HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (2) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (15) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (73) autó (2) autómúzeum (3) ave (10) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (3) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (59) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (39) index2 (202) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (7) jbss bahn (13) jövő (2) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (32) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (121) nápoly (3) németország (65) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (32) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (3) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (52) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (8) terepasztal (7) tgv (33) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (12) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.04.27. 00:29 Balogh Zsolt

A magyar vasút jövője

2019-ben Dr. Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója egy izgalmas PDF bemutatóval rukkolt elő, melyben bemutatta, hogyan állnak a futó fejlesztések, milyen következményei lesznek és mi a START elképzelése a közeli- és a távoli jövőről.

mav.jpg

Korszerű IC vonat Magyarországon

Érdekes lett volna meghallgatni a teljes prezentációt, mivel a PDF inkább csak egy vázlat és nem minden részlet tiszta és világos. Néhány jövőbeli fejlesztést azonban még így is érdemes kiemelni és néhány bekezdéssel jellemezni. A bemutató meglehetősen optimista, ezért igyekszem én is a pozitívumokat kiemelni. Külön gratuláció azoknak, akik ilyen szép fotókat tudtak összeválogatni a magyar vasútról.

Elővárosi közlekedés

A MÁV-START Zrt. a budapesti elővárosi közlekedést kezeli az első helyen, itt valósultak meg a leglátványosabb fejlesztések, ide kerültek a korszerű motorvonatok. Bár a vidékiek ezt sokszor szóvá teszik és irigykednek a fővárosiakra, be kell azonban látnunk, hogy a legtöbb utas itt próbál közlekedni és itt keletkezik a személyszállítás bevételének legnagyobb hányada. Nem csoda hát, ha sokszor átlagon felüli figyelmet kapnak az elővárosi utasok.

pilisvorosvar.pngA felújított Budapest-Esztergom vasútvonal egy Flirt motorvonattal. Évekig vártunk rá, de végül elkészült!

2018-ban már 59 millió utas választotta a MÁV-ot, hogy lakóhelyéről a fővárosba utazhasson. Az utasszám évről évre növekszik, jelenleg a legforgalmasabb vasútvonalak mindegyike budapesti elővárosi vonal. Az igények azonban meghaladják a lehetőségeket, jóval több potenciális utas él az agglomerációban, mint ahányat elér a korszerű vasút. És itt kimondottan hangsúlyos a korszerű szó, ugyanis csak ez tud versenybe szállni az egyéni autózással.

elovaros.pngA KISS motorvonatok megérkezésével a lajosmizsei vonal kivételével mindenhol Stadler motorvonatok fognak közlekedni a budapesti elővárosi vonalakon. Búcsúzhatnak a pestiek a csíkos ingáktól, melyek azonban vidéken még színvonal növekedést hozhatnak!

A székesfehérvári és az esztergomi vonal felújítása, majd a korszerű járművek üzembe állítása jelentős utasszám bővülést okozott, példával szolgálhat, hogy a színvonalas vasúti közlekedést szívesen választják az utasok.

Távolsági közlekedés

A távolsági közlekedés az utóbbi években, évtizedekben jelentősen el lett hanyagolva, jelentős és látványos fejlődést 2008-ban a Railjetek megjelenése hozott, bár ez inkább az ÖBB, mint a START érdeme. Említésre méltó még a 2006-ban forgalomba álló Halberstadti kocsik, ám ez csak tűzoltás volt.

Ideje hát a távolsági közlekedést is megújítani, amihez a megoldást az IC+ kocsiktól várják. sajnos azonban a gyártás megindulását sok minden akadályozza, így már az egész projekt jelentős csúszásban van. De talán most már tényleg megindul a sorozatgyártás és egyre több felé jelenhetnek meg ezek a korszerű kocsik.

A tervek szerint 250 db IC+ személykocsi áll majd fokozatosan forgalomba, a régi első- és második generációs IC kocsik helyett. Az IC forgalomból kiszoruló kocsik talán a gyorsvonati forgalomban kezdhetnek még egy utolsó új életet.

ic.pngAz IC+ kocsik tervezett felhasználási területe, ha az összes kocsi megérkezik

A távolsági forgalom megújításához tartozik az új mozdonyok beszerzése is. A MÁV-START Zrt. 115 korszerű villamos mozdonyt szeretne vásárolni a közeljövőben. Ezekre szükség is lesz, mert a jelenlegi mozdonypark átlagéletkora közelít az 50-hez és ha elkészülnek a folyamatban lévő vonalfelújítások és megérkeznek az új IC kocsik is, akkor bizony megfelelő mozdony nélkül nem lesz előrelépés a menetidőkben. A START-nak jelenleg 35 olyan mozdonya van (10 db MÁV 470 sorozatú, 25 db MÁV 480 sorozatú villamos mozdony) mely alkalmas a 160 km/h sebesség elérésére, de ezek egy részét lekötik a nemzetközi viszonylatok kiszolgálása.

ujmozdony.pngEgy fantáziarajz a MÁV új mozdonyáról. Annyit biztosan állíthatunk, hogy ilyen típus nem lesz! Legesélyesebb a Siemens Vectronja vagy esetleg még a Bombardier TRAXX mozdonya

Csak az IC+ hálózat üzemeltetéséhez 66 mozdony szükséges és akkor hol vannak még a gyorsvonatok, tartalék gépek és a kevésbé frekventált fővonalak vontatógépei? Ne feledjük azt sem, hogy további vasútvonalak villamosítása várható, ami további villamos mozdonyokat igényel a kieső dízelmozdonyok helyett.

Regionális közlekedés

A regionális közlekdés a mellékvonalakat jelenti elsősorban. Sajnos itt még nagyobb a lemaradás, mint a távolsági szegmensben. A Desirók és az orosz motorkocsik jelentik szinte az egyetlen tömeges új járműbeszerzést. Az utasok kevesen vannak, a vonatok ritkán közlekednek, ez még kevesebb utas számára vonzó, így újabb járatokat lehet törölni és vonalakat bezárni...

uzsgyi.pngKorszerűsített orosz motorkocsi

Tömeges járműbeszerzés itt továbbra sem várható, némi korszerűsítés azonban igen.

A mellékvonalak felújítása továbbra is késik, mindössze két vonal korszerűsítését említi a dokumentum.

Nemzetközi vonatok

A nemzetközi utasok száma lassacskán növekszik, a vírus elmúltával pedig, amíg a repülés ismét magára nem talál, talán még erősebben is fog bővülni.

nemzetkozi.pngA MÁV-START Zrt. jelenlegi és tervezett nemzetközi viszonylatai

A MÁV-START terveiben a nemzetközi összeköttetések jelentős bővítése, rég felhagyott viszonylatok újraindítása és új célállomások elérése is szerepel.

Ismét lesz Velence és Várna, de ami igazán érdekes, hogy olyan célállomások is szerepelnek a térképen, mint Párizs, London, Milánó, Brüsszel vagy Isztambul.

Isztambul még érthető úgy-ahogy, hiszen ha elkészül a vasútfelújítás Belgrádig és ha Kína folytatja Szerbiában, esetleg Bulgáriában, akkor Isztambul is beleférhet abba az időkeretbe, ami a vasúti utasoknak még nem riasztó.

Brüsszelbe már jár éjszakai vonat Bécsből, azt esetleg meg lehet toldani egy közvetlen budapesti kocsival még...

De Párizs vagy London? Franciaországban a távolsági járatok nagy része TGV vagy annak valamilyen módosított változata (Thalys, Izy, Ouigo, AVE, Eurostar...). Itt a közvetlen kocsi szóba sem jöhet, egy közvetlen járatra meg a hosszú menetidő miatt nem sokan vállalkoznának.Tehát valamilyen olyan vonatra lenne szükség, ami Franciaországban, Németországban és Ausztriában nem tartja fel a távolsági vonatokat, vagyis meg sem kottyan neki a legalább 200 km/h sebesség és alkalmas mindhárom ország vasúti biztosítóberendezéseivel együttműködni.

London esetében akkor még ott van a Csalagút problémája, ahová nem sok vonat teheti be a kerekét a szigorú szabályok miatt. Tudomásom szerint ennek csak az Eurostar és a Siemens Velaro felel meg, mozdony vontatású személyszállító vonat menetrend szerint soha nem közlekedett az alagúton át Londonba. Itt talán valamilyen partneri együttműködésről lehet csak szó, vagy van még valami olyan a MÁV tarsolyában, ami a legvadabb álmainkat is felülmúlja.

Egyéb

Szóba kerül még az internetes jegyvásárlás fejlődése, a bicikliszállítási lehetőségek kiterjesztése, az étkezőkocsik több viszonylaton való bevezetése... és még sok apróság, ami a szolgáltatási színvonalat fogja növelni.

Végszó

Szép és alapos összeállítás a MÁV-START Zrt. részéről, bár én azért aggódom, hogy mindez így, ebben a formában meg fog-e majd valósulni a közeljövőben... De ha már csak a fele is teljesül ezeknek az elképzeléseknek, én már akkor is elégedett leszek!

vege.png

Források

* Versenyképes vasút, Vevőközpontúság, szolgáltatásfejlesztés

2 komment

Címkék: jövő magyarország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7815636400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sultan 2020.04.29. 20:45:43

A teljesen felesleges Budapest-Belgrád fejlesztésből lehetett volna az egész országban korszerűsíteni a vonalakat.

babo0410 2020.09.17. 10:42:19

@Sultan: Teljesen egyetértek. De hát nekünk nyalni kell a diktátorok felé. És majd ezen a vonalon érkezhet a kínai szemét az országba.
De ehelyett lehetett volna a mellékvonalakat fejleszteni. Több mellékvonalat be lehetne csatlakoztatni az országos hálózatba, villamosítani, síneket cserélni, stb. Ehelyett inkább lerohasztják, majd bezárják. Én a mellékvonalakat csak hullámvasútnak hívom.
A vidék sajnos mindig is le volt nézve. Pedig a kormány nagyon jelentős szavazóbázissal rendelkezik ott. És mégis inkább elsorvasztják a vidéket. Szomorú.