Marokkó francia segítséggel szintén elindította nagysebességű vasúti járatait, ezzel az első ország lett Afrikában, mely 320 km/h sebességű járatot üzemeltet. Az első ütemben 2018-ban megnyílt 183 km-es vonalat a tervek szerint mintegy 1500 km-esre bővítenék!
A marokkói nagysebességű szerelvény (kép forrása: Wikimedia Commons)
A következő lépésben a jelenleg csak Tanger és Kenitra közötti nagysebességű vasútvonalat egészen Marrakechig fogják meghosszabbítani, később pedig egészen a tengerparti Agadirig.
A Marokkói Államvasutak (ONCF) megerősítette, hogy három konzorcium nyerte el a Kenitra-Marrakech nagysebességű vasútvonal projekt tervezési szerződéseit.
A munka a tervezett Kenitra - Marrakech projekthez és a casablancai csomóponthoz szükséges részletes infrastrukturális tanulmányokra terjed ki az építőmérnöki munkákkal, a vasúti berendezésekkel és a vasúti üzemeltetési rendszerekkel kapcsolatban.
A pályázatot három részre osztották, amelyek a Kenitra - Aïn Sebaa, Aïn Sebaa - Nouaceur és Nouaceur - Marrakech szakaszokra terjednek ki. A konzorciumokat hazai tervező cégek vezetik, a Kenitra - Aïn Sebaa szakaszon a francia Ingerop, az Aïn Sebaa - Nouaceur szakaszon pedig a Setec francia cégekkel együttműködve. Egy másik marokkói cég a Nouaceur - Marrakech szakaszon a koreai Korea National Railway (KNR) és a koreai Dohwa Engineering cégekkel dolgozik együtt, amelyek együttesen 20%-os részesedéssel rendelkeznek a konzorciumban. A szerződés értéke 65 millió dirham (6 millió amerikai dollár).
Marokkó meglévő és tervezett nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
A projekt a Tanger és Kenitra közötti, 2018 novemberében megnyitott, 183 km hosszú, meglévő nagysebességű vonal meghosszabbítása. A tervek szerint további 230 km-es meghosszabbítást terveznek az Atlanti-óceán partján fekvő Agadirig.
Mohamed Abdeljalil marokkói közlekedési és logisztikai miniszter januárban a képviselőházban elmondta, hogy az ONCF sikeresen befejezte a Marrakech-Agadir projekt tervezési tanulmányait, beleértve az infrastrukturális és mélyépítési munkákat, valamint a topográfiai felméréseket.
Abdeljalil elmondta, hogy a Marrakech-Agadir projekt várhatóan 50 milliárd dirhamba (5,08 milliárd amerikai dollár) fog kerülni, és a befejezés a szükséges finanszírozás biztosításától függ, a kormány pedig nyitott a köz- és magánszféra közötti partnerség (PPP) modelljére. Franciaország, amely támogatta a Tanger-Kenitra projekt finanszírozását, és Kína is felmerült lehetséges forrásként.
A szerződés az első, amelyet a dél-koreai KNR nagysebességű munkára nyert Afrikában. A vállalat szerint a projekt munkálatai a jövő hónapban kezdődnek.
Youtube videó a marokkói nagysebességű vonal építéséről és a további tervekről
"Ennek a projektnek az elnyerése lehetőséget szolgált arra, hogy tájékoztassuk a világot arról, hogy Dél-Korea rendelkezik a nagysebességű vasúti tervek exportálására alkalmas technológiával, és várhatóan ez a lengyel nagysebességű vasúti projekt további megrendeléseinek ugródeszkája lesz, amelyre a tervek szerint a jövőben pályázatot írnak ki" - mondta Kim Han-young úr, a KNR elnöke. "A vállalat továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy platformként szolgáljon a hazai vállalatok tengerentúli piacokra való belépésének támogatására."
Mint ismeretes, Dél-Koreában szintén üzemel egy tekintélyes nagysebességű hálózat, a KTX, mely francia segítséggel épült ki és a francia TGV módosított változatai futnak rajta. Mára már a koreai ipar is képes gyártani megfelelő minőségű szerelvényeket, így egyenrangú ellenfele a francia TGV-nek, a japán Sinkanszennek vagy a német Siemensnek.
Források
* International Railway Journal - ONCF awards high-speed line design contract
Utolsó kommentek