HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (13) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (84) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (55) index2 (246) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (38) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (73) nürnberg (11) öbb (10) olaszország (42) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.07.08. 23:32 Balogh Zsolt

Új vasútvonal az Inn folyó völgyében

Ausztriában már évek óta fúrják a Brenner-bázisalagutat, mely jelentősen megkönnyíti majd a Brenner-hágón való átkelést Olaszország és Ausztria között. A hágóhoz Ausztria és Németország felől jelenleg az Inn völgyében futó vasútvonalon lehet eljutni, melyet már évekkel korábban részben négyvágányossá bővítettek (Új Alsó-Inn völgyi vasútvonal). Félő azonban, hogy a Brenner-bázisalagút nem old meg minden problémát, csupán csak a torlódások kerülnek néhány 10 km-mel arrébb: hiányzik ugyanis a németországi Rosenheimtől az osztrák Kufsteinig a megfelelő vasúti kapacitás.

Kufstein és Innsbruck között a négyvágányúsítás már részben megtörtént, részben tervezés alatt áll (erről részletesebben a Nagysebességgel Ausztriában posztban volt szó).

trainstation_rosenheim_3.jpgRosenheim vasútállomás egy csendes pillanata (kép forrása: Wikimedia Commons)

A német vasút egy megaprojektet akar megvalósítani a Brenner-hágó északi elérésével. Az akár 7,2 milliárd eurós beruházás során 30 kilométernyi alagút épül majd, egy meglévő vasútvonal nyomvonalát részben áthelyezik, új vasúti kapcsolatok épülnek ki. Az új vasútvonal nyomvonalát sikerült szinte véglegesen kijelölni.

2021. július 7-én tartott sajtókonferencián többször is szuperlatívuszokkal dícsérték a projektet: "Az évszázad európai projektje" - dicsérte Andreas Scheuer (CSU) szövetségi közlekedési miniszter. "Mérföldkő" - mondta Klaus-Dieter Josel, aki a DB AG csoport képviselője a Bajor Szabadállamban. És még a vasútprojektet igen kritikusan szemlélő Daniela Ludwig rosenheimi CSU-s képviselő is "az emberek és a környezet számára a lehető legjobb megoldásról" beszélt.

karte-brennervarianten-1024x786.jpgA vasúti összeköttetés megvalósítására számos elképzelés született

A Deutsche Bahnnak hét évébe telt, mire kiválasztotta a Brenner északi megközelítésének útvonalát, mely a teherforgalmat a Brenner-bázisalagútba vezeti majd a jövőben. Az Inn-völgyében 200 társadalmi megbeszélést tartottak a lakosokkal, számolt be Josel, a Deutsche Bahn főnöke. Most minden jel a lilára mutat. Ez az a szín, amelyet a vasút a kiválasztott útvonalnak adott.

És valóban, ez egy mamutprojekt: két új vágányt kell építeni 54 kilométeren keresztül Ostermünchenből Rosenheimtől északra Kufstein/Schaftenauig. Három nagy alagutat terveznek, mindegyik két különálló csőből áll, amelyek közül a leghosszabb pontosan 13 045 méter hosszú lesz. Ez rekord lenne - "Németországban nincs hosszabb vasúti alagút" - mondta Matthais Neumaier, a DB projektvezetője.

0_n.jpgVégül a lila színnel jelölt változat mellett döntöttek

Egy animációs film (lásd www.brennernordzulauf.eu) mutatja be, hogyan fog a vonal északról délre haladni: Ostermünchennél a pálya délkelet felé halad, néha egészen közel haladva a falvakhoz.

A projekt bemutató videója

A Ringelfeld-alagút északi portálja előtt van az első kényes pont: a vasútvonalat egy egy kilométer hosszú híddal akarják átvezetni az Inn folyó felett. Kritikusok, mint Daniela Ludwig vagy Markus Büchler, a Zöldek vasúti szakértője, azt kifogásolják, hogy ezt a föld alatt is meg lehetne oldani. Különösen azért, mert a vasút ezután amúgy is eltűnik az alagútban, áthalad Stephanskirchen északi pereme alatt, majd délre fordul, rövid időre előbukkan, és ismét eltűnik a salzburgi autópálya előtt a 12,9 kilométer hosszú Steinkircheni alagútban, mely  Samerberg település alatt vezet. Mielőtt az alagút a déli kapunál véget ér, az Inn folyó alatt még egyszer átkelünk - ezúttal a föld alatt. Ezután a vonal az Inntal autópályával párhuzamosan halad, mielőtt eltűnik a laimingi alagútban - és csak az osztrák oldalon válik ismét láthatóvá.

A DB mindenkit megnyugtat: Ostermünchen és Niederaudorf átszálló állomások lesznek, Rosenheim továbbra is távolsági megálló marad.

Ostermünchen és Niederaudorf két csomópontja a régi és az új vonal közötti kapocs: a vonatok itt tudnak átjutni az új és a meglévő vonal között. Rosenheim továbbra is távolsági megálló marad, biztosította a vasúttársaság. Igaz, a személyforgalom és így az átlagos ingázók számára az új vonal csak közvetett előnnyel jár: ha a tehervonatok az új vonalra kerülnek, több regionális vonat állhat meg a régi vonalon az Inn-völgyben.

Scheuer szövetségi közlekedési miniszter tegnap egy ponton világossá tette: "Nincs talán és nincs ha, csak a hogyan" - az új vonal szükségességéhez nem fér kétség. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a vasút, a lakosok és a közösségek közötti tárgyalások során még mindig ki lehetne hozni egy "plusz pluszt" - más szóval: további fejlesztéseket. Ez a célja Daniela Ludwig CSU-s parlamenti képviselőnek is, aki bejelentette, hogy az útvonalat "kilométerről kilométerre" ellenőrzik és "finomítják". Van remény arra is, hogy még néhány kilométernyi új alagutat megterveznek.

"Tiltakozási hullám" a vasúti projekt ellen

A Brennerdialog Rosenheimer Land nevű erős polgári kezdeményezés bejelentése azonban, amely a következő szombatra hangos "tiltakozási hullámra" szólított fel - Ostermünchentől Oberaudorfig tehénharangokkal és sípokkal fejezik ki nemtetszésüket-, ez azonban nem megfelelő tárgyalási mód. Scheuer nem kívánta kommentálni a polgári kezdeményezés bejelentését, amely peres úton próbálja megakadályozni a sínek megépítését - de igen, ennek következtében késések lehetnek a projekt elkezdésében és a befejezésében is egyaránt.

Tüntetés a vasút megépítése miatt

Mindenesetre az építkezés még messze van. Következő lépésként a vasút egy úgynevezett előzetes tervezést készít, amely Josel vasúti főnök becslése szerint a 2020-as évek közepén készülhet el. Akkor a Bundestagnak kellene foglalkoznia vele. Ezt követné a tervezési tervezés, majd az engedélyezési tervezés - az engedélyezési eljárásban a helyi lakosoknak lehetőségük lenne kifogást emelni.

Az üzembe helyezés céldátuma 2038, feltéve, hogy a szövetségi kormány ad rá pénzt: A Neumaier projekttervező 7,2 milliárd eurós költséggel számol.

Ezek után már csak az olaszokon a sor, ugyanis a Brenner-alagút déli bejárata és Verona között csak egy kétvágányos vasútvonal fut...

Források

* www.merkur.de - Mega-Projekt Brenner-Nordzulauf: 30 Kilometer Tunnel für das Inntal - neue Trasse steht fest

1 komment

Címkék: ausztria németország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8216615334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.07.11. 07:37:17

Nos. Úgy látszik a németeknél sem hipphopp az élet.
süti beállítások módosítása