Spanyolország rohamléptekkel fejleszti nagysebességű vasúthálózatát, 2013 óta a spanyol nagysebességű motorvonatok egészen a francia határig repülhetnek 300 km/h sebességgel, ahol egy rövidebb szakasz kivételével egészen Párizsig tart a száguldás. A másik szomszédos ország, Portugália felé azonban a 2008-2009-es gazdasági válság miatt megtört a lendület, Lisszabon normál esetben még mindig 12 órányira van a spanyol fővárostól, a korábban tervezett 2 óra 45 perces vonatút helyett. A járvány miatti korlátozások miatt ez az idő tovább nőtt, most a leggyorsabb lehetőség 28 óra és 34 perc!
A Tajo folyó feletti új vasúti híd terhelési próbája
A spanyolországi pályavasút, az ADIF Alta Velocidad 2020. november 23-án jelentette be, hogy aláírta az Európai Beruházási Banknál egy 890 millió eurós finanszírozási csomag 300 millió eurós első részletét. A kölcsön támogatja a Talayuela, Plasencia, Cáceres, Mérida és Badajoz közötti 282 km-es nagysebességű vonal befejezését. Ez később az atlanti folyosó része lesz, amely összeköti Madridot Portugáliával, amely az EU TEN-T hálózatának része. Az infrastruktúrát mind az utas-, mind a teherforgalom számára tervezik.
Az Extremadura régió alacsony népsűrűségét tükrözve a Badajoz felé tartó vonal kezdeti tervei egyvágányú, nem villamosított vasútvonal építését irányoztak elő, amelyet két üzemmódú, hibrid hajtású nagysebességű vonatokkal üzemeltettek volna. De a TEN-T hálózatba való bekerülése és a kormány megújult, a szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére való összpontosítása azt jelenti, hogy ezt most kétvágányú, villamosított folyosóként viszik tovább. Egyelőre 1668 mm nyomtávolságú pályát fektetnek a polivalente beton keresztaljakra, amelyek lehetővé teszik a későbbi átépítést a szabványos 1435 mm-es nyomtávolságra.
Épülő széles nyomtávolságú vasúti pálya Spanyolországban. A beton keresztaljak kialakítása lehetővé teszi, hogy fonódott vágánnyá vagy normál 1435 mm-es nyomtávolságú vágánnyá építsék a későbbiek során át (a kép illusztráció).
A Cáceres és Mérida közötti 42 km-es szakaszt jelenleg 6,2 millió eurós költségvetéssel építi a Ferrovial Agromán a 2019 október elején megkötött szerződés alapján. Idén október elején a kormány jóváhagyta az ADIF AV-t, hogy ETCS 2. szintű és ASFA digitális vonatbefolyásoló biztosítóberendezéseket telepítésen a Plasencia és Badajoz közötti 245 km-es szakaszra, 70,2 millió eurós költségvetéssel.

Nyomtávváltós, Duál-módú Talgo szerelvény Spanyolországban (kép forrása: Talgo.com)
Az ADIF AV és kivitelezői is jól haladnak a pályaépítés terén. November végére elkészült a Plasencia és Cáceres közötti 58,8 km-es kétvágányú-, míg Cáceres, Mérida és Badajoz között a 80 km-es egyvágányú pálya. Montijónál, Mérida és Badajoz között egy csomópontot kell építeni a nagysebességű vonal és a szomszédos hagyományos vonal összekapcsolására, amelyet villamosítani kell az Extremadurán Badajoz és Puertollano közötti keleti-nyugati útvonal modernizálásának munkája részeként.
Plasenciától keletre azonban a földkisajátítás és az előkészítési munkák lassabban haladtak. Ezen a szakaszon széles nyomtávú pályát kell lefektetni egészen Talavera de la Reina-ig, ahol a hagyományos hálózattal egy nyomtávváltóval csomóponton át kapcsolódna össze. A személyszállító vonatok ezután már 1435 mm nyomtávú vágányon haladnának a fővárostól délre fekvő, a meglévő Madrid-Toledo nagysebességű vasútvonalon.
2018 óta az ADIF és az ADIF AV 426,9 millió eurót fektetett be az extremadurai vasúti hálózatba, amelyből 376,8 millió eurót költöttek az új vonal építésére.
Mint látható, a korábbi dedikált vonalak építése helyett Portugália felé csak egy ilyen "öszvér" megoldást alakítanak ki, mely igénybe vesz már meglévő vasútvonalakat is, legyenek azok széles nyomtávolságúak vagy dízel üzeműek, így a korábban tervezett 2 óra 45 perces menetidő is hosszabbra fog nyúlni.
Források
* www.railwaygazette.com - ADIF AV agrees EIB loan as Extremadura high speed link makes progress
Utolsó kommentek