkká zsugorodott.

Háromszög alakú fehér orr-festés egy DB 142 sorozatú villamos mozdony orrán (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egyik kedvenc mozdonyom, a DB 111 sorozat a fehér csíkká zsugorodott orr-dísszel. A mozdony festése meglehetősen minimalista (kép forrása: Wikimedia Commons)

Kivétel persze itt is akad, elsősorban a távolsági forgalomban részt vevő mozdonyok, melyek napjainkban a vörös szín helyett a fehéret kapták (akárcsak az ICE motorvonatok).

Mintha a fenti mozdony inverzét néznénk! Hófehér mozdony vörös csíkkal az orrán. Ezek a TRAXX mozdonyok a távolsági forgalomban dolgoznak és az IC2 márkanevű járatokat vontatják vagy ha kell, tolják (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ha még jobban visszamegyünk az időben, találunk egy ikonikus mozdonyt, mely a végsőkig kitartott az eredeti színe mellett és néhány áldozatot leszámítva napjainkig kitartott bordó-krémsárga színe mellett. Ezek a mozdonyok nem mások, mint a legendás 103-asok!

Egy legendás mozdony: a DB 103 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A DB 103 sorozat legtöbb tagja hosszú időn keresztül a jellegzetes bordó-krémsárga színekben pompázott, akárcsak a Trans Europ Express járatok kocsijai. A TEE kocsikkal így szép, egységes szerelvényt alkottak. Kivétel persze a kivételek között is akad, a Lufthansa Airport Expressek citromsárga-fehér színt kaptak.

Ausztria

Ausztria modonyai is meglehetősen tarka képet mutattak, de aztán jött az egységesítés és a vörös-fehér különböző kombinációi. Az osztrákok azonban némi fantáziát vittek a két szín felhasználásába, az eltérő sorozatú  mozdonyok különböző csíkozással kerültek forgalomba.

Egy ÖBB 1014 sorozatú kétáramnemű villamos mozdony a bécsi Südbahnhoffon. a kép ma már megismételhetetlen, a Südbahnhof bezárt, hogy helyed adjon a Hauptbahnhofnak, a mozdonyok pedig Tanzániába kerültek (kép forrása: Wikimedia Commons)

ÖBB 1044 sorozat Innsbruck közelében, a személykocsik is csíkosak, csak nem a megszokott módon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Variációk csíkozásra: ÖBB 1163 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Sajnos azonban az osztrákokat is elérte napjaink "letisztult designe""-ja, az új beszerzésű mozdonyok egyenpirosak, kivételt képeznek a Railjet mozdonyok és az Olaszországba tartó 1216 sorozat mozdonyai.

Az ÖBB Vectronja, egyedüli díszítés a markáns márkanév (kép forrása: Wikimedia Commons)

Olaszország

Az olasz mozdonyok színe a barna különböző árnyalataiból állt és meglehetősen lehangoló volt. Egy frissítéssel azonban igen csak tetszetős és egységes flottát sikerült kialakítani a fehér, a kék és a zöld kombinációjával és némi pirossal a mellgerendákon.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatEmeletes vonat élén egy FS E464 sorozat Venezia Santa Lucia pályaudvaron

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, vonatVezérlőkocsi

FS E 402 sorozatú villamosmozdony Milano Centrale pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

FS E645 sorozatú mozdony (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az olasz vasúti járművek jellegzetessége, hogy a járművek elején és végén, többnyire a mellgerendán, esetleg a mozdony orrán mindig van egy jelentős piros felület. Az olaszok számára ez a piros rész annyira fontos, hogy még a külföldről bejáró vonatokon és mozdonyokon is megkövetelik. Ez a merev szabályozás különösen jól látszik az Olaszországba is átjáró osztrák mozdonyokon is, melyek az osztrák design-on felül mindig kapnak egy kis piros díszítést is, kimondottan az olaszok kedvéért.

ÖBB Railjet, extra piros csíkkal a vezérlőkocsi orrán, csak az olaszok kedvéért (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vezérlőkocsi sem kerülhette el a szigort! (kép forrása: Wikimedia Commons)

4 komment

Címkék: index magyarország ausztria olaszország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5217798467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerardus A. Lodewijk 2022.04.07. 12:30:23

Német nyelvű Wikipedia-cikk számos vasúttársaság (köztük a MÁV) jellemző színeiről: de.wikipedia.org/wiki/RAL-Eisenbahnfarben

NAR 2022.04.08. 16:54:33

Jól látom a südbahnhofos képen a gazt a sínek között?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.04.08. 18:52:42

@NAR: Igen jól látod. De talán megbocsátható ez egy bontásra ítélt állomás utolsó éveiben :)
süti beállítások módosítása