HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (18) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (3) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (57) index2 (248) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (74) nürnberg (11) nyomtáv (1) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (6) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (1) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.02.20. 23:33 Balogh Zsolt

Teszt alatt Madrid harmadik vasúti alagútja

A február 5-6-i hétvégén megkezdődött a próbaüzem Spanyolország fővárosában, Madridban a Madrid Chamartín és Madrid Atocha közötti harmadik, városon átívelő alagútban. A próbaüzemhez kiválasztott gördülőállomány egy S112 sorozatú Talgo motorvonatból állt, amelyeket a spanyol államvasút, a RENFE alacsony költségű, "fapados" szolgáltatásához, az  Avlo-hoz alakítottak korábban át.

avlo.jpg

A már meglévő, két Chamartín-Atocha vasúti alagúttal ellentétben, amelyek 1668 mm-es nyomtávúak, a harmadik alagút két 1435 mm-es nyomtávú vágánnyal épült, és ez jelenti a spanyol fővárostól északra és délre lévő 1435 mm-es nagysebességű vonalak első integrációját. Eddig néhány kilométer híján Európa leghosszabb nagysebességű vasúthálózatával rendelkező országának normál nyomtávolságú hálózata két különálló szigetüzemként működött csak. Ez azt jelenti, hogy a Madridon észak-déli irányban közlekedő nagysebességű járatoknak többé nem kell a Chamartíntól északra és az Atochától délre lévő nyomtávváltó berendezéseken áthaladniuk, hanem nyomtávváltás nélkül haladhatnak át a főváros alatt. Ez jelentős időmegtakarítást jelent majd az utasoknak..

A harmadik alagút nem csak a pályahálózat-működtető ADIF által a nyomtávváltók használatáért felszámított menetidő-növekedést és a magasabb pályahasználati díjakat fogja elkerülni, hanem több fővároson átnyúló nagysebességű járat közlekedését is lehetővé teszi. Ennek oka az, hogy az üzemeltetés többé nem lesz korlátozva a RENFE S130 és S730 sorozatú, változtatható nyomtávolságú vonatszerelvényekre, amelyek maximális sebessége 250 km/h-ra van korlátozva. Legalábbis elméletileg minden Spanyolországban használt 1435 mm nyomtávú nagysebességű vonat áthaladhat az alagúton, beleértve a RENFE nyílt hozzáférésű versenytársai által üzemeltetett vonatokat is.

Estación de Madrid-Chamartín (kép forrása: Wikimedia Commons)

A harmadik, 7 km hosszú, városon átívelő alagút munkálatait 2008 nyarán engedélyezték 356 millió eurós költséggel, és az építkezés a következő évben kezdődött. A fúrást 2011-ben fejezték be, de nem sokkal később a munka lelassult. A 2013-as költségvetésben 826 millió eurót irányoztak elő a projektre, bár most már a meglévő nagysebességű vonallal párhuzamosan egy 23,7 km hosszú kétvágányú vonal megépítését is magában foglalta dél felé a Torrejón de Velasco-i különszintű csomópontig, ahol a Valencia felé tartó járatok letérnek a Sevilla felé vezető útvonaltól.

A régi és az új madridi Atocha pályaudvar madártávlatból (kép forrása: www.uic.org)

A két plusz vágányt azért tartották szükségesnek, hogy elkerüljék az Andalúziába tartó nagysebességű vonal kapacitásproblémáit - a 2008-as gazdasági válság előtt a madridi Atocha pályaudvart használó távolsági és elővárosi utasok számával kapcsolatos előrejelzések szerint a forgalom a 2006-os évi 9 millióról 2020-ra 24 millióra fog nőni. A jövőbeni forgalmi források közé tartozhat a Madrid-Barajas repülőtér, ahová már kiépítették a kétvágányú, normál nyomtávolságú pályát.

2014 végére a harmadik alagút elkészült, és a födémvágány a helyén volt. Az Atochától délre lévő pályaépítés 2016 közepén kezdődött, és 2017 márciusára fejeződött be. A 25 kV-os 50 Hz-es felsővezetéket még abban az évben, augusztus 22-én feszültség alá helyezték.

Az 1435 mm nyomtávú alagúti vágányokon, ahol azok Atochán áthaladnak, egyelőre nincsenek peronok. Arra sincs egyértelmű jelzés, hogy a harmadik alagutat mikor nyitják meg a kereskedelmi forgalom előtt. A Közlekedési, Mobilitási és Urbanisztikai Minisztérium 2020 júliusában jelezte, hogy az átadásra "2020 vége felé" kerülhet sor, azonban ez a céldátum nem teljesült. Azóta nem jelentettek be újabb időpontot.

2 komment

Címkék: madrid spanyolország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr117674760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.02.21. 07:45:48

Ezeken a széles nyomtávú vonalakon a szerelvények is szélesebbek?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.02.21. 10:33:22

@gigabursch: A csak széles nyomtávon közlekedők igen, a mindkét nyomtávra alkalmasak viszont nem, hogy Spanyolországon kívül is közlekedhessen, vagy éppen olyan gyártó terméke, mely nem csak Spanyolországba szállít.
süti beállítások módosítása