Egy kedves olvasóm osztotta meg velem a carto.metro.free.fr weboldal létezését, ahol több tucat város metróhálózatát lehet térképen megtekinteni.
A térképeket böngészve számos olyan technikai részletre bukkanhatunk, melyet sem utazás közben, sem a hagyományos térképeket bújva soha észre nem vennénk.
Részlet Párizsi metró-, RER- és vasúti térképéből
Hogy kapcsolódnak egymáshoz a metróvonalak? Hogy éri el a TGV Párizst? Milyen egy RER végállomás? A térképeket átlapozva ezekre a kérdésekre is választ kapunk!
A weboldal elsősorban Franciaországra koncentrál, de találunk térképeket az Egyesült Királyságból, Olaszországból, Spanyolországból, Belgiumból, Kanadából és az Amerikai Egyesült Államokból is.
A térképek nem csak a vonalvezetést mutatják, hanem a peronok elhelyezkedését is, sőt a vágányok közötti vágánykapcsolatokat is. A párizsi metrótérkép ezen kívül tartalmazza a sebességkorlátozásokat is.
A sok térkép közül én kettőt emelnék ki, az első a lillei, a második pedig a párizsi metróhálózaté. Mindkettőn olyan megoldásokat láthatunk, melyek a magyar vasúthálózaton többnyire ismeretlenek vagy csak nagyon kevés épült belőlük.
Lille
Lille Franciaország negyedik legnagyobb városa, lakossága 227 ezer fő, agglomerációkkal együtt pedig mintegy 1,8 millió fő. Északra, a Csatornán túl található London, délre Párizs, keletre pedig Brüsszel. Főpályaudvara Lille-Flandres, mely egy fejpályaudvar a városközpontban.
A régi főpályaudvar csarnoka (kép forrása: Wikimedia Commons)
A város életében nagy változást hozott, mikor elkészült a Csatorna-alagút és a hozzá vezető vasúti pálya Párizsból. Lille egy csapásra a Párizs-London vasúti tengely középpontjába került, továbbá itt ágazik ki a Brüsszelbe vezető ág is.
Lille metróhálózata és a környező vasútvonalak. Deltavágányok és különszintű kereszteződések minden irányban
A régi főpályaudvar alkalmatlan lett volna az átmenő forgalom fogadására is, ezért a szomszédságában egy új, átmenő főpályaudvar épült Lille-Europe néven. Ide vezet a Párizsból kiinduló LGV Nord nevű vonal, majd keresztülhaladva az állomáson, a város alatt egy alagúton átvezetve megcélozza a Csalagút bejáratát. Lillétől délre található egy hatalmas deltavágány, ahol a Párizsból Brüsszelbe tartó vonatok kanyarodnak a belga főváros felé.
Lille Europe, Lille új nemzetközi vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)
Nem szokványos, hogy a nagysebességű vonal nem elkerüli a várost, hanem helyette a városközpontot veszi célba. Ezek a vágánykapcsolatok mind jól látszódnak a térképen.
Párizs
A 8-as (lila színnel) és a 9-es (zöld színnel) metróvonalak több megállónyit is párhuzamosan futnak, eközben a vágányok is keresztezik egymást. Mivel kicsi rá az esély, hogy valaki a 8-asról az ellenkező irányba tartó 8-asra szálljon, így közös peronokat a különböző metróviszonylatok kaptak. Négy megálló már most is közös, az ötödik pedig a térkép szerint építés/tervezés alatt áll.
Párizsba több irányból is befutnak újépítésű nagysebességű vasútvonalak, melyeket a városba is be kellett vezetni úgy, hogy ne akadályozza egymást a lassabb és a gyorsabb vasúti forgalom.
Vágánykapcsolat Párizs közelében. Északra az LGV Est halad Strassbourg felé, dél felé Paris Est pályaudvar található, nyugatra a Párizsi repülőtér, míg délkelet felé az LGV Interconnexion Est, melyen keresztül Lyon és Marseille felé haladhatunk tovább. Az északnyugati ív 170 km/h-val, az északkeleti pedig 230 km/h sebességgel járható, a fő ágakon pedig 270-300 km/h-s sebességkorlátozás van.
Nagysebességű vasútvonal becsatlakozása a hagyományos vasúthálózatba. Az észak felé tartó vonal az LGV Est, melyen az engedélyezett sebesség 320 km/h, ám ezt nem azonnal, hanem fokozatosan éri el. Mint látható Le Chénay - Gagny állomáson még mint hagyományos vonal halad, majd 160 km/h-s vonallá változik, így halad keresztül Vaires - Torcy állomáson. Az itt közlekedő TGV vonatok ezen a két állomáson nem állnak meg. Majd egy különszintű kereszteződéssel keresztezi a RER C vonalát. Innentől szabad az út, a cél a 320 km/h sebesség elérése!
TGV vonat halad keresztül Gare de Vaires - Torcy állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ha kedvünk támadna alaposabban tanulmányozni Európa vasútvonalait, remek weboldal még az Openrailwaymap is, mely szinte a világ összes vasútvonalát tartalmazza.
Források
* http://carto.metro.free.fr/liste-metro/
Utolsó kommentek