HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (3) alex (1) állatok (2) állomás (10) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (16) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (74) autó (2) autómúzeum (3) ave (13) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) érdekességek (56) euronight (3) európa (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (65) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (46) index2 (215) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (2) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (135) nápoly (3) németország (68) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (35) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (57) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (34) tibee (3) tibet (1) törökország (2) trieszt (2) USA (16) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2021.04.13. 18:08 Balogh Zsolt

Hamarosan megnyílik az első nagysebességű vasútvonal Tibetben

Tibet egy hegyvidéki fennsík Kelet-Ázsiában. átlagos tenger szint feletti magassága 4900 méter. A területre több ország is igényt tart, 1950 óta nagy része a Kínai Népköztársasághoz tartozik. A  rendkívül kis népsűrűségű, hideg és zord vidék A Csinghaj-Tibet-vasútvonallal kapcsolódik Kínához, mely véget vetett a terület elszigeteltségének.

tibeti_vasut.jpgÉpül a vasút Tibetben (kép forrása: www.globaltimes.cn)

A főváros, Lhásza egyre népszerűbb utazási célpont, Kína pedig szeretné jelenlétét tovább növelni a régióban. Ezért 2014-ben egy új, gyorsabb vasúti kapcsolat kiépítésébe kezdtek, mely ha teljesen elkészül, órákkal rövidíti le az utat Lhásza és Kína között.

A tibeti fővárosból vezető 435 kilométeres vasútvonal Tibet második vasútvonala és egyúttal első villamosított- és első nagysebességű vasútvonala is lesz egyben.

A kínai Tibet Autonóm Régió várhatóan július 1-je előtt kezdi meg a nagysebességű vonatok közlekedtetését, ezzel megnyitva a nagysebességű vonatok szolgáltatásait az összes szárazföldi kínai tartományi szintű régióban - közölte szombaton az ország vasúttársasága.

sichuan-tibet-railway-map-big.pngTibet meglévő és tervezett vasútvonalai: zöld: Csinghaj-Tibet-vasútvonal, piros: Lhásza-Nyingchi- és Yaan-Chengdu-vasútvonal (kép forrása: www.tibettravel.org)

Lhásza regionális fővárosához egy 435 km-es vasúti összeköttetésen át fognak közlekedni a belső égésű erőforrással és villamos árammal is működő hibrid Fuxing vonatok.

2014-ben kezdték meg a Lhászát Nyingchivel összekötő vasút építését Tibet keleti részén és a tervek szerint 2021 júniusában nyílik meg. A vágányfektetési munkálatok 2020 végére befejeződtek.

A vasút tervezett sebessége 160 km/óra, állítja a kivitelező Tibet Railway Construction Co., Ltd., a China State Railway Group leányvállalata.

A Csinghaj-Tibet-vasútvonal Kína felől indulva érte el Lhászát, ez az új vonal viszont Lhászából vezet egyelőre csak Nyingchi városáig. A következő szakasz megépítése jóval nagyobb műszaki kihívás lesz.

Lhásza vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Ya'an-Nyingchi szakasz 1011 km, a tervezési sebesség pedig 120-200 km/h. Szeizmikusan aktív régión halad át, nehéz terepviszonyok között és törékeny ökológiai környezetben. Ez a vasútvonal legnehezebben megépíthető része. A szegmens építése 2020. november 8-án kezdődött, és az építkezés várhatóan 2030-ig tart.

Ha mindhárom szakasz elkészül, akkor a vonal 1629 km hosszúságú lesz, és Csengdutól Lhászáig tartó utazási időt 48 óráról 13 órára csökken. Az első szakasz 2018 decemberében Csengdu-Ya'an között épült meg. Az utolsó Ya’an-Nyingchi szakasz építése várhatóan 2030-ban fejeződik be.

A vasútvonal a hegyes terep, a nagy távolság és a szokatlanul nagy magasság miatt rengeteg műtárgyat igényel: a vonal 80%-a alagútban vagy hídon halad, 500 méteres tengerszint feletti magasságról egészen 3650 méterig kapaszkodik fel. De útja nem mindig felfelé, néha lefelé is vezet, így a teljes út során 16 ezer méternyi szintkülönbséget győz le. Útja során 14 nagyobb folyót is keresztez. Becslések szerint az építkezés költsége 36,88 milliárd dollár (mintegy 11 ezer milliárd Ft).

A világ legfejlettebb nagysebességű vasúthálózatának otthont adó Kína célja, hogy a 2020 végén 37 900 km hosszúságú nagysebességű vasúthálózat 2025-re a teljes üzemeltetési hosszt 50 000 km-re növelje, mondta Lu Dongfu az ország éves törvényhozási ülésén.

A nagysebességű vasúti hálózat lefedi a városok 98 százalékát, ahol több mint 500 000 lakos él - tette hozzá.

Lu azt is elmondta, hogy Kína elindított egy projektet a gyorsabb Fuxing vonatok kifejlesztésére, hogy megszilárdítsa az ország előnyeit a nagysebességű vasút területén.

A CR450 technológiai innovációs projekt célja új, biztonságosabb, zöldebb és intelligensebb, magasabb energiahatékonyságú Fuxing modellek kifejlesztése - mondta.

Kína saját fejlesztésű Fuxing vonatai most 160–350 km/h sebességtartományban közlekednek.

Ya'an  állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

Tibet Kínához kapcsolása azért is nagyon fontos, mert a környező országok is szeretnék ellenőrzésük alá vonni a területet. Ha azonban Kína megfelelő közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik, akkor egy támadás esetében hamarább tud mozgósítani és a későbbiek folyamán utánpótlást is szállítani. Tibet földje rengeteg ásványkincset rejt: kőolajat, földgázt, kőszenet és még legalább 100 féle értékes ásványt. A terület megtartása és hasznosítása így az ország hosszútávú érdeke.

Források

* A www.cgtn.com High-speed bullet trains set to open in Tibet by July című cikke

Szólj hozzá!

Címkék: kína tibet index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3516498058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása