HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (2) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (73) autó (2) autómúzeum (3) ave (10) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (3) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (59) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (36) index2 (199) india (4) innsbruck (4) interrail (12) japán (7) jbss bahn (13) jövő (2) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (31) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (32) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (121) nápoly (3) németország (63) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (32) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (3) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (51) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (33) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (12) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.04.20. 10:35 Balogh Zsolt

Elkészülhet a Madrid-Lisszabon nagysebességű vonal

Spanyolország gőzerővel építi nagysebességű vasútvonalait, melyek hossza már meghaladja a francia TGV hálózat hosszát is, mindezt úgy, hogy 11 év hátránnyal indultak. A spanyol belföldi nagysebességű vonalak folyamatosan közelednek az országhatárok felé, Franciaország irányába már elértek a Földközi tenger partjához, a legközelebbi nemzetközi cél pedig elérni Portugáliát is nagysebességű vonatokkal.

szaudi3.jpgTalgo 350 SRO, A Szaúd-Arábiában közlekedő Talgo vonat. Valószínűleg ehhez hasonló szerelvények fognak Madrid és Lisszabon között is közlekedni (kép forrása: www.expansion.com)

Ehhez az ország további támogatásokat is kapott, ugyanis több EU-támogatást különítettek el a Portugália és Spanyolország közötti vasúti összeköttetések javítására. Az EU társfinanszírozása egy hét EU-tagországban futó, az Európai Zöld Tevékenység projektjének 1,4 milliárd eurós csomagjának része, amelyet 2020. március közepén hirdetett ki a kohéziós és reformügyi biztos, Elisa Ferreira.

Az Európai Regionális Fejlesztési Alap 265 millió eurót biztosít a spanyol városok, Plasencia, Cáceres és Badajoz közötti 179 kilométeres nagysebességű vasútvonal befejezéséhez. Ez a 715 km-es Madrid–Lisszabon útvonal részét képezi, amelyet a TEN-T atlanti folyosó részeként jelöltek meg.

Az ADIF, a spanyol pályavasút azt remélte, hogy 2019-ig nagysebességű járatokat indulhatnak Badajozba kétféle üzemmódú vonatok segítségével, de valószínűleg ez csak 2023-ra valósul majd meg, mikor nappali vonatok indulhatnak Madrid és Lisszabon között az újépítésű és továbbfejlesztett vasútvonalak segítségével. A Plasencia és Madrid közötti folyosó keleti végén, amely potenciálisan Toledót szolgálja ki, az új, nagysebességű vonalra vonatkozó terveket még be kell fejezni. A vonatok kezdetben a már meglévő vonalat fogják használni, mely 1668 mm-es nyomtávolságú, szemben az AVE vonatok által használt 1435 mm-es normál nyomtávolságú hálózattal. Emiatt lesz szükséges a nyomtávváltásra is alkalmas szerelvények alkalmazására.

Spanyolország meglévő, épülő és tervezett nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Atlanti Folyosót 1 668 mm-es nyomtávolsággal építik. A vasútvonal célja mind az utas-, mind az áruszállítás, az új építésű szakaszok maximális vonali sebessége 300 km/h lesz. Az útvonal végig villamosítva lesz és a biztosítóberendezés az ETCS 2. szintjével épül majd ki.

Vasúti viadukt a vonalon az Almonte folyó felett. Ha elkészül, ez lesz a világ legnagyobb nyílású nagysebességű vasúti hídja

Az atlanti folyosó finanszírozása a brüsszeli politikai döntéshozók egyre növekvő politikai nyomása alatt jön létre, hogy javítsa az Ibériai félsziget vasúti szolgáltatásait, különös tekintettel a Spanyolország és Portugália közötti határon átnyúló vasúti szolgáltatásokra. A portugál oldalról már folyamatban van egy új és továbbfejlesztett vonal megépítése Sines kikötője és határon fekvő Badajoz között.

Az AVE vonatok indulási csarnoka Madridban, érvényes jegy nélkül ettől közelebb nem juthatunk a vonatokhoz

A Lisszabon-Madrid nagysebességű vasútvonal spanyolországi szakaszát gyakran mint Madrid–Extremadura nagysebességű vasútvonal említik. Mivel a vonal a távlati tervekben végig európai normál nyomtávolsággal fog kiépülni (1435 mm) az ibériai széles nyomtávolság helyett (1668 mm), ez várhatóan megkönnyíti majd az összeköttetéseket Európa többi részével. Elvileg az eredeti útvonal Spanyolország és Portugália fővárosainak összekötése volt úgy, hogy a menetidő 2 óra 45 perc legyen. Portugália kormánya azonban 2008-ban ideiglenesen elhalasztotta a projektet a gazdasági válság miatt, amely Portugáliát különösen súlyosan érintette.

Nyomtávváltó berendezés Spanyolországban. Kezdetben még a Madrid-Lisszabon útvonal megtételéhez is szükséges lesz ilyen berendezéseket telepíteni (kép forrása: Wikimedia Commons)

A munkát nagyrészt az Európai Bizottság és az Európai Beruházási Bank finanszírozza és stratégiai fontosságúnak tartja a területi kohézió fokozása érdekében. A hálózat interoperabilitása megkönnyíti az utasok és az áruk mozgását az atlanti folyosón. A 2018-19 között számos szakasz építés alatt állt már, Navalmoral de la Mata és Badajoz városai között.

A már elkészült alépítmény Spanyolországban (Kép forrása: fWikipedia Commons)

Ha a következő években, évtizedekben minden kapcsolódó beruházás elkészül, akkor akár Párizstól Lisszabonig is utazhatunk nagysebességű vonatokkal 250-300 km/h sebességgel. Ez nem csak a hagyományos vonatoknak lesz nagy kihívás, hanem a rövid távú európai repülőutaknak is.

Források

* A Railway Gazette EU funding to support Madrid – Lisboa link című szócikke

4 komment

Címkék: index spanyolország portugália nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4515625090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2020.04.20. 15:43:39

Az kétségtelen, hogy a Sud express felejthetetlen élmény, de a Lisszabonba való eljutásnak kulturáltabb formáját is el tudom képzelni, az épülő vasútvonal erre jó példa lehet. Ettől függetlenül a legnagyobb gond még mindig az árazás lesz, akkor is, ha a Párizs-Lisszabon út a jelenlegi 18-19 óráról 10-re rövidül. A szokásos vasúti árazással egy egyútra szóló jegyet valahova 250 euro környékére tippelném, néhány darab hónapokkal előbb megváltott, nem módosítható 99 eurós jeggyel, aznapi vásárlás esetén 699 euróval. Ennél meg gyakorlatilag minden konfigurációban olcsóbb és gyorsabb a repülő (és még akkor is az marad, ha a nagy bezárkózás alatt a légitársaságok fele csódbemegy és kisebb lesz a verseny).

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.04.23. 23:06:58

@sncf: Az árakat egy Madrid-Lisszabon vagy egy Párizs-Lisszabon útra érted?

Az utolsó bekezdés némi túlzás volt, a vasút még nem akar ekkora távon versenyre kelni a repüléssel, bár én szívese kipróbálnám ezt a ma még fiktív utat.

Érdekes lesz a jövő, ha a légitársaságok fele tönkre megy, fele pedig árat emel, akkor a vasút is új utasokat szerezhet. Ha a légijáratok száma megritkul, miközben a vasúté változatlan marad vagy éppen bővül, az még több embert csábíthat a vasútra.

Ahogy már mások is rámutattak, a vasút a légi közlekedéstől évtizedekkel le van maradva, még csak most jár a nemzeti légitársaságok időszakánál, amikor a repülés még inkább luxus volt, mint sem a tömegturizmus része. Hiányoznak még az igazán "fapados vonatok", a sűrű székezéssel, kevés csomaggal és kevésbé frekventált vasútállomásokkal a városközpontok helyett. Oké, Izy és Ouigo már van, de ez még nagyon az út eleje...

sncf 2020.04.24. 15:37:08

@Balogh Zsolt: A Párizs-Lisszabon útra, Madrid innen éppen egy Párizs-Madrid távolságnyira van :-)
Ami a jövőt illeti, valóban jön az átrendeződés, amibe most a vírus és a körülötte lévő lezárások/bezárások rendesen bekavarnak. Amit eddig én láttam, hogy a vasút kezd piacszerűvé válni, történik valami, ami a légiközlekedésben 20 évvel ezelőtt. Az infrastruktúra lényegesen nagyobb rugalmatlansága miatt (a repülőnek csak az állomáson kell infra, a vonatnak meg az állomások között is) a vasút jóval lassabban reagál. A fapados piac a vasúton ezért is nehezen működőképes azokban a desztinációkban, ahol értelmes méretű forgalom van. Szerintem elsőre nagyot lépni az éjszakai vonatok piacán lehetne, könnyebb szabad menetvonalat találni a peremidőszakokban (feltéve persze, hogy a pályavasút nem utasít el mindent a karbantartásra hivatkozva...)
A jelenlegi helyzetben a repülés nagyot fog visszalépni ebben a folyamatban, jó eséllyel több állam is sok pénzt belerak valamelyik légitársaságba, hogy a korlátozások (legalább részleges) feloldása után legyen mivel repülni.

Gerardus A. Lodewijk 2020.05.21. 19:41:38

@sncf: Szándékosan sarkítva egy picit úgy fogalmaznék, hogy az elmúlt legalább 20 évben Európában kevesen dolgoztak annyira szorgalmasan a repülés népszerűsítésén, mint éppen a vasutak. Gyakorlatilag mindent megtettek (tisztelet a kivételnek, ha egyáltalán van) azért, hogy a nemzetközi forgalomban a vasút árban is, utazási időben is és bizony már megbízhatóságban is és kényelemben is (pedig az utóbbi kettőben elég komolynak tűnt az előnye még nemrég) gyakorlatilag versenyképtelen legyen a repülővel szemben, 2-3 kivételezett csúcsviszonylatot (pl. Párizs-London-Brüsszel háromszög) talán leszámítva.